handdator

Visa fullständig version : Styrketräning/möjlighet till det under GMU?


sinaui
2011-11-25, 12:51
Ja, som rubriken, hur ligger det egentligen till med möjligheten till styrketräning under GMU, någon som vet? Jag tränar just nu främst för att öka i bänk/böj/mark och vill helst fortsätta öka under tiden jag (förhoppningsvis) går min utbildning (Lv 6 Halmstad 194 dagar start 2012-01-30). Vill vara förberedd!
Tips någon på hur de har tränat under sin utbildning? Förstår självklart att det inte går att träna lika regelbundet och i samma utsträckning som hemma men vill veta om det går över huvud taget..
Går det att ta med sig nån sorts sandsäck eller liknande och träna med det?

Förstår att jag kanske borde vända mig till försvarsmakten och fråga men det känns som att kollo har lite mer koll på vad jag är ute efter med mina frågor?

HVR
2011-11-25, 13:23
De flesta kompanier (alla jag sett iaf) där det utbildas värnpliktiga brukar ha möjligheter till gym. Kanske inte det bästa utrustningen som finns (det är ju trots allt försvarsmakten), men full tillräckligt för att köra bänk/böj/mark iaf. Du kommer utan problem kunna fortsätta öka.

sinaui
2011-11-25, 13:23
De flesta kompanier (alla jag sett iaf) där det utbildas värnpliktiga brukar ha möjligheter till gym. Kanske inte det bästa utrustningen som finns (det är ju trots allt försvarsmakten), men full tillräckligt för att köra bänk/böj/mark iaf. Du kommer utan problem kunna fortsätta öka.

tack för svar! väldigt glad blir jag! :D

Westan
2011-11-25, 13:38
Du kommer nog kunna gymma, dock inte lika regelbundet som jag antar att du gör nu. Man har en del kvällar lediga, passa på då för sen kanske du inte kommer ha lediga kvällar. Slöa inte till som många i min pluton gjorde och bara sitta och klicka på en dator.

sinaui
2011-11-25, 14:10
Du kommer nog kunna gymma, dock inte lika regelbundet som jag antar att du gör nu. Man har en del kvällar lediga, passa på då för sen kanske du inte kommer ha lediga kvällar. Slöa inte till som många i min pluton gjorde och bara sitta och klicka på en dator.

Mjo, tränar 5-6 dagar i veckan.. Tror du det skulle funka att gå upp tidigare och träna de dagar man inte har möjlighet att träna på kvällen och så?

slwannabe
2011-11-25, 15:00
De har styrketräningsmöjligheter, ja.

Ni har hyfsat fasta scheman som anslås ganska långt i förväg så du kan planera din träning.

Förutom fältveckor, så brukar det finns tid på kvällen (om än sena kvällar om det är kvällstjänst) eller morgonen för träning.

Viss typ av tjänst är mer fysiskt krävande än andra. Du kommer snabbt lära dig vad som är vad och kunna anpassa träningen efter det. Därtill har ni schemalagd fys utöver de fysiskt krävande uppgifter ni kommer utföra.

Men ta med sej sandsäck... Nja. Tror inte plutonchef och övriga uppåt kommer uppskatta om du sätter upp en på logementet. Däremot finns ju alltid möjligheten att göra sitt egna lilla utomhusgym med räckhäv mellan två trän, osv och vid ett sådant skulle du säkert få sätta upp en sandsäck om du frågar snällt och köper att andra kommer använda den och att den slits av vädret.

Lycka till

Westan
2011-11-25, 15:50
Vet inte om och i så fall vilka öppettider gymmet på Lv 6 har. Tror nog det kommer bli svårt att hinna innan på morgonen. Så som vi hade det så var det morgonuppställning 0745 och då skulle vi ha städat logement, yttre städområde samt ätit frukost, rakat oss, all morgonrutin.

slwannabe
2011-11-25, 21:35
Vet inte om och i så fall vilka öppettider gymmet på Lv 6 har. Tror nog det kommer bli svårt att hinna innan på morgonen. Så som vi hade det så var det morgonuppställning 0745 och då skulle vi ha städat logement, yttre städområde samt ätit frukost, rakat oss, all morgonrutin.

Vilken lyx. Normalt brukar ju matsalen öppna 0630 > morgonrutin > uppställning 0730, dvs går man upp kl 0500 har man gott om tid att få en bra start på morgonen. :thumbup:

sinaui
2011-11-26, 00:45
fan vad nice! om jag har väldig tur så kan jag alltså kanske träna om jag går upp väldigt tidigt :) men det är det värt

MrPowa
2011-11-26, 08:46
Hänga upp saker i naturen innanför stängslet är nog ett stort nej, hänga upp saker på logementet ett stort nej. Och upp innan frukost och träna går ifall det finns ett ute gym, Jag vet bara nu det som finns på Livgardet och där öppnade gymmet 0600-2200.

simper02
2011-11-26, 16:33
under gmu:n (ca 90 dagar utav dina preliminärt 192 dagar) kommer schemat att vara full späckat, sen när/om du får anställning och börjar kmu, kfö eller kfss. Så har du dina 8 timmar arbetsdag vanligtvis. Att gymma under gmu:n går men inte regelbundet, det är mycket fält kvällstjänst osv och den fysiska ansträngningen som görs under dagen är mycket hög så du kommer inte att orka oftast endå. att gymma på morgonen tror jag inte är möjligt om du inte går upp tidigare en kl 0430.

detta är skrivet från mina egna erfarenheter. MEN GMu:n är olik var du gör den spelar stor roll. Antalet timmar varierar stort vissa har 48 timmar på en arbetsvecka medan vissa kommer upp i ca 80-100 timmar vilket betyder kvällstjänst varje dag i stort sätt.

sinaui
2011-11-26, 17:20
okok, men låter ju ungefär som jag hoppades då :)
tack för alla svar :d

ATJL
2011-11-26, 20:43
LV6 har ett helt ok gym, gymmet är öppet 24h så ja, du kan träna på morgonen innan uppställning. Bara en fråga om disciplin. Undantaget är fältdygn givetvis.

Med helt ok gym menar jag stänger, tillräckligt med vikter, hantlar tom 50kg, hyffsat chinsräck, bra bänkar och skivstångsräck.

Kör!