handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver hjälp!


Pressbänk
2011-11-24, 22:46
Hejsan har nu gymmat i ungefär exact 2 månader och 2 veckor har ökat i vikter osv men känns knappt som om man han ökat i muskler.. inte synligt iaf vilket är ganska tråkigt.

Iaf här är schemat

Dag 1. Rygg Biceps
Dag 2. Bröst Triceps
Dag 3. Axlar rotatorn lite biceps
Dag 4 Mage Ben

Sådär kör jag kan ju säga lite smått tränar på 60 i bänk började på 50 som jag knappt kunde ta själv. Från 10 - 17,5 kg i hantlar bicepscurl. Axelpress 17,5kg från 12.5kg också är helt okej nöjd så långt med vikterna eftersom det inte varit länge på gymmet!

Nu till det viktigaste hur ska jag få i mig all mat behöver tips då jag bara är 17 år och fortfarande går i skolan vad ska jag äta och hur ska jag äta för att få i mig allt!?

Tack på förhand kolo!

begt
2011-11-24, 23:04
2 månader är inte mycket för att se skillnad i muskler. Som en del säger "styrkan kommer före musklerna".

Ät mycket protein. I skolan kan du ta mer av kött och mindre av pasta och sallad exempelvis. Drick mjölk.

Bra proteinkällor du kan ta till när du är hemma:

Fisk, kött, kvarg, ägg, mjölk, ost, kyckling, sojabönor m.m. Sen kan du ta protein också men kan du greja proteinbehovet via kosten är det bra nog. Försök ligga på 2 gram protein per kg kroppsvikt. Att äta mycket protein är extra viktigt då man går ned i vikt för övrigt. Det är lättare att bygga muskler på ett litet energiöverskott än om man står stilla i vikt.

Pressbänk
2011-11-24, 23:17
Okej ja som sagt hur länge får man vänta för synliga resultat? Kör med Eaa fx efter träning och protein på morgon och kväll en shake innan sänggåenda osv... Försöker få i mig så mycket som möjligt men känns som det blir slarv hur ska jag få in allt i en ända vana.. tex frukost vad är en bra frukost för mig :) ?

2 månader är inte mycket för att se skillnad i muskler. Som en del säger "styrkan kommer före musklerna".

Ät mycket protein. I skolan kan du ta mer av kött och mindre av pasta och sallad exempelvis. Drick mjölk.

Bra proteinkällor du kan ta till när du är hemma:

Fisk, kött, kvarg, ägg, mjölk, ost, kyckling, sojabönor m.m. Sen kan du ta protein också men kan du greja proteinbehovet via kosten är det bra nog. Försök ligga på 2 gram protein per kg kroppsvikt. Att äta mycket protein är extra viktigt då man går ned i vikt för övrigt. Det är lättare att bygga muskler på ett litet energiöverskott än om man står stilla i vikt.

begt
2011-11-24, 23:21
Det kan ta flera månader, ha bara lite tålamod. Under tiden kan du glädja dig åt att du blir starkare och sätter personbästa. Sen så har ju fettprocenten en del betydelse också, men det kanske inte är viktigt för just dig i det här skedet.

Du måste inte äta frukost förstås men en typisk frukost kan bestå av havregrynsgröt, ägg och mjölk. Bra och nyttiga proteinkällor helt enkelt.

Idefi
2011-11-25, 11:06
Små förändringar kan du nog börja se efter 4-5 månader, men det krävs betydligt längre tid innan det blir någon stor skillnad.

Pressbänk
2011-11-25, 19:18
Det kan ta flera månader, ha bara lite tålamod. Under tiden kan du glädja dig åt att du blir starkare och sätter personbästa. Sen så har ju fettprocenten en del betydelse också, men det kanske inte är viktigt för just dig i det här skedet.

Du måste inte äta frukost förstås men en typisk frukost kan bestå av havregrynsgröt, ägg och mjölk. Bra och nyttiga proteinkällor helt enkelt.
Nej men vill ju inte bli småfet om du fattar skulle gissa på att jag ligger runt 15-18% bf ska göra en mätning tänkte jag :) Men är riktigt motiverad!

Pressbänk
2011-11-25, 19:19
Små förändringar kan du nog börja se efter 4-5 månader, men det krävs betydligt längre tid innan det blir någon stor skillnad.

Okej jo är ju ny som sagt men det är riktigt roligt och satsar på träningen nu!

begt
2011-11-25, 19:23
Bättre att lägga på sig lite fett men desto mer muskler, än att deffa sig ned direkt när man inte tränat så mycket styrka och känna sig svag. Du kommer inte ångra det.

Att vara svag och lätt är inte så kul, jag lovar. Även om man blir smidig och så så är det bättre att vara stark men lite tyngre. Du kan alltid deffa bort fettet sen.

TommieS
2011-11-25, 19:34
Precis som alla andra säger. Två veckor är en alldeles för kort tid för att se några märkbara resultat när det gäller muskelmassan. Ät mat, mycket proteiner och träna på så kommer resultaten tids nog :) Kroppsbygge tar tid.

TommieS
2011-11-25, 19:35
bättre att lägga på sig lite fett men desto mer muskler, än att deffa sig ned direkt när man inte tränat så mycket styrka och känna sig svag. Du kommer inte ångra det.

Att vara svag och lätt är inte så kul, jag lovar. även om man blir smidig och så så är det bättre att vara stark men lite tyngre. Du kan alltid deffa bort fettet sen.

+1

94aN
2011-11-25, 20:50
Har nästan samma problem som dig, känner att styrkan ökar o ökar men det visuella ser man inte värsta skillnaden på..

Jag undrar om någon har tips på att bli starkare i biceps?! Mina biceps verkar aldrig växa?!

Pressbänk
2011-11-25, 20:59
Som sagt jag tänker bara köra på stenhårt ligga på ett litet kaloriöverskott för ett hopp om lite mera volym! :)

Idefi
2011-11-25, 22:03
Har nästan samma problem som dig, känner att styrkan ökar o ökar men det visuella ser man inte värsta skillnaden på..

Jag undrar om någon har tips på att bli starkare i biceps?! Mina biceps verkar aldrig växa?!

Träna biceps. Enda sättet att bli starkare :P chins ger ju även hyffsad träning för biceps.
Kör stångcurl/hantelcurl.