handdator

Visa fullständig version : Datorfråga - datorn slutat "hittar" inte min systemdisk


storPines
2011-11-25, 01:53
urk!
Köpte datorn för 11 månader sedan, fungerat perfekt tills igår.

Då jag skulle stänga av datorn så ville den inte stänga av windows 7, hd:n tuggade endast, jag stängde då av direkt på knappen då jag hade bråttom iväg.

Senare då jag skulle starta datorn så ville den ej vara med längre, datorn stannar på "verifying dmi pool data", ibland startar den då om, ibland blir skärmen helt svart...

Ej ändrat något i BIOS:es eller flyttat omkring på datorn. Kikad och plockat lös sata-kablarna till hd och de var det inge direkt synliga fel på.

Jag hittar hdn i biosen, men då jag försöker installera om windows så kan installationsprogrammet inte hitta något hd.

Jag provade att stoppa in hdn i sambons dator, den tuggade en jäkla massa men jag kan då efter ett tag in i windows samt att jag kunde hitta hdn genom installationsprogrammet.

Kan det vara så att min sata-drivrutiner på datorn kruppat ihop och därför inte hittar hdn, dags att flasha om Bios:en (ej gjort det någonsin tidigare)? Någon som har tips vad felet kan tänkas vara?

kaer
2011-11-25, 09:41
Vad är det för fabrikat och modell på disken? Corsair har ju t ex återkallat ssd's.

storPines
2011-11-25, 14:22
En seagate, inget märkvärdig.

King Grub
2011-11-25, 14:27
Brukar kunna vara kabelfel. Testa en annan SATA-kabel.

storPines
2011-11-25, 14:40
Ok, skall göras.

storPines
2011-11-25, 15:43
huh, kopplade in hdn i sambons dator, kunde nu spara alla viktiga filer och seda formatera den. Kopplade sedan in den i min dator och då hittade installationsprogramet hdn. Skönt!
Tänkte dock nu åka och köpa en ssd och köra windows på den.

//Tack för svaren iaf!