handdator

Visa fullständig version : Comeback !


Granstr0m
2011-11-25, 06:40
hejsan :), nu har jag börjat gymma igen efter 1,5års uppehåll av en å annan anledning. Har aldrig gjort något uppehåll i träningen förut, tränade i 4,5år / sista 2 åren SL inriktat på gym. så ja har tappat enormt i styrka å kroppsvikt, nån som gjort nåt liknande och har ett bra recept till att komma tillbaka dit man en gång va? :)

Nitrometan
2011-11-25, 10:06
Ha inte för bråttom med att öka vikten på stången. Det är lätt att bli ivrig och viktkåt. Då är det nästan ännu lättare att skada sig.

Styrkan kommer tillbaka fortare än du tror ändå.

Granstr0m
2011-11-27, 10:18
Ha inte för bråttom med att öka vikten på stången. Det är lätt att bli ivrig och viktkåt. Då är det nästan ännu lättare att skada sig.

Styrkan kommer tillbaka fortare än du tror ändå.

oh ja de har jag känt, men ja försöker blunda för vikterna å komma igång me tekniken igen, men ska jag köra lätt+teknik på samma vikter ett tag framöver eller ska jag öka lite lite efter varje pass?

z_bumbi
2011-11-27, 10:23
Börjar du lågt kan du gott öka i lugnt tempo. Man ska inte överdriva riskerna men någonstans får man hela tiden ha i bakhuvudet att kroppen vet hur den ska ta i och utföra rörelserna men att den är ovan vid att göra det.

Granstr0m
2011-11-27, 15:58
ja visst äre det så :) är inne på 4 veckan imorrn, har gått upp 17kg i kroppsvikt på 3 veckor :D!! än så länge väger jag bara 87 , men jag vägde nästan 110 innan jag la av så har en bit kvar :), 110 kanske är lite väl mycket men man blir bra mycket starkare med mycke kroppsvikt, iaf så blir jag det (: men jag fortsätter att köra lätt å lyssna på kroppen, viktigast tror jag är å hålla motivationen uppe, och de hör nog till å inte köra för tungt ibörjan för då blir man nog bara besviken å tappar lusten. de e svårt å inte slänga på mer vikt men man får väl hålla sej ett tag till :)

130kg finsk sisu
2011-11-27, 17:24
Så du tappade från 110 till 70 på ett 1,5 år? Är det ens möjligt såvida att du inte verkligen satsade på viktnergång.
Eller i extremfall säg att man kör steorider och plötsligt lägger av och lever på amfetamin och light cola. Men vid ett "normalt" liv låter det fruktandsvärt extremt!
Dela gärna med dig om hur dessa 1,5år sett ut.

mvh Sisu

exor
2011-11-27, 22:24
För mig gick det väldigt fört att komma tillbaka efter 2,5 års träningsuppehåll. Jag började på låga vikter för att få in teknik och vänja kroppen igen. Ökade sedan när jag kände mig redo.

Granstr0m
2011-11-27, 22:52
Så du tappade från 110 till 70 på ett 1,5 år? Är det ens möjligt såvida att du inte verkligen satsade på viktnergång.
Eller i extremfall säg att man kör steorider och plötsligt lägger av och lever på amfetamin och light cola. Men vid ett "normalt" liv låter det fruktandsvärt extremt!
Dela gärna med dig om hur dessa 1,5år sett ut.

mvh Sisu

Ja de är många kilo som försvann, anledningen va väl till stor del att ja slutade äta ( fråga mej inte varför för de vet ja inte själv ens !) och skruvade i bilar dygnet runt istället för bara då och då när ja tränade. så de blev en dålig kombination , prioriterade bilar före mat typ haha, blev för många ciggaretter å redbull helt enkelt :). så det är fullt möjligt vid ett normalt liv för jag har aldrig ens sett steroider lr amfetamin i mitt liv :)
så nu bromsade ja mig själv i nedförsbacken å började klättra upp igen för nu jävlar ska jag tillbaka ! *flex*

För mig gick det väldigt fört att komma tillbaka efter 2,5 års träningsuppehåll. Jag började på låga vikter för att få in teknik och vänja kroppen igen. Ökade sedan när jag kände mig redo.
O fan :P, ja det är nog bättre å vänta för länge me vikterna än testa för tidigt :)

Masterpan
2011-11-27, 23:00
Så du tappade från 110 till 70 på ett 1,5 år? Är det ens möjligt såvida att du inte verkligen satsade på viktnergång.


Det blir väl i runda slängar ett underskott på 600 kcal om dagen, är fullt rimligt.

130kg finsk sisu
2011-11-27, 23:05
ok, som matmissbrukare så är det bara svårt att förstå.
Men lycka till! Muskelminnet är alltid starkt. Som andra sagt så kom ihåg att bromsa upp med viktökandet så du inte skadar dig.

Kotten
2011-11-27, 23:07
Ta det lugnt med viktuppgången,vad är meningen att öka extremt
i fettvikt bara för att få styrkan tillbaka fort.För ökar du så fort är det
väldigt mycket fett du läger på dig. Jag började själv igen för 11 veckor
sedan gjorde 5x5 på 80 i bänk då nu gör jag 5x5 på 120 så det går fort.

Kotten
2011-11-27, 23:08
Jävlar vad skumt det blev när jag skrev från mobilen.

Granstr0m
2011-11-28, 16:55
ok, som matmissbrukare så är det bara svårt att förstå.
Men lycka till! Muskelminnet är alltid starkt. Som andra sagt så kom ihåg att bromsa upp med viktökandet så du inte skadar dig.

haha (:, tack !, ja så jag hoppas även att mitt muskelminne är starkt ;)

Granstr0m
2011-11-28, 16:59
Jo visst kotten du har rätt, men jag är rätt lång så ja måste få upp vikten igen för att ens orka träna som jag gjorde förr =), jag är 189cm, och när ja vägde 105 ungefär så kändes de bäst :)

amazona
2011-11-28, 18:23
hejsan :), nu har jag börjat gymma igen efter 1,5års uppehåll av en å annan anledning. Har aldrig gjort något uppehåll i träningen förut, tränade i 4,5år / sista 2 åren SL inriktat på gym. så ja har tappat enormt i styrka å kroppsvikt, nån som gjort nåt liknande och har ett bra recept till att komma tillbaka dit man en gång va? :)

Nu har inte jag tränat lika länge som du hade innan du la av. Men eftersom du körde SL den sista tiden. Kände du dig bekväm med det? Jag hade nog börjat med lätta vikter, kanske helt från början utifrån SL principen och öka systematiskt. Då har du ju alltid tid att förbättra tekniken igen och sakta göra viktökningar. Motivationen kommer gratis! Något jag skulle gjort om jag gjorde comeback och var bekväm med upplägget.

Började personligen med SL denna vecka och kan påstå att det inte var roligt att droppa alla vikter och börja om från början. Det är nog samma om man vill börja med höga vikter direkt igen efter ett uppehåll. Tålamod krävs i båda fallen.

Granstr0m
2011-11-28, 20:12
Nu har inte jag tränat lika länge som du hade innan du la av. Men eftersom du körde SL den sista tiden. Kände du dig bekväm med det? Jag hade nog börjat med lätta vikter, kanske helt från början utifrån SL principen och öka systematiskt. Då har du ju alltid tid att förbättra tekniken igen och sakta göra viktökningar. Motivationen kommer gratis! Något jag skulle gjort om jag gjorde comeback och var bekväm med upplägget.

Började personligen med SL denna vecka och kan påstå att det inte var roligt att droppa alla vikter och börja om från början. Det är nog samma om man vill börja med höga vikter direkt igen efter ett uppehåll. Tålamod krävs i båda fallen.

Jag hade ju kört bänk mark böj hela tiden ända ifrån start så tekniken i allt satt ju i ryggmärgen, men de va de sista året jag inriktade mig på låga repps å exposivitet för att maxa mycket i de stora 3 . men just nu har jag gjort lätta pass fram till denna vecka, så nu ska jag försiktit lägga på lite mer vikt ;) Motivationen finns så länge man inte blir övertränad har jag lärt mig :) försvinner den så har man tränat för mycket och för hårt, enligt min mening.