handdator

Visa fullständig version : Hur får jag bort "det sista" mjuka?


EmmaIda
2011-11-24, 15:54
Efter att ha bott i öknen under 8 månader med skitmat in, ingen form av träning och för mkt öl i brist på annat som underhållning kom jag hem till Sverige i somras och insåg (ganska väntat) att jag gått upp i vikt och blivit rejält pluffsig.

Någon gång i slutet på juli tog jag tag i mig själv på allvar och började räkna kalorier och träna. Jag har sedan juli legat på ett kaloriintag på max 1200 om dagen. Jag tränar ca 5-6 gånger i veckan. Jag äter mer om jag tränar, men "netto intaget" blir 1200 max, om man kan säga så?

Jag åt inga kolhydrater eller socker i början (första kanske 8 veckorna) men har nu ett måttligt kolhydratsintag pga träningen. Jag har tagit bort alla "snacks" och onödiga mellanmål som är skit, äter mkt grönt, fisk, kyckling, osv. Väger och räknar ut kalorierna på allt jag äter. Fuskar typ aldrig. (Ska fuska på lördag, då blir det julbord, men det är ett stort undantag.)

Jag är 169 cm lång, 28 år gammal (kvinna om ni inte förstod det på namnet) och vägde i juli 68 kg. Är nu nere på 59 kg och är inte så intresserad av att tappa mer vikt. Det jag nu vill bli av med är det mjuka :) Allt ska bli vältränat. Är troligtvis det mest vältränade jag varit på mer än 10 år men bättre ska det bli. Och sen ska jag hålla det!

Jag kör ca 30-45 min kondition när jag tränar, sen ca 30-45 minuter styrka (olika grupper, går igenom kroppen på kanske 4 pass). Jag måste erkänna att jag satsar hårdare på konditionsträningen än styrkan. Min fråga är väl egentligen om jag ska ändra detta nu? Och när jag sen vill gå tillbaka och äta "normalt" (1900 kcal om dagen kanske) hur gör jag för att inte fläska till mig? Har under mitt vuxna liv pendlat mellan strax under 60kg - 70kg ganska ofta och det är lätt att släppa efter när man nått fram. Den här gången vill jag ju hålla det! Också pga smärtor i ryggen som blir olidliga utan träning. Jag vet att liknande trådar finns här på forumet, och läst alla säkert, men om någon vill bidra med tips här skulle jag bli väldigt glad!

Tack!
/Emma

StampChamp
2011-11-24, 15:59
Fortsätt med din styrketräning och lägg störst fokus på det ett tag och ligg på balans så kan det nog bli bra, faktum kvarstår att du har lite för mycket fett om det känns för mjukt och då är det ju bara en deff som kan lösa det bra!

Lägg störst fokus på styrketräningen om du vill bli hårdare så blir det bra.

EmmaIda
2011-11-24, 16:01
Jag misstänkte det. Får väl köra på det då :) (Har blivit lite besatt av konditionsträning då det känns som nyckel till viktminskning, även om jag vet att det är mer komplicerat än så). Tack :)

begt
2011-11-24, 16:06
Satsa lite mer på styrka ett tag. Kanske en långsam bulk på ett par kg sedan en deff tillbaka ned till 59 kg, då lär du ha lägre fettprocent sen.

Du känner dig bäst själv så försök identifiera vad som skulle kunna orsaka viktuppgång igen när du nått ditt mål. Är det mindre träning, småätande eller något annat kanske? Om du vet att du ska bli bortbjuden kan det vara bra att köra ett konditionspass innan eller dagen efteråt (med välfyllda glykogendepåer) exempelvis. Använd såna knep som kan underlätta din vardag.

Efter att du nått ditt mål kan du förstås väga dig en gång i veckan; ser du att det börjar dra åt fel håll så justerar du det bara. Har du motivationen att fortsätta med det kommer du behålla formen.

EmmaIda
2011-11-24, 16:16
Jag vet precis varför jag går upp sen. Jag blir lat. Jag är i grund och botten soffpotatis. Jullov från gym kan hålla i sig i 5 månader osv...helt och hållet mitt fel..! Men motivationen är större nu för jag får ont i ryggen om jag inte rör mig nog så nu kan jag inte sluta. Utöver ryggen är det beroendeframkallande att träna :) tyvärr är det lätt att ge upp om man varit sjuk eller liknande. Jag är också bäst på att småäta och älskar allt. Sött, salt, allt. Nu efter kaloriräkning har jag fått en chock när jag insett vad olika saker innehåller. Nu har det slagit om helt i mitt huvud så jag KAN inte äta onyttigt, nästan till en överdrift... :/ Kanske inte heller bra, men bättre än att va tjock och onyttig...

begt
2011-11-24, 16:31
Jag vet precis varför jag går upp sen. Jag blir lat. Jag är i grund och botten soffpotatis. Jullov från gym kan hålla i sig i 5 månader osv...helt och hållet mitt fel..! Men motivationen är större nu för jag får ont i ryggen om jag inte rör mig nog så nu kan jag inte sluta. Utöver ryggen är det beroendeframkallande att träna :) tyvärr är det lätt att ge upp om man varit sjuk eller liknande. Jag är också bäst på att småäta och älskar allt. Sött, salt, allt. Nu efter kaloriräkning har jag fått en chock när jag insett vad olika saker innehåller. Nu har det slagit om helt i mitt huvud så jag KAN inte äta onyttigt, nästan till en överdrift... :/ Kanske inte heller bra, men bättre än att va tjock och onyttig...

Ja, det är inte konstigt varför det finns så många överviktiga. En kaka eller 2 extra varje dag gör stor skillnad över tid. Kakor och godis mättar inte överhuvudtaget; en kaka extra kan lätt bli 3 som blir fyra som blir 5.... Får man ett oemotståndligt sug kan det vara bättre med en skiva ost (fett sätter sig som betong i magen; mättar bra), ett stort glas vatten och någon grönsak att tugga på.

Fördelen med konditionsträningen är de endorfinkickarna man får. De längtar man tillbaka till förr eller senare efter ett träningsuppehåll.

wimpy
2011-11-25, 07:08
Fördelen med konditionsträningen är de endorfinkickarna man får. De längtar man tillbaka till förr eller senare efter ett träningsuppehåll.

:thumbup: ja, dem e ju helt underbara ! hehe :D

wimpy
2011-11-25, 07:17
Jag vet precis varför jag går upp sen. Jag blir lat. Jag är i grund och botten soffpotatis. Jullov från gym kan hålla i sig i 5 månader osv...helt och hållet mitt fel..! Men motivationen är större nu för jag får ont i ryggen om jag inte rör mig nog så nu kan jag inte sluta. Utöver ryggen är det beroendeframkallande att träna :) tyvärr är det lätt att ge upp om man varit sjuk eller liknande. Jag är också bäst på att småäta och älskar allt. Sött, salt, allt. Nu efter kaloriräkning har jag fått en chock när jag insett vad olika saker innehåller. Nu har det slagit om helt i mitt huvud så jag KAN inte äta onyttigt, nästan till en överdrift... :/ Kanske inte heller bra, men bättre än att va tjock och onyttig...

kænner igjen det dær..
nåt som hjælpt mig e å slæppa lite på det heelt hysteriska i hjærnan,
jag har dock tappat mkt av mitt søtsug gjenom å ersætta socker med naturlig søtning. funkar sjukt bra faktiskt.. socker om nåt e nog fan den mest beroende framkallande drogen hehe.
men æter jag nåt med vanlig socker nu så tycker jag istællet att d blir helt sinnessjukt søtt ist, så 1. jag "behøver" / kan inte æta så mkt av det 2. suget "mættas" fortare :)
Men jag har næstan inget søtsug alls nu å det e verkligen så skønt, (dock mørk choklad, hehe men førsøker gå øver till så mest naturlig å nyttigt dær å)

det e jag dock får lite sug på imellanåt e carbsen,
tænker inte helt på vad jag æter nu, lr ræknar kcal længre då jag vet sån ca vad saker innehåller å att jag i huvudsak bara ska fokusera på proteiner.
men det kan gå ett par dagar utan nån "speciell" carb kælla..
så igår fick jag sjukt sug på (ja d låter galet haha ) Jordnøtsmør med wasabi nøtter *screwy*
dock sjukt gott ;)

wasabi nøtter e dock nåt jag fått lite dilla på, å spesiellt om jag e lite sjuk før det kænns som d rensar bra å spesiellt næsan om man e førkyld ...

annars kan du ju børja med chlorella å andra alger, det får iaf mig å tappa matlusten rætt rejælt hahah ;)

vicarious
2011-11-25, 10:36
Jag är 169 cm lång, 28 år gammal (kvinna om ni inte förstod det på namnet) och vägde i juli 68 kg. Är nu nere på 59 kg och är inte så intresserad av att tappa mer vikt. Det jag nu vill bli av med är det mjuka :) Allt ska bli vältränat. Är troligtvis det mest vältränade jag varit på mer än 10 år men bättre ska det bli. Och sen ska jag hålla det!

Det där går tyvärr inte riktig ihop. Vill du "bli av med det mjuka" behöver du gå ner mer i fettvikt. Om du däremot lyckas lägga på dig muskler så kanske du kan ligga kvar på 59kg men du har då lyckats ändra din kroppskomposition. Tycker inte du ska haka upp dig på vad vågen visar, är inte det ganska ointressant? Det är bara siffror.


Jag kör ca 30-45 min kondition när jag tränar, sen ca 30-45 minuter styrka (olika grupper, går igenom kroppen på kanske 4 pass). Jag måste erkänna att jag satsar hårdare på konditionsträningen än styrkan. Min fråga är väl egentligen om jag ska ändra detta nu? Och när jag sen vill gå tillbaka och äta "normalt" (1900 kcal om dagen kanske) hur gör jag för att inte fläska till mig? Har under mitt vuxna liv pendlat mellan strax under 60kg - 70kg ganska ofta och det är lätt att släppa efter när man nått fram. Den här gången vill jag ju hålla det!

Är det viktigare för dig att bli bra inom en konditionsidrott än inom styrketräningen eller vad menar du när du säger att du satsar hårdare på konditionsträningen?

Styrketräningen är det viktigaste om du vill bygga muskler och "bli av med det mjuka".

För att inte gå upp i vikt igen när du är klar krävs helt enkelt att du har ändrat din livsstil och dina vanor. Utöver det är det helt enkelt disciplin som behövs. Äter du till exempel 1900 kcal om dagen medan din kropp bara behöver 1700 kcal, ja - då går du upp i vikt såsmåningom.

EmmaIda
2011-11-25, 11:12
kænner igjen det dær..
nåt som hjælpt mig e å slæppa lite på det heelt hysteriska i hjærnan,
jag har dock tappat mkt av mitt søtsug gjenom å ersætta socker med naturlig søtning. funkar sjukt bra faktiskt.. socker om nåt e nog fan den mest beroende framkallande drogen hehe.
men æter jag nåt med vanlig socker nu så tycker jag istællet att d blir helt sinnessjukt søtt ist, så 1. jag "behøver" / kan inte æta så mkt av det 2. suget "mættas" fortare :)
Men jag har næstan inget søtsug alls nu å det e verkligen så skønt, (dock mørk choklad, hehe men førsøker gå øver till så mest naturlig å nyttigt dær å)

det e jag dock får lite sug på imellanåt e carbsen,
tænker inte helt på vad jag æter nu, lr ræknar kcal længre då jag vet sån ca vad saker innehåller å att jag i huvudsak bara ska fokusera på proteiner.
men det kan gå ett par dagar utan nån "speciell" carb kælla..
så igår fick jag sjukt sug på (ja d låter galet haha ) Jordnøtsmør med wasabi nøtter *screwy*
dock sjukt gott

wasabi nøtter e dock nåt jag fått lite dilla på, å spesiellt om jag e lite sjuk før det kænns som d rensar bra å spesiellt næsan om man e førkyld ...

annars kan du ju børja med chlorella å andra alger, det får iaf mig å tappa matlusten rætt rejælt hahah

Jag la av med socker HELT i början, nu kan jag använda tex. fruktsocker om jag måste ersätta vanligt socker, och jag äter frukt vilket jag knappt gjorde i början. Sötsuget blev jag av med jättefort, men har sen nu på hösten kommit tillbaka. Är ganska disciplinerad med maten så det är ok.
Det är som du säger, det är carbsen man längtar efter. Typ, min DRÖM är att sätta i mig en vit ciabatta med mozzarella och soltorkade tomater....det är inte exakt samma sak utan ciabattan :) Jag har lätt varit brödberoende. Vitt bröd, mörkt bröd, surdegsbröd, ALLT bröd och äter inget bröd i dagsläget :(

Nej, den här gången ska jag hålla min disciplin!! Har inspirerat flera kompisar att bli aktiva för man ser resultat på mig :) Det är kul...!

För övrigt...Wasabinötter är guld värt!!

EmmaIda
2011-11-25, 11:18
Det där går tyvärr inte riktig ihop. Vill du "bli av med det mjuka" behöver du gå ner mer i fettvikt. Om du däremot lyckas lägga på dig muskler så kanske du kan ligga kvar på 59kg men du har då lyckats ändra din kroppskomposition. Tycker inte du ska haka upp dig på vad vågen visar, är inte det ganska ointressant? Det är bara siffror.



Är det viktigare för dig att bli bra inom en konditionsidrott än inom styrketräningen eller vad menar du när du säger att du satsar hårdare på konditionsträningen?

Styrketräningen är det viktigaste om du vill bygga muskler och "bli av med det mjuka".

För att inte gå upp i vikt igen när du är klar krävs helt enkelt att du har ändrat din livsstil och dina vanor. Utöver det är det helt enkelt disciplin som behövs. Äter du till exempel 1900 kcal om dagen medan din kropp bara behöver 1700 kcal, ja - då går du upp i vikt såsmåningom.

Ja, alltså problemet sitter i att jag blivit lite besatt med vågen. Det är jag medveten om och måste lägga ner. Jag vill bli av med mer fettvikt (det mesta är ju på nedre delen av magen, höfter och lår, hör och häpna) men jag har fått fram lite muskler som nu syns på magen vilket är kul. Det viktigaste för mig är att jag blir stark och mår bra, men vill även att det ska synas! Har haft svårt att bygga synliga muskler, vilket är omotiverande i sig, men nu skiter jag i det och ska satsa hårdare.

Att jag satsar mer på kondisen nu innebär enbart att jag lägger mer tid och energi på den, inte att jag blivit en maratonlöpare. Det jag VILL är att kunna släppa konditionsträningen och köra tunga styrkepass utan att bli besatt av att jag inte bränner lika mkt kalorier (för jag VET att man bränner när man styrketränar, har blivit småknäpp på min kaloriapp som och kalorier i sig, men det är ju mer ut än in och du går ner i vikt, och det har ju verkligen funkat).

Jag behöver inte bli (vill inte bli) nåt spinkigt rangel, eller skitkrallig, men vill bli synligt vältränad och känna mig stark och bli av med smärtor jag dragit runt på i åratal (rygg mest). Det jag skulle vilja lyckas med är ligga kvar på vikten och ändra kroppskomposition, som du nämner. Så from now on gäller styrketräning. Jag kommer självklart också konditionsträna, för jag märker hur bra jag mår av att springa lite, även om det bara är en halvmil eller så, men då kanske mer med det som syfte, att må bra inte gå ner i vikt.

Ronn
2011-11-25, 11:23
Gör det inte svårare än det behöver vara, vill du ha en ciabatta så ät en och ta med den i din kaloribudget, detsamma gäller med allt som du är "sugen" på, annars kommer du ändå få så sjuka cravings att allt går åt skogen.

wimpy
2011-11-25, 11:25
Jag la av med socker HELT i början, nu kan jag använda tex. fruktsocker om jag måste ersätta vanligt socker, och jag äter frukt vilket jag knappt gjorde i början. Sötsuget blev jag av med jättefort, men har sen nu på hösten kommit tillbaka. Är ganska disciplinerad med maten så det är ok.
Det är som du säger, det är carbsen man längtar efter. Typ, min DRÖM är att sätta i mig en vit ciabatta med mozzarella och soltorkade tomater....det är inte exakt samma sak utan ciabattan Jag har lätt varit brödberoende. Vitt bröd, mörkt bröd, surdegsbröd, ALLT bröd och äter inget bröd i dagsläget

Nej, den här gången ska jag hålla min disciplin!! Har inspirerat flera kompisar att bli aktiva för man ser resultat på mig Det är kul...!

För övrigt...Wasabinötter är guld värt!!

well frukt innehåller mkt socker å da så skulle hellre anbefall sukrin, stevia lr agave før søtsuget ;)

det jag menade med disciplinen med maten e kanske att man ska slæppa lite grann på det så det blir enklare å følja, inte bara før ngra veckor lr månader før å få långvarigt resultat å inte falla tillbaka , ja æter nog hellre lite choklad varje dag ist før allt på en dag tex.. men det e ju en "smak"fråga (haha) ;)

åååhh jag kænner igjen det dær alltfør væl! e sjælv "brødmissbrukare" å vet fan inget bættre æn vittbrød med smør ost å paprika lr tomat !! mmmHm!
det løste jag rætt fint med å gøra mitt egna proteinbrød med næst intill 0 carbs ;) en annan grej som funkar bra som jag nyss upptækt e rån,, sinnessjukt bra! dom e tunna som fan så då gør d inte så mkt om du æter 3st rån æn tex 3 brødskivor ;) åså bara massa massa pålægg på, ost, lax lr whatever man nu ønskar *cupid*

EmmaIda
2011-11-25, 11:26
Gör det inte svårare än det behöver vara, vill du ha en ciabatta så ät en och ta med den i din kaloribudget, detsamma gäller med allt som du är "sugen" på, annars kommer du ändå få så sjuka cravings att allt går åt skogen.

Jo du har rätt, men med tanke på min egentliga dåliga disciplin vet jag att om jag gör så, och gör "undantag" men bröd och typ godis, då släpper jag helt. För mig måste det vara all or nothing, i alla fall nu ett tag till. Det har funkat sen i somras, och jag har inga planer på att ALDRIG mer äta bröd, men jag kan inte för tillfället göra undantag... men det kommer. Och du har rätt.

Jag har mitt undantag på lördag, då är det julbord, då ska jag inte skapa ovänner genom att pilla på min kaloriapp under maten ;) Fick även smälla i mig en pizza i augusti som belöning för en grej. Så ett eller två undantag har det blivit, får bara inte bli varje vecka, eller månad... :)

wimpy
2011-11-25, 11:27
Gör det inte svårare än det behöver vara, vill du ha en ciabatta så ät en och ta med den i din kaloribudget, detsamma gäller med allt som du är "sugen" på, annars kommer du ändå få så sjuka cravings att allt går åt skogen.

:thumbup:

EmmaIda
2011-11-25, 11:30
well frukt innehåller mkt socker å da så skulle hellre anbefall sukrin, stevia lr agave før søtsuget

det jag menade med disciplinen med maten e kanske att man ska slæppa lite grann på det så det blir enklare å følja, inte bara før ngra veckor lr månader før å få långvarigt resultat å inte falla tillbaka , ja æter nog hellre lite choklad varje dag ist før allt på en dag tex.. men det e ju en "smak"fråga (haha)

åååhh jag kænner igjen det dær alltfør væl! e sjælv "brødmissbrukare" å vet fan inget bættre æn vittbrød med smør ost å paprika lr tomat !! mmmHm!
det løste jag rætt fint med å gøra mitt egna proteinbrød med næst intill 0 carbs ;) en annan grej som funkar bra som jag nyss upptækt e rån,, sinnessjukt bra! dom e tunna som fan så då gør d inte så mkt om du æter 3st rån æn tex 3 brødskivor ;) åså bara massa massa pålægg på, ost, lax lr whatever man nu ønskar *cupid*

Jag har hittat "wasa crisp 7 grains" tror jag de heter...typ inga kalorier och smakar helt ok och påminner om wellpapp, men med keso och kalkon eller lax på är det super!!
Jag vet att frukt är socker, men frukt har varit det jag inte ville ge upp när jag gav upp allt annat ;) men äter inte massor. Och fruktsocker är massa kalorier men används sällan.

Kan man få recept på ditt proteinbröd?? Har letat massor på bra "fake-bröd" recept, och hittat ett par men inte testat dem....Jag skulle verkligen vilja prova ditt!

Jag ska släppa lite på kaloriräkningen snart. Snart. Har lovat min sambo i alla fall, och nu har jag bra koll på vad som är vad, och äter ju egentligen bara bra grejer. Det jag märker är att jag blivit helt kaloriberoende....måste räkna, kan inte släppa på det. Kanske just därför jag måste?

begt
2011-11-25, 11:31
Gör så att du lägger in lite bröd i din kaloribudget. Att helt avstå från det man gillar i matväg är tortyr för kroppen och sinnet, jag lovar- har varit med precis om det själv. Det kanske håller i några månader men sen så känns det för himla trist. Vid det laget mår du dåligt av din träning och det var inte det som var syftet.

Som jag ser det är detta en av de stora farorna med kaloriräkning. Det är sååå lätt att bara snöa in på att man ska äta 100% nyttigt, och det är därför folk utvecklar ortorexi.

Inte konstigt att det slår om helt efter en sån period och att folk grisar i sig. Ät det du gillar med måtta.

wimpy
2011-11-25, 11:42
Gör så att du lägger in lite bröd i din kaloribudget. Att helt avstå från det man gillar i matväg är tortyr för kroppen och sinnet, jag lovar- har varit med precis om det själv. Det kanske håller i några månader men sen så känns det för himla trist. Vid det laget mår du dåligt av din träning och det var inte det som var syftet.

Inte konstigt att det slår om helt efter en sån period och att folk grisar i sig. Ät det du gillar med måtta.

så sant så sant, hænde med mig flera ggr å, va såå noga med lchf diet, kcal rækning osv, så en dag nær kroppen skrev efter carbs å jag inte ætit d på længe så tænkte ja..men va fan en dag kan væl inte skada? så va det kørt!
det jag har mærkt om jag kuttar heelt på carbsen så får jag sånna sjuuka cravings om jag får i mig bara lite.. *gah!* det e skumt alltså..

wimpy
2011-11-25, 11:45
Jag har hittat "wasa crisp 7 grains" tror jag de heter...typ inga kalorier och smakar helt ok och påminner om wellpapp, men med keso och kalkon eller lax på är det super!!
Jag vet att frukt är socker, men frukt har varit det jag inte ville ge upp när jag gav upp allt annat ;) men äter inte massor. Och fruktsocker är massa kalorier men används sällan.


Jag ska släppa lite på kaloriräkningen snart. Snart. Har lovat min sambo i alla fall, och nu har jag bra koll på vad som är vad, och äter ju egentligen bara bra grejer. Det jag märker är att jag blivit helt kaloriberoende....måste räkna, kan inte släppa på det. Kanske just därför jag måste?

haha ja wellpapp læt ju hysteriskt gott hehe ;)

ang kcal rækningen så tror jag fan det e just dærfør.. jag blev heeelt besatt!! rætt skønt å faktiskt slippa den jævla nojjan hehe minsta lilla jag glømde skriva in så fick jag panik typ, ahaha, men precis, nu vet man va saker innehåller å sålænge man bara fokuserar på proteiner så e det ju lugnt lixom ;)
Jag blev sjuk å kunde inte træna på ngra veckor så då slæppte jag på allt med rækning.. e oxo sån, allt eller inget, men lyckades iaf å inte æta massa massa onyttigt sækert før jag hade mera kunskap..
hade jag dock inte blitt sjuk hade jag nog vart på samma stælle som dig nu ;)

EmmaIda
2011-11-25, 11:50
Ja, man blir lite knäpp ;)
Men jag tog bort allt socker och alla carbs första 8 veckorna, sen har lagt in carbs i dieten igen, i form av lite potatis ibland, lite ris, men fortfarande är det grönt och protein som dominerar tallriken. Varje morgon har jag min standards frukost, som jag märkt är det just jag håller mig på längst, och det är müslioch fil :) så helt carbfri är jag inte. Har inte velat vara utan helt nu när jag tränar mycket. Men det är det där helt onyttiga, värdelösa, vita brödet jag saknar. Med vitt bröd bidrar ju inte med något bra :/ just därför jag inte äter det. Men så gott det är....

Jag vet att jag ska lägga ner kalorierna snart. Men kanske efter jul och nyår. Dålig tajming att sluta räkna det man äter :P En bra sak med att lägga in ALLT man äter och dricker....det bästa troligen, är att jag inte rört en läsk (med undantag för ett glas julmust när den kom ut) sen i somras och mitt alkoholintag (som bidrog mycket till viktuppgången) är väldigt måttligt.

Springer
2011-11-25, 12:14
Som jag ser det är detta en av de stora farorna med kaloriräkning. Det är sååå lätt att bara snöa in på att man ska äta 100% nyttigt, och det är därför folk utvecklar ortorexi.


Jag tyckte det var precis tvärt om. Vet man hur mycket kalorier det är i en bulle, och hur budgeten ser ut, var det - för mig - enkelt att äta med njutning. Ville man ta en tårtbit till fredagskaffet, så gjorde man det, och så insåg man exakt hur mycket mindre man behövde äta (eller träna mer).

Just kopplingen mellan "äta 100% nyttigt" och räkna kalorier gjorde aldrig jag. Nu däremot, när jag inte räknar kalorier, så är det svårare att veta om bullen är okej eller om jag har ätit lite väl många bullar redan.

EmmaIda
2011-11-25, 12:32
Jag tyckte det var precis tvärt om. Vet man hur mycket kalorier det är i en bulle, och hur budgeten ser ut, var det - för mig - enkelt att äta med njutning. Ville man ta en tårtbit till fredagskaffet, så gjorde man det, och så insåg man exakt hur mycket mindre man behövde äta (eller träna mer).

Just kopplingen mellan "äta 100% nyttigt" och räkna kalorier gjorde aldrig jag. Nu däremot, när jag inte räknar kalorier, så är det svårare att veta om bullen är okej eller om jag har ätit lite väl många bullar redan.

Jag tycker också det är lätt att räkna, för man vet direkt om det är "ok" i dagsbygeten eller inte. Men eftersom 1200 kcal om dagen oftast betyder att inte äta bullen om man inte vill skippa typ lunch, blir det mkt äta nyttigt OCH räkna. Men självklart, om jag tex ska fira någonsfödelsedag och det bjuds på tårta, så kan man ju ta en liten bit och sen då veta hur mkt mindre man ska äta sen, eller att man borde träna "bort" tårtan etc....

Jag lovade mig själv som tonåring att aldrig börja räkna, för man blir så insnöad, men sanningen för mig är att det har gått bra och varit lätt (förutom att man ibland blir sur för man inte kan äta allt i oändliga mängder) och jag har gått ner långsamt och lagom, tränat hårt och är i mitt livs bästa form...! Men att gå ner är en sak, att hålla nere är en annan. Och slutar jag räkna är jag rädd att jag bara blir tjock. Suck. Osunt beteende?

wimpy
2011-11-25, 12:42
Ja, man blir lite knäpp ;)
Men jag tog bort allt socker och alla carbs första 8 veckorna, sen har lagt in carbs i dieten igen, i form av lite potatis ibland, lite ris, men fortfarande är det grönt och protein som dominerar tallriken. Varje morgon har jag min standards frukost, som jag märkt är det just jag håller mig på längst, och det är müslioch fil :) så helt carbfri är jag inte. Har inte velat vara utan helt nu när jag tränar mycket. Men det är det där helt onyttiga, värdelösa, vita brödet jag saknar. Med vitt bröd bidrar ju inte med något bra :/ just därför jag inte äter det. Men så gott det är....

Jag vet att jag ska lägga ner kalorierna snart. Men kanske efter jul och nyår. Dålig tajming att sluta räkna det man äter :P En bra sak med att lägga in ALLT man äter och dricker....det bästa troligen, är att jag inte rört en läsk (med undantag för ett glas julmust när den kom ut) sen i somras och mitt alkoholintag (som bidrog mycket till viktuppgången) är väldigt måttligt.


ahh det e bra da :)


hehe sant, blir gærna lætt lite mkt runt jul ;)
well læsk i sig e ju inte jætte onyttigt om d e light,
d kan dærimot hjælpa mig å hålla hungern borta å drar ner søtsuget om jag får det ..
før endel e det dock tvært om så det e væl bara å testa i guess

Springer
2011-11-25, 12:43
En del kanske blir insnöade, och klarar det inte. Jag tror det är lite vilken personlighetstyp man är om det funkar eller ej. Analytiskt eller känslomässig kanske?

Det finns ju gott om folk här som räknar och har räknat ganska länge vad jag förstår, en del noggrant andra höftar mer. Är de insnöade?

wimpy
2011-11-25, 12:45
det e væl osunt om det påverkar dig såpass mkt att du blir begrænsad i hur du lever å hur du mår mental i guess?

EmmaIda
2011-11-25, 13:09
Ja, jag tror stenhårt på kaloriräkning och för mig funkar det. Och jag tycker inte jag är tråkig och väljer bort så mycket, även om det periodvis är jobbigt. Däremot känner jag att JAG kanske har blivit lite för besatt av det, och vågen. Jag borde egentligen packa ner vågen i källaren och kunna smälla i mig i Snickers utan att jag skulle få dödsångest. I dagsläget skulle jag inte drömma om att bara äta en Snickers....överhuvudtaget. Det ingår liksom inte och det känner jag är på gränsen till lite "fel". Lite måste man väl kunna unna sig? I alla fall "kunna" unna sig. Jag kan inte. Jag lider inte av det heller, men beteendet känns fel. Om det var någon jag kände som höll på som jag skulle jag ycka det var sjukligt. (Om man inte är på elitnivå och måste väga allt och inte får stoppa i sig en chokladbit...)

begt
2011-11-25, 13:19
Om jag vore som du Emma så skulle jag äta en skiva vitt bröd några gånger i veckan. Gärna efter träning; sen så innehåller det ju faktiskt lite protein också- inte bara carbs. Försök tänka som så att du är en som tränar mycket, det är såna som du som kan unna sig saker som de med lite hull borde undvika (för de har lägre energiförbrukning).

Annars är risken att du hamnar i samma fälla som jag gjorde (blev ätstörd). Var på din vakt!

Sniggel
2011-11-25, 13:34
Hon har ju redan sagt att om hon äter bröd på ett lagom sätt så triggar det igång henne att överkonsumera. Ska man då ge henne tips om att hon bör äta det för att kunna hålla disciplinen?

EmmaIda jag tycker det verkar som du kan avgöra själv ifall du "behöver" äta bröd eller inte.

Jag lider inte av det heller, men beteendet känns fel

Sen vet jag inte om det måste anses fel att inte vilja äta Snickers. Det är ju ingen riktig mat utan det är godis. Och det är absolut inget fel på att inte vilja äta godis, så länge man inte får ångest över att man "inte får".
Tycker svenskar har ett lite konstigt förhållande till just godis, det hör tydligen till ett normalt liv att äta några hekton godis varje vecka, som om det vore en del av kostcirkeln och innehåll någon vitamin som man inte kan få i sig på något annat sätt. Ungefär samma synsätt på alkohol. Det är inte "ok" att inte dricka alkohol och inte äta godis, då är det något fel på en.

Sen är det väl så som du säger att du håller på med en deff just nu och du har begränsningar i din kost som inte kommer att vara permanenta. Så även om du stålsätter dig genom att inte äta bröd trots att du älskar det, så kan ju det vara ok eftersom det är en begränsad tid och att du tycker att du blir belönad mer i slutändan.

Det är inte säkert att du hamnar i ätstörningar för att någon annan gjorde det. Jag tycker att du visar i många inlägg att du har rätt bra koll och att du börjat inse att det successivt är dags att börja äta mer normalt eftersom du börjar närma dig dina mål (eller?).

Meanmug
2011-12-20, 15:06
det där går tyvärr inte riktig ihop. Vill du "bli av med det mjuka" behöver du gå ner mer i fettvikt. Om du däremot lyckas lägga på dig muskler så kanske du kan ligga kvar på 59kg men du har då lyckats ändra din kroppskomposition. Tycker inte du ska haka upp dig på vad vågen visar, är inte det ganska ointressant? Det är bara siffror.



är det viktigare för dig att bli bra inom en konditionsidrott än inom styrketräningen eller vad menar du när du säger att du satsar hårdare på konditionsträningen?

Styrketräningen är det viktigaste om du vill bygga muskler och "bli av med det mjuka".


För att inte gå upp i vikt igen när du är klar krävs helt enkelt att du har ändrat din livsstil och dina vanor. Utöver det är det helt enkelt disciplin som behövs. äter du till exempel 1900 kcal om dagen medan din kropp bara behöver 1700 kcal, ja - då går du upp i vikt såsmåningom.

+1