handdator

Visa fullständig version : Ta gymmandet till ny nivå


anders896
2011-11-24, 21:48
Hej!

Jag är medveten om att det antagligen finns väldigt liknande trådar som denna men okunnig och Oteknisk som man är så är det svårt att finna det jag letar efter, så är tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag har då två frågor som jag hoppas få hjälp med.

Fråga 1 (Träning);

Har kollat igenom olika trådar angående att gymma men finns så mycket att man inte vet vart man ska ta vägen!

Skulle därför vilja ha tips på bra trådar angående att gymma, får gärna vara lite hårdare program om så finns.

(Gymmar 4-5 gånger i veckan och har gymmat lite över 1 år)


Fråga 2 (Kosttillskott);

Finns sådan uppsjö av olika kosttillskott så man vet inte vad man ska välja, då jag är nykomling på denna front så skulle jag vilja ha tips på bra kosttillskott som kan hjälpa mig med båda prestation och muskelbyggande.

__________________________________________________ ____

Tack på förhand!

// Noobie

Ernie McCracken
2011-11-24, 21:53
1. Finns en klistrad tråd. 5x5 sl.

2. Vassle protein. Det billigaste.. Prestationshöjare är t.ex kreatin. monohydrat funkar alldeles utmärk för många

aijou
2011-11-24, 22:09
Fråga 1: Där får du nog först och främst förklara vad du har för mål med träningen. Styrka, volym, kondition, fitness eller en blanding.

Det finns en sticky där z_bumbi har lagt upp ett bra träningsprogram. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Annars så kan du titta på stickyn om stronglifts 5x5. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Fråga 2: Först och främst så bör du veta att det inte finns några lagliga mirakelpulver som kommer skjuta dina prestationer i höjden. De tillskott jag skulle rekommendera är Vassleprotein (whey) eller EAA för att få i dig tillräckligt med protein som i sin tur hjälper dig bygga muskler. Vad det gäller prestationshöjare så är det enda jag rekommenderar Koffein, kreatin och eventuellt maltodextrin. allt annat är bara omotiverat dyrt enligt min mening.

anders896
2011-11-24, 22:25
Mitt mål med träningen är att bli starkare och bli större.

Hört mycket om att EAA är givande, finns det något man kan använda samtidigt som detta? Tex något som man kan ta som proteindrink mitt på dagen som mellanmål.

Sniggel
2011-11-24, 22:35
EAA eller protein spelar kanske inte så stor roll för effekten (proteinsynteshöjande).
EAA:s fördelar är väl speciellt då man tar det på tom mage, vilket iofs gäller för vassle också. Då ffa i samband med träning.
Men om du vill ta något samtidigt som en mellanmålsdrink så kan du lika gärna använda vassle. Ytterligare EAA ger inget extra i det fallet och proteindrinkar är lättare att göra goda mellanmålsdrinkar av.

Utöver den effekt jag pratar om så kan både vassle och EAA användas som extra "proteinkälla" då magen inte är tom. De får då snarare effekten av att kunna användas i pågående proteinsyntes eller genom att minska proteinnedbrytning. Vilket kanske inte är sämre.

Summerat:
Använd vassle och/eller EAA samt kreatin som kosttillskott. Utöver det så finns det inte mycket annat vettigt, förutom kanske fiskolja och D-vitamin, iofs...

anders896
2011-11-24, 22:51
De kosttillskott jag har kollat på är dessa två:

http://shop.kolozzeum.com/sv/halsokost/optimum-opti-men-180tabs.html

http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/fairing-bcaa-300gr.html

Strand93
2011-11-25, 04:08
Vassle/EAA
Kreatin
D-vitamin + Omega 3

Vassle/EAA kör jag varje dag året om och det är nog det bästa kosttillskottet då det kan vara svårt att få i sig så mycket protein ibland, speciellt om man inte är så duktig på matlagning ;) Kreatin är också givet i alla fall för mig - billigt och bra!

Olika vitamintillskott är egentligen kanske inte nödvändigt men jag tycker att jag blir piggare av det och slipper förkylningar lättare. Kostar 70 kr burk som håller några månader. Omega 3 är också rätt fiffigt då jag sällan äter fisk.

Pjotor
2011-11-25, 10:38
Eftersom ingen har skrivit det hittills så gör jag det: Kosttillskott (de lagliga alltså) innehåller bara saker som också finns i vanlig mat. Äter du rätt i övrigt så behöver du inga kosttillskott alls. Däremot är det ibland bekvämare.

För egen del gillar jag mat, så jag äter hellre ägg och keso än petar i mig proteindrinkar.

Strand93
2011-11-25, 11:57
Eftersom ingen har skrivit det hittills så gör jag det: Kosttillskott (de lagliga alltså) innehåller bara saker som också finns i vanlig mat. Äter du rätt i övrigt så behöver du inga kosttillskott alls. Däremot är det ibland bekvämare.

För egen del gillar jag mat, så jag äter hellre ägg och keso än petar i mig proteindrinkar.

Helt riktigt förutom en sak. Kreatin är rätt så svårt att få i sig via mat. 1000 gram rött kött innehåller 4 gram kreatin så ska man komma upp i en rimlig dos som gynnar muskeltillväxt så får man trycka i sig som ett jävla djur. Kan knappast vara nyttigt med 1-2 kg kött i magen om dagen, eller?

Pjotor
2011-11-25, 12:18
Helt riktigt förutom en sak. Kreatin är rätt så svårt att få i sig via mat. 1000 gram rött kött innehåller 4 gram kreatin så ska man komma upp i en rimlig dos som gynnar muskeltillväxt så får man trycka i sig som ett jävla djur. Kan knappast vara nyttigt med 1-2 kg kött i magen om dagen, eller?

Du försöker få det att låta som som kreatintillskott (från pulver o.dyl.) är nödvändigt för ökad styrka och muskeltillväxt. Det är det inte. Många, kanske till och med en majoritet, blir större och starkare ändå.

Nyttan eller onyttan av kilovis med kött är en helt annan fråga.

Strand93
2011-11-25, 13:15
Du försöker få det att låta som som kreatintillskott (från pulver o.dyl.) är nödvändigt för ökad styrka och muskeltillväxt. Det är det inte. Många, kanske till och med en majoritet, blir större och starkare ändå.

Nyttan eller onyttan av kilovis med kött är en helt annan fråga.

Menade inte att det skulle låta som något måste inom träning för att man ska få bättre resultat. Jag menade bara att det finns lagliga tillskott som hjälper mycket bra och kreatin är ett exempel på det (kanske det enda). Proteinpulver, EAA och liknande är ju saker som redan finns i kosten och anledningen till att man i så fall skulle använda dessa (i alla fall jag) är för att dryga ut det dagliga protein intaget. Det är således inte nödvändigt att ta dessa men just kreatin tycker jag hjälper riktigt bra och att du hade lite fel när du sa att allt finns i maten. I och för sig så finns ju kreatin i mat så du har ju rätt, men mängden kreatin är alldeles för liten... det var så jag menade

robbob
2011-11-25, 13:56
eftersom ingen har skrivit det hittills så gör jag det: Kosttillskott (de lagliga alltså) innehåller bara saker som också finns i vanlig mat. äter du rätt i övrigt så behöver du inga kosttillskott alls. Däremot är det ibland bekvämare.

För egen del gillar jag mat, så jag äter hellre ägg och keso än petar i mig proteindrinkar.

+1000

BiffKriminell
2011-11-25, 15:00
Du försöker få det att låta som som kreatintillskott (från pulver o.dyl.) är nödvändigt för ökad styrka och muskeltillväxt. Det är det inte. Många, kanske till och med en majoritet, blir större och starkare ändå.

Nyttan eller onyttan av kilovis med kött är en helt annan fråga.


Kreatintillskott är inte nödvändigt för ökad styrka och muskeltillväxt, men det är behjälpligt. Och ja, majoriteten blir större och starkare ändå, men majoriteten som kör kreatin blir större och starkare än vad de skulle ha blivit utan att köra kreatin. Det är det som är poängen.

Pjotor
2011-11-25, 15:31
majoriteten som kör kreatin blir större och starkare än vad de skulle ha blivit utan att köra kreatin

Källa? (Inte i första hand för att jag misstror det du säger, utan för att jag är intresserad av om det finns några data som visar hur skillnaderna blir.)

Mapa
2011-11-25, 15:34
det bästa du kan göra för att ta din träning till en ny nivå är att börja tävla.. i lyftning, byggning, fitnessfive eller vad som helst. Träning inför tävling är mer motiverande för dem flesta.