handdator

Visa fullständig version : Bålövningar


KalleTeodor
2011-11-26, 11:36
Jag har ide torka. Jag behöver stärka upp bålen men den enda bra övningen jag kmr på för närvarande är plankan.

Har ni några bra tips?

garluch
2011-11-26, 12:00
Böj, mark, militärpress?

oscape
2011-11-26, 12:02
Marklyft!

hugok
2011-11-26, 12:07
Här är ett par bra förslag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171587

r1kkie
2011-11-26, 12:38
Vindrutetorkaren. :)
mypv_nTRP_A

KalleTeodor
2011-11-26, 18:24
Böj, mark, militärpress?

men jag vet att man tränar bålen med dem övningarna men jag har skadat ryggen så kan inte köra dem därför behöver jag stärka bålen med övningar såsom plankan höftlyft men behöver fler övningar!

kettlebellGuden
2011-11-26, 18:54
Plankan är ju, som bekant, rätt så rutten.

Kör lite ab-wheel, lite get ups, lite yanda sit ups.

Rahf
2011-11-26, 18:56
'Vindrutetorkarn' är en riktigt go' övning. 'Hjulet' med en skivstång och små viktskivor funkar också.

garluch
2011-11-26, 18:57
men jag vet att man tränar bålen med dem övningarna men jag har skadat ryggen så kan inte köra dem därför behöver jag stärka bålen med övningar såsom plankan höftlyft men behöver fler övningar!

Aha, sorry! Då funkar nog övningarna som de andra länkat bättre.

Holabandola
2011-11-26, 19:10
Sitt på en hårdpumpad pilatesboll med bena i luften och håll balansen.
Sjukt najs träning för bålen.

Gör det svårare när du börjar bli duktig genom att samtidigt titta på tv (blir svårare när blicken är fäst på annat) eller bolla med en boll fram och tillbaka mellan händerna.

Jag körde den mycket när jag hade skadat ryggen. Körde som längst 30 min och hade jävulsk träningsvärk dagen efter.
Men sitt inte för länge, för det tar sjukt mycket på quadratus Lomborum. och har du haft ryggskott kan den lätt bli överansträngd.

Pilatesboll kan du köpa på Rusta för 150kr.

Men annars är det bästa för en skadad rygg att stretcha benen (speciellt omd essa är stela, för med stela ben och rumpa komerm ryggen aldrig bli bra, de musklerna drar då hela tiden i ryggen och läkning blir omöjlig). Stretcha rumpa hötfböjar och hamstring, quadriceps för att få "jämnvikt" men gör egentligen inget för ryggen annars.

aijou
2011-11-26, 19:18
Hängande benlyft (personlig favorit), cable crunches, plankan, Rygg-och-sidolyft med vikt i bellyback, crunches och sit-ups. Diverse flowing-övningar kan vara rätt najs emellanåt också.

Iron claw
2011-11-26, 19:26
[QUOTE=kettlebellGuden;5438251]Plankan är ju, som bekant, rätt så rutten.

QUOTE]

Varför skulle plankan vara rutten?

robbob
2011-11-26, 19:51
Jag gillar ab-wheel, hängande benlyft, sidebends med tung hantel och tunga situps.
Oftast kör jag 1 eller två av dessa övningar efter mitt styrkepass. Oftast sidebends plus en av de andra.

kettlebellGuden
2011-11-26, 20:42
Plankan är ju, som bekant, rätt så rutten.



Varför skulle plankan vara rutten?

Hur skulle statisk träning av "bålen" vara mycket att hänga i hjulgranen?

För mig är det ett rejält stort mysterium. Plankan har sina användningsområden, och jag använder den imellanåt med mina klienter.. men aldrig någonsin som bålträning.

Bålen mår bra av att arbeta aktivt.. och än mer gärna reaktivt.

Inget ont om isometrisk träning då, btw, men just i det här fallet förstår jag det inte för fem öre.

:edit: och nej, jag tillhör inte de här galningarna som tror att böj+mark är tillräcklig magträning.

kettlebellGuden
2011-11-26, 20:44
Jag gillar ab-wheel, hängande benlyft, sidebends med tung hantel och tunga situps.
Oftast kör jag 1 eller två av dessa övningar efter mitt styrkepass. Oftast sidebends plus en av de andra.

Bent press och windmills med en skivstång eller hantel låter som guld för dig :)

Qudatullah Jamal
2011-11-26, 20:50
Plankan är ju, som bekant, rätt så rutten.

Kör lite ab-wheel, lite get ups, lite yanda sit ups.


Vad f är skillnaden mellan en janda situp och en vanlig?:smash:

TurningTorso
2011-11-26, 20:56
Jag tycker det är vettigt att dela upp bålträningen i olika kategorier för att det blir lättare att hålla reda på hur stark man är och vad man behöver träna mest osv.

Om det är dynamiska övningar eller isometriska spelar ingen roll för uppdelningen.

Ex
Flektion ex plankan, roll outs
Extension - ex ryggresningar, bird dogs
Sidböjning (lateral flektion) - ex sidoplankan, "bära saker i en hand"
Rotation - pallof press, olika kabelrotationer

Jag tycker att det är lättare att hålla reda på progressionen i övningarna, i vilken kategori man verkar svagast och var man behöver fler övningar.

Indigo
2011-11-26, 21:02
http://axon.blogg.se/2010/august/hur-en-kampsportare-ska-styrketrana-1.html

Den här brukar jag köra.. Gör gott!

Iron claw
2011-11-27, 14:00
Hur skulle statisk träning av "bålen" vara mycket att hänga i hjulgranen?

För mig är det ett rejält stort mysterium. Plankan har sina användningsområden, och jag använder den imellanåt med mina klienter.. men aldrig någonsin som bålträning.

Bålen mår bra av att arbeta aktivt.. och än mer gärna reaktivt.

Inget ont om isometrisk träning då, btw, men just i det här fallet förstår jag det inte för fem öre.

:edit: och nej, jag tillhör inte de här galningarna som tror att böj+mark är tillräcklig magträning.

Märklig inställning, tycker jag. Det är väl just statisk träning för bålen är det mest "funktionella" (även om jag är allergisk mot det ordet). Bålens primära uppgift är ju att stabilisera kroppen, dvs hålla kroppen i neutral position (skydda ryggen) trots yttre belastning. Vill man ha ökat motstånd är det bara att ändra lite på lemmarna eller lägga på viktskivor på ryggen.

PetterHultin
2011-11-27, 14:12
Jag kan inte annat än hålla med Iron claw och tillägga att plankan fungerar jävligt fint både för att stärka bålen i allmänhet och att "bättra på rutorna"..

tntballe
2011-11-27, 14:14
Plankan är ju, som bekant, rätt så rutten.

Kör lite ab-wheel, lite get ups, lite yanda sit ups.

Varför en övning som bara isolerar raka magmuskeln? Är det inte bättre med övningar som stärker så mycket av bålen som möjligt?
Postat via en mobil enhet

kettlebellGuden
2011-11-27, 14:16
Varför en övning som bara isolerar raka magmuskeln? Är det inte bättre med övningar som stärker så mycket av bålen som möjligt?
Postat via en mobil enhet

get ups - isolerar raka magmuskeln. *screwy*

kettlebellGuden
2011-11-27, 14:18
Märklig inställning, tycker jag. Det är väl just statisk träning för bålen är det mest "funktionella" (även om jag är allergisk mot det ordet). Bålens primära uppgift är ju att stabilisera kroppen, dvs hålla kroppen i neutral position (skydda ryggen) trots yttre belastning. Vill man ha ökat motstånd är det bara att ändra lite på lemmarna eller lägga på viktskivor på ryggen.

Ja. Bålens funktion är att stabilisera kroppen. Därför det mestadels är fast twitch muskulatur. Bäst jobbar den reaktivt för att aktivt stabilisera kroppen i rörelse. Att stabilisera kroppen i en statisk position är ju bara tramsigt. Den mår som bäst när den får reagera på skiftande extern belastning.

Funktionellt är väl ändå att muskeln får utföra den funktion den har.. dvs. inte planka.


Kan väl tillägga andra trevliga saker för bålen är sandsäckar fastknutna i TRX.

tntballe
2011-11-27, 14:19
get ups - isolerar raka magmuskeln. *screwy*

Är inte det den situpsen som man utför på ett sätt som kopplar bort hjälpande muskulaturen?

Edith*
Menade såklart yanda.
Postat via en mobil enhet

kettlebellGuden
2011-11-27, 14:21
Är inte det den situpsen som man utför på ett sätt som kopplar bort hjälpande muskulaturen?
Postat via en mobil enhet

Nej.


p8JYVll61yc

tntballe
2011-11-27, 14:27
Nej.


[
]

Menade självklart yanda.
Postat via en mobil enhet

kettlebellGuden
2011-11-27, 14:29
Menade självklart yanda.
Postat via en mobil enhet

Ok. Yes, det är den. Klart att man inte kan köra den som ensam övning. Men definitivt bättre än att tramsa med planka och vikter på ryggen.

tntballe
2011-11-27, 14:40
Ok. Yes, det är den. Klart att man inte kan köra den som ensam övning. Men definitivt bättre än att tramsa med planka och vikter på ryggen.

Jag tror det är bättre att köra såna övningar som får bålens delar att samarbeta så mycket som möjligt. Som dom andra du nämnde.

Fast jag kör iofs inget annat än böj och markvarianter för min mage, kanske jag borde göra :)

robbob
2011-11-27, 14:41
Bent press och windmills med en skivstång eller hantel låter som guld för dig :)

Jag har faktiskt lek lite med bent press och side press(tror jag det kallas) med hantel men inget seriöst. Jag insåg att jag är lite för stel för att få ett bra utförande. Nu försöker jag jobba på smidigheten bla med försök till regelbunden stretching. Så framöver kommer jag nog prova igen.

Bent press är ju kanske det läckraste av alla underliga starkeman lyft!

Windmills är jag osäker på vad det är.

luderlasse
2011-11-27, 14:57
I vilket syfta ska du stärka bålen hade du tänkt?

Marklyft och rakmark är mina absoluta toppövningar för stark bål.
Ståendeskivstångsrodd, enhands rodd och hantelrodd, enhands axelpress finns massor :D

pialia
2011-11-27, 14:58
Ja. Bålens funktion är att stabilisera kroppen. Därför det mestadels är fast twitch muskulatur. Bäst jobbar den reaktivt för att aktivt stabilisera kroppen i rörelse. Att stabilisera kroppen i en statisk position är ju bara tramsigt. Den mår som bäst när den får reagera på skiftande extern belastning.

Funktionellt är väl ändå att muskeln får utföra den funktion den har.. dvs. inte planka.


Kan väl tillägga andra trevliga saker för bålen är sandsäckar fastknutna i TRX.

Vad är din åsikt om plankan med störning och varianten med boll? Det borde väl vara fast twitch muskulatur om något?

kettlebellGuden
2011-11-27, 15:10
Här är ju annars bra läsning:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_real_core_exercise

kettlebellGuden
2011-11-27, 15:14
Vad är din åsikt om plankan med störning och varianten med boll? Det borde väl vara fast twitch muskulatur om något?

Då börjar det helt klart bli intressant. planka med "TRX" (förespråkar inte TRX specifikt, men liknande och billigare/bättre) t.ex. Något jag iaf känner enormt i "bålen" är att hänga upp benen i snörer och stå på raklånga armar och helt enkelt vandra lite fram å tillbaka å lite diagonalt, och allmänt annat osunt beteende. Vandrar runt på armarna och kroppen rak dårå + benen i luften.

Kan rita en bild om it doesn't make sense.

KalleTeodor
2011-11-27, 15:22
tack alla!!! :hbang:

KalleTeodor
2011-11-27, 15:33
I vilket syfta ska du stärka bålen hade du tänkt?

Marklyft och rakmark är mina absoluta toppövningar för stark bål.
Ståendeskivstångsrodd, enhands rodd och hantelrodd, enhands axelpress finns massor :D

Jag har skadat nedre rygg thats why :)

Troll
2011-11-27, 15:59
Plankan är ju, som bekant, rätt så rutten.

Kör lite ab-wheel, lite get ups, lite yanda sit ups.

Nog för att ab-wheel och t-get ups är riktigt bra, så håller jag inte med om att plankan är rutten.. :confused:

Olika former av plankor fixade mina ryggproblem för något år sedan och kör dom fortfarande regelbundet!

Går att göra plankor på väldigt många olika sätt och i olika lägen / vinklar, och även med rörelser som att lyfta motsatta armar och ben, göra plank ups eller studsa runt i plankställning osv. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-11-27, 16:06
och även med rörelser som att lyfta motsatta armar och ben, göra plank ups eller studsa runt i plankställning osv. :thumbup:

bird dog, plank ups, etc. är ju då inte planka.

luderlasse
2011-11-27, 19:31
Fråga nummer två, är det för att klara av vardagen utan ryggsmärta du vill träna bål eller är det för att orka med att träna tungt som du vill stärka bålen?

KalleTeodor
2011-11-27, 21:03
Fråga nummer två, är det för att klara av vardagen utan ryggsmärta du vill träna bål eller är det för att orka med att träna tungt som du vill stärka bålen?

För att klara av mitt jobb som innebär lite lyftande ibland och för att jag vill kunna börja träna min idrott igen, går inte nu med ryggsmärtan. Och för att jag vill kunna börja träna ben igen, det går inte heller med smärtan som är. går hos sjukgymnast och har varit hos naprapat. haft ont i ett par månader :(

luderlasse
2011-11-27, 21:19
ok, skulle säga vanlig bålstabilitetsträning bollövningar, plankan osv, inga tyngre lyft till en början med, ryggar tar tyvärr tid.