handdator

Visa fullständig version : Goda råd för rejäl viktminskning..


Jizuko
2004-01-06, 18:18
Yo. Jag är ny här men ändå inte, jag har spenderat de senaste dagarna med att läsa igenom massa forum sidor här, jag har lärt mig väldigt mycket jämfört med vad jag redan visste. Jag vill tacka King Grub för att gett information vid nästan varje inlägg.

Nog om det. Jag har haft ett .. litet .. viktproblem sedan barndomsben, alltid varit lite överviktig. Just nu ligger jag på 120kg (tror jag, har ingen våg här, otroligt, jag vet.) och är 184cm lång, jag blir 18år i mitten av januari. Jag har tänkt gå ner snabbt och mycket de kommande månaderna. Förr i tiden, nästan 2år sen, så gick jag ofta till gymmet och tränade, tog 115kg som max (inte pump, på bänk) under mina dagar där men nu har jag inte varit där på 2 år. Hade tänkt att börja igen och bygga muskler men jag vill ändå förlora vikt så snabbt som möjligt.

Jag tankade ner hälsovakten som för övrigt verkar som ett väldigt bra program. Jag ställde in mina mål och allt sånt, den vill att jag ska äta runt 1200kcal per dag, jag vet inte riktigt hur mycket jag har ätit innan men under dessa 2 dagar som jag ätit så lite så har jag varit ganska hungrig, men inget som jag lider av. Jag har också börjat med morgonpromenader på 30min före frukosten.

Jag vet att jag äter för lite på för lite spridda tider, jag äter ungefär 3 huvudmål per dag;

Frukost: Havregryns gröt med en klick jordgubbskräm.
Mellanmål: Nån banan eller frukt.
Middag: Pasta/ris/potatis med något till.
Mellanmål: Nån till frukt.
Kvällsmat: Samma som morgon.

Nu när jag tänkt börja gymma igen så vet jag att jag måste lägga in lite fler mål men även mer grönsaker och någon snabb kolhydrats mat efter träningen.
Jag har också tänkt köpa lite loppfrö när jag får tag på det (finns inte i affären här). Och så slurpar jag 1+ matsked rapsolja per dag. Dessutom börjar skolan snart så jag måste lägga in ett mål till.

Jag har läst om de olika fetterna här på forumet men det är fortfarande något oklart, jag har försökt dra ner på de mättande fettet och öka på det omättande, vilket jag hoppas är rätt.
Jag dricker vatten när jag blir törstig men till maten kan det hända att jag tar antingen minimjölk eller multivitaminjuice.

Jag kan ladda upp en bild på dagens hälsovakt schema om ni vill så ni ser vad jag har fått i mig. Jag hoppas man ska följa RDI för det är de jag har försökt med. Och era vägledningar.

Jag uppskattar alla tips jag kan få. Om något som jag sagt är helt fel eller borde ändras, säg också till mig.

Tack på förhand..
/Adrian (nr2 vad jag vet.)

zipper
2004-01-06, 18:33
Kör som jag hade tänkt å köra.
Har köpt dietpaketet på kolozzeum och även kreatin.
Jag har samma mål som du, byta muskler mot fett.
jag rekommenderar även att köpa omega3 och koffeintabletter.
Koffein är bra innan träning, och jag gissar på att du äter för lite fisk, och fiskfett är det bästa fettet.
Lycka till.

King Grub
2004-01-06, 18:33
Fler mål behöver du nog inte lägga in. Fem räcker bra. Däremot behöver du nog göra en del rejäla förändringar. För det första är 1200 kcal för lite. Stryp inte kaloriintaget så pass mycket att du helt förstör din fettförbränning och tappar muskelmassa istället. Då saktar du bara ner förbränningen ytterligare.

Frukost: Havregryns gröt med en klick jordgubbskräm.

Här behöver du en proteinkälla.

Mellanmål: Nån banan eller frukt.

Bara en frukt är inte ett komplett mellanmål. Försök äta precis samma saker som på lunch/middag, fast i mindre portioner. Alltså kolhydrater, protein och fett.

Middag: Pasta/ris/potatis med något till.

Låter bra, beroende på vad "något till" är. Kött, fisk, fågel, skaldjur eller ägg, plus grönsaker.

Mellanmål: Nån till frukt.

Samma ändringar som förra mellanmålet.

Kvällsmat: Samma som morgon.

Samma fel här. Protein saknas.

Överhuvudtaget verkar du äta på tok för lite, alldeles för lite protein, och för lite fett. Du får nästan bara i dig kolhydrater.

Läs gärna den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17253

zipper
2004-01-06, 18:36
Men är inte havregryns gröt proteinrikt ?
Man kan väl ta två råa ägg blandat med minimjölk med kanske ?

King Grub
2004-01-06, 18:39
Originally posted by zipper
Men är inte havregryns gröt proteinrikt ?
Man kan väl ta två råa ägg blandat med minimjölk med kanske ?

Inte speciellt. Någon ren animalisk proteinkälla bör ingå i varje mål, om man inte är vegetarian. Och koka äggen!

Jizuko
2004-01-06, 18:41
Köpte faktiskt tonfisk i olja idag :)

Grub: Jo det stämmer nog bra det där med protein, enligt hälsovakten så har jag 122% av RDI på kolhydrater och 90% på proteiner.

Något till kan vara; köttbullar, högrev, blandfärs, eeh, kyckling på ekonomirika dagar :)

Hmm, så jag ska ta något köttigt till frukost och mellanmål. Ägg kan jag nog trycka i mig på morgonen, inga problem.

Är 1500-2000kcal något att rekommendera?

Just det, linfrö är bättre än ingenting om man inte hittar loppfrä va?

zipper
2004-01-06, 18:42
Jag har inte tid att koka ägg på morgonen, Varför inte äta dom råa. Bara man köper svenska kvalitetsägg så är det väl ingen större risk.

Halldin
2004-01-06, 18:45
Originally posted by zipper
Jag har inte tid att koka ägg på morgonen, Varför inte äta dom råa. Bara man köper svenska kvalitetsägg så är det väl ingen större risk.

Man kokar dom kvällen före, lägger på en tallrik och ställer in i kylskåpet :)

zipper
2004-01-06, 18:47
Där har du en poäng :smokin: .

King grub. Hur länge rekommenderar du att man skall springa (i tid) när man skall deffa. Om man springer 3 dar i veckan alt motions cykel. Å sen hade jag tänkt att pumpa 2 ggr i veckan

edit: förresten King Grub. Kan man inte äta ett ägg till varje mål ?
endast för den animaliska proteinkällans skull ?

Jizuko
2004-01-06, 18:56
Är kolesterol något man kan skita i? För ett ägg gav enligt hälsovakten 120% eller något i RDI >_>

Bifogar också dagens statistik på hälsovakten.
...
För stort för forumet, pixel wise. Ta den här istället.. (http://intranet.ktg.se/~adrhel/halsovaktschema.png)

King Grub
2004-01-06, 19:11
Originally posted by Jizuko
Köpte faktiskt tonfisk i olja idag :)

Grub: Jo det stämmer nog bra det där med protein, enligt hälsovakten så har jag 122% av RDI på kolhydrater och 90% på proteiner.

Något till kan vara; köttbullar, högrev, blandfärs, eeh, kyckling på ekonomirika dagar :)

Hmm, så jag ska ta något köttigt till frukost och mellanmål. Ägg kan jag nog trycka i mig på morgonen, inga problem.

Är 1500-2000kcal något att rekommendera?

Just det, linfrö är bättre än ingenting om man inte hittar loppfrä va?

Köp tonfisk i vatten och tillsätt egen, bra olja. Det är sojaolja med för hög andel Omega-6 i tonfisk i olje-burkarna. Definitivt inte fiskolja.

Glöm Hälsovaktens RDI för protein. De är alldeles för låga.

Räkna ut ditt ungefärliga energibehov i länken i mitt första inlägg och lägg dig cirka 500 kcal under det per dag.

Linfrö är ett okej alternativ till loppfrön, men inte lika effektiva. Se bara till att det är hela linfrön.

King Grub
2004-01-06, 19:13
Originally posted by zipper
Där har du en poäng :smokin: .

King grub. Hur länge rekommenderar du att man skall springa (i tid) när man skall deffa. Om man springer 3 dar i veckan alt motions cykel. Å sen hade jag tänkt att pumpa 2 ggr i veckan

edit: förresten King Grub. Kan man inte äta ett ägg till varje mål ?
endast för den animaliska proteinkällans skull ?

Jag personligen gillar korta 20-minuters intervallpass i toktempo. Annars är det väl individuellt hur mycket du behöver träna aerobt. Ju mer du kör, desto mer kan du äta utan att överskriva din kalorigräns. Samtidigt är det onödigt att köra marathonpass - de blir lika muskelnedbrytande som fettförbrännande. Jag skulle också lagt in något styrkepass till i veckan.

Visst kan du äta ett ägg varje mål... men varför skulle du? Äter du fisk, kött, skaldjur behöver du inte ytterligare proteinkällor.

King Grub
2004-01-06, 19:15
Originally posted by Jizuko
Är kolesterol något man kan skita i? För ett ägg gav enligt hälsovakten 120% eller något i RDI >_>

Bifogar också dagens statistik på hälsovakten.
...
För stort för forumet, pixel wise. Ta den här istället.. (http://intranet.ktg.se/~adrhel/halsovaktschema.png)

Angående kolesterol:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15853&highlight=%E4gg+farligt

Jizuko
2004-01-06, 19:16
Ok, får la ta och köpa tonfisk i vatten efter dessa 3. Är ju billigare så jag klagar inte :)
Vad rekommenderas, råa som sushi eller är det bättre att steka dem? :D
Jag gjorde det en gång, fick 4000kcal tror jag. Kändes lite väl mycket.
Japp, det är hela linfrö, 14kr för 400g eller något, tar och köper in det imårn då. Tack för tipset. Finns det några bra protein käller förutom ägg och kött? Typ .. soja? :confused:

zipper
2004-01-06, 19:17
Originally posted by King Grub


Jag personligen gillar korta 20-minuters intervallpass i toktempo. Annars är det väl individuellt hur mycket du behöver träna aerobt. Ju mer du kör, desto mer kan du äta utan att överskriva din kalorigräns. Samtidigt är det onödigt att köra marathonpass - de blir lika muskelnedbrytande som fettförbrännande. Jag skulle också lagt in något styrkepass till i veckan.

Visst kan du äta ett ägg varje mål... men varför skulle du? Äter du fisk, kött, skaldjur behöver du inte ytterligare proteinkällor.

Ok jag kan tänka mig att intervallträning är bra, men tokigt jobbiga ;). Jag tror inte jag kan lägga in ett till styrkepass, eftersom jag har svårt att ta mig till gymmet. Men annars så
skall jag försöka mig på intervallträning. Måste få upp kondisen lite bättre bara så

King Grub
2004-01-06, 19:18
Originally posted by Jizuko
Ok, får la ta och köpa tonfisk i vatten efter dessa 3. Är ju billigare så jag klagar inte :)
Vad rekommenderas, råa som sushi eller är det bättre att steka dem? :D
Jag gjorde det en gång, fick 4000kcal tror jag. Kändes lite väl mycket.
Japp, det är hela linfrö, 14kr för 400g eller något, tar och köper in det imårn då. Tack för tipset. Finns det några bra protein käller förutom ägg och kött? Typ .. soja? :confused:

Stekta eller kokta eller förlorade eller i omelett spelar ingen roll. Steker du i fett ökar givetvis kalorimängden.

Eller pratar du tonfisk? Tonfisk på burk är inte rå.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, lättmjukost, räkor, krabba, mm.

Jizuko
2004-01-06, 19:20
Hehe, du har fått kopiera det där om protein ganska många gånger nu Grub :)
Tack så mycket för ägg länken, den gav mycket ljus, ska ta några ägg nu. Kan ju inte skada ;)
Glöm det råa, jag bara fumlade >_>
Räknas Keso in som lättmjukost? Jag älskar keso :D

Är Sojabönor bra att använda också?

King Grub
2004-01-06, 19:24
Originally posted by Jizuko
Hehe, du har fått kopiera det där om protein ganska många gånger nu Grub :)
Tack så mycket för ägg länken, den gav mycket ljus, ska ta några ägg nu. Kan ju inte skada ;)
Glöm det råa, jag bara fumlade >_>
Räknas Keso in som lättmjukost? Jag älskar keso :D

Är Sojabönor bra att använda också?

Keso är inte mjukost alls, utan färskost. Standardkeso från Arla innehåller 4 gram fett per 100 gram, 36 energiprocent. Helt okej. Valio har sin Grynost, som innehåller hela 18 gram protein per 100 gram, med bara 0.1 gram fett. Och så finns det ju Lättkesella som många här gillar, men som jag tycker smakar apa.

Sojabönor är utmärkta - mycket protein, bra kolhydrater och fett.

Jizuko
2004-01-06, 19:27
Hrm, mjukost, det är typ den där glada kon i rund ring förpackning, la vache någonting...

Är Lättkesella bättre än Keso? Hmm, grynost låter inte fel, kanske borde testa den, givet att den inte smakar skit och kostar hela skattkistan.

Edit: Skitbra! Ska nog ta och inhandla sojabönor när/om jag hittar dem.

(fan va gött med ägg förresten.)

zipper
2004-01-06, 19:28
Originally posted by King Grub


Keso är inte mjukost alls, utan färskost. Standardkeso från Arla innehåller 4 gram fett per 100 gram, 36 energiprocent. Helt okej. Valio har sin Grynost, som innehåller hela 18 gram protein per 100 gram, med bara 0.1 gram fett. Och så finns det ju Lättkesella som många här gillar, men som jag tycker smakar apa.

Sojabönor är utmärkta - mycket protein, bra kolhydrater och fett.

Jag har en fråga. Är Milda Culinesse någon fara ? använder det till matlagning

Jizuko, mjukost är hemskt ;), keso duger

King Grub
2004-01-06, 19:33
Originally posted by zipper


Jag har en fråga. Är Milda Culinesse någon fara ? använder det till matlagning

Jizuko, mjukost är hemskt ;), keso duger

Jag känner inte till Milda Culiness fettsammansättning. Inte mer energi än oljor t ex.

King Grub
2004-01-06, 19:35
Originally posted by Jizuko
Hrm, mjukost, det är typ den där glada kon i rund ring förpackning, la vache någonting...


Nej. Mjukost är bredbart smörgåspålägg (även om det går att äta med sked om man vill) från Kavli eller Milko t ex.

http://www.kavli.se/archive/Kavli%20Sweden/Produktbilder/Bredbar%20ost/Mildost.jpg

Jizuko
2004-01-06, 20:31
Hmm, gjorde en portion för lunchen i skolan imorgon.
Består av;
Pasta, blandat med rapsolja för ökad sliskighet.
100g Tonfisk.
5 kokta ägg.
Massor av ärtor och majs.
Allting blandat i en salig röra med lite cayenne peppar, vit peppar och lite vitlökspeppar. Hoppas det är en hälsosam måltid :) Gjorde nog lite för mycket, tycker alltid att "default" portionerna är så jäkla lite när man läser på förpackningar. Kan slurpa i mig 300g (okokt vägt) pasta på nolltid :)

Ska vara nog med protein där tror jag, hoppas jag inte överdrev med något annat. ville ha lite grönsaker också.

Edit: make that 3 ägg, blir 2 till frukosten istället, förliten låda :D

King Grub
2004-01-06, 21:11
Det där är en mycket bra näringsmässigt sammansatt måltid. Om alla dina mål är sammansatta på liknande sätt kan du inte misslyckas, om du håller koll på det totala energiintaget under dygnet. :thumbup:

zipper
2004-01-07, 05:59
Jag vet inte om jag orkar räkna på det där sättet. Det är väl bara å ta måttligt så blir la de bra. Hur gör du för att hålla måttet på värdena king grub ?

Angående culinessen med:
Fett: 82g
varav mättat = 10g
enkelomättat = 48g
fleromättat = 24g
Energi / 100g = 3030 kJ/740 kcal

Innehåller även mycket olja å skit

King Grub
2004-01-07, 11:10
Originally posted by zipper
Jag vet inte om jag orkar räkna på det där sättet. Det är väl bara å ta måttligt så blir la de bra. Hur gör du för att hålla måttet på värdena king grub ?

Angående culinessen med:
Fett: 82g
varav mättat = 10g
enkelomättat = 48g
fleromättat = 24g
Energi / 100g = 3030 kJ/740 kcal

Innehåller även mycket olja å skit

Jag räknar inte gram och kalorier själv, och inte behöver jag deffa heller. Men om man verkligen vill lyckas är det nog enda sättet att vara säker på att lyckas. Allt annat blir rena gissningar.

Cilia
2004-01-10, 13:31
Jag kör också hälsovakten och har gått ner ca 1 kg/vecka i snitt. För att göra det äter jag ca 1400 kalorier netto, dvs om jag tränar så äter jag motsvarande de kalorier jag gör av med.

Så om du som dessutom är kille bara äter 1200 kcal verkar det som om du har ställt in din viktminskning på väldigt många kg/vecka. Jag håller med Grub att du borde öka detta.

Ska tillägga att jag då också har haft en ätardag per vecka och ändå fått resultat. Denna dag har jag bara av psykologiska själ så att jag ska orka fortsätta.

Osten du nämnde La vache qui rit är en mjukost som jag är helt frälst på (blev det när jag bodde i Frankrike) och den finns i 2 varianter. Dels den vanliga med ca 28% fett och sedan en light variant med 7% fett. Jag äter en sådan "tårtbit" varje dag till frukost.

Lycka till men gå inte för fort fram för då finns risken att du tappar motivationen. Det har hänt mig vid tidigare försök.