handdator

Visa fullständig version : Proteinrik och bra grönsaker?


taken3
2011-11-26, 12:53
Tja. Behöver lite hjälp med grönsaker o sådant som är nyttig o bra. Är en fattig student som mest kör på ägg, tonfisk, billig kyckling o kvarg, mjölk etc.

Men vad jag har hört är broccoli bra? Är det proteinrik? Vad för andra typer av mat är proteinrik och inte så dyrt? Vilka typer av böner, eller?

Alltså, behöveer lite tips på mat som är "bra", förutom kött fisk etc som jag redan vet.

Ronn
2011-11-26, 12:55
Grönsaker är inte en särskilt bra proteinkälla men det är lågt antal kalorier sett till volymen så det är bra om man vill fylla ut, sen är det ju gott med lite grönsaker också. ;)

Åsberg
2011-11-26, 12:56
Broccoli!
Sen att jaga protein i grönsaker är väl inget jag hade gjort dock.

garluch
2011-11-26, 13:33
Broccoli och babyspenat är två favoriter.

Rakanichy
2011-11-26, 14:09
Bönor/baljväxter innehåller inte så jävla mkt protein som alla vegetarianer håller på och tjafsa om. Visst, jämfört med andra grönsaker ja, jämfört med kött/tonfisk/kvar osv är det fattigt på protein.

begt
2011-11-26, 14:09
svamp innehåller hyfsat med protein.

Karl Pilkington
2011-11-26, 14:31
Linser innehåller typ 10g protein/100g. Helt ok för en grönsak.

jenni
2011-11-26, 17:54
sojabönor (http://static.mathem.se/shared/images/products/small/edamame-soyabonor-500-g-ica-selection.jpg)

vicarious
2011-11-26, 20:30
Broccoli!
Sen att jaga protein i grönsaker är väl inget jag hade gjort dock.

+1. Varför ska du använda grönsaker som proteinkälla?

aranada05
2011-11-27, 00:42
Proteinrikt vet jag inte... men bland de nyttigaste grönsakerna hör broccoli, blomkål, vitkål, kålrot, rödbeta.. sen typ palsternacka, morot.. ser kanske inte potatis som en grönsak. Men det är också rikt på vitaminer. Galet billigt också ;-)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

z_bumbi
2011-11-27, 09:41
Att välja en del av grönsakerna efter proteininnehåll är enligt mig betydligt vettigare än att så många fokuserar enbart på broccoli för att det är energifattigt, ekonomiskt, smakmässigt och med tanke på näringsvärdet.
I kategorin billigt, "grönsaker" och proteinrikt finns gröna ärtor och majs där gröna ärtor får anses nyttigare.
Tittar man på det ur kostsynvinkel och i kategorin frukt och grönt så finns det hela batteriet med baljväxter där sojabönor är i stort sätt oslagbara men även andra bönor och linser innehåller en hel del protein. Därmed inte sagt att man måste leva på baljväxter men vill man ha en billigare kosthållning är det helt klart värt det att lära sig laga mat där baljväxter förekommer. En stor fördel är att man får energi på köpet och därmed slipper köpa så mycket annat för den delen.