handdator

Visa fullständig version : Bröstträning


clavain
2011-11-25, 11:42
Jag kör i princip bara plan bänkpress men ser på gymmet att var och varannan kotte kör mängder med andra övningar, cable flyes, lutande bänk åt ena och andra hållet, hantepress etc...

Tycker väl själv att jag har en god utveckling men undrar om jag missar något. Bör man variera övningarna och i sånt fall varför?

Sheogorath
2011-11-25, 11:48
Jag kör i princip bara plan bänkpress men ser på gymmet att var och varannan kotte kör mängder med andra övningar, cable flyes, lutande bänk åt ena och andra hållet, hantepress etc...

Tycker väl själv att jag har en god utveckling men undrar om jag missar något. Bör man variera övningarna och i sånt fall varför?

Med en god utveckling behöver du inte komplettera med något.

Rakanichy
2011-11-25, 21:20
Finns ett antal bra cableflyes som jag kör utöver planbänk
Ibland även plan hantelpress. Hatar allt som har med incline att göra.

Sheogorath
2011-11-25, 22:02
Finns ett antal bra cableflyes som jag kör utöver planbänk
Ibland även plan hantelpress. Hatar allt som har med incline att göra.

Du menar alltså att det finns andra bröstövningar än bänkpress, och att vissa, däribland du, gör dessa? Fascinerande! ;)

ceejay
2011-11-25, 22:03
Jag kör 2 bröstövningar. Bänkpress gillar jag att köra riktigt tungt i och gör sällan fler än 3 reps. För att få in lite volym kör jag lutande hantelpressar

Rakanichy
2011-11-25, 23:53
Du menar alltså att det finns andra bröstövningar än bänkpress, och att vissa, däribland du, gör dessa? Fascinerande! ;)

Wordpooping in its finest ;)

Som sheo sa, om du redan har bra ökningar så kan du ju fortsätta som du gör, dock skulle jag bara för variationens skull (och för att det är kul) Prova på cablecross osv... En vettig idé kan ju vara att köra lowrep i bänk och lite mer high-rep i någon isolationsövning t.ex. cablecross.

MtotheM
2011-11-26, 01:48
Har kört med endast plan bänk ett bra tag nu och kan inte klaga på resultaten. Förr körde jag även lutande hantelpressar, men slutade när gymmets hantlar blev för lätta. Har dock inte märkt att det gått sämre sedan jag slutade med dom.

hag
2011-11-26, 15:57
Jag körde plan bänkpress länge och väl utan de resultat jag ville ha. Tog bort det helt och började köra incline hantelpress och flys - fick mina resultat!

Fredrik_S
2011-11-26, 16:46
Du arbetar mestadels där brösmuskeln är som starkast i bänkpress. Det är bra om du vill bli bra på bänkpress och få stora brösmuskler.

Det man missar är dock styrkan i ytterlägena där muskeln är fullt utdragen och fullt kontraherad.
Vill du ha god hållning full styrka genom hela rörelsebanan och minimera riskerna för kroniskt förkortade bröstmuskulatur skulle jag rekomendera att du även ägnar minst 50% av din träning till andra övningar, fulldjupa hantelpressar flyes, diverse vinklar på bänk och diverse crosscabel övningar. (glöm inte att stretcha mellan varje set för att öka rörligheten ytterligare(nästan alla har kort biceps bröst och axelmuskulatur))

tomn
2011-11-26, 16:50
nästan alla har kort biceps bröst och axelmuskulatur

Jaså? Har det gjorts nån undersökning på det eller?

Fredrik_S
2011-11-26, 16:59
Jaså? Har det gjorts nån undersökning på det eller?

Nej och det lär inte göras heller, du får helt enkelt själv gå runt och titta om du inte tror mig. Eller chansa på att stretching av dessa muskler inte behövs för just dig.

Väldigt många män som styrketränat en period läger ner mycket lite tid eller ingen på stretching och eller övningar som verkligen går ut i ytterlägena, av biceps axlar och bröst jämfört med tiden som läggs på bänkpress och bicepscurl.
Inget fel i det dock om enda målet är stora muskler och bänkpressstyrka.

Fishtank
2011-11-26, 17:22
Fredrik har en poäng.
Väldigt få stretchar och många blir också gorillor med framdragna axlar.

Djupa hantelpressar stretchar väl dock lite om jag inte minns fel.

Fredrik_S
2011-11-26, 17:31
Fredrik har en poäng.
Väldigt få stretchar och många blir också gorillor med framdragna axlar.

Djupa hantelpressar stretchar väl dock lite om jag inte minns fel.

Du minns fel, det stretchar mycket ;)
En favorit för mig är 10-30 sekunder static hold i bottenläget i slutet av ett vanligt set.

tomn
2011-11-26, 17:55
Nej och det lär inte göras heller, du får helt enkelt själv gå runt och titta om du inte tror mig. Eller chansa på att stretching av dessa muskler inte behövs för just dig.

Väldigt många män som styrketränat en period läger ner mycket lite tid eller ingen på stretching och eller övningar som verkligen går ut i ytterlägena, av biceps axlar och bröst jämfört med tiden som läggs på bänkpress och bicepscurl.
Inget fel i det dock om enda målet är stora muskler och bänkpressstyrka.

Det är väl en klar överdrift att säga att nästan alla har förkortad muskulatur.

Richthofen
2011-11-27, 16:13
Kul att köra annat än bänkpress, tänker också att det inte skadar att köra andra övningar