handdator

Visa fullständig version : 1000 och 1 sätt att äta gröt


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7

StampChamp
2011-11-24, 15:41
Vet inte om det redan finns en tråd, men tänkte att det kunde vara kul att göra en åt enbart gröt och massa olika varianter och ideer på att lyxa till havregrynsgröt.

En favorit jag kört på som är sjukt gott är att blanda ner fairings päron/vanilj, kan äta det som godis och det behövs inget till.. bara ett glas vatten eller mjölk i.

Steka några ägg lätt till en röra, blanda ner det i havregrynen och låta koka. Därefter ner med päron/vaniljprotein. Inte provat ännu, men tänkte testa det idag.. tror det kan bli gott!

Så låt fantasin flöda och kom med nya idéer, sen jag började blanda ner mitt protein i gröten har det blivit en absolut favorit.

Shooot!

Cidersson
2011-11-24, 17:20
Min favoritmix är:
1 dl havre
1 dl minimjölk
1 dl vatten
10-20g Vanilla Ice Cream Sloow-protein (har testat olika och tycker det blir godast med denna)
En liten skvätt jordgubbsfunlight
Sen häller jag i lite frysta hallon, blåbär, pumpafrön, krossade linfrön och kanel...

Fantastiskt gott!

Inge Enveten
2011-11-24, 18:02
50 g havregryn - ta ut när det är klart, häll på 20 g chokladvassle och 25 g jordnötter

blir gott utan jordnötter också

paatrik
2011-11-24, 18:11
5-7 dl havregryn
5-8 dl vatten
Kanel
Nötter (cashew/valnötter)
Mjölk
3-4 ägg (Tackar kolo för detta fina tips!)

Det är standard, ibland kan äpple/bär slinka ner.

Rakanichy
2011-11-24, 18:58
Helvete vad mkt havregryn ni äter...

Får inte ner mer än absolut 2dl gryn 4 dl mjölk

tho123
2011-11-24, 20:35
5-7 dl havregryn
5-8 dl vatten
Kanel
Nötter (cashew/valnötter)
Mjölk
3-4 ägg (Tackar kolo för detta fina tips!)

Det är standard, ibland kan äpple/bär slinka ner.

Sick :smash:

OnT: 2 dl havre, 3 äggvitor, vatten och 250g kesella med funlight på sidan om som jag tar med varje sked!

vicarious
2011-11-24, 20:37
Chokladkasein i havregröten är riktigt smarrigt. Med iskall mjölk till. Nom nom.

HVR
2011-11-24, 20:46
Något väldigt gott som jag åt mycket på bali är att köra en mix av 50-50 havregryn och rågflingor som kokas i mjölk istället för vatten och med en skivad/mosad banan i medans det kokar. Bananen gör det sött och gott och mjölken gör att gröten blir mycket lenare och krämigare! Kalasgott!

Bjern
2011-11-24, 20:48
Någon som har testat receptet på risgrynsgröten i BODY-tidningen? Grymt sugen på att pröva, har tyvärr inget vaniljprotein hemma.

daloatf
2011-11-24, 20:48
Blir oftast 500g kvarg, 2dl havregryn, cankao(eller choklad whey/Casein) och fun light orange.

atariih
2011-11-24, 20:58
Någon som har testat receptet på risgrynsgröten i BODY-tidningen? Grymt sugen på att pröva, har tyvärr inget vaniljprotein hemma.

Hur lyder receptet?

Slemboy
2011-11-25, 17:55
2 dl havregryn
5dl mjölk
1 banan
250g kessela
0,75 dl whey 80

mixstav på det & halsa skiten

paatrik
2011-11-25, 19:02
Sick :smash:

OnT: 2 dl havre, 3 äggvitor, vatten och 250g kesella med funlight på sidan om som jag tar med varje sked!

Sen jag började satsa på cardio kan jag äta extremt mycket. Nu styrketränar jag mest men ätandet sitter i. Gröt mättar (dock inte lika bra som potatis) men kan äta väldigt mycket (testat 11dl som mest och blev inte överdrivet mätt). Blir sällan mätt som förr, däremot nöjd vilket är skönt.

isterbuk
2011-11-25, 19:06
Standard:
1. Blanda havregryn, kanel och mjölk låt koka.
2. Knäck ett ägg i gröten rör om
3. Ta av gröten från platan (ur micron) pudra toppen med kanel
4. Låt gröten svalna i kylen
5. Klicka på en ordentlig klick smör
6. Ät och njut.

Nu på senare har jag även droppat i några droppar bittermandel essens och något gram pepparkakskrydda, riktigt gott!

paatrik
2011-11-25, 19:07
Någon som har ett bra tips på och få volym? Mer vatten har jag testat men blir för rinnigt (kanske måste koka längre?).

machine gun
2011-11-25, 19:30
Just nu är favoriten:
Havregryn + kokosflingor + körsbär eller blåbär (köper frysta)
Toppar med Keso + hackade sötmandlar och hasselnötter och häller på en skvätt mjölk.

:eating:

machine gun
2011-11-25, 19:32
Någon som har ett bra tips på och få volym? Mer vatten har jag testat men blir för rinnigt (kanske måste koka längre?).

Husk eller hela psylliumfrön. De bildar gel, så man kan öka vattenmängden väldigt mycket utan att det blir soppa. Däremot kan det bli ganska slemmigt om man använder mycket.

tho123
2011-11-25, 19:39
Någon som har ett bra tips på och få volym? Mer vatten har jag testat men blir för rinnigt (kanske måste koka längre?).

psylliumfrön är helt sjukt och suger upp vattnet som om det vore fredag, testa :)

thompaboy
2011-11-25, 19:41
Jag brukar röra ned ett par teskedar cankao i havregrynsgröten, blir lite åt chokladsbollshållet*drool*

jenni
2011-11-25, 19:49
tröttnade på den klassiska havregrynsgröten, så nu äter jag stekt gröt istället, Kvällen innan du skall äta gröten kokar du den och lägger sedan in den i kylskåpet under natten, dagen efter skär du upp gröten i några skivor som du sedan steker i en klick smör.
davosgröt är också jättegått :)

Toppis
2011-11-25, 21:29
Husk eller hela psylliumfrön. De bildar gel, så man kan öka vattenmängden väldigt mycket utan att det blir soppa. Däremot kan det bli ganska slemmigt om man använder mycket.

Intressant! Påverkar det smaken något?

Kanske dum fråga men skulle man kunna använda samma taktik för risgrynsgröt?

machine gun
2011-11-25, 22:13
Intressant! Påverkar det smaken något?

Kanske dum fråga men skulle man kunna använda samma taktik för risgrynsgröt?

Det smakar i princip ingenting, men konsistensen blir ju mer geléaktig. Rent teoretiskt borde det ju funka med risgrynsgröt med, men jag har inte provat.

paatrik
2011-11-25, 22:46
psylliumfrön är helt sjukt och suger upp vattnet som om det vore fredag, testa :)

Det är inte taskigt för magen då? Kanske hört fel.

Jode
2011-11-26, 08:08
Julgröt! Lite saffran i gröten gör susen... inte för mycket och inte för ofta dock!

Dödslyft
2011-11-26, 08:24
Brukar koka havregrynsgröt och sen röra ner Kolozzeums pure whey chocklad, toppa med äpple och banan, enkelt men riktigt gott.

z_bumbi
2011-11-26, 13:51
Det är inte taskigt för magen då? Kanske hört fel.

Det kan mycket väl vara laxerande och med de mängderna havregryn som du redan äter så ser jag inte direkt någon anledning för dig att få i dig ännu mer fibrer. Gör inte äggen att det hela tjocknar? När jag har testat det så har det blivit en rejält tjock äggröra av det hela.

Landström
2011-11-26, 14:01
Har alltid gillat havregrynsgröt men sen jag började blanda i proteinpulver så har det blivit helt magiskt gott. Oftast chokladkasein. Skulle kunna äta det till alla måltider. :Virro

Blandar man havre, ägg och proteinpulver så håller man mättnaden väldigt länge tycker jag. :thumbup:

paatrik
2011-11-26, 15:38
Det kan mycket väl vara laxerande och med de mängderna havregryn som du redan äter så ser jag inte direkt någon anledning för dig att få i dig ännu mer fibrer. Gör inte äggen att det hela tjocknar? När jag har testat det så har det blivit en rejält tjock äggröra av det hela.

Mjo visst blir volymen ok, känns dock som den kan växa. Hursom, känner nog inte för och experimentera allt för mycket.

Jode
2011-12-01, 14:31
Kör alltid 1,5 msk psylliumfrön och 1,5 msk linfrö i min gröt. (även i kvargen)

Ger mer volym och håller igång min mage. Jag äter rätt stora mängder grönsaker och jag känner att fröna hjälper.

Låter alltid dem svälla minst 5-10 minuter i vatten dock.

http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Psylliumfro/

Brukar köra 50g kokosmjölk på min gröt. Gröt + kaseinfluff + kokosmjölk är otroligt gott.

Sent from my GT-P1000

Reaper123
2011-12-02, 11:51
Om jag är riktigt hungrig blir det:
3dl havregryn + vatten
1 tsk kakao
2 dl whey fx milkchocolate
500g kvarg + funlight jordgubb

Denna måltid står jag mig på bra jävla länge iaf, PF:ar så ingen tror jag käkar såhär som mellis! ;)

Giljotinen
2011-12-02, 13:06
Havregryn/vatten på känsla.
250g keso
Några ägg.
Kanel, mjölk och sylt på det.

HelenE
2011-12-02, 14:38
100g risgrynsgröt på tub
2 äggvitor
Ett par msk keso
kanel

*drool*

Nelli
2011-12-02, 16:06
Julgröt! Lite saffran i gröten gör susen... inte för mycket och inte för ofta dock!

Yes! Eller pepparkaks krydda i! Bli kanon plus 2 ägg för extra krämighrt!

Landström
2011-12-04, 09:25
100g risgrynsgröt på tub
2 äggvitor
Ett par msk keso
kanel

*drool*

Säkert gott men... 100 g? 1/5 av tuben? Otroligt lite. :Virro

StNicholaus
2011-12-04, 14:34
Säkert gott men... 100 g? 1/5 av tuben? Otroligt lite. :Virro

Själv har jag inga problem att sluka 1000g, i ett svep... :em:

Bjern
2011-12-06, 11:10
250g risgrynsgröt(halva paketet)
Massa kanel
100g mini-keso
1 äggvita

Jag strödde även på lite sukrin och kanel ovanpå, men det är valfritt, gröten är ju söt som den är

HelenE
2011-12-06, 18:19
Säkert gott men... 100 g? 1/5 av tuben? Otroligt lite. :Virro

150g är det nu när jag vägt.. Inte för att det blir speciellt mycket mer :P

Själv har jag inga problem att sluka 1000g, i ett svep... :em:

Inte jag heller :eating:

Fru_Flisa
2011-12-11, 16:07
Med kyckling, curry & sojasås.

Fru_Flisa
2011-12-11, 16:12
Yes! Eller pepparkaks krydda i! Bli kanon plus 2 ägg för extra krämighrt!

+1 !

Extra lyx; En liten klick smör på det för att balansera smaken och lite strösocker, voila: pepparkaksdegdelux.

Kan även rekommendera en klick grönmögelost på. MMmmm..:)

Toppis
2012-01-02, 15:35
Någon som testat att laga risgrynsgröt på kokosmjölk eller turkisk yoghurt istället för mjölk?

Toppis
2012-01-02, 15:52
Eller ersatt mjölken med äggvita?

Jode
2012-01-02, 16:44
Jag kör alltid med kokosmjölk i min gröt. Älskar smaken av kokos till allt! Kör även Äggvita på dunk i min gröt, 200g..

Toppis
2012-01-02, 16:51
Intressant, du menar risgrynsgröt?

Tror du man kan ersätta mjölken med äggvita och få den där krämiga konsistensen (eller något liknande) som man annars mister om man kokar med vatten istället för mjölk?

isterbuk
2012-01-02, 18:34
Saffran i havregrynsgröten är verkligen en hit, fantastiskt gott! :)

Jode
2012-01-02, 19:57
Intressant, du menar risgrynsgröt?

Tror du man kan ersätta mjölken med äggvita och få den där krämiga konsistensen (eller något liknande) som man annars mister om man kokar med vatten istället för mjölk?

Nej jag snackar havregrynsgröt.

jaaaaag
2012-01-02, 22:19
Saltå havregryn + myofusion choklad + sötning + massor med kakao!
Jävligt gott.

Vill man ha det överdrivet gott så släng även i en klick smör *drool*

Tycker även att det blir mycket godare om man gör gröten på mjölk ist för vatten.

Älskar havregrynsgröt och äter den även gärna rakt upp och ner med bara salt i och sukrin.

Toppis
2012-01-03, 10:20
Någon som testat att laga risgrynsgröt på kokosmjölk eller turkisk yoghurt istället för mjölk?

Eller ersatt mjölken med äggvita?

Kom igen nu grötexperter, träd fram! :)

Ni får även gärna dela med er av andra eventuella tips för risgrynsgröt också.

Rakanichy
2012-01-03, 11:47
Antingen en svensk klassiker:
Havregryn kokade med mjölk
Topping:
Mjölk
lingonsylt
Kanel:

Eller:
Gröt kokad med mjölk och en halv mosad banan
Topping:
resten av bananen skivad
Jordnötssmör
Mjölk
valnötter

komigen
2012-01-04, 21:21
Om jag är riktigt hungrig blir det:
3dl havregryn + vatten
1 tsk kakao
2 dl whey fx milkchocolate
500g kvarg + funlight jordgubb

Denna måltid står jag mig på bra jävla länge iaf, PF:ar så ingen tror jag käkar såhär som mellis! ;)

Hur gör du då? stoppar du inte 3 dl havregryn + vatten i mikron och sen tillsätter det andra?

mysglenn
2012-01-04, 21:31
Hur gör du då? stoppar du inte 3 dl havregryn + vatten i mikron och sen tillsätter det andra?

ja testa att köra kvarg i och proteinpulver i micron du haha

komigen
2012-01-04, 21:38
ja testa att köra kvarg i och proteinpulver i micron du haha

okej då gör jag det!

mysglenn
2012-01-04, 21:43
okej då gör jag det!

haha menade att du INTE ska göra det :smash:

komigen
2012-01-04, 21:45
haha menade att du INTE ska göra det :smash:

Hahaha, i know, spela bara dum ;)

koffein_beroende
2012-01-05, 20:11
Kör ofta standard som alla andra, 50g havregryn, 35g chokladvassle, kul ska testa lite tips som skrivs här, äggvita skulle inte sitta fel för att få upp proteinhalten lite, det kokas med gröten eller?

Mjölkprotein
2012-01-05, 20:21
Äter havregrynsgröt varje träningsdag(lov) och varje skoldag annars...

Har prövat lite allt möjligt, men jag tycker det godaste jag testat är standard.

- Förbannat mycket havregryn
- lite vatten...
- MICRON!!!!
- Lingonsylt

ANDREAS1
2012-01-05, 20:52
Blir äggen tillagade i micron eller är det som att äta dom råa?

Metral
2012-01-05, 22:22
Ja, äggen blir tillagade i micron.

Okej, efter att ha läst tråden har jag kommit fram till den ultimata gröten, ska testas imorgon efter träning!
Den kommer (förmodligen) bestå av:
havregryn, mjölk, kokos, en klick smör, en skivad/mosad banan, kanel, mycket salt (då jag gillar salt) och ägg. Efter att den kokats blandar jag nog i en skopa vassle också, dock naturell. Känner jag för det kan det tillkomma topping i stil med sylt eller mer kokos. :D

Metral
2012-01-06, 14:35
Tyvärr måste jag meddela att när jag gick in i köket till min förskräckelse upptäckte bristen på både bananer och ägg. Däremot hittade jag lite clementiner att ha som topping, och det smakar faktiskt rätt gott. Så, bortsett från bananen och äggen så stämmer innehållet överrens med min förra post. Med ändringen att toppingen är clementiner. Får se till att pröva när jag har banan och ägg!

Onigiri
2012-01-06, 22:58
Micrar 100g havre i vatten, inte så hård men inte för lös heller.

Skivar 300g kokt kycklingfilé i tärningar, slår i, rör runt.

Överdriver med kanel, lite lågkalori äppelmos på också, rör runt lätt.

Dricker vassle brevid, äter gröten torrt alltså.

Im in heaven. Sjukt mycket mat, relativt billigt, svinigt mättande, satans gott, snabbt gjort om man redan har tillagat kycklingfilén.

vicarious
2012-01-06, 23:49
Micrar 100g havre i vatten, inte så hård men inte för lös heller.

Skivar 300g kokt kycklingfilé i tärningar, slår i, rör runt.

Överdriver med kanel, lite lågkalori äppelmos på också, rör runt lätt.

Dricker vassle brevid, äter gröten torrt alltså.

Im in heaven. Sjukt mycket mat, relativt billigt, svinigt mättande, satans gott, snabbt gjort om man redan har tillagat kycklingfilén.

Ser verkligen inte poängen med kyckling i gröten. Varför förstöra något så vackert som havregrynsgröt?

JohPz
2012-01-07, 00:12
Micrar 100g havre i vatten, inte så hård men inte för lös heller.

Skivar 300g kokt kycklingfilé i tärningar, slår i, rör runt.

Överdriver med kanel, lite lågkalori äppelmos på också, rör runt lätt.

Dricker vassle brevid, äter gröten torrt alltså.

Im in heaven. Sjukt mycket mat, relativt billigt, svinigt mättande, satans gott, snabbt gjort om man redan har tillagat kycklingfilén.

I like the way you think! Kyckling i gröten ska testas:thumbup:

komigen
2012-01-07, 00:18
Tjenare, tycker ni gröt och keso passar?
Köpte keso naturell idag på affären, ska käka det imorn tänkte jag. Vad tycker ni?

Ristretto
2012-01-07, 00:35
Tjenare, tycker ni gröt och keso passar?
Köpte keso naturell idag på affären, ska käka det imorn tänkte jag. Vad tycker ni?

jopp

vicarious
2012-01-07, 00:42
Tjenare, tycker ni gröt och keso passar?
Köpte keso naturell idag på affären, ska käka det imorn tänkte jag. Vad tycker ni?

Jag tycker det är jättegott.

Gurkyngel
2012-01-07, 09:51
Hur kan ni göra gröt i micron? Hädelse!!

Ristretto
2012-01-07, 10:51
Hur kan ni göra gröt i micron? Hädelse!!

Vi har inga fruar/flickvänner som diskar.

capture
2012-01-07, 11:09
Hur kan ni göra gröt i micron? Hädelse!!

Blir inte lika gott men ack så smidigt och så illa smakar det inte. Sjukt skönt att dunka in den där i 2 minuter och slippa grunna på spisen särskilt på morgonen då man inte brukar vara alltför pigg.

komigen
2012-01-07, 14:57
Blir inte lika gott men ack så smidigt och så illa smakar det inte. Sjukt skönt att dunka in den där i 2 minuter och slippa grunna på spisen särskilt på morgonen då man inte brukar vara alltför pigg.

Sant!

Gurkyngel
2012-01-07, 15:31
Vi har inga fruar/flickvänner som diskar.

Då är den banne mig på tiden att skaffa!

Ristretto
2012-01-07, 15:48
Då är den banne mig på tiden att skaffa!

Mjo. Antingen det eller diskmaskin... Diskmaskin verkar enklare.

Gurkyngel
2012-01-07, 16:32
Mjo. Antingen det eller diskmaskin... Diskmaskin verkar enklare.

Eller så äter man direkt ur katrullen :)

vicarious
2012-01-07, 17:46
Eller så äter man direkt ur katrullen :)

+1, like a baws :)

Ristretto
2012-01-07, 18:05
Det ultimata hade ju varit att bli matad av en flickvän direkt ur kastrullen som hon sedan självklart diskar?

joasimo
2012-01-07, 19:08
30g vassle/kasin från fairing päron/vanilj
120g ägg
50g havregryn
100g mjölk

Kokar upp havregryn med mjölk och lite vatten, sedan ner med äggen och till sist proteinpulvret när det kokat färdigt. Sedan slänger jag ner smeten i stekpannan och steker med rapsolja.

Till det kör jag kvarg och keso blandat med funlight.. tycker det blir riktigt gott!

Snorkelfarsan
2012-01-07, 19:56
Jag gör ofta chokladgröt:

- Valfri mängd havregryn (brukar köra cirka 70-100g gissningsvis)
- 1-2 mtskd kakao
- Chokladprotein (både casein och vassle funkar)
- extra sötningsmedel/socker efter behag
- en skvätt mjölk
- lite salt
- kanel (så klart)

Jag brukar koka gröten med salt och vatten. När det är klart har jag i resten och rör runt någon minut. Förr brukade jag bara använda endast proteinpulver, och det smakade aldrig tillräckligt chokladaktigt. Tricket är att verkligen inte snåla med kakaot, annars blir chokladsmaken för svag. Har man smör i blir det lite mer chokladbollsstuk på gröten, men då skjuter även kalorimängden i höjden. Om så vill kan man även ha i ett ägg för lite extra protein/fett samt kladdigare konsistens :).

Något jag gjorde mycket förut var att mixa banan, proteinpulver och cottage cheese samt lite kanel och sedan slänga på gröten. Det blir en riktigt len och förvånansvärt god och smidig gegga.

Gurkyngel
2012-01-08, 12:32
30g vassle/kasin från fairing päron/vanilj
120g ägg
50g havregryn
100g mjölk

Kokar upp havregryn med mjölk och lite vatten, sedan ner med äggen och till sist proteinpulvret när det kokat färdigt. Sedan slänger jag ner smeten i stekpannan och steker med rapsolja.

Till det kör jag kvarg och keso blandat med funlight.. tycker det blir riktigt gott!

Hur blir slutprodukten? Som en kaka eller en gegga?

machine gun
2012-01-14, 22:15
Provade att koka havregrynsgröt med lite kokosflingor i och när den var klar (men lös, använde extra mkt vatten) rörde jag i en klick jordnötssmör (Green choice crunchy) och BS casein chocolate almond. Så sjukt gott!

Fru_Flisa
2012-02-02, 21:17
Försöker ju hålla ner kanelkryddandet och tar ibland till ingefära, nejlika, kardemumma, saffran, vörtkrydda och lite annat, variation är endå viktigast känner jag. Men nu kom jag för mej att krydda med fänkål och Wow vad det var gott! Lite tunnbröds-feeling.


Provade att koka havregrynsgröt med lite kokosflingor i och när den var klar (men lös, använde extra mkt vatten) rörde jag i en klick jordnötssmör (Green choice crunchy) och BS casein chocolate almond. Så sjukt gott!

Det här är gröt tråd, inte efterrätts tråd :)

m-sundsvall
2012-02-03, 14:56
Kanske inte det första man tänker på när det gäller gröt(havregrynsgröt), men nöden är uppfinningens moder och vips en dag hade jag inget gott att blanda i gröten och efter en liten inventering i skåpet så hittade jag en påse Lakritsströssel *cupid*

Så, lakritsströssel och honung, det gör gröten om inte perfekt iaf jäkligt god *drool*
(inget jag vill äta dagligen, men en kul variation värt ett försök)

RAUBEZ
2012-02-03, 15:22
I US har dom rolled oats - pressad och rostad havre
http://withfriendship.com/images/h/36364/thick-rolled-oats.jpg

Jag kan inte hitta det någonstans i sverige :´(
ingen snällis som vet var man kan få tag på?

machine gun
2012-02-04, 11:42
Det här är gröt tråd, inte efterrätts tråd :)

Klart bättre makros än random dessert iaf :)

Rakanichy
2012-02-04, 15:07
Rolled Oats är väl det som vi också köper i sverige?

Annars är det väl steel-cut som är svår att få tag på (som jag jävligt gärna skulle vilja testa).

maqan
2012-02-04, 18:06
Rolled Oats är väl det som vi också köper i sverige?

Annars är det väl steel-cut som är svår att få tag på (som jag jävligt gärna skulle vilja testa).

Ja, havren ångprepareras och valsas därefter ut till flingor. Valsade (http://sv.wikipedia.org/wiki/Valsning) = "rullade".

1684_
2012-02-04, 19:39
Äter de flesta bara havre? Vet att de e bra men endel , som min mage fixar inte såna gryn. Tyvärr kan jag bara äta risgrynsgröt & mannagryn just nu :S Tips på att "hoitta" upp dom? Älskar keso & äter de jämt till iaf....

RAUBEZ
2012-02-04, 20:02
Rolled Oats är väl det som vi också köper i sverige?

Annars är det väl steel-cut som är svår att få tag på (som jag jävligt gärna skulle vilja testa).

http://www.thesweetbeet.com/wp-content/uploads/2011/01/Oats-three-kind-horizontal.png

längst ner på bilden är vanliga havregryn som du syftar på och finns överallt.

steel cuts högst upp på bilden, sedan rolled oats i mitten
Har aldrig sett ngn av de här två.

Ja, havren ångprepareras och valsas därefter ut till flingor. Valsade (http://sv.wikipedia.org/wiki/Valsning) = "rullade".

Båda rolled och havregryn är rullade, men havregryn har smulats sönder.

Lillfightern
2012-02-04, 20:56
Jag gillar mina havregryn råa, kalla med kall mjölk och massa oboy i. Blir som godis och jag får lätt i mig en halvliter havregryn på det sättet.

Vill man ha det grötigare och mer slemmigt kan det stå ett tag så grynen blir mjuka ^^

Körde två såna stora tallrikar till frukost förr innan jag gick och simmade två kilometer som uppvärmning inför undervattensrugby och dykpass :D


*står och bakar muffins och rabarberpaj*

machine gun
2012-02-05, 11:05
Rolled Oats är väl det som vi också köper i sverige?

Annars är det väl steel-cut som är svår att få tag på (som jag jävligt gärna skulle vilja testa).

Jag har ätit gröt på steel cut oats i NYC (jag gillar hela grejen med att kunna beställa in gröt på en diner, inte så ofta det finns på menyn här) och det blir mer som... tänk dig att du gör gröt på rågkross el likn, fast med havresmak. Dvs en ganska lös gröt, med lite mer tuggmotstånd. Inte alls så klistrig som vanlig havregrynsgröt. Rolled oats är lite annorlunda behandlade än våra vanliga svenska havregryn, men det är close enough och gröten blir i princip vanlig havregrynsgröt.

machine gun
2012-02-05, 11:35
Jag gjorde gröt på chaite istället för vatten i morse och så slängde jag i lite kokosflingor, solroskärnor, linfrön och psyllium. Blev riktigt bra.

Gurkyngel
2012-02-06, 15:52
Idag blev det en helt gudomlig gröt till lunch, lite liknande din machine_gun.

Lät 40 g rågflingor, 10 g russin och 10 g solrosfrön stå o svälla i 2 dl vatten ett tag innan jag tillsatte salt och kokade ihop grundgröten. När tillräckligt mycket vätska avdunstat tillsattes en klutt crunchy jordnötssmör och ett rått ägg. Kastrullen ställdes åter på plattan och jag rörde runt tills perfekt grötkonsistens uppnåtts :)
Under tiden hade jag blandat 20 g chokladkesein med 1 tsk kakao och vatten till typ chokladpuddingkonistens (lite lösare). Gröten hälldes över detta och hackat äpple strösslades ovanpå.
Innan skeden stoppades i munnen kryddades det hela med kanel och kardemumma samt blandades till en brun oformlig gegga :D Som ett mellanting av snickers och marabou frukt&mandel, SJUKT GOTT!!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=2593

mela
2012-02-06, 18:20
Jag gör alltid min gröt i kastrull.
Då har jag mjölk istället för vatten och 1-2 ägg. Så får man röra hela tiden.
Nu senast har jag testat att ha pepparkakskrydda i. nomnomnom

Även gott med vaniljarom och kardemumma *drool*

Rakanichy
2012-02-06, 19:46
Idag blev det en helt gudomlig gröt till lunch, lite liknande din machine_gun.

Lät 40 g rågflingor, 10 g russin och 10 g solrosfrön stå o svälla i 2 dl vatten ett tag innan jag tillsatte salt och kokade ihop grundgröten. När tillräckligt mycket vätska avdunstat tillsattes en klutt crunchy jordnötssmör och ett rått ägg. Kastrullen ställdes åter på plattan och jag rörde runt tills perfekt grötkonsistens uppnåtts :)
Under tiden hade jag blandat 20 g chokladkesein med 1 tsk kakao och vatten till typ chokladpuddingkonistens (lite lösare). Gröten hälldes över detta och hackat äpple strösslades ovanpå.
Innan skeden stoppades i munnen kryddades det hela med kanel och kardemumma samt blandades till en brun oformlig gegga :D Som ett mellanting av snickers och marabou frukt&mandel, SJUKT GOTT!!

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=2593

Skulle helt klart låta den gröten omfamnas och välkomnas av mina smaklökar. *drool*

Tacos
2012-02-09, 08:34
Havregrynsgröt med rivet äpple, kanel, salt, kvarg och honung.
Enkelt och gott.

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=353&pictureid=2599

Fishtank
2012-02-09, 09:36
Varför går jag in på matforumet innan frukost...

Popliteus
2012-02-09, 11:05
Hur kunde jag sluta äta gröt?!?!
Blir grötorgie ikväll.

Supermicke
2012-02-22, 23:43
läser att ni tillsätter proteinpulver eller mitt i kokningen? :D inte konstigt det bränner fast när jag har i allt samtidigt..

Mental
2012-02-23, 09:21
Jag har ätit gröt på steel cut oats i NYC (jag gillar hela grejen med att kunna beställa in gröt på en diner, inte så ofta det finns på menyn här) och det blir mer som... tänk dig att du gör gröt på rågkross el likn, fast med havresmak. Dvs en ganska lös gröt, med lite mer tuggmotstånd. Inte alls så klistrig som vanlig havregrynsgröt. Rolled oats är lite annorlunda behandlade än våra vanliga svenska havregryn, men det är close enough och gröten blir i princip vanlig havregrynsgröt.

Tycker vår vanliga havregrynsgröt blir så om man börjar med kokande vatten innan man lägger i havren, blir mer bett i gröten då.

paatrik
2012-02-23, 12:24
Några bra tips för att få upp volymen?

Mental
2012-02-23, 13:05
Några bra tips för att få upp volymen?

psylliumfrö/loppfrö, eller hela linfrön, eller fiberhusk.

Och extra vatten så klart.

Fishtank
2012-02-23, 13:37
Några bra tips för att få upp volymen?

Låg värme och länge
Fick en löjlig volym nu imorse då jag prövade att köra den längre och på lägre värme.

paatrik
2012-02-23, 17:53
psylliumfrö/loppfrö, eller hela linfrön, eller fiberhusk.

Och extra vatten så klart.

Hört att dessa frön inte ska vara så bra, kanske en myt? Fiberhusk ska jag kika på.

Låg värme och länge
Fick en löjlig volym nu imorse då jag prövade att köra den längre och på lägre värme.

Haha, är jämnt så sugen att man ofta nöjer sig när den är någorlunda stor. Men blir nog och testa :)

Gurkyngel
2012-02-23, 20:18
Ta inte för mycket fiberhusk bara!!! Blir tapetklister istället för gröt :P nån tsk räcker

isterbuk
2012-02-23, 20:29
Har gjort reklam för smör på gröten förr, det är en höjdare!
Något jag inte gjort reklam för är vaniljglass på gröten, vilket är väldigt gott det med :)

Pompere
2012-02-23, 20:44
Några bra tips för att få upp volymen?

http://chocolatecoveredkatie.com/2009/07/03/kozyshack-oatmeal-pudding/

anton2000
2012-02-23, 22:02
Fick till en riktigt god kombo idag med mannagrynsgröt. 2.5kg vägde denna skapelsen. Ingen bild pga strulande mobil. Innehåll: 18dl mjölk, 2dl mannagryn, hallonsylt, 2 st äpplen, 2dl päronsplit-vassle och kanel. Päronsplit-vassle var en riktig hit! Rekommenderas.

vicarious
2012-02-24, 00:09
Ta inte för mycket fiberhusk bara!!! Blir tapetklister istället för gröt :P nån tsk räcker

Var brukar fiberhusk stå i hyllorna? Tycker jag har letat men lyckas aldrig hitta det.

1684_
2012-02-24, 05:35
Var brukar fiberhusk stå i hyllorna? Tycker jag har letat men lyckas aldrig hitta det.

Då frågar man butiks personalen omm hjälp ;)
De finns bland de glutenfria oftast!!

machine gun
2012-02-24, 17:17
http://chocolatecoveredkatie.com/2009/07/03/kozyshack-oatmeal-pudding/

Provade det där, åt den kall med tinade blåbär och lite osötad sojamjölk. Supergott!

Gurkyngel
2012-02-24, 17:51
Precis, står allt som oftast bland de glutenfria varorna. Finns det inte en liten gul påse som det står "fiberhusk" på kan du leta efter en grön som det står "psyllium" på (från AXA). Samma sak fast annat namn :)

vicarious
2012-02-24, 17:58
Då frågar man butiks personalen omm hjälp ;)
De finns bland de glutenfria oftast!!

Sant :) Tack.

Precis, står allt som oftast bland de glutenfria varorna. Finns det inte en liten gul påse som det står "fiberhusk" på kan du leta efter en grön som det står "psyllium" på (från AXA). Samma sak fast annat namn :)

Tackar. Ska kolla nästa gång. Måste ju testa göra gröt med denna ingrediens, får se om det blir någon skillnad.

machine gun
2012-02-24, 22:04
Ta inte för mycket fiberhusk bara!!! Blir tapetklister istället för gröt :P nån tsk räcker

Jag föredrar hela psylliumfrön istället för husk, det är lite mer lättdoserat och så gillar jag frön i gröten.

Tacos
2012-02-25, 07:25
Jag har testat psylliumfrön i gröten, men jag tyckte det tog bort en hel del av smaken från resten av ingredienserna och så gillade jag inte den slemmiga hinnan som bildas av fröna.

Passade inte alls mig i smaken, men kul att testat i alla fall.

Lellan
2012-02-25, 07:31
Idag hade jag en droppe mandelessens i gröten.. (quinoa havre).. var som att äta en skål mandelkubb! *drool*

Gröt är det frikking bästa som ngnsin existerat. Delat med kött.

(Kan man göra köttgröt..? *jorgen*)

Fugly
2012-02-25, 10:06
Idag hade jag en droppe mandelessens i gröten.. (quinoa havre).. var som att äta en skål mandelkubb! *drool*

Gröt är det frikking bästa som ngnsin existerat. Delat med kött.

(Kan man göra köttgröt..? *jorgen*)

tvivlar starkt på att det skulle bli något vidare, men testa gärna :)

Pompere
2012-02-25, 12:03
Idag hade jag en droppe mandelessens i gröten.. (quinoa havre).. var som att äta en skål mandelkubb! *drool*

Gröt är det frikking bästa som ngnsin existerat. Delat med kött.

(Kan man göra köttgröt..? *jorgen*)

Savory Oats är inte helt ovanligt faktiskt.

http://thebookwormwife.com/2011/06/24/foods-i-love-bacon-egg-cheese-oatmeal/

vicarious
2012-02-25, 16:44
Jag tror detta hamnar under grötavdelningen:

½ dl kokt något avsvalnat eller helt kallt vanligt ris
1 burk keso
Blanda

Kall risgrynsgröt, typ.

Vad menas med vanligt ris? Jasmin? Basmati? Har du inget socker eller liknande i? Risgrynsgröt brukar ju vara ganska söt.

isterbuk
2012-02-25, 18:29
Idag hade jag en droppe mandelessens i gröten.. (quinoa havre).. var som att äta en skål mandelkubb! *drool*

Gröt är det frikking bästa som ngnsin existerat. Delat med kött.

(Kan man göra köttgröt..? *jorgen*)

Jag tror stenhårt på en kombo med t.ex köttfärsås, taco-färs och havregrynsgröt.

1684_
2012-02-25, 18:58
åååh. de brukar jag äta.

Jasminris ca 1-2dl KOKT) med 250g keso, skivad banan, kanel och russin. Blanda försiktigt! <3

vicarious
2012-02-25, 20:49
Jag har testat olika sorters ris och sanningen är att det funkar med olika. Men visst klibbigt vitt ris blir mest likt risgrynsgröt.
Edit: se till att koka riset ordentligt så att det är ordentligt mjukt. Om man har tålamod kan man blanda keson + riset en stund innan (någon timma typ.), då tar riset upp en del av vätskan i keson = riset tar mer smak av keson.

Om du deffar ta sötningmedel efter behag och du inte deffar ta socker. Vi är ju lika olika inför sockeranvändandet. Jag använder inget socker, ibland har jag kanel eller apelsin (som man skurit till filéer) eller vad man nu tycker är gott. Varma hallon är gott till ->micra hallonen och tillsätt socker/sötningmedel efter smak och behag)



:thumbup:

Ska helt klart testas. Har tänkt tanken ett par gånger men sen bara "njaae, det blir nog inte så bra" :D Men varför kör man inte grötris då? Borde väl passa ännu bättre.

Cevex
2012-02-26, 18:19
Om man är sugen på chokladgröt testa denna, är verkligen AS GOTT äter den nästan istället för choklad då den bara smakar bra. Har bara testat att tillaga den i kastrull och gissar på att det blir allra bäst så då man behöver röra om mycket. Iaf:

Kokas i cirka 5min

1 portion: 1 Medelstor banan, 1dl havregryn, 2.2dl rödmjölk 5-7g kakao 0.25g salt 7-10g Flytande honung älskar verkligen med honung i gröten!

Blanda mjölk kakao salt rör om på hög värme i kastrull, skiva bananen väldigt tunt med vissa delar lite tjockare för att få en god konsistens på gröten blanda i havregrynen (innan gröten kokat upp) när gröten börjar koka är det viktigt att röra om ofta så att det inte fastnar eller bananerna kokar sönder, sänk värmen från högsta till medellåg varje minut, sista 30sekunderna blandar man in flytande honung och sedan serverar.

Jag brukar gilla att lägga saker i min gröt så Några hallon, jordgubbar osv är gott till. Jordnötssmör är väldigt gott till med. Röd mjölk verkar vara riktigt viktig för att få gröten riktigt god har jag märkt!

cirka 400-500 kcal beroende på vad man stoppar i gröten

ska helst inte använda för mycket kakao om man inte vill fylla på med sötningsmedel.

kanske inte den kcalsnålaste gröten eller proteinrikaste, men nyttig väldigt mättande och stoppar allt mitt sötsug totalt och gör mig super pigg
längtar verkligen varje dag efter denna gröt då den är så god :-)

1684_
2012-02-26, 19:08
Om man är sugen på chokladgröt testa denna, är verkligen AS GOTT äter den nästan istället för choklad då den bara smakar bra. Har bara testat att tillaga den i kastrull och gissar på att det blir allra bäst så då man behöver röra om mycket. Iaf:

Kokas i cirka 5min

1 portion: 1 Medelstor banan, 1dl havregryn, 2.2dl rödmjölk 5-7g kakao 0.25g salt 7-10g Flytande honung älskar verkligen med honung i gröten!

Blanda mjölk kakao salt rör om på hög värme i kastrull, skiva bananen väldigt tunt med vissa delar lite tjockare för att få en god konsistens på gröten blanda i havregrynen (innan gröten kokat upp) när gröten börjar koka är det viktigt att röra om ofta så att det inte fastnar eller bananerna kokar sönder, sänk värmen från högsta till medellåg varje minut, sista 30sekunderna blandar man in flytande honung och sedan serverar.

Jag brukar gilla att lägga saker i min gröt så Några hallon, jordgubbar osv är gott till. Jordnötssmör är väldigt gott till med. Röd mjölk verkar vara riktigt viktig för att få gröten riktigt god har jag märkt!

cirka 400-500 kcal beroende på vad man stoppar i gröten

ska helst inte använda för mycket kakao om man inte vill fylla på med sötningsmedel.

kanske inte den kcalsnålaste gröten eller proteinrikaste, men nyttig väldigt mättande och stoppar allt mitt sötsug totalt och gör mig super pigg
längtar verkligen varje dag efter denna gröt då den är så god :-)

Visst e kakao gröten god ;) Inget nytt för mig iaf. Jag brukar göra såhär med min variant:

1 skivad banan
ca 1-1.5dl havregryn
Mjölk, typ 3-4dl
ca 1stor tsk kakao

Sen kokar jag upp detta.

Sen blandar jag i försiktigt keso och eventuellt riven kokos!

Snorkelfarsan
2012-02-27, 09:16
There's a new kid in town, and his name is Boatmeal. Baked oatmeal.

Hitta ett recept pa en amerikansk blogg och testade en variant av Cinnamon Roll Boatmeal:
http://i1241.photobucket.com/albums/gg505/Philip_Skogsberg/IMG_0354.jpg

Har en frosting pa som ar gjord av proteinpulver, lite vatten och cream cheese.

Zizou
2012-02-27, 09:18
There's a new kid in town, and his name is Boatmeal. Baked oatmeal.

Hitta ett recept pa en amerikansk blogg och testade en variant av Cinnamon Roll Boatmeal:
[IMG]http://i1241.photobucket.com/albums/gg505/Philip_Skogsberg/IMG_0354.jpg[./IMG]

Har en frosting pa som ar gjord av proteinpulver, lite vatten och cream cheese.

Oh, spännande. Hur gör man en sådan? :)

Snorkelfarsan
2012-02-27, 09:35
Oh, spännande. Hur gör man en sådan? :)

I stort sett sa ar det bara att gora grot i en ugnsform i ugnen istallet for pa spisen. Dock med mindre vatten.

Jag gjorde ca 5dl havregryn, 2,5dl vatten, kanel, sotningsmedel, vaniljextrakt samt nagra mosade jordgubbar med lite vaniljproteinpulver. in i ugnen 20 min pa cirka 200 grader. Det ar nog godare med appelmos eller mosad banan, men jag hade inget.

Hemligheten (http://chocolatecoveredkatie.com/2011/09/09/cinnamon-roll-baked-oatmeal/)

Bjern
2012-02-27, 10:00
There's a new kid in town, and his name is Boatmeal. Baked oatmeal.

Hitta ett recept pa en amerikansk blogg och testade en variant av Cinnamon Roll Boatmeal:


Har en frosting pa som ar gjord av proteinpulver, lite vatten och cream cheese.

Lät väldigt gott, hur exakt gör man frosting?

Reaper123
2012-02-27, 11:30
Har just nu snöat in på havregrynsgröt med kanel + whey fx choklad & vanilj (50-50)... smakar fanimej gudomligt! :eating: *cupid*

Fru_Flisa
2012-02-27, 12:06
Idag hade jag en droppe mandelessens i gröten.. (quinoa havre).. var som att äta en skål mandelkubb! *drool*

Gröt är det frikking bästa som ngnsin existerat. Delat med kött.

(Kan man göra köttgröt..? *jorgen*)

Hur menar du då med köttgröt?
När jag gjort gröt-taco så har jag lagat gröt, hackat i lök, vitlök etc. och kryddat den med köttfärskryddor. Lagat gröten som kött alltså, det är jättegott sen då med övriga tillbehör.
Det har också funkat att ha spaghetti och ketchup i. Allt går med gröt.

papputten
2012-02-27, 15:09
gröt

1 dl havregryn
några torkade aprikoser klippta i småbitar
en liten näve russin
en stor nypa solroskärnor/pumpakärnor
lite vetegroddar och linfrön
2 dl vatten
ingefära
kanel
lite vaniljpulver
salt

antingen kokar ni den eller så gör ni som jag (när jag är lat) och micra den i 3 minuter ( inte 2 som det står på paketen , gröten blir så vattnig då)

när gröten är klar har jag på min egen fruktpure

man kan purea olika frukter:

den här brukar jag har

1 burk annanas i sin egen juice ( en mellanstor)
1 banan (fryst i bitar gärna)
fryst mango

lite pressad citron eller lime för att inte bananen ska bli brun
bara mixa och så kan man ha det som sylt på fast mycket mer av det goda

och sen brukar jag har på turkisk yoghurt , blir supergott allt tillsammans :)

Fishtank
2012-02-28, 23:42
Upptäckte häromdagen att jag utan problem kan ta 8-9 dl vatten till 100 gram havregryn och få det till en riktigt fast gröt bara man värmer den i två omgångar.
Någon fler som prövat på det?

Fishtank
2012-02-29, 00:37
Update.

1,2 liter inga problem.
Blir bara större, Antingen magisk micro eller så händer något roligt.
Löjligt mättande storlek börjar det bli iaf.

JimmyF
2012-02-29, 02:01
Tagit mig i kragen och börjat käka mannagrynsgröt.
Koka upp 400g lättmjölk, släng i 60g mannagryn och koka upp igen, ta av och häll upp i en skål.
Släng i 200g jordgubbar, 10g vaniljkasein(går givetvis bra med mer) och 200g yoghurt(gärna vanilj) och sen lite sötningsmedel.
Helt jäkla great! :-)

komigen
2012-02-29, 18:49
Jag kör på 2-2,5 dl havregryn och mjölk i, sen in i mikron nästan 3 min.
Sen slänger jag över god proteinrik yoghurt med lite kanel! :)

Snorkelfarsan
2012-03-01, 07:50
Lät väldigt gott, hur exakt gör man frosting?

"Protein-frosting" är vädligt enkelt och förvånansvärt gott. En skopa pulver och en liten skvätt vatten, och då menar jag lite, max en matsked, men kanske mindre. )'Mycket mindre än man tror. Rör bara runt med en gaffel eller visp så kommer allt att geggas ihop, sen är det bara att sprida ut över gröt, bröd eller bakverk.

Jag hade lite cream cheese (färskost), vilket var gott, men man kan ju bara testa sig fram och se vad som blir gott och i vilka proportioner. Vaniljexktrakt och kanel är säkert najs. chokladprotein och jordnötssmör?

vicarious
2012-03-04, 22:51
Baked oatmeal är ju utan tvekan min nya favorit när det gäller havregryn :)

Gjorde det väldigt simpelt men det var förvånansvärt gott, kul med lite omväxling. Konsistensen var härlig.

Havregryn
Vatten
Kanel
Sötningsmedel

I ugnen på 200 grader i ca 20min.

Intogs med cottage cheese och mjölk :)

Toppis
2012-03-14, 15:47
Ni som blandar proteinpulver i göten. Blandar ni före, efter eller under tillagningen?

vicarious
2012-03-14, 16:49
Ni som blandar proteinpulver i göten. Blandar ni före, efter eller under tillagningen?

Efter.

OneManArmy
2012-03-14, 17:08
Baked oatmeal är ju utan tvekan min nya favorit när det gäller havregryn :)

Gjorde det väldigt simpelt men det var förvånansvärt gott, kul med lite omväxling. Konsistensen var härlig.

Havregryn
Vatten
Kanel
Sötningsmedel

I ugnen på 200 grader i ca 20min.

Intogs med cottage cheese och mjölk :)

Hur mycket vatten och hur mycket gryn typ?

Zizou
2012-03-14, 17:21
Kvarg+vatten+chokladkasein som blandas ganska tjockt, sedan in i kylen 10-15 minuter. (Blir som en tjock mousse)
Sedan göra mannagrynsgröt och blanda ner i det. *drool*
Blev riktigt gott.

Fishtank
2012-03-14, 18:26
Hur mycket vatten och hur mycket gryn typ?

http://chocolatecoveredkatie.com/2011/09/09/cinnamon-roll-baked-oatmeal/

Nommy
2012-03-14, 19:18
Min favorit hittills är definitivt simpelt nog kanel och äpple.

1dl havregryn
2dl mjölk
Höfta kanelen (ett pudrigt lager)

In i micron i 2 min

Lägg i valfri mängd hackat äpple rör om och tillsätt lite mer kanel.

Gabriel174
2012-03-14, 20:27
Hur fan gör man gröt egentligen? Jag sätter på spisen på högsta värme, in med 2dl havregryn, 1dl whey-80 blåbär och 6~dl vatten. Blandar lite och käkar sedan upp den 5 minuter~ senare.

vicarious
2012-03-14, 21:35
Hur mycket vatten och hur mycket gryn typ?

Tyvärr så mätte eller vägde jag inte. Men betydligt mindre vatten än när man gör gröt. Eller det gör kanske inget om man tar för mycket vatten, det enda som händer är nog att den tar längre tid att grädda i ugnen.

I helgen har jag tänkt testa baked oatmeal med kanel och till det vaniljsås på kaseinprotein och lite vaniljglass till det. Kanske ett äpple också. Eller keso kanske. Får se om det blir av.

Hur fan gör man gröt egentligen? Jag sätter på spisen på högsta värme, in med 2dl havregryn, 1dl whey-80 blåbär och 6~dl vatten. Blandar lite och käkar sedan upp den 5 minuter~ senare.

Jag tror du har för mycket vatten. Och vänta med att röra ned proteinet tills efter gröten är klar.

Gabriel174
2012-03-14, 21:39
Jag tror du har för mycket vatten. Och vänta med att röra ned proteinet tills efter gröten är klar.

Känns spontant som om man kommer att känna pulvret i munnen, men jag tror säkert fel. Ska testa det till nästa gång.

Mina "grötar" är ganska smaklösa, men dom går att få ner utan problem.

Jode
2012-03-14, 22:06
Cancao/kakao, russin och rom arom :P! Romrussingröt!

Saga
2012-03-15, 18:50
Cancao/kakao, russin och rom arom :P! Romrussingröt!

DEN måste jag prova. Jag har haft i saffran och russin några gånger och fått fin lussebullakänsla på gröten.

Jode
2012-03-15, 18:51
DEN måste jag prova. Jag har haft i saffran och russin några gånger och fått fin lussebullakänsla på gröten.

Saffran och russin är jhu givet under juletid :) Mycket gott

OneManArmy
2012-03-15, 18:57
Hur fan gör man gröt egentligen? Jag sätter på spisen på högsta värme, in med 2dl havregryn, 1dl whey-80 blåbär och 6~dl vatten. Blandar lite och käkar sedan upp den 5 minuter~ senare.

Ja? whats the problem? :P

Min standardgröt är typ
2dl havregryn
20g linfrön
20g psylium
6-7dl vatten.
Koka 5 min och på med en 2-300g kvarg med frysta bär ovanpå

http://i.imgur.com/y9MC1.jpg

begt
2012-03-16, 10:50
2 dl havregrynsgröt
250 g kvarg (200 g räcker egentligen gott och väl; resten kan man spara).
Kanel
Lite rivet äpple.

Rör om.

Väldigt enkelt och gott.

machine gun
2012-03-16, 14:25
Måste verkligen skriva under på baked oatmeal. Grymt gott!

vicarious
2012-03-16, 16:19
Inhandlade arraksarom igår. Tror ni det gör sig bra i havregröt? *jorgen*

Kommer nog bli mycket baked oatmeal för mig veckan som kommer :D Kul att experimentera med smaker. Vad tror ni om att röra ned lite kaseinpulver i oatmealen innan man bakar den i ugnen?

Fishtank
2012-03-16, 16:45
Pröva.
Arraks brukar bli gott i det mesta.
Report back efter.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

vicarious
2012-03-16, 16:49
Pröva.
Arraks brukar bli gott i det mesta.
Report back efter.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Will do :)

Gurkyngel
2012-03-16, 17:49
Jag köpte mandelarom idag. Ska testas till morgondagens frukost :)

Pompere
2012-03-16, 19:07
Inhandlade arraksarom igår. Tror ni det gör sig bra i havregröt? *jorgen*

Kommer nog bli mycket baked oatmeal för mig veckan som kommer :D Kul att experimentera med smaker. Vad tror ni om att röra ned lite kaseinpulver i oatmealen innan man bakar den i ugnen?

arraksarom i en "chokladgröt" är fina grejer!

vicarious
2012-03-16, 19:14
arraksarom i en "chokladgröt" är fina grejer!

Låter bra :D Måste bara kila och köpa lite chokladprotein då!

machine gun
2012-03-16, 23:39
Låter bra :D Måste bara kila och köpa lite chokladprotein då!

Jag kör med kakao rakt av + lite sötningsmedel.

machine gun
2012-03-17, 12:59
Gjorde en grym version av baked oatmeal. Riktig äppelpajkänsla!

1 stort rivet äpple (160 g)
100 g havregryn
10 g kokosflingor
ca 1,5 msk Hermesetas lättströ
lite salt
kanel
ca 2-3 dl vatten

Ner i en form, rör runt och in i ugnen på 200-225 grader i ca 35 min. Bäst blir den om man låter den stå en stund efter att man har tagit ut den ur ugnen. Jag åt den med naturell sojayoghurt, men jag kan tänka mig att den gör sig riktigt bra med vaniljyoghurt eller rentav vaniljglass.

Ristretto
2012-03-17, 13:02
Jag köpte mandelarom idag. Ska testas till morgondagens frukost :)

Mandelarom är riktigt gott i vanlig havregrynsgröt med sötningsmedel och kanel.

Fishtank
2012-03-17, 13:14
machine gun.
Ska prövas imorgon, Nu fira St patricks day.

Snorkelfarsan
2012-03-17, 21:18
Gjorde en grym version av baked oatmeal. Riktig äppelpajkänsla!

1 stort rivet äpple (160 g)
100 g havregryn
10 g kokosflingor
ca 1,5 msk Hermesetas lättströ
lite salt
kanel
ca 2-3 dl vatten

Ner i en form, rör runt och in i ugnen på 200-225 grader i ca 35 min. Bäst blir den om man låter den stå en stund efter att man har tagit ut den ur ugnen. Jag åt den med naturell sojayoghurt, men jag kan tänka mig att den gör sig riktigt bra med vaniljyoghurt eller rentav vaniljglass.

Ser alldeles förträffligt ut! Blir nog nån liknande historia som efterrätt idag :)

Gurkyngel
2012-03-18, 03:01
Mandelarom är riktigt gott i vanlig havregrynsgröt med sötningsmedel och kanel.

Nu är det testat och jag kan bekräfta att det var väldigt gott. Som någon postat tidigare som mandelkubb :) i tallriken hängde även russin, solrosfrön, jordnötssmör, vaniljvassle, hackat päron och ett ägg med.

Dock lite magsjuk idag så gröten som kokades vid 19.00 blev uppäten nu vid 03.00 :P förmodligen ännu godare om man är frisk...

OneManArmy
2012-03-18, 09:34
Provade baked oatmeal igår och vette fan.. tror jag hade den inne för kort tid för min blev typ en seg jävla gegga.
Ska den bli helt torr eller?

Hade en 80g havregryn och en 3dl vatten i 25 min @ 200c

Bjern
2012-03-18, 09:46
Provade baked oatmeal igår och vette fan.. tror jag hade den inne för kort tid för min blev typ en seg jävla gegga.
Ska den bli helt torr eller?

Hade en 80g havregryn och en 3dl vatten i 25 min @ 200c

Mindre vatten tror jag man rekommenderar, ungefär hälften av vad man använder till vanlig gröt. Sen kan du ju låta den stå ett tag, brukar oftast bli torrare då.

Eddie Vedder
2012-03-18, 10:51
Häromdagen hade jag köpt en burk creme fraiche men jag gjorde ingen sås av det så jag hävde ut burken över gröten plus 1 dl filmjölk. Det blev gott förstås. Men väldigt mäktigt.

Ristretto
2012-03-18, 11:59
Häromdagen hade jag köpt en burk creme fraiche men jag gjorde ingen sås av det så jag hävde ut burken över gröten plus 1 dl filmjölk. Det blev gott förstås. Men väldigt mäktigt.

Fullfet, antar jag?
Fett till havregryn lyfter ju grynen frukansvärt mycket. En klick smör i gröten är ju otroligt bra. Kan tänka mig att syran i creme fraichen tillsammans med filmjölk blir bra.

machine gun
2012-03-18, 20:27
Häromdagen hade jag köpt en burk creme fraiche men jag gjorde ingen sås av det så jag hävde ut burken över gröten plus 1 dl filmjölk. Det blev gott förstås. Men väldigt mäktigt.

Förstår att det blev mäktigt, 2 dl crème fraiche är ju trots allt blygsamma 646 kcal :D

de_dave
2012-03-19, 19:45
Gjorde en grym version av baked oatmeal. Riktig äppelpajkänsla!

1 stort rivet äpple (160 g)
100 g havregryn
10 g kokosflingor
ca 1,5 msk Hermesetas lättströ
lite salt
kanel
ca 2-3 dl vatten

Ner i en form, rör runt och in i ugnen på 200-225 grader i ca 35 min. Bäst blir den om man låter den stå en stund efter att man har tagit ut den ur ugnen. Jag åt den med naturell sojayoghurt, men jag kan tänka mig att den gör sig riktigt bra med vaniljyoghurt eller rentav vaniljglass.

Vilken konsistens ska det bli? Testade den och gillade smaken mycket, men blev lite degig.

Hade i 2,5 dl vatten, för mycket?

PowerSlize
2012-03-19, 20:53
Update.

1,2 liter inga problem.
Blir bara större, Antingen magisk micro eller så händer något roligt.
Löjligt mättande storlek börjar det bli iaf.




värmer du allt en gång och sedan låter svalna och sedan tillsätter mer vatten o värmer igen?

Hetz
2012-03-19, 23:55
Testade baked oatmeal för första gången - riktigt bra grejer!

120g havregryn
2 dl vatten
1 dl fun light päron

200grader, 25 minuter.
Smörade en form och tryckte ner hela spektaklet. Nästa gång använder jag dock en lite större form för att få en bättre konsistens, även fast det ändå blev riktigt bra nu!

Avnjöts med 50g BS-vanilj kasein + 250g kesella

Fishtank
2012-03-20, 00:01
värmer du allt en gång och sedan låter svalna och sedan tillsätter mer vatten o värmer igen?

Värmde, snörde ner mer vatten och vispade om och värmde igen.

Konsistensen blev dock lite mer mannagrynsaktig men det funkade helt klart.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Toppis
2012-03-20, 12:11
Testade att köra med chokladprotein (whey fx) som jag rörde i gröten när den var klar men då förstördes konsistensen helt och hållet. Det gick från grötig och bra till typ vatten...Wtf?

Vad gjorde jag för fel?

Gröten tillagades i micron om det har någon betydelse och mängden vassle var ca 30-50g.

Magnus N
2012-03-20, 12:15
Låter konstigt, förstår inte hur man genom att tillföra pulver kan göra något mer vattnigt :)

Popliteus
2012-03-20, 13:05
hehe.. Han kanske hällde ner en blandad proteindrink ;)

Toppis
2012-03-20, 14:38
Nej det var i pulverform jag blandade ner det och när jag sedan rörde runt så blev konsistensen sämre och sämre och och tillslut en vattnig gröt.

Wtf liksom......

Fishtank
2012-03-20, 14:40
Du hade för mycket vatten från början och mikrade i hög temperatur vilket skapade en skorpa som du sedan rörde bort och blandade med vattnet igen.

Reaper123
2012-03-20, 15:57
Har råkat ut för exakt samma sak ett par ggr, gör dock min på spis. Fattar inte riktigt hur för brukar köra 30-60g pulver i en gröt på 100-110g havregryn & 5-6dl vatten.

Numera kokar jag långsammare och har i något mindre vätska, så den är rätt så torr när jag kör ner pulvret!

Hetz
2012-03-20, 17:58
Jag kör alltid 2dl havregryn + 3dl vatten - in i mikron 3 minuter på högsta och sen efteråt skopar jag i 50g vassle och kör 1-2 matskedar vatten

Blir kanon!

Toppis
2012-03-21, 11:07
Du hade för mycket vatten från början och mikrade i hög temperatur vilket skapade en skorpa som du sedan rörde bort och blandade med vattnet igen.

Icke. Rör alltid runt efter att jag tar ut den ur mikron för att se om den är klar och denna var klar.

Testade igår med kasein istället på en gröt jag gjorde på spisen och då gick det dock utmärkt. Gröten var dessutom lösare denna gång men gick bra ändå och gröten blev något fastare efter kaseinet tillsattes.

Fishtank
2012-03-21, 12:05
Weird isf, Funkar perfekt för mig varje morgon med min gröt och vassle. :)

paatrik
2012-03-21, 13:31
8-9dl vatten till 100g gröt blir bara hett i micron, tyvärr ingen volym. Någon som börjat blötlägga grynen eller är det för segt? Antar att det skiljer sig mellan olika microvågsugnar.

OneManArmy
2012-03-21, 15:09
8-9dl vatten till 100g gröt blir bara hett i micron, tyvärr ingen volym. Någon som börjat blötlägga grynen eller är det för segt? Antar att det skiljer sig mellan olika microvågsugnar.

Psylium frön är ett hett tipps om du vill ha lite volym på gröten. Åker rätt igenom kroppen också och hjälper till med matsmältningen.

Ristretto
2012-03-21, 16:16
8-9dl vatten till 100g gröt blir bara hett i micron, tyvärr ingen volym. Någon som börjat blötlägga grynen eller är det för segt? Antar att det skiljer sig mellan olika microvågsugnar.

Körde du tills det kokade?
Jag testade nyss, gick fint, men fick köra gröten 15-20 min. Sen blir ju konsistensen mycket slemmigare när fibrerna bildar gel med mer vatten.

paatrik
2012-03-21, 17:34
Körde du tills det kokade?
Jag testade nyss, gick fint, men fick köra gröten 15-20 min. Sen blir ju konsistensen mycket slemmigare när fibrerna bildar gel med mer vatten.

Det gjorde jag inte, men som du säger blir det en tråkig konsistens och riktigt hett. Men hur kör du då, 5 min intervaller (och rör om) eller 15-20 min rakt av?

machine gun
2012-03-21, 18:25
Vilken konsistens ska det bli? Testade den och gillade smaken mycket, men blev lite degig.

Hade i 2,5 dl vatten, för mycket?

Det är gröt, lite degig konsistens får man liksom räkna med ;)

Äpplet vätskar sig en del också, så 2 dl kan nog räcka.

Ristretto
2012-03-21, 19:11
Men hur kör du då, 5 min intervaller (och rör om) eller 15-20 min rakt av?

Jag rör om ifall det behövs.

Ado2000
2012-03-21, 21:18
kan någon bekräfta kessela i havregrynsgröt bra eller dåligt ??

vicarious
2012-03-21, 21:34
kan någon bekräfta kessela i havregrynsgröt bra eller dåligt ??

Vad menar du med bra eller dåligt? Jag har testat och jag tycker det blir ganska gott, lite väl syrligt kanske. Gillar cottage cheese eller proteinpulver bättre i gröten.

begt
2012-03-21, 21:36
Synd att cottage cheese ska vara så dyrt.

Ado2000
2012-03-21, 21:37
Vad menar du med bra eller dåligt? Jag har testat och jag tycker det blir ganska gott, lite väl syrligt kanske. Gillar cottage cheese eller proteinpulver bättre i gröten.

om det är gott eller inte

vicarious
2012-03-21, 21:45
Synd att cottage cheese ska vara så dyrt.

Ja :/

OneManArmy
2012-03-22, 07:07
om det är gott eller inte

Tippar alltid i kvarg med frysta bär i min gröt.. Är fucking awsome

Ado2000
2012-03-22, 09:02
Tippar alltid i kvarg med frysta bär i min gröt.. Är fucking awsome

oke tack för tipset ska testas

Pompere
2012-03-22, 11:02
Kvarg i gröten är blä.
Kvarg ovanpå gröten (blandat med vassle eller funlight för att göra kvargen så lik yoghurt som möjligt) är gött.

Bjern
2012-03-22, 12:07
Ja keso är mycket godare i gröten. Lagomt mycket kvarg kan dock vara helt okej.

faximan
2012-03-22, 14:09
Kör varje morgon 1,5-2dl havregryn, 2,5-3dl mjölk, salt och ett par teskedar kakao i micron cirka 5 minuter. Toppa därefter med 100g keso och mer mjölk.

Tycker det är en helt underbar frukost med lagom mycket protein för mig. Dessutom gillar jag kakao utan något sött men jag har rätt "vuxen" smak ;)

spinal
2012-03-22, 22:53
Gröt på:
40g havregryn
10g fibrex
1 dl äggvita
3 dl vatten
salt

Tillbehör:
2 dl mjölk
1 skopa scitec whey
några sötmandlar

Lägg grynen i blöt dagen innan eller någon timme innan. Koka sedan upp gryn- och vattenblandningen och när den nästan är klar tillsätter man 1 dl äggvita, slänger i några mandlar och rör om tills den blivit tjock och fin i konsistensen. Häll mjölk och vassle över gröten.

Riktigt gott och om man har i fibrex och lägger grynen i blöt blir det lite mer volym. Äggvitan gör att det blir lite mer pannkak/bröd -feeling över gröten.

Standard under diet.

Bjern
2012-03-23, 09:52
Gröt på:
40g havregryn
10g fibrex
1 dl äggvita
3 dl vatten
salt

Tillbehör:
2 dl mjölk
1 skopa scitec whey
några sötmandlar

Lägg grynen i blöt dagen innan eller någon timme innan. Koka sedan upp gryn- och vattenblandningen och när den nästan är klar tillsätter man 1 dl äggvita, slänger i några mandlar och rör om tills den blivit tjock och fin i konsistensen. Häll mjölk och vassle över gröten.

Riktigt gott och om man har i fibrex och lägger grynen i blöt blir det lite mer volym. Äggvitan gör att det blir lite mer pannkak/bröd -feeling över gröten.

Standard under diet.

Tänkte pröva en liknande variant nu, hittade inte fibrex, utan köpte fiberhusk istället. Står och sväller just nu :)

spinal
2012-03-23, 11:30
Tänkte pröva en liknande variant nu, hittade inte fibrex, utan köpte fiberhusk istället. Står och sväller just nu :)

Lär nog fungera minst lika bra. återkom med resultat!

begt
2012-03-23, 12:00
När jag var liten åt jag alltid yoghurt till gröten, men något sånt blir det inte nu under deffningen.

Supermicke
2012-03-24, 16:39
körde en havregrynsgröt a la malta nyligen. var helt ok! (Y)

L-Sami
2012-03-26, 21:21
Ugnsgröt

3dl havregryn
3dl minimjölk
20g svartvinbärsgelé
Mycket kanel
Salt
15g vaniljsocker
1 ägg

20min i ugnen, boom!

Lellan
2012-03-26, 21:38
Ugnsgröt

3dl havregryn
3dl minimjölk
20g svartvinbärsgelé
Mycket kanel
Salt
15g vaniljsocker
1 ägg

20min i ugnen, boom!

Måste provas! (utan gele, Lidls bärblandning får det bli!).

Tänker mig att det blir mer stabbigt, som en kaka typ? (korvkaka kom jag att tänka på, om du ätit det..).

L-Sami
2012-03-26, 21:52
Måste provas! (utan gele, Lidls bärblandning får det bli!).

Tänker mig att det blir mer stabbigt, som en kaka typ? (korvkaka kom jag att tänka på, om du ätit det..).

Hade i äppelmos sist, smaken påminde om äppelpaj då, funkar med vilken sylt som helst och det går att göra det fetare och sötare om man vill också med choklad och nötter osv :D En kalorisnålkaka annars.

vicarious
2012-03-27, 11:03
Tänkte pröva en liknande variant nu, hittade inte fibrex, utan köpte fiberhusk istället. Står och sväller just nu :)

Hur blev det? Det blir ju lite gele-aktig känsla.

Mouline
2012-03-27, 11:12
1msk jordnötssmör
1dl fiberhavregryn
4dl vatten
200 ml Soya Mjölk

Classic, is fantastic.
Awesome! :D

Morty
2012-03-27, 12:02
Kvarg i gröten är blä.
Kvarg ovanpå gröten (blandat med vassle eller funlight för att göra kvargen så lik yoghurt som möjligt) är gött.

Som de som har proteinpulvret i gröten, istället för att dricka en god shake god gröt. Underligt.

REDaction
2012-03-27, 12:24
Som de som har proteinpulvret i gröten, istället för att dricka en god shake god gröt. Underligt.

Proteinpulver är annars jäkligt gott att göra lite tjockare och ha ovanpå gröten, men det är nog inget nytt i den här tråden. Rekommenderar vaniljsmaken från BS :thumbup:

Perna
2012-04-04, 20:10
Glass till havregrynsgröt är supergott!.

1dl havre 2dl vatten och salt micra.
Blanda i lite frysta hallon samt weyfx strawberry.
Kanel och hallon/vanilj glass som får smälta lite i den varma gröten.

Blev som en matig efterrätt typ, nom nom *drool*

Bjern
2012-04-04, 20:41
Hur blev det? Det blir ju lite gele-aktig känsla.

Ja lite gele-aktigt. Svårt att blanda in cancaon i efter hand, sen var jag kanske lite väl snål med den också (ca 10g).

OneManArmy
2012-04-05, 06:06
tips för er som vill ha mer volym funkar fiberhusk awsome. Mycket bättre konsistens än av hela psyliumfrön :)

vicarious
2012-04-05, 07:42
tips för er som vill ha mer volym funkar fiberhusk awsome. Mycket bättre konsistens än av hela psyliumfrön :)

Har testat fiberhusk men tycker inte alls det blir någon volymskillnad. Bara en gele-aktig konsistens. Och det upplever jag faktiskt som äckligare. Som gammal gröt som stått och kallnat i kastrullen ett par timmar.

Arraks eller rom-arom från Dr Oetker blir gott i gröten, helst också med ett chokladprotein.

cakehole
2012-04-05, 15:18
"Som gammal gröt som stått och kallnat i kastrullen ett par timmar."

Det är ju då gröten blir som bäst! Väntar alltid lika otåligt på att gröten ska kallna ordentligt innan jag hugger in.

Tacos
2012-04-05, 17:52
Har testat fiberhusk men tycker inte alls det blir någon volymskillnad. Bara en gele-aktig konsistens. Och det upplever jag faktiskt som äckligare.

Det här håller jag verkligen med om. Testade en gång och aldrig mer.

Snorkelfarsan
2012-04-05, 20:19
Typ äppelpajs-Boatmeal med lite jordgubbsfluff till, riktigt smarrigt:
http://i1241.photobucket.com/albums/gg505/Philip_Skogsberg/IMAG0213.jpg

1684_
2012-04-06, 18:45
Typ äppelpajs-Boatmeal med lite jordgubbsfluff till, riktigt smarrigt:
http://i1241.photobucket.com/albums/gg505/Philip_Skogsberg/IMAG0213.jpg

Recept på heeeela "ekipaget"? ser vrålgott ut

Snorkelfarsan
2012-04-07, 03:42
Recept på heeeela "ekipaget"? ser vrålgott ut

en blandning av Machine_guns recept i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5662634&postcount=159

och detta recept:
http://chocolatecoveredkatie.com/2010/11/14/mini-boatmeal-cakes/

Hade inne min i cirka 30-35 min så att det blev lite mer smulpaj-aktig.

Gurkyngel
2012-04-08, 10:18
Påskdags-brunch

Stekt gröt med färska jordgubbar och lättglass med kardemumma och kanel.

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=399&pictureid=2755

Min smet bestod av 40 g rågflingor, 10 g kokosflingor, 10 g solroskärnor, 1 ägg, 20 g jordgubbsvassle, vatten och salt. Stektes i lite smör tills den mesta vätskan (men inte allt) försvunnit och ytan blivit lite krispig. Slutresultatet blir typ som en klibbig müsli. Låter och ser kanske inte så gott ut, men jag gillar det massor :)

Bredvid blev också en skål med youghurt, keso, och jordnötssmör samt några koppar kaffe.

KarlJohanSvamp
2012-04-08, 14:47
1 dl havregryn.
1 dl vatten.
0,5 dl jordgubbar.

Sedan mixar jag det, blir god smak, men gör det mest för att variera smaken så man ej tröttnar.

Emilp
2012-04-08, 19:21
Gjorde en grym version av baked oatmeal. Riktig äppelpajkänsla!

1 stort rivet äpple (160 g)
100 g havregryn
10 g kokosflingor
ca 1,5 msk Hermesetas lättströ
lite salt
kanel
ca 2-3 dl vatten

Ner i en form, rör runt och in i ugnen på 200-225 grader i ca 35 min. Bäst blir den om man låter den stå en stund efter att man har tagit ut den ur ugnen. Jag åt den med naturell sojayoghurt, men jag kan tänka mig att den gör sig riktigt bra med vaniljyoghurt eller rentav vaniljglass.

Hur mycket kanel använder du dig av för att få en sådan underbar färg? Mer än en halv deciliter? Det ser nämligen underbart gott ut. Misslyckades med morgonens baked oatmeal då jag glömde bort äpplet och den blev alldeles torr men den fick inte den fina färgen!

Snorkelfarsan
2012-04-08, 20:09
Hur mycket kanel använder du dig av för att få en sådan underbar färg? Mer än en halv deciliter? Det ser nämligen underbart gott ut. Misslyckades med morgonens baked oatmeal då jag glömde bort äpplet och den blev alldeles torr men den fick inte den fina färgen!

Kanske en matsked eller två med kanel? Svårt att ha för mycket av det :).

ett tips är att ha boatmealen inne på lite lägre värme i kanske 20-30 min och sen full grill 5 min för att få en schysst yta

Emilp
2012-04-08, 20:37
Kanske en matsked eller två med kanel? Svårt att ha för mycket av det :).

ett tips är att ha boatmealen inne på lite lägre värme i kanske 20-30 min och sen full grill 5 min för att få en schysst yta

Aha :) Aja provar imorgon! Har inget socker i bara havre, kanel och vatten men imorgon kör jag mer kanel samt äpple, kanske slänger i lite honung eller äpplemos! Hoppas på bättre resultat imorgon, dagens första baked oatmeal var torr utan någon vidare smak

Temptation
2012-04-13, 23:22
I kastrull.

2dl havregryn
~4dl vatten
Kanel

Serveras med mjölk, äppelmos, frön och ännu mer kanel! :)

Snorkelfarsan
2012-04-14, 03:23
Aha :) Aja provar imorgon! Har inget socker i bara havre, kanel och vatten men imorgon kör jag mer kanel samt äpple, kanske slänger i lite honung eller äpplemos! Hoppas på bättre resultat imorgon, dagens första baked oatmeal var torr utan någon vidare smak

Det behövs en bra dos socker/sötningsmedel/honung och eventuellt äppelmos för att få en äppelpajaktig smak

liquid diamonds
2012-04-14, 10:06
Ja lite gele-aktigt. Svårt att blanda in cancaon i efter hand, sen var jag kanske lite väl snål med den också (ca 10g).
Att värma fiberhusk, gryn och vatten funkar inte heller för mig utan det blir som klister, svårt att blanda i kryddor m.m. Har dock provat att slänga i fiberhusk + vatten i redan färdiglagad gröt och då gick det mycket bättre :) ... inget klister!

J.V
2012-04-14, 15:31
Honey oats och isolat med chokladsmak toppat med Kellogg's Nutrigrain. *drool*
http://distilleryimage8.instagram.com/e0b601ee860a11e1989612313815112c_7.jpg

Riktigt trevligt med flingor i gröten, gillar crunchen! Tyvärr mjuknar de ju ganska snabbt. Tänkte nästa med kall gröt nästa gång så kanske de håller sig krispiga längre.

Pompere
2012-04-14, 19:53
Intressant med Honey oats.. havregryn smaksatt med honung?
låter jävligt gott hursom!

J.V
2012-04-15, 04:58
Intressant med Honey oats.. havregryn smaksatt med honung?
låter jävligt gott hursom!Mja. Typ. Det är ju inte direkt havregryn. Bara... havre. :D Oats, havre, pressas till oatmeal, havregryn. Gröten blir lite slätare än med vanliga havregryn. Men smaksatt med honung är det i alla fall, riktigt gott. :)

Gick loss på havreavdelningen i matbutiken igår och köpte lite olika oats smaksatt med vanilj; creamy vanilla, vanilla & blueberries och vanilla & peach. Dessutom köpte jag en variant smaksatt med Milo (http://en.wikipedia.org/wiki/Milo_%28chocolate_bar%29).

Kommer bli ett spännade havre-bonanza kommande veckan. :D

OneManArmy
2012-04-15, 05:14
smaksatta oats?
Finns det på ica?

Gurkyngel
2012-04-15, 07:17
smaksatta oats?
Finns det på ica?

Om du har tur men J.V shoppar ju i down under

Gurkyngel
2012-04-15, 10:57
Nu har jag också testat boatmeal. Blev helt enormt bra :D

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2012/04/IMAG1837-300x200.jpg

50 g rågflingor, 100 g rivet äpple, 20 g vaniljvassle, 1 dl vatten, kanel, salt och canderel strö. Gräddade på 200 grader i 35 minuter.

Serverat tillsammans med lättglass blandat med kanel och kardemumma samt lite pumpafrön.

krille93
2012-04-15, 11:42
nvm, läste svaret på sidan innan :P

aldoschadewitz
2012-04-15, 14:54
50g havregryn, kokar med ca lika mycket vatten
250g kvarg
30g vassle med chokladsmak
1/4 banan
kanel
möjligtvis vatten för att tunnare konsistens

Om det är efter morgoncardio annars utan banan

Fru_Flisa
2012-04-15, 20:53
8-9dl vatten till 100g gröt blir bara hett i micron, tyvärr ingen volym. Någon som börjat blötlägga grynen eller är det för segt? Antar att det skiljer sig mellan olika microvågsugnar.

Lägre värme = mer volym.

J.V
2012-04-16, 16:08
Gick loss på havreavdelningen i matbutiken igår och köpte lite olika oats smaksatt med vanilj; creamy vanilla, vanilla & blueberries och vanilla & peach. Dessutom köpte jag en variant smaksatt med Milo (http://en.wikipedia.org/wiki/Milo_%28chocolate_bar%29).

Kommer bli ett spännade havre-bonanza kommande veckan.Testade vaniljvarianten idag, vilket blev en besvikelse. Luktade ganska ordentligt med vanilj så jag fick höga förväntningar, det smakade däremot inte speciellt mycket.

Ska nog testa blåbär imorgon, borde ha lite kraftigare smak!

gQLLe
2012-04-16, 22:36
gjorde något sanslöst gott i morse! blandade:
20g vaniljkesella
80g lättkvarg
en skvätt vaniljessens
kanel
sötningsmedel

värmde 1 dl havregryn med 1,25 dl vatten tills det blev till torr gröt. sedan smetade jag på kvargen. dödligt gott! kan tänka mig att resultatet blir ännu bättre med lite skivad banan också! (y)

Fru_Flisa
2012-04-16, 22:59
kan tänka mig att resultatet blir ännu bättre med lite skivad banan också! (y)

Gillatr du banansmak så är ett tips att lätt mosa i en banan i gröten före tillagning. Sötman sprider sig av värmen det och blir jättegott :)

HenricDIF
2012-04-18, 16:14
1dl havregryn
1,5dl vatten
1dl BS Päronsplit
+lite salt

NOM!

kimozabe
2012-04-18, 20:10
Min daily nu

2dl fiberhavregryn
4dl vatten (byter ut 1-2 dl mot mjölk när jag vill pimpa till det lite extra)

När gröten är färdig:
2msk Cankao
och ibland 1-2 matskedar lågkalori hallonsylt/jordgubbssylt.

Som godis!

gQLLe
2012-04-18, 20:15
Gillatr du banansmak så är ett tips att lätt mosa i en banan i gröten före tillagning. Sötman sprider sig av värmen det och blir jättegott :)

usch, det blev inte alls bra! där emot är det gott att blanda i en bit mosad banan efteråt! :)

Doggeh
2012-04-18, 21:00
90g fiberhavregryn + vatten (vet ej hur mkt. Fyller tills havregrynet blir täckt)
In i micron på varmaste värmen i 2 minuter så det blir riktigt torrt och gött.
Lägg sedan till keso (ca 125g), kanel och sötningsmedel efter behag = BIGBIG profit :)

gQLLe
2012-04-18, 21:27
90g fiberhavregryn + vatten (vet ej hur mkt. Fyller tills havregrynet blir täckt)
In i micron på varmaste värmen i 2 minuter så det blir riktigt torrt och gött.
Lägg sedan till keso (ca 125g), kanel och sötningsmedel efter behag = BIGBIG profit :)

åh, jag kör nästan samma fast med kvarg istället för keso och sedan ett par droppar vaniljessens. det är verkligen underbart! torr havegrynsgröt *cupid*

vicarious
2012-04-18, 22:57
90g fiberhavregryn + vatten (vet ej hur mkt. Fyller tills havregrynet blir täckt)
In i micron på varmaste värmen i 2 minuter så det blir riktigt torrt och gött.
Lägg sedan till keso (ca 125g), kanel och sötningsmedel efter behag = BIGBIG profit :)

Fiberhavregryn *spy* Varför äta något så vedervärdigt när man kan äta vanliga gryn? :)

BaKora
2012-04-18, 23:36
Fiberhavregryn *spy* Varför äta något så vedervärdigt när man kan äta vanliga gryn? :)

Jag har alltid ätit det, är det stor skillnad!??!?!? (Känns som att jag står på gränsen till en revolution) :eek:

vicarious
2012-04-18, 23:39
Jag har alltid ätit det, är det stor skillnad!??!?!? (Känns som att jag står på gränsen till en revolution) :eek:

Vad menar du med skillnad? Det är mer fiber i fiberhavregryn.

BaKora
2012-04-19, 00:22
Vad menar du med skillnad? Det är mer fiber i fiberhavregryn.

Du kallar dom vedervärdiga, enbart pga mer fibrer?

Gurkyngel
2012-04-19, 06:48
40 g rågflingor, 2 dl vatten, 10 g russin, 10 g mandlar, 1 ägg, lite mandelarom, salt och kardemumma kokas till gröt.
Serveras med vaniljvassle, hackat äpple och massor med kanel. Moms!!! :D

Helt fantastiskt med ägg i gröten, att man inte upptäckt det tidigare :O

Snorkelfarsan
2012-04-19, 07:09
Du kallar dom vedervärdiga, enbart pga mer fibrer?

Gröten blir lite grövre, inte lika "len" och mjuk som med vanliga havregryn. Det är ju vilket som egentligen, gillar man med tillsatt havrekli(?) är det ju bara köra på. Däremot känns det ganska överflödigt eftersom vanliga havregryn är redan rätt fiberrika.

Snorkelfarsan
2012-04-19, 07:13
Gjorde gröt i micron häromdagen, inget märkvärdigt. Gröt, vatten och lite salt, in i micron 2 min. Hade i lite mjölk och sötningsmedel, rörde om lite till. Men nu kommer grejen: min rumskompis höll på att göra pannkakor, så jag nallade lite pannkakssmet och blandade ner i gröten och körde in i micron 1 minut till. Gröten blev väldigt len, krämig och smakrik! Rekommenderas!

BaKora
2012-04-19, 09:45
Gjorde gröt i micron häromdagen, inget märkvärdigt. Gröt, vatten och lite salt, in i micron 2 min. Hade i lite mjölk och sötningsmedel, rörde om lite till. Men nu kommer grejen: min rumskompis höll på att göra pannkakor, så jag nallade lite pannkakssmet och blandade ner i gröten och körde in i micron 1 minut till. Gröten blev väldigt len, krämig och smakrik! Rekommenderas!

Pannkaksgröt...:hbang: Hardcore

Reaper123
2012-04-19, 10:25
OBS! Jag är medveten om att bilden är värdelös!

Provade att göra en tvist på babooms efterträningspannkaka och då denna är mestadels havregryn så får jag nog kalla detta för "baked oatmeal"!? Nästa gång blir det lågkalorisylt uppepå istället för tinad blåbär+sötströ!

gQLLe
2012-05-09, 16:57
boatmeal med eb smaskig kvargblandning till, lär göras om *drool*