handdator

Visa fullständig version : Trött på att vara trött!


Springer
2011-11-24, 16:37
Lite jobbigt att styrketräingen tar ut mig så gruvligt, får träiningsvärkl som sitter i tre dagar. Kör ung. så här.

Måndag: Överkropp och böj 5x5, mark 3x5, (benpress 3x12, benspark 3x12, lårcurl 3x12, vadpress 3x12.) Inom parentes enligt sjukgymnast.
Tisdag: Löpning
Onsdag: Löpning (dessa två dagar lider jag av styrketräningen)
Torsdag: Löpning (lättar lite, men känns fortfarande)
Fredag: Överkropp bara
Lördag: Löpnign/tävling
Söndag: Löpning/tävling

Har blivit 6-7 mil/vecka löpning totalt.

Visst vore det kul att bli starkare, men musklerna som jag har nu duger de också. Helst vill jag att löpningen inte skall bli så lidande, så jag får ut mer och kanske kanske kan köra fler mil. Försöker gå ner i vikt också, eller i alla fall fettprocent.

Vilket är bäst, köra 3x12 lätt i alla benövningar, men två dagar i veckan (kanske torsdag efter löpning) eller minska på antalet övningar.

Tränigsvärk och ingen kräm kvar vid löpningen två dagar i veckan känns inget bra.

Victuhh
2011-11-24, 16:40
Jävla massa övningar där, prova dela upp passen och se om det hjälper?

begt
2011-11-24, 16:41
Du kanske ska skippa löpningen på tisdagar för att få en riktig vilodag åtminstone.

Kanhända så skulle kvaliten på löppassen på onsdagar och torsdagar bli lite högre.
Victuuh kan vara inne på rätt spår också, det låter mycket.

Springer
2011-11-24, 16:45
Ni tänker på benövningarna på måndag förstår jag? OK, skall bara kör böj och mark se om det blir bättre. Är det bättre att köra lättare och fler reps, eller spelar det ingen större roll?

Åsberg
2011-11-24, 16:46
Äter du ordentligt?

Springer
2011-11-24, 17:01
Nej, jag försöker gå ner i vikt men är snarare stabil. Så något jätteunderskott är det i alla fall inte.

LadyG
2011-11-24, 17:25
Två saker har jag märkt med att träna hårt på även ett ganska måttligt underskott. För mig åtminstone blir träningsvärken etter värre, och den sitter i längre.

Det kaske är likadant för dig?

Springer
2011-11-24, 17:35
Låter mycket troligt. Men jag har fattat det som att det är på underskott man behöver styrketräningen som bäst. Typiskt. :-(

begt
2011-11-24, 17:38
Enklast är nog om du kör en uppbyggnadsperiod med större delen styrka och inte så många löpmil. Sen kan du köra nästan bara löpning, som är ditt egentliga fokus, med ett cirkelträningspass med inte så många set en gång i veckan.

gainstrenght
2011-11-24, 18:06
testa köra ett överkropps-pass i veckan :) alternativ ett helkroppspass om du nu vill träna benen på gymmet också.

EDIT: Läste visst lite slarvigt.

begt
2011-11-24, 18:09
sluta löp så förbannat så kanske du piggnar :)

En mil om dagen är inte mycket om man är van vid det. Vet det av egen erfarenhet, men det ligger nog nåt i det du säger. Om man inte sköter sig eller vilar ut så kan man bli sliten med tiden.

Holabandola
2011-11-24, 19:21
Klart du är trött, ät!

entropy
2011-11-24, 19:42
Kör lägre volym styrketräning. Begränsa dig till det du behöver som skadeförebyggande (typ böj och rumänska marklyft? Kanske vadpress?). För jag antar att det är därför du styrketränar och att ditt mål är att utvecklas inom löpningen. Varför har sjukgymnasten gett dig de övningarna? Vet denne att du redan tränar böj och mark?

Springer
2011-11-24, 19:59
entropy: Har problem med knä (slemsäck/hopparknä/något) samt samt något i höften (slemsäck igen?), så fick det som allmänt skadebyggande. Jo, sjukgymnasten vet om att jag böjer och markar, men inte exakt hur det är upplagt.

Holabandola: Då går jag upp i vikt, vill inte det.

Macroman
2011-11-25, 11:12
Det är löpningen som gett skadorna gissar jag. Tyvärr blir man väldigt lätt skadad av löpning trots att man tycker att det inte sliter.

Springer
2011-11-27, 22:12
Helt rätt Macroman, löpning är inte snällt för kroppen alls. Men, jag gillart och vill bli bättre. ;)

Körde idag utan benböj och mark, och drog ner lite på övriga övningar. Får se vad min kropp säger närmaste dagarna.

begt
2011-11-27, 22:28
Tricket med löpning, enligt min erfarenhet, är att inte snabbt gå över från en sort till en annan. Då är det en mycket trevlig och naturlig motionsform.

T.ex. att gå från att springa många distanspass till att köra hårda intervallpass i backar är som att be om skador. Det är aldrig värt risken att ens pröva på något sånt, även om man aldrig tror att skador kan uppstå- just för att det aldrig hänt en tidigare.

Mjuka övergångar är väldigt viktigt. Att plötsligt öka träningsdosen med 50% utan en mjuk inkörningsperiod kan också leda till skador som t.ex. muskelbristningar som kan vara riktigt jobbiga att bli av med. Efter att en muskelbristning har "läkt" måste man gå mycket försiktigt fram och långsamt öka träningsdosen, för slits skadan upp är man tillbaka på ruta ett eller värre än så.

Sist men inte minst: att ha bra stötdämpande skor är väldigt viktigt. Är du en sån som springer längre rundor är det inte värt att ha superlätta skor, för bristen på dämpning ökar skaderisken ordentligt. Nästbäst är, i avsaknad av bra skor, att springa i mjuka elljusspår.

Macroman
2011-11-28, 11:47
Helt rätt Macroman, löpning är inte snällt för kroppen alls. Men, jag gillart och vill bli bättre. ;)

Körde idag utan benböj och mark, och drog ner lite på övriga övningar. Får se vad min kropp säger närmaste dagarna.

Läste om en amerikansk träningscoch som sa:

"You can’t run to get fit. You need to get fit to run"

Ligger rätt mkt i det tycker jag. Tror att styrketräning är mkt bättre för kroppen rent generellt. Om man tränar allsidigt förstås typ SL 5x5. Har blivit mkt smidigare och rörligare sedan jag började köra knäböj t.ex. Förutom starkare då förstås...

Har i princip bara löptränat/åkt skidor tidigare men kommer att lägga om träningen framöver till mer styrketräning.

Springer
2011-11-28, 14:23
Fast jag vill inte bli bra i kroppen rent generellt, jag vill bli snabbare på att springa... ;)

Känner mig lite sliten idag, men inte så illa som för en vecka sedan.

Macroman
2011-11-28, 14:38
Fast jag vill inte bli bra i kroppen rent generellt, jag vill bli snabbare på att springa... ;)

Det blir du om du håller dig skadefri. :)