handdator

Visa fullständig version : Vilka muskelgrupper ska jag kombinera?


Ciirree
2011-11-24, 21:24
Tjena,

undrar ifall det spelar någon roll vilka muskelgrupper jag kombinerar när jag tränar.
Just nu har jag dessa kombinationer:
* Rygg/Axlar
* Bröst/Triceps
* Ben/Biceps

Tack på förhand!

Jpz
2011-11-24, 21:40
Skulle kört

Axlar/biceps
Bröst/triceps
Ben/rygg

istället.

Ciirree
2011-11-24, 21:47
Okejokej.
Gör det stor skillnad på hur man tränar muskelgrupperna? (:

Ernie McCracken
2011-11-24, 21:48
Rygg,biceps,(Baksida axlar).
Bröst, Triceps,(Framsida axlar)
Ben, Mage.

Fördel om man ej tränar 2 stora muskelgrupper samma pass. såsom rygg o ben... använd sökfunktionen

Ciirree
2011-11-24, 21:51
Ahaa okejokej. Tack så mycket! :)

Strand93
2011-11-25, 02:05
Jag brukar träna så här:

Rygg/biceps
Bröst, axlar och triceps
Ben och mage

Anledningen är helt enkelt för att det passar så bra i övningar då musklerna stimulerar av varandras övningar. Som tex. ryggövningar i form av rodd, latsdrag, chins etc. så aktiveras biceps och då tycker jag det är rätt passande att köra biceps den dagen. Då jag kör bröst/axlar och kör många set tungt bänkpress så aktiveras triceps osv så då kör jag alltså dessa 3 muskelgrupper på en dag.

lofito
2011-11-25, 02:28
Jag brukar träna så här:

Rygg/biceps
Bröst, axlar och triceps
Ben och mage

Anledningen är helt enkelt för att det passar så bra i övningar då musklerna stimulerar av varandras övningar. Som tex. ryggövningar i form av rodd, latsdrag, chins etc. så aktiveras biceps och då tycker jag det är rätt passande att köra biceps den dagen. Då jag kör bröst/axlar och kör många set tungt bänkpress så aktiveras triceps osv så då kör jag alltså dessa 3 muskelgrupper på en dag.

Kör också som dig, men har velat byta lite. Anledningen är för att, efter mitt ryggpass så har man ju, som du påpekar, redan fått i sig lite bicepsövningar (speciellt vid dragövningar) och då är man redan lite trött i biceps. Men jag gillar också det upplägget, men jag hade tänkt att lägga biceps-passet på något annat så att ryggen kanske får tricepsen, värt att testa. Får se!

stafrin
2011-11-25, 08:39
Kör också som dig, men har velat byta lite. Anledningen är för att, efter mitt ryggpass så har man ju, som du påpekar, redan fått i sig lite bicepsövningar (speciellt vid dragövningar) och då är man redan lite trött i biceps. Men jag gillar också det upplägget, men jag hade tänkt att lägga biceps-passet på något annat så att ryggen kanske får tricepsen, värt att testa. Får se!


Jag kör triceps med rygg och biceps med bröst av den anledningen du nämner, jag orkar inte med ett riktigt bicepspass efter jag kört rygg.

Ciirree
2011-11-29, 12:52
Känns bra att ha de kombinationerna som du nämner där av just den anledningen du säger också, men är det bra för kroppen om man byter ibland, typ var 4 :de vecka eller nå sånt? :)

Glömde citera, menar ditt inlägg Strand93