handdator

Visa fullständig version : 1000 och 1 sätt att äta gröt


Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7]

YTS
2016-08-02, 20:59
Idag gjorde jag en grötblandning på 900g havremjöl från Risenta, 450g gult ärtmjöl, som jag malde själv i en elektrisk kaffekvarn, 110g rörsocker och 12,5g havssalt. Ca 49 kr/kg.

Blandade 2,5dl mellanmjölk med 2,5 dl vatten och vispa i 1,5 dl av grötblandningen. Koka på fulleffekt (6:an) i 7 minuter, därefter börja det sjuda, så då körde jag 4 minuter till på 2:an. Vispa hela tiden. Kylde kastrullen 4 minuter i kallt vattenbad. Servera med kanelsocker. 20g protein och 400kcal per portion, servera med kanelsocker.

rafflan
2016-08-23, 19:15
Jag ska börja käka gröt till frukost igen och tycker sylt funkar bra i gröten bara det att det är massa socker. Men däremot har jag försökt köra frysta bär till som är nyttigare än sylt men tycker inte det är lika gott. Finns det ens något som inte är onyttigt(har massa socker) som man kan ha i men samtidigt är sjukt gott?

Mickee
2016-08-23, 19:36
Jag ska börja käka gröt till frukost igen och tycker sylt funkar bra i gröten bara det att det är massa socker. Men däremot har jag försökt köra frysta bär till som är nyttigare än sylt men tycker inte det är lika gott. Finns det ens något som inte är onyttigt(har massa socker) som man kan ha i men samtidigt är sjukt gott?

Bär + http://www.dabas.com/DABASService.svc/GetImageFromArticleMediafil/28082/28082/250/NoImageURL

Eller

http://www.orklafoods.se/Produkter/Produktinformation?id=5521

rafflan
2016-08-23, 19:55
Bär + http://www.dabas.com/DABASService.svc/GetImageFromArticleMediafil/28082/28082/250/NoImageURL

Eller

http://www.orklafoods.se/Produkter/Produktinformation?id=5521


Vad är det där på bilden för något? Sorry om jag är okunnig haha. Har testat lågkalori sylt till lite annat men den är inte så god men kanske är värt att försök att köra på den!

Mickee
2016-08-23, 20:20
Vad är det där på bilden för något? Sorry om jag är okunnig haha. Har testat lågkalori sylt till lite annat men den är inte så god men kanske är värt att försök att köra på den!

Det är sötningsmedel som man kan använda istället för socker. Lättare och ser ut lite mer som pulver än socker. Är väldigt sött så behöver inte så stora mängder.
Enligt innehållsförteckningen motsvarar 5 gr Hermesetas (15 kcal) ca 50 gr socker

Grotesk
2016-08-23, 20:34
Jag ska börja käka gröt till frukost igen och tycker sylt funkar bra i gröten bara det att det är massa socker. Men däremot har jag försökt köra frysta bär till som är nyttigare än sylt men tycker inte det är lika gott. Finns det ens något som inte är onyttigt(har massa socker) som man kan ha i men samtidigt är sjukt gott?

Ta en mindre del sylt? Det är inte "hela världen rasar" såvida du inte baserar hela din kost endast kring sylt.

knooox
2016-08-23, 20:53
Jag ska börja käka gröt till frukost igen och tycker sylt funkar bra i gröten bara det att det är massa socker. Men däremot har jag försökt köra frysta bär till som är nyttigare än sylt men tycker inte det är lika gott. Finns det ens något som inte är onyttigt(har massa socker) som man kan ha i men samtidigt är sjukt gott?

Smaksatt proteinpulver, med den smak du vill ha tycker jag är bland det godaste som finns. Själv föredrar jag stark chokladsmak. Jag gör gröt på två dl havregryn, 4 dl vatten och när gröten är färdigt vevar jag ned 2 dl proteinpulver. Blir typ som en vattnig chokladbollsmet :D

1x0
2016-08-24, 12:15
Proteinpulver, sötströ (+ lite vaniljsocker) och finhackad frukt (banan favorit, äpple duger) ger bra sötma i gröt och inga monsterkalorier. Frukten endast i havregrynsgröt: har provat i ris- och mannagrynsgröt: passar inte superbra. :P

Fan när jag skrev denna post kom jag på en sak jag måste testa: manna/risgrynsgröt med saffran och koka med russin i! Russinsmak framhävs ju enormt när de 'tillagas' (bakverk i ugn tänker jag på), plain är de ganska tråkiga och smaklösa.
Fast kanske bättre att slänga ihop en saffranspannkaka (koka risgrynsgröt, i med ägg, saffran och sötning> ugnen).

Trapz
2016-08-24, 12:28
Proteinpulver, sötströ (+ lite vaniljsocker) och finhackad frukt (banan favorit, äpple duger) ger bra sötma i gröt och inga monsterkalorier. Frukten endast i havregrynsgröt: har provat i ris- och mannagrynsgröt: passar inte superbra. [emoji14]

Fan när jag skrev denna post kom jag på en sak jag måste testa: manna/risgrynsgröt med saffran och koka med russin i! Russinsmak framhävs ju enormt när de 'tillagas' (bakverk i ugn tänker jag på), plain är de ganska tråkiga och smaklösa.
Fast kanske bättre att slänga ihop en saffranspannkaka (koka risgrynsgröt, i med ägg, saffran och sötning> ugnen).
Köp en dr oetker saffransarom och släng i en skvätt i gröten, sedan i med litr russin också. Gjorde ofta det förr, smakar himmelskt om man är ett fan av lussekatter. 😊

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

pepplez
2016-08-25, 10:25
2 dl havregryn
1 dl chokladvassle
2 dl mjölk
1 mosad banan
Lite frysta hallon och blåbär
Kanel

Rör ihop och låt stå över natten. Ätit typ varje vardagsmorgon morgon i ett år. Inte sinnessjukt gott, men ganska gott.

andeem
2016-08-25, 11:00
Nybörjarfråga: Till vilken temperatur behöver man låta gröten svalna innan man blandar i proteinpulvret (aspartamsötat)? Även anekdotiska svar efterfrågas.

vicarious
2016-08-25, 12:35
Alltid blandat pulvret innan jag gör gröten. Aldrig upplevt några smakbortfall eller bismaker.

andeem
2016-08-25, 12:45
Alltid blandat pulvret innan jag gör gröten. Aldrig upplevt några smakbortfall eller bismaker.:cool:

StarkaUlf
2016-08-25, 12:45
Nybörjarfråga: Till vilken temperatur behöver man låta gröten svalna innan man blandar i proteinpulvret (aspartamsötat)? Även anekdotiska svar efterfrågas.

Ibland så blandar jag i pulvret direkt när gröten är klar, ibland 5-10 minuter efter. Ingen smakskillnad.

view
2016-10-19, 21:04
Hallå!

Vad är erat bästa middagstips för gröt? Har blivit så nedrans less på att ställa mig och laga mat efter sena träningspass. Så tänkte att gröt är ett snabbt och smidigt sett för att lösa det problemet :D

Kaloribudgeten för middagen ligger på 1200-1400kcal
* så fettsnål det bara går
* minst 80-100g protein
* kolhydrater resten

Någon som sitter på ett eller flera middagstips?

Mvh

Wzup2u
2016-10-19, 21:09
Risgrynsgröt i våffelstrut.

henrikl
2016-10-19, 22:04
Hallå!

Vad är erat bästa middagstips för gröt? Har blivit så nedrans less på att ställa mig och laga mat efter sena träningspass. Så tänkte att gröt är ett snabbt och smidigt sett för att lösa det problemet :D

Kaloribudgeten för middagen ligger på 1200-1400kcal
* så fettsnål det bara går
* minst 80-100g protein
* kolhydrater resten

Någon som sitter på ett eller flera middagstips?

Mvh

Jag kör i princip varje kväll

150g havregryn
7.5dl vatten
vaniljpulver
200g äggvita
70g vaniljvassle (tyngre)
Sen frysta bär och ca 150-200g vaniljglass på.

Blir riktigt gott!

Trapz
2016-10-19, 22:50
Hallå!

Vad är erat bästa middagstips för gröt? Har blivit så nedrans less på att ställa mig och laga mat efter sena träningspass. Så tänkte att gröt är ett snabbt och smidigt sett för att lösa det problemet :D

Kaloribudgeten för middagen ligger på 1200-1400kcal
* så fettsnål det bara går
* minst 80-100g protein
* kolhydrater resten

Någon som sitter på ett eller flera middagstips?

Mvh



Havregrynsgröt gjord i micro med rivet äpple eller skurna äppelbitar.
Proteinpulver med vaniljsmak blandat med mjölk.
Toppa med äpple&banan, kanel och sötströ.

Smakar nääästan äppelkaka


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Magnus N
2016-10-23, 20:17
Blir äggen tillagade i micron?

Beror givetvis vilken effekt du kör på och hur länge du har dem inne. Men uppfyller du de sakerna så javisst :)

Kaukasuskokosnöt
2016-11-16, 15:40
Käkade gröt för första gången på 14 månader imorse. Förr var jag en storätare av gröt, men magen pajade och jag fick sluta med den.

Nu la jag grynen i blöt över natten tillsammans med vatten, lite vassle och en skvätt citronsyra. Sköljde av de imorse och kokade tillsammans med:

Vaniljkassein
Ett ägg
Chiafrön
Kokosolja
Vatten

Blev krämigare än vanligt och hittills har magen varit i schack! :)

StarkaUlf
2016-11-22, 17:07
Slänger in frågan en gång till: Vad har ni för tips på fettkälla som passar bra till olika varianter av gröt? Nötter är väl något som kanske fungerar. Det får gärna innehålla så lite protein som möjligt.

Smör, grädde osv vill jag inte fylla ut med, ger ju ingen mättnad eller volym :D

Antingen som topping (likt nötter) eller som något man kan blanda ner i gröten (inte ägg, det har jag redan).

Inga stora mängder som ska fyllas ut, men 100-150 kalorier ungefär med fett som huvudkälla. Har funderat på avokado, men fungerar det verkligen att blanda ner i gröten?

Wilshere
2016-11-22, 17:15
StarkaUlf

Lite jordnötssmör är väl en av få fettalternativ jag kan tänka mig som är gott att blanda i. Behövs väl bara en matsked eller så för att komma upp i 100-150 kalorier med.

StarkaUlf
2016-11-22, 17:22
StarkaUlf

Lite jordnötssmör är väl en av få fettalternativ jag kan tänka mig som är gott att blanda i. Behövs väl bara en matsked eller så för att komma upp i 100-150 kalorier med.

Just ja, inte jordnötssmör heller. Det har jag hemma redan :D

Det får som sagt gärna ge lite volym ändå.

Wilshere
2016-11-22, 17:39
Ah okej, men är det så viktigt att fettkällan måste vara i gröten eller?:d Hade det inte gått att käka lite makrill med ett knäckebröd eller så vid sidan om?

StarkaUlf
2016-11-22, 17:46
Ah okej, men är det så viktigt att fettkällan måste vara i gröten eller?:d Hade det inte gått att käka lite makrill med ett knäckebröd eller så vid sidan om?

Helst något man kan ha i eller ovanpå gröten, allt för enkelhetens skull :) makrill äter jag redan. Har även äggmacka till gröten, t.ex.

arogen
2016-11-22, 18:37
Helst något man kan ha i eller ovanpå gröten, allt för enkelhetens skull :) makrill äter jag redan. Har även äggmacka till gröten, t.ex.

JAg har alltid ägg i gröten, sen jordnötssmör, kvarg och bars uppepå. + en fet skål fruktsallad med granola och flingor, där har du mitt tips :) Annars typ glass/ vaniljsås?

baggard
2016-11-22, 18:47
Mjuka upp äppelskivor i smör i stekpannan kryddat med kanel sedan röra ned det i gröten som avnjuts med mer kanel och rödmjölk *cupid*

Mjuggen
2016-11-22, 19:57
Kanske inte speciellt mättande men glass är förbannat gött på gröten :)

Max
2016-11-23, 17:12
Slänger in frågan en gång till: Vad har ni för tips på fettkälla som passar bra till olika varianter av gröt? Nötter är väl något som kanske fungerar. Det får gärna innehålla så lite protein som möjligt.

Smör, grädde osv vill jag inte fylla ut med, ger ju ingen mättnad eller volym :D

Antingen som topping (likt nötter) eller som något man kan blanda ner i gröten (inte ägg, det har jag redan).

Inga stora mängder som ska fyllas ut, men 100-150 kalorier ungefär med fett som huvudkälla. Har funderat på avokado, men fungerar det verkligen att blanda ner i gröten?
Mascarpone eller Ricotta i gröten? Inte testat själv men kanske kvalar in på din kravlista. Inte jättemycket protein och en hel del fett.

1x0
2016-11-23, 19:58
Brukar göra en monsterladdning risgrynsgröt på 800-1000g grötris, vatten, mjölk, ägg/äggvita, proteinpulver (kasein), vaniljsocker, vaniljarom och sukralosströ/sötningsströ.

Förvarar sedan kastrullen i kylskåpet. Räknat/räknar ut näringsvärde per 100g. Käkar kylskåpskall, mängd efter dagskalori/makrobehov.
Blir tjockt som fan (pga ägg/äggvitan och kaseinproteinpulvret), bra makros och mättande. Gott så in i helvete också heheh.

Får hålla koll på bäst-före-datumet på mjölken bara. Så kan inte stå mer än max en vecka antar jag (aldrig provat frysa in, har bara ett frysfack, måste få plats med min kycklingbyggarfilé).
Risgrynsgröt, risifrutti/riskvikk

Mitt grundrecept baserat på 100g risgryn:
(Bara gånga mängderna för större portion: 100g's-gröt (~800ml vätska totalt) blir ingen stor portion (ca 1kg) - knappast värt tiden spenderat i köket för denna miniladdning. Bra testkörning men gör en bulkladdning i stor kastrull annars/senare.)

100g *grötris
400ml *vatten
2 krm *salt
- Koka ca 15 minuter så riset sväller
400ml *mjölk (fetare> godare)
- Småputtra/sjud ca 45-60 min (ja, tar jävla tid). Rör om då och då - lätt att koka över och/eller bränna fast i botten.
-
När det är klart (någorlunda fast konsistens), av med kastrullen från plattan och låt svalna lite.
1-2 st *ägg eller 50-100ml *äggvita under omrörning
- På plattan och låt koka igen (några minuter) under omrörning

Gröten fast och klar> jag låter kastrullen stå i vattenbad och svalna. Sedan i med resterande tillbehör:
*Vaniljsocker, någon msk eller två (kan knappast ta för mycket =p)
*Vaniljarom, någon kork ( http://oetker-cdn-prod.azureedge.net/image/422071/636x380/0/vaniljarom.png )
*Sötningsmedel/eller vanligt socker, (jag använder sukralossströ men hermesetas/canderelströ funkar också bra, mängder får ni testa er fram)
*Proteinpulver, vaniljsmak att föredra - som ni vet gör sig ok i gröt (kaseinvaniljproteinpulver använder jag, ger bra konsistens och sötma - men vissa proteinpulver gör att grötar bara smakar sämre!)

Efter blandat i allt låter jag bli iallafall rumstemperatur (i vattenbad) innan jag ställer in kastrullen i kylskåpet. Räknar ut näringsvärdet per 100g om jag gjort monsterladdning.
Ju mer fett ju bättre smak (3% standardmjölk, hela ägg).
Gör jag på äggvita, lättmjölk och ca hälften proteinpulver (i gram) som grötrisets vikt (i gram, torrvikt, förtydling: gröt av 200g grötris=100g proteinpulver) så blir makros: 74kcal: 5g P, 12.5g K, 0.3g F. Alltså 740kcal, 50g protein (och lågfett) för 1kg.
Hur räknar jag ut näringsvärdet per 100 gram? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192273)


Jag brukar göra receptet x5 och äta hälften ena dagen (ca 2.5kg gröt) och resterande dagen efter.
Alltså:
500g grötris, 2 tsk salt, 2l vatten. Koka 15 min.
2l mjölk, småputtra/sjud 45-60 min.
~250ml äggvita
100-200g kaseinproteinpulver, sötning, vaniljarom
5kg gröt så kräver en stor kastrull. :P

Jag låter skeden vara i under hela processen. Har locket på med liten glipa. Rör om väldigt ofta, vågar knappt lämna köket för det kokar över eller bränner vid lätt (iallafall vid startskedet när mjölken hälls i). Kör på 25% värme på plattan. Ibland ersätter jag en del av grötriset för jasminris, blir superkrämigt.

Viktigast för få bra smak är: feta ingredienser, lagom sötning och proteinpulver som gör sig bra i gröt.


Käkar kylskåpskall. Favorittoppings: glass, smörgåsrån och jordgubbskräm. Eller glass, chokladpudding och kolasås!

Kaukasuskokosnöt
2016-11-23, 21:20
Slänger in frågan en gång till: Vad har ni för tips på fettkälla som passar bra till olika varianter av gröt? Nötter är väl något som kanske fungerar. Det får gärna innehålla så lite protein som möjligt.


Koskosolja, rostade kokoschips?

1x0
2016-11-25, 23:03
Äter inte havregrynsgröt ofta. Bara de dagar jag vill äta något efterrättsliknande för maximal mättnad med lite spelkalorier.

Gjorde en ikväll, kanel och kardemummasmaksättning. Jäkla massa kaseinvaniljproteinpulver och äkta vaniljsocker. Sedan i med rejält lass krossade pepparkakor och skumgodis (marshmallows). Blandade och lät stå ca halvtimme för sätta sig.

Satan vad gott det blev! Inte så konstigt med tanke på pepparkakorna och skumgodiset, kaloribomb. Äkta sötma. Som en gigantiskt pepparkaksdeg. :>


Nästa havregrynsgrötladdning ska jag slänga i en 200 grams marabou mjölkchokladkaka. :d

Kaukasuskokosnöt
2016-11-26, 09:38
Äter inte havregrynsgröt ofta. Bara de dagar jag vill äta något efterrättsliknande för maximal mättnad med lite spelkalorier.

Gjorde en ikväll, kanel och kardemummasmaksättning. Jäkla massa kaseinvaniljproteinpulver och äkta vaniljsocker. Sedan i med rejält lass krossade pepparkakor och skumgodis (marshmallows). Blandade och lät stå ca halvtimme för sätta sig.

Satan vad gott det blev! Inte så konstigt med tanke på pepparkakorna och skumgodiset, kaloribomb. Äkta sötma. Som en gigantiskt pepparkaksdeg. :>


Nästa havregrynsgrötladdning ska jag slänga i en 200 grams marabou mjölkchokladkaka. :d

Hahahaha! Låter ju stört nice *drool*
Finns det bild på denna skapelse?

Kokar du med pulvret eller blandar i du i det sist av allt? Har för mig att jag läste förut att när du kokade med pulver så blev det sämre resultat. Fast det kanske var vassle nu när jag tänker efter. Har du hittat något pulver som är outstanding för gröten?

Ojoj, blev många frågor nu, svara på de du vill om du har tid! :)

1x0
2016-11-26, 13:14
Hahahaha! Låter ju stört nice *drool*
Finns det bild på denna skapelse?

Kokar du med pulvret eller blandar i du i det sist av allt? Har för mig att jag läste förut att när du kokade med pulver så blev det sämre resultat. Fast det kanske var vassle nu när jag tänker efter. Har du hittat något pulver som är outstanding för gröten?

Ojoj, blev många frågor nu, svara på de du vill om du har tid! :)
Ingen bild! Brukar ta bild om jag slänger på en massa onyttigheter när hög dagsenergiförbrukning, för jag vet folk blir lätt provocerade heheh. :)

Är säker på det fungerar utmärkt att tillaga gröten med proteinpulvret med från början! Jag tycker det blir bättre att slänga i sötning, proteinpulver och smaksättning efter gröten är klar och kallnat en aning. Nu använder jag proteinpulver sötat med sukralos och min 'andra/extrasötning' är alltid vaniljsocker+sukralosströ, vilket tål värme/tillagning det också.
Jag provade slänga i proteinpulver (vassle) en gång medan gröten kokade: pulvret blev tillagat ("kokt") och stora klumpar av det i gröten, tycker också sötman försvann..

Har letat som en tok efter något bra, bindande och gott vaniljkaseinproteinpulver. Provat 5 olika kanske och besviken på alla. Många av dom har t.o.m försämrat grötsmaken.
(Jag såg nu i proteinpulverrecensioner-tråden att du svarat på din egen fråga, fast omvända roller, alltså att jag frågade och du svarade, haha:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7652002&postcount=2467)

___________

Kom också på att jag gjort mannagrynsgröt med havremjölk istället för vanlig mjölk.
Det blir lite svårare att få tjock konsistens men det blir en ganska cool smak. Speciell smak. Tror inte alla gillar det. :P Sen blandar jag i vaniljkasein och låter svalna, äter kylskåpskall. Blir tjockt som fan. Kan knappt kallas för pudding.
Också mannagrynsgröt med kakaopulver iblandat och äta som en tjock smet (kylskåpskall) - fast kräver perfekt sötning, för mycket eller lite och det är vidrigt. :P
Chokladmannagrynsgröt + vaniljglass är riktigt gott!

Kaukasuskokosnöt
2016-11-26, 15:11
Text!
Rackarns, hade velat se den skapelsen! *drool* IIFYM gäller ju alltid! ;)

Okej! Du är missnöjd med alla alltså, tycker faktiskt att gröten när jag gjort den med MYP Micellar Casein Vanilla har blivit bra. Kokat med pulvret från första början som sagt, men jag har ingen erfarenhet med gröt och proteinpulver.

Köpte ESN Micellar Casein Vanilla igår, ska testa det med havregrynsgröt i dagarna. Pulvret luktar väldigt gott och har hittills bara hunnit testa det med vatten, men det har en riktigt bra bindande effekt!

1x0
2016-11-26, 15:58
Rackarns, hade velat se den skapelsen! *drool* IIFYM gäller ju alltid! ;)

Okej! Du är missnöjd med alla alltså, tycker faktiskt att gröten när jag gjort den med MYP Micellar Casein Vanilla har blivit bra. Kokat med pulvret från första början som sagt, men jag har ingen erfarenhet med gröt och proteinpulver.

Köpte ESN Micellar Casein Vanilla igår, ska testa det med havregrynsgröt i dagarna. Pulvret luktar väldigt gott och har hittills bara hunnit testa det med vatten, men det har en riktigt bra bindande effekt!
Marshmallows nedblandat i varma gröten och låta stå ett tag var iallafall mycket win!
Smältande marshmallows. Sedan toppa med glass som också smälter. Dubbel win!
________

Jag använder också MP's micellär vaniljkasein. Okej, har varit lite hård mot det - funkar faktiskt helt okej nu när använt dagligen i grötar några veckor.
ESN-proteinet: Snabbgooglade och tyskt (för du bor i Tyskland atm). Om du är mycket nöjd med det får jag beställa utrikes. :>


Fan önskar jag hade mer energi i köket hemma. Vore nice att styra upp något bra standardrecept för boatmeal (baked oatmeal) och mannagrynspudding (vanilj/choklad/bittermandel), risgrynspudding (saffran+russin/vanilj).

Kaukasuskokosnöt
2016-11-26, 18:56
Marshmallows nedblandat i varma gröten och låta stå ett tag var iallafall mycket win!
Smältande marshmallows. Sedan toppa med glass som också smälter. Dubbel win!
________

Jag använder också MP's micellär vaniljkasein. Okej, har varit lite hård mot det - funkar faktiskt helt okej nu när använt dagligen i grötar några veckor.
ESN-proteinet: Snabbgooglade och tyskt (för du bor i Tyskland atm). Om du är mycket nöjd med det får jag beställa utrikes. :>


Fan önskar jag hade mer energi i köket hemma. Vore nice att styra upp något bra standardrecept för boatmeal (baked oatmeal) och mannagrynspudding (vanilj/choklad/bittermandel), risgrynspudding (saffran+russin/vanilj).

Haha, glass och marshmallows, you can't go wrong I guess!

Japp Tyskland atm, jag kan återkomma här i tråden när jag testat gröt några gånger med det. I stort sett kan man ju köpa neutralt också om det inte smakar förjävligt och tillsätta sötning och eventuell smak. :)

pepplez
2016-12-02, 16:55
Risgrynsgröt, risifrutti/riskvikk

Mitt grundrecept baserat på 100g risgryn:
(Bara gånga mängderna för större portion: 100g's-gröt (~800ml vätska totalt) blir ingen stor portion (ca 1kg) - knappast värt tiden spenderat i köket för denna miniladdning. Bra testkörning men gör en bulkladdning i stor kastrull annars/senare.)

100g *grötris
400ml *vatten
2 krm *salt
- Koka ca 15 minuter så riset sväller
400ml *mjölk (fetare> godare)
- Småputtra/sjud ca 45-60 min (ja, tar jävla tid). Rör om då och då - lätt att koka över och/eller bränna fast i botten.
-
När det är klart (någorlunda fast konsistens), av med kastrullen från plattan och låt svalna lite.
1-2 st *ägg eller 50-100ml *äggvita under omrörning
- På plattan och låt koka igen (några minuter) under omrörning

Gröten fast och klar> jag låter kastrullen stå i vattenbad och svalna. Sedan i med resterande tillbehör:
*Vaniljsocker, någon msk eller två (kan knappast ta för mycket =p)
*Vaniljarom, någon kork ( http://oetker-cdn-prod.azureedge.net/image/422071/636x380/0/vaniljarom.png )
*Sötningsmedel/eller vanligt socker, (jag använder sukralossströ men hermesetas/canderelströ funkar också bra, mängder får ni testa er fram)
*Proteinpulver, vaniljsmak att föredra - som ni vet gör sig ok i gröt (kaseinvaniljproteinpulver använder jag, ger bra konsistens och sötma - men vissa proteinpulver gör att grötar bara smakar sämre!)

Efter blandat i allt låter jag bli iallafall rumstemperatur (i vattenbad) innan jag ställer in kastrullen i kylskåpet. Räknar ut näringsvärdet per 100g om jag gjort monsterladdning.
Ju mer fett ju bättre smak (3% standardmjölk, hela ägg).
Gör jag på äggvita, lättmjölk och ca hälften proteinpulver (i gram) som grötrisets vikt (i gram, torrvikt, förtydling: gröt av 200g grötris=100g proteinpulver) så blir makros: 74kcal: 5g P, 12.5g K, 0.3g F. Alltså 740kcal, 50g protein (och lågfett) för 1kg.
Hur räknar jag ut näringsvärdet per 100 gram? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192273)


Jag brukar göra receptet x5 och äta hälften ena dagen (ca 2.5kg gröt) och resterande dagen efter.
Alltså:
500g grötris, 2 tsk salt, 2l vatten. Koka 15 min.
2l mjölk, småputtra/sjud 45-60 min.
~250ml äggvita
100-200g kaseinproteinpulver, sötning, vaniljarom
5kg gröt så kräver en stor kastrull. :P

Jag låter skeden vara i under hela processen. Har locket på med liten glipa. Rör om väldigt ofta, vågar knappt lämna köket för det kokar över eller bränner vid lätt (iallafall vid startskedet när mjölken hälls i). Kör på 25% värme på plattan. Ibland ersätter jag en del av grötriset för jasminris, blir superkrämigt.

Viktigast för få bra smak är: feta ingredienser, lagom sötning och proteinpulver som gör sig bra i gröt.


Käkar kylskåpskall. Favorittoppings: glass, smörgåsrån och jordgubbskräm. Eller glass, chokladpudding och kolasås!

Låter så jävla gott. Vattnades i munnen när jag läste det sista fetstilta haha. Dock lite för meckigt/mycket ingredienser för att jag ska palla :(

Är det mycket godare än vanlig risgrynsgröt på tub eller är det mest bättre makros?

1x0
2016-12-02, 18:11
Låter så jävla gott. Vattnades i munnen när jag läste det sista fetstilta haha. Dock lite för meckigt/mycket ingredienser för att jag ska palla :(

Är det mycket godare än vanlig risgrynsgröt på tub eller är det mest bättre makros?
Mja det är tidskrävande att koka risgrynsgröt. Mycket passning för inte bränna vid. Brukar stretcha eller göra annat i köket medans.

Jag har för mig tubrisgrynsgröt har någon konstig bismak (?). Säkert från någon tillsats för öka hållbarheten? Har inte ätit det på väldigt länge så har säkert fel, fabrikörsberoende också.
Tycker mer hemmakokad risgrynsgröt med feta ingredienser, vaniljsocker och vaniljarom blir mer som risifrutti / riskvikk!
_________________

Ni som bor hemma kan ju be morsan / eller eran partner koka feta laddningar nu i jul varje vecka. Blanda i något gott vaniljproteinpulver i skålen/tallriken efteråt, win. :P Så jädrans gott att äta kylskåpskall med jordgubbskräm och vaniljglass. Något crunchy till också.

nissenice
2016-12-02, 20:00
Mja det är tidskrävande att koka risgrynsgröt. Mycket passning för inte bränna vid. Brukar stretcha eller göra annat i köket medans.

Jag har för mig tubrisgrynsgröt har någon konstig bismak (?). Säkert från någon tillsats för öka hållbarheten? Har inte ätit det på väldigt länge så har säkert fel, fabrikörsberoende också.
Tycker mer hemmakokad risgrynsgröt med feta ingredienser, vaniljsocker och vaniljarom blir mer som risifrutti / riskvikk!
_________________

Ni som bor hemma kan ju be morsan / eller eran partner koka feta laddningar nu i jul varje vecka. Blanda i något gott vaniljproteinpulver i skålen/tallriken efteråt, win. :P Så jädrans gott att äta kylskåpskall med jordgubbskräm och vaniljglass. Något crunchy till också.

det borde väl gå att använda en slowcooker? :D kanske är en ide för dig som gör det ofta :)

1x0
2016-12-02, 20:23
det borde väl gå att använda en slowcooker? :D kanske är en ide för dig som gör det ofta :)

Sant. Tänkt på det förr, tack för påminnelsen!
Snabbgooglade och hittade http://www.crockpot.se/recept/risgrynsgrot :)
Helt klart värt att investera.

Om någon har en slowcooker prova gärna och lämna kommentar. :)

Xead
2016-12-02, 21:45
Sant. Tänkt på det förr, tack för påminnelsen!
Snabbgooglade och hittade http://www.crockpot.se/recept/risgrynsgrot :)
Helt klart värt att investera.

Om någon har en slowcooker prova gärna och lämna kommentar. :)

Provade detta (eller något snarlikt recept) förra året i slowcookern och det fungerade ypperligt! Smidigt som fan och mycket uppskattat av familjen därhemma. Har även gjort risgrynsgröt i riskokare med bra resultat. :)

nissenice
2016-12-02, 21:56
Sant. Tänkt på det förr, tack för påminnelsen!
Snabbgooglade och hittade http://www.crockpot.se/recept/risgrynsgrot :)
Helt klart värt att investera.

Om någon har en slowcooker prova gärna och lämna kommentar. :)

ja en sån där slowcooker är man ju bra sugen på till annat också dock :D

vicarious
2016-12-02, 22:41
Låter så jävla gott. Vattnades i munnen när jag läste det sista fetstilta haha. Dock lite för meckigt/mycket ingredienser för att jag ska palla :(
?

Mja det är tidskrävande att koka risgrynsgröt. Mycket passning för inte bränna vid. Brukar stretcha eller göra annat i köket medans.


det borde väl gå att använda en slowcooker? :D kanske är en ide för dig som gör det ofta :)

Gör risgrynsgröten i ugnen. Kräver ingen passning.

vicarious
2016-12-02, 22:43
Förresten, ICAs risgrynsgröt på tub är faktiskt ganska bra. Bättre än Felix som bara är en sörja.

arogen
2016-12-03, 07:06
Gör risgrynsgröten i ugnen. Kräver ingen passning.

Blir det lika bra som på spisen?

Förresten, ICAs risgrynsgröt på tub är faktiskt ganska bra. Bättre än Felix som bara är en sörja.

+1. ICA:s är fastare och ännu godare faktiskt. Dessutom lite billigare ;)

1x0
2016-12-03, 13:24
Skulle isåfall behöva en slowcooker som rymmer 5-6 liter. Går på 1000-1500kr. Undra om värt.
Känns som risgrynsgröt kommer kräva lite passning ändå (?). Läste recept på det och verkar som man behöver röra om då och då.
Hade jag bara kunnat slänga i alla ingredienser> satt timern på 3 timmar, klart. Utan kräva omrörning eller eventuell utspädning hade det varit värt.
Fast med tiden, kanske jag lär mig perfekta ingrediensratios och tillagningstid, så passning ej behövs. :]

Äter risgrynsgröt året om. :P Är den kolhydratskälla min kropp svarar bäst på (ris).

Kokar just nu monsterladdning av 800g grötris och 6.4l vätska. Räknar ut näringsvärde per 100g och äter kylskåpskall under veckan. Gäller bara att hålla koll på bäst-före-datum på mjölken. :P

Bulta
2016-12-03, 14:14
Jag har en Andersson slow cooker (6.5l) som jag köpte för 300 för ett år sen. Använts drygt 10 gånger. Har kollat med min thermapen termometer, och låga läget är lite väl varmt, ca 85c. Glaslocket är tunt och bräckligt, men i övrigt tycker jag den känns gedigen. Kan helt klart vara värd att överväga om man inte vill satsa på en Crock Pot eller Electrolux.

vicarious
2016-12-03, 17:20
Blir det lika bra som på spisen?


Ja.

Jag gör risgrynsgröt i ugn i en gjutjärnskastrull med glaslock. 100 grader i ugnen, ca 1-2h. Rör om kanske en eller två gånger. Busenkelt.

Risgrynsgröt i ugn (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=950&artikel=4177884)

1x0
2016-12-03, 17:44
Ja.

Jag gör risgrynsgröt i ugn i en gjutjärnskastrull med glaslock. 100 grader i ugnen, ca 1-2h. Rör om kanske en eller två gånger. Busenkelt.

Risgrynsgröt i ugn (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=950&artikel=4177884)
Just fan jag tänkte ju köpa en gjutjärnsgryta förra hösten. Fast ändamålet var för göra grytor och soppor. Hade dock en baktanke om köpa en som gick att ha i ugnen också.

Vore kanske något med denna:
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/gjutjarnsgrytor/fiskars-brasseri-gryta-65-l27-cm-emalj/
6.5 liter och ugnssäker upp till 280 °C.

Hade jag kunnat göra mina 800g grötris + 6.4l vätska monsterladdningar i (nae, hade fått göra lite mindre sats). :D


Tack för påminnelsen!
Köper kanske både en slow-cooker och gjutjärnsgryta till mig i julklapp!
Jag har en Andersson slow cooker (6.5l) som jag köpte för 300 för ett år sen. Använts drygt 10 gånger. Har kollat med min thermapen termometer, och låga läget är lite väl varmt, ca 85c. Glaslocket är tunt och bräckligt, men i övrigt tycker jag den känns gedigen. Kan helt klart vara värd att överväga om man inte vill satsa på en Crock Pot eller Electrolux.
Denna ser rätt attraktiv ut, tack för tipset! Hade helt okej recensioner också!

pepplez
2016-12-03, 18:10
Just fan jag tänkte ju köpa en gjutjärnsgryta förra hösten. Fast ändamålet var för göra grytor och soppor. Hade dock en baktanke om köpa en som gick att ha i ugnen också.

Vore kanske något med denna:
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/gjutjarnsgrytor/fiskars-brasseri-gryta-65-l27-cm-emalj/
6.5 liter och ugnssäker upp till 280 °C.

Hade jag kunnat göra mina 800g grötris + 6.4l vätska monsterladdningar i (nae, hade fått göra lite mindre sats). :D


Tack för påminnelsen!
Köper kanske både en slow-cooker och gjutjärnsgryta till mig i julklapp!

Denna ser rätt attraktiv ut, tack för tipset! Hade helt okej recensioner också!

Jag har två gjutgärnsgrytor, en i stil med den du länkade och en emaljerad Le Creuset. Använder i princip bara den senare, den är mycket enklare att ha att göra med. Man kan inte använda diskmedel i icke-emlajerat gjutjärn och de kräver att man tar hand om dem på ett helt annat sätt.

pepplez
2016-12-03, 18:25
Mja det är tidskrävande att koka risgrynsgröt. Mycket passning för inte bränna vid. Brukar stretcha eller göra annat i köket medans.

Jag har för mig tubrisgrynsgröt har någon konstig bismak (?). Säkert från någon tillsats för öka hållbarheten? Har inte ätit det på väldigt länge så har säkert fel, fabrikörsberoende också.
Tycker mer hemmakokad risgrynsgröt med feta ingredienser, vaniljsocker och vaniljarom blir mer som risifrutti / riskvikk!
_________________

Ni som bor hemma kan ju be morsan / eller eran partner koka feta laddningar nu i jul varje vecka. Blanda i något gott vaniljproteinpulver i skålen/tallriken efteråt, win. :P Så jädrans gott att äta kylskåpskall med jordgubbskräm och vaniljglass. Något crunchy till också.
Gjort en laddning på 300g grötris nu. Var aldrig ens nära att koka över. När riset kokat i ca 15 min hade jag i mjölken och lät koka upp på högsta effekt, när jag såg första bubblorna sänkte jag till 20%. Höll sig lugnt. Rörde om var 10e min typ, brände aldrig fast. Jag körde i en stor kastrull, typ 7-8 liter kanske, så vätskan höll sig ungefär halvvägs upp längs väggarna.

Körde enligt dina instruktioner men kokade med en kanelstång också. Nu har jag haft i 4 ägg och låter den stå i vattenbad. Inte smakat än. Har varken kasein eller vaniljarom så kommer nog köra en klassisk variant nu, i med lite vaniljsocker och sen käkar jag med kall mjölk, sirap och mer kanel :)

nissenice
2016-12-03, 20:04
Just fan jag tänkte ju köpa en gjutjärnsgryta förra hösten. Fast ändamålet var för göra grytor och soppor. Hade dock en baktanke om köpa en som gick att ha i ugnen också.

Vore kanske något med denna:
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/gjutjarnsgrytor/fiskars-brasseri-gryta-65-l27-cm-emalj/
6.5 liter och ugnssäker upp till 280 °C.

Hade jag kunnat göra mina 800g grötris + 6.4l vätska monsterladdningar i (nae, hade fått göra lite mindre sats). :D


Tack för påminnelsen!
Köper kanske både en slow-cooker och gjutjärnsgryta till mig i julklapp!

Denna ser rätt attraktiv ut, tack för tipset! Hade helt okej recensioner också!

låter perfekt med 6.5L ju :D massvis med föda på en gång!

1x0
2016-12-03, 20:06
Man kan inte använda diskmedel i icke-emlajerat gjutjärn och de kräver att man tar hand om dem på ett helt annat sätt.
låter perfekt med 6.5L ju :D massvis med föda på en gång!

Farsan ska köpa en till mig i julklapp. Jag skrev (på skype) att den ska vara 6-7l kapacitet, emaljerad och dyr som attans! Annars får det vara. :P
Gjort en laddning på 300g grötris nu. Var aldrig ens nära att koka över. När riset kokat i ca 15 min hade jag i mjölken och lät koka upp på högsta effekt, när jag såg första bubblorna sänkte jag till 20%. Höll sig lugnt. Rörde om var 10e min typ, brände aldrig fast. Jag körde i en stor kastrull, typ 7-8 liter kanske, så vätskan höll sig ungefär halvvägs upp längs väggarna.

Körde enligt dina instruktioner men kokade med en kanelstång också. Nu har jag haft i 4 ägg och låter den stå i vattenbad. Inte smakat än. Har varken kasein eller vaniljarom så kommer nog köra en klassisk variant nu, i med lite vaniljsocker och sen käkar jag med kall mjölk, sirap och mer kanel :)
Låter perfa!
Men kanske i med lite strösocker också (om du vågar!)! Mer sötning än från vaniljsocker krävs nog. Fast äter du med något sött (sirap) kompenseras det en aning där ifrån ju.

Använde du 1200ml mjölk och 1200ml vatten? Vad för mjölk (fetthalt)? Hur långt tid tog det från du hade i mjölken till gröten blev halvfast? Tar fan runt en timma för mig samt får röra om rätt ofta så det inte bränner vid eller kokar över. :P

pepplez
2016-12-03, 20:57
Farsan ska köpa en till mig i julklapp. Jag skrev (på skype) att den ska vara 6-7l kapacitet, emaljerad och dyr som attans! Annars får det vara. :P

Låter perfa!
Men kanske i med lite strösocker också (om du vågar!)! Mer sötning än från vaniljsocker krävs nog. Fast äter du med något sött (sirap) kompenseras det en aning där ifrån ju.

Använde du 1200ml mjölk och 1200ml vatten? Vad för mjölk (fetthalt)? Hur långt tid tog det från du hade i mjölken till gröten blev halvfast? Tar fan runt en timma för mig samt får röra om rätt ofta så det inte bränner vid eller kokar över. :P



Min kostade 1800 på rea, 2400 original. 6 liter tror jag, eller om det var 5. Klarar mina storkok utan problem med den iaf. En negativ sak med emaljerat är att man inte kan använda metallredskap i den dock.

Från att jag hade i mjölken kokade den 40 min sen kändes den fast. När den fått svalna blev den lite rinnigare dock. Kunde kokat lite längre. Hade i lite honung och sirap med vaniljsocker. Var väldigt gott att äta direkt ur kastrullen medan den var ljummen :)

Kaukasuskokosnöt
2016-12-03, 21:01
Kokar just nu monsterladdning av 800g grötris och 6.4l vätska. Räknar ut näringsvärde per 100g och äter kylskåpskall under veckan. Gäller bara att hålla koll på bäst-före-datum på mjölken. :P

Borde väl gå att frysa in i värsta fall! Är mjölken för fet kanske den skär sig, men smaken blir nog densamma. Vad får den för näringsvärde per 100 gram? Man borde även kunna laborera en del med olika sorters ris för att kanske få den mer opti! Undrar hur råris skulle fungera? Kanske helt oätbart! :d

1x0
2016-12-04, 13:21
Min kostade 1800 på rea, 2400 original. 6 liter tror jag, eller om det var 5. Klarar mina storkok utan problem med den iaf. En negativ sak med emaljerat är att man inte kan använda metallredskap i den dock.

Från att jag hade i mjölken kokade den 40 min sen kändes den fast. När den fått svalna blev den lite rinnigare dock. Kunde kokat lite längre. Hade i lite honung och sirap med vaniljsocker. Var väldigt gott att äta direkt ur kastrullen medan den var ljummen :)
Jag köpte nyss en emajlerad gjutjärnsgryta, Chasseur, 6,3L. Orkade inte vänta på jultomten!

Om du vill ha mer sötma (utöver vaniljsockret) utan massa kalorier hade jag satsat på sötningsströ. Canderel eller hermesetas (aspartam), 90g's förpackningar. En dl väger typ 10g och lär bidra med bra sötma till grötar av 100-200g grötris.
Eller proteinpulver. (Tips: MP's impact whey natural vanilla är galet god men gör grötar lite blaskiga (ej som kasein, bindande).)
Borde väl gå att frysa in i värsta fall! Är mjölken för fet kanske den skär sig, men smaken blir nog densamma. Vad får den för näringsvärde per 100 gram? Man borde även kunna laborera en del med olika sorters ris för att kanske få den mer opti! Undrar hur råris skulle fungera? Kanske helt oätbart! :d
Hade gärnat frusit in - men jag har bara ett litet frysfack! Måste få plats med min byggarkycklingfilé och glass!

70-75kcal: 4-5g P, 12.5g K, 0.3g F. Om på lättmjölk, kaseinproteinpulver (typ hälften proteinpulver än grötrisets vikt, alltså 200g kasein om 400g grötrisladdning) och lite äggvita.
Brukar käka 2.5kg per sittning. ~1800kcal och mättar rätt bra. Köpt på tub blir ~2750kcal för 2.5kg - sämre makros, konsistens, men smakar säkert lika bra eller bättre pga högre fettinnehåll. Ska prova köpa en tub nästa handling, utvärdera!
Oftast gör jag av 500g grötris och delar upp ingredienserna i kostprogrammet, vägt laddningen, äter hälften för dagen och andra dagen efter. Slipper jag räkna ut näringsvärdet per 100g.


Tror du är better off att käka havregrynsgröt istället för försöka nyttighetsfiera risgrynsgröt, faktiskt! Jag har aldrig ätit råris.

Bulta
2016-12-04, 14:11
Har man en gryta med tjock botten går de alldeles förträffligt att få till risgrynsgröten utan att de bränner vid det minsta, och har man en i gjutjärn så håller också värmen oerhört jämnt så man inte behöver passa det heller.

Koka vatten, salt och smör ett tag på låg värme, tillsätt mjölk och kanelstänger och rör konstant på lite över medelvärme tills ca 90c. Dra sen ner till 2/9 på spisen, på med lock och Låt svälla tills se ser bra ut. Kanske 1-2h beroende på hur stor sats man gör.

Kaukasuskokosnöt
2016-12-05, 13:16
Hade gärnat frusit in - men jag har bara ett litet frysfack! Måste få plats med min byggarkycklingfilé och glass!

70-75kcal: 4-5g P, 12.5g K, 0.3g F. Om på lättmjölk, kaseinproteinpulver (typ hälften proteinpulver än grötrisets vikt, alltså 200g kasein om 400g grötrisladdning) och lite äggvita.
Brukar käka 2.5kg per sittning. ~1800kcal och mättar rätt bra. Köpt på tub blir ~2750kcal för 2.5kg - sämre makros, konsistens, men smakar säkert lika bra eller bättre pga högre fettinnehåll. Ska prova köpa en tub nästa handling, utvärdera!
Oftast gör jag av 500g grötris och delar upp ingredienserna i kostprogrammet, vägt laddningen, äter hälften för dagen och andra dagen efter. Slipper jag räkna ut näringsvärdet per 100g.


Tror du är better off att käka havregrynsgröt istället för försöka nyttighetsfiera risgrynsgröt, faktiskt! Jag har aldrig ätit råris.

Bra prioriteringar! Tack för macrosen!

Haha, sorry! Typiskt mig att alltid försöka tänka mer opti, ska dock testa med råris någongång och slänga upp en bild här i tråden! Blir nog en jävla sörja :d

Musique
2016-12-21, 12:30
Savory oatmeal med curry:
(Mängden gryn är såklart individuellt men receptet är skrivet utifrån 2 dl okokta gryn)

*2 dl havregryn
* 3 dl vatten
* 1 ägg
* 2 äggvitor
*100 gram spenat
* 2 msk curry
* 1 tsk ingefära
* 1 krm chilipulver
* en nypa salt

Blanda de okokta grynen med kryddorna i en kastrull och tillsätt sedan vatten. Låt koka upp och tillsätt därefter ägg, äggvita och spenat under omrörning (klipp gärna sönder spenaten så att denna enkelt blandar sig med gröten).

Låt stå på svag värme i 10 minuter och servera sedan med ett stekt ägg, keso eller kvarg. Även äpple/mango är gott på. Vill man göra det matigare så addera ytterligare grönsaker under kokningen som exempelvis paprika, tomat eller gul lök. Fantasin sätter gränsen.

Otroligt gott och enkelt. Har börjat intressera mig för lakto-ovo vegetarisk kost så kommer göra en hel del savory oats i framtiden. Ska testa en thaivariant ikväll med soja, grönkål och löskokt ägg.

Musique
2017-01-05, 17:11
Havreexperiment fortsätter.

Indisk savory oatmeal med lax som marinerats i garam masala, palak raita och dum ghobi.

knooox
2017-01-05, 17:41
Kan rekommendera den gamla klassiska: vispa ned chokladproteinpulver i havregrynsgröt och man får en gigantisk chokladbollsmet ifall man lyckas hitta rätt märke/smak på chokladproteinet. Har testat många proteinpulver men endast två stycken gör sig goda för att få det att kallas chokladbollssmet :)

arogen
2017-01-05, 19:43
Kan rekommendera den gamla klassiska: vispa ned chokladproteinpulver i havregrynsgröt och man får en gigantisk chokladbollsmet ifall man lyckas hitta rätt märke/smak på chokladproteinet. Har testat många proteinpulver men endast två stycken gör sig goda för att få det att kallas chokladbollssmet :)

Vilka rekommenderar du? :)

knooox
2017-01-05, 21:48
Vilka rekommenderar du? :)

Ironiskt nog är det de billigare varianterna som är bäst i mitt tycke.

Den bästa hittills är Pro Whey från "prowheysweden". Googla det. Finns på Netto just nu till 99kr kilot. Tidigare tyckte jag Smartsupps chokladsmak på vassleprotein var bäst i gröten, men den har åkt ned till andra plats efter att ha testat Pro Whey. :)

Xead
2017-01-05, 22:04
Ironiskt nog är det de billigare varianterna som är bäst i mitt tycke.

Den bästa hittills är Pro Whey från "prowheysweden". Googla det. Finns på Netto just nu till 99kr kilot. Tidigare tyckte jag Smartsupps chokladsmak på vassleprotein var bäst i gröten, men den har åkt ned till andra plats efter att ha testat Pro Whey. :)

CHOKLADSMAK: Ingredienser: Vassleprotein (mjölk), mjölkprotein, sojaprotein, arom, kokosfett, kakao, kreatinmonohydrat, choklad-bitar* (kakao, socker, kakaosmör, emulgeringsmedel: sojalecitin) (2%), stabiliseringsmedel (E466), sötningsmedel (aspartam). Innehåller fenylalaninkälla. *minst 50% kakaomassa.

Proteinspikad med kreatin månntro? :D

knooox
2017-01-05, 22:09
CHOKLADSMAK: Ingredienser: Vassleprotein (mjölk), mjölkprotein, sojaprotein, arom, kokosfett, kakao, kreatinmonohydrat, choklad-bitar* (kakao, socker, kakaosmör, emulgeringsmedel: sojalecitin) (2%), stabiliseringsmedel (E466), sötningsmedel (aspartam). Innehåller fenylalaninkälla. *minst 50% kakaomassa.

Proteinspikad med kreatin månntro? :D

Reagerade också på att de lagt i kreatin, haha. Varför just kreatin? XD Dom kan väl knappast förteckna mer proteinmängd pga att de lagt i kreatin?

Xead
2017-01-06, 07:46
Reagerade också på att de lagt i kreatin, haha. Varför just kreatin? XD Dom kan väl knappast förteckna mer proteinmängd pga att de lagt i kreatin?

Vet att kreatin används för att proteinspika i vissa fall eftersom det är en kombination av aminosyror, så antar att det kan räknas med i den totala proteinhalten. Dessutom är kreatin billigare än vassle ;).

Men eftersom de deklarerar kreatin som 3,1 g per 100 g är det ju bara några gram protein man eventuellt går miste om :).

knooox
2017-01-06, 11:14
Vet att kreatin används för att proteinspika i vissa fall eftersom det är en kombination av aminosyror, så antar att det kan räknas med i den totala proteinhalten. Dessutom är kreatin billigare än vassle ;).

Men eftersom de deklarerar kreatin som 3,1 g per 100 g är det ju bara några gram protein man eventuellt går miste om :).

Jaja, det kan jag leva med. Gott är är det iaf! :)

luckyboi
2017-01-07, 09:10
Havreexperiment fortsätter.

Indisk savory oatmeal med lax som marinerats i garam masala, palak raita och dum ghobi.

Spännande! Går det att jämföra med nånting? Känns lite risottoaktigt i konsistensen?

Musique
2017-01-07, 09:30
Spännande! Går det att jämföra med nånting? Känns lite risottoaktigt i konsistensen?

Har experimenterat en hel del med konsistens. Addera grönsaker och du kan jämföra rätten med linsgryta, medan du kan få en krämigare variant med mer ägg i smeten och utan grönsaker.

Ska göra en Bhurji (https://en.wikipedia.org/wiki/Egg_bhurji) i eftermiddag med havregryn för att addera kolhydrater och få rätten mer matig. Kan återkomma med resultat. Experimenterar även med olika varianter på Raita med kvarg. Tycker att det indiska köket är spnnande eftersom man enkelt kan få maten otroligt god och nyttig. Det indiska köket är väldigt opti för tränande. Bra kolhydrater, bra fetter i rimlig mängd och ofta bra proteiner (som det inte alltid tillräckligt av, därför behövs lite fantasi).

Har funderat på att starta en tråd om indiska recept för tränande. Det indiska köket ofta glöms bort eftersom det är mycket vegetariskt, och proteinfattigt enligt vissa.

pepplez
2017-01-10, 20:19
Har senaste året helt slutat koka gröt på mina havregryn. Äter dem i dess råa form, det är så jävla mycket godare och dessutom enklare att äta mer (att äta en gröt på 3 dl havregryn är lite av en process för mig, det tar sin tid. I dess råa form är 3 dl nere i ett naffs). Äter dem alltså som man äter flingor med mjölk. Havre, mjölk, honung, kanel och en skivad banan. Stört gott.

Wzup2u
2017-01-10, 21:11
Blivit lite som en vana att käka risgrynsgröt i glasstrut.

1x0
2017-01-11, 00:41
Blivit lite som en vana att käka risgrynsgröt i glasstrut.
Ungefär som mig fast jag äter risgrynsgröt med smörgåsrån!

Kall risgrynsgröt + glass + smörgåsrån + jordgubb/hallonsylt!

BJM
2017-01-11, 01:03
Over night oats:
2-3 dl havregryn
1-2 dl fil/youghurt
1-2 dl vassle med choklad- och/eller vaniljsmak
1 banan alternativ en näve frysta blåbär
Lite salt

Se till att hitta rätt kombo av ingredienser för att få optimal konsistens. Blanda i en djup tallrik, lägg en platt tallrik ovanpå, förvara i kyl över natten. Ät till frukost eller lunch. Går även att toppa med ett eller två råa ägg som man kläcker och rör ut innan man äter.

Musique
2017-01-11, 16:53
Masalakryddad Palak dal shorva med havregryn, linser och ägg. Otroligt gott och mättande.

Per portion:
52 gram protein
15 gram fett
45 gram kolhydrater

Grotesk
2017-01-11, 17:06
Har senaste året helt slutat koka gröt på mina havregryn. Äter dem i dess råa form, det är så jävla mycket godare och dessutom enklare att äta mer (att äta en gröt på 3 dl havregryn är lite av en process för mig, det tar sin tid. I dess råa form är 3 dl nere i ett naffs). Äter dem alltså som man äter flingor med mjölk. Havre, mjölk, honung, kanel och en skivad banan. Stört gott.

Bokstavligen råa eller kallar du det så trots att de är ångpreparerade?

Rickard
2017-01-11, 17:07
Går även att toppa med ett eller två råa ägg som man kläcker och rör ut innan man äter.

Kläcka ägg är väl det hönan ägnar sig åt när hon vill ha lite fler höns i hönsgården? :confused:
Men hur smakar det kallt rått ägg i kall gröt, blandas det in ordentligt eller blir det bara ett slajm omkring?

pepplez
2017-01-11, 17:16
Bokstavligen råa eller kallar du det så trots att de är ångpreparerade?

Råa i meningen direkt ur påsen. Vet att de är preparerade innan.

Arigold1
2017-01-15, 16:52
Risgrynsgröt med vaniljkvarg........ :)

Bulta
2017-01-26, 18:32
Davosgröt har varit standard varje kväll nu istället för gröt.

Har fastnat för body science cinnamon bun o brukar göra på 120g havre, 2.5-3dl mjölk eller sojadryck, 15g chiafrön, 100g grekisk yoghurt, 150g kvarg, 30-40g vassle och ca 1.5 gram salt. Finskuret äpple, rostade mandlar, eller ev kanderade mandlar är gott o toppa med. Blir mycket mjölkprodukter, men använder ofta Lidls eko sojadryck som inte har tillsatta vitaminer eller mineraler.

frys
2017-02-02, 10:52
nu har jag inte ätit gröt på flera år. Lägger man bara på ägg/proteinpulver o kvarg efteråt så blir det bra?

vad jag kommer ihåg så brukade jag mikra havregryn och vatten. kan jag bara lägga på resten?(hur gör jag med äggen innan?)

1x0
2017-02-02, 11:16
nu har jag inte ätit gröt på flera år. Lägger man bara på ägg/proteinpulver o kvarg efteråt så blir det bra?

vad jag kommer ihåg så brukade jag mikra havregryn och vatten. kan jag bara lägga på resten?(hur gör jag med äggen innan?)
Vadå "lägga på" haha. :P

Ska du ha i ägg, eller äggvita. Koka gröten halvfast, låt svalna pyttelite (någon minut eller två) i med ägg under kraftig omrörning, sätt kastrullen på plattan och koka klart.
Så gör jag. Funkar säkert utmärkt att röra i ägget efter gröten är klar under omrörning och skippa återkoka den.

Kvarg iblandat tycker jag sabbar gröten (smaken skär sig) Bättre äta vid sidan om eller som topping.

Proteinpulver har jag i efter när gröten svalnat lite. De gånger jag har i proteinpulver under kokningen eller direkt efter (när gröten är varm) så har det blivit tillagade proteinpulverklumpar.

StarkaUlf
2017-02-02, 16:18
nu har jag inte ätit gröt på flera år. Lägger man bara på ägg/proteinpulver o kvarg efteråt så blir det bra?

vad jag kommer ihåg så brukade jag mikra havregryn och vatten. kan jag bara lägga på resten?(hur gör jag med äggen innan?)

Blandar havre, ägg och vatten. In i mikron 4-5 minuter på full effekt. Tar ut, rör om ordentligt. 1.30-2 min till i mikron, ta ut och rör om. Sen en sista gång 1-2 minuter i mikron.

Proteinpulver kan du blanda i efteråt.

Kaukasuskokosnöt
2017-02-04, 11:40
Någon som har testat att göra gröt med Wieder Oat Flour? Såg någon på IG som körde 50/50 med det och havregryn. Kanske inte blir så stor skillnad jämfört med om man blandar i proteinpulver i vanliga havregrynsgröten.

http://www.fitnessdigital.co.uk/images/productos/XL/18/WeiderNutrition-GourmetOatFlour-ookiedough.jpg

viggehn
2017-02-14, 12:25
Brukar köra 2dl havregryn med 1 skopa myproteins Chocolate brownie, till det brukar jag addera 2dl blåbär.
Standard frukost

Joe Falk
2017-02-18, 12:14
Senaste månadens frukostfavorit:
3 dl fiberhavre, 1dl Tyngre kasein kladdkaka, toppat med äppelmos(lågkalorivarianten) och en sked jordnötssmör crunchy.

Händer allt för ofta att det blir en sådan skål innan läggdags också.

pepplez
2017-06-26, 18:10
Risgrynsgröt, risifrutti/riskvikk

Mitt grundrecept baserat på 100g risgryn:
(Bara gånga mängderna för större portion: 100g's-gröt (~800ml vätska totalt) blir ingen stor portion (ca 1kg) - knappast värt tiden spenderat i köket för denna miniladdning. Bra testkörning men gör en bulkladdning i stor kastrull annars/senare.)

100g *grötris
400ml *vatten
2 krm *salt
- Koka ca 15 minuter så riset sväller
400ml *mjölk (fetare> godare)
- Småputtra/sjud ca 45-60 min (ja, tar jävla tid). Rör om då och då - lätt att koka över och/eller bränna fast i botten.
-
När det är klart (någorlunda fast konsistens), av med kastrullen från plattan och låt svalna lite.
1-2 st *ägg eller 50-100ml *äggvita under omrörning
- På plattan och låt koka igen (några minuter) under omrörning

Gröten fast och klar> jag låter kastrullen stå i vattenbad och svalna. Sedan i med resterande tillbehör:
*Vaniljsocker, någon msk eller två (kan knappast ta för mycket =p)
*Vaniljarom, någon kork ( http://oetker-cdn-prod.azureedge.net/image/422071/636x380/0/vaniljarom.png )
*Sötningsmedel/eller vanligt socker, (jag använder sukralossströ men hermesetas/canderelströ funkar också bra, mängder får ni testa er fram)
*Proteinpulver, vaniljsmak att föredra - som ni vet gör sig ok i gröt (kaseinvaniljproteinpulver använder jag, ger bra konsistens och sötma - men vissa proteinpulver gör att grötar bara smakar sämre!)

Efter blandat i allt låter jag bli iallafall rumstemperatur (i vattenbad) innan jag ställer in kastrullen i kylskåpet. Räknar ut näringsvärdet per 100g om jag gjort monsterladdning.
Ju mer fett ju bättre smak (3% standardmjölk, hela ägg).
Gör jag på äggvita, lättmjölk och ca hälften proteinpulver (i gram) som grötrisets vikt (i gram, torrvikt, förtydling: gröt av 200g grötris=100g proteinpulver) så blir makros: 74kcal: 5g P, 12.5g K, 0.3g F. Alltså 740kcal, 50g protein (och lågfett) för 1kg.
Hur räknar jag ut näringsvärdet per 100 gram? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192273)


Jag brukar göra receptet x5 och äta hälften ena dagen (ca 2.5kg gröt) och resterande dagen efter.
Alltså:
500g grötris, 2 tsk salt, 2l vatten. Koka 15 min.
2l mjölk, småputtra/sjud 45-60 min.
~250ml äggvita
100-200g kaseinproteinpulver, sötning, vaniljarom
5kg gröt så kräver en stor kastrull. :P

Jag låter skeden vara i under hela processen. Har locket på med liten glipa. Rör om väldigt ofta, vågar knappt lämna köket för det kokar över eller bränner vid lätt (iallafall vid startskedet när mjölken hälls i). Kör på 25% värme på plattan. Ibland ersätter jag en del av grötriset för jasminris, blir superkrämigt.

Viktigast för få bra smak är: feta ingredienser, lagom sötning och proteinpulver som gör sig bra i gröt.


Käkar kylskåpskall. Favorittoppings: glass, smörgåsrån och jordgubbskräm. Eller glass, chokladpudding och kolasås!
Nu har jag testat göra denna! Gjorde 400g grötris, 6 dl vatten och 2 liter mjölk (enligt receptet på förpackningen). Sedan i med 250 gram hela ägg. Struntade i proteinpulver, men hade i lite candera och vaniljsocker. Tänkte att 400g + 6 dl + 2 liter + 250 gram = 3250 gram, minus lite som förångas vid kokningen i början. Så säg 3.2 kg. Delade makros på 4 och åt 800 gram färdig gröt igår och 800 gram idag. Är dock verkligen inte lika mycket kvar (vilket det borde vara). Skulle gissa att det är kanske 800-1000g kvar. Dvs typ 600-800g har "försvunnit". Har svårt att se att så mycket vikt skulle ångats bort, den kokade mestadels med locket på.

Hur mycket färdig gröt (antal gram) får du jämfört med hur många gram råa ingredienser du har?

Blev för övrigt mycket gott, smakar risi frutti. Åt med dadelsirap och mandlar för crunch. Perfekt att äta till middag för att ha ladda med mycket kolhydrater inför mina morgonpass känner jag.

1x0
2017-06-26, 18:25
Nu har jag testat göra denna! Gjorde 400g grötris, 6 dl vatten och 2 liter mjölk (enligt receptet på förpackningen). Sedan i med 250 gram hela ägg. Struntade i proteinpulver, men hade i lite candera och vaniljsocker. Tänkte att 400g + 6 dl + 2 liter + 250 gram = 3250 gram, minus lite som förångas vid kokningen i början. Så säg 3.2 kg. Delade makros på 4 och åt 800 gram färdig gröt igår och 800 gram idag. Är dock verkligen inte lika mycket kvar (vilket det borde vara). Skulle gissa att det är kanske 800-1000g kvar. Dvs typ 600-800g har "försvunnit". Har svårt att se att så mycket vikt skulle ångats bort, den kokade mestadels med locket på.

Hur mycket färdig gröt (antal gram) får du jämfört med hur många gram råa ingredienser du har?

Blev för övrigt mycket gott, smakar risi frutti. Åt med dadelsirap och mandlar för crunch. Perfekt att äta till middag för att ha ladda med mycket kolhydrater inför mina morgonpass känner jag.
Nu var det flera månader sedan jag kokade risgrynsgröt. Jag minns att jag får samma "problem" som du nämner. Att färdigkokta gröten blir mycket mindre, lättare, än råa ingredienserna.

Minns inte hur mycket. Kan prova nästa gång jag kokar. Plussa ihop alla råa ingredienser sedan väga (och äta) hälften. Sedan väga resten se hur mycket som skiljer.

Minns iallafall att det skiljt rätt mycket. Typ att mina grötingredienser låg på 6 kg. Jag åt hälften (3 kg) för dagen. Dagen efter resten, kontrollvägde och den laddningen låg på typ 2.5 kg. Kanske räkna med att 20% (eller något, kontrollväg nästa gång) vikt försvinner. :P Dela upp "matlådorna" efter du räknat bort 20% av vikten.

pepplez
2017-06-26, 18:29
Nu var det flera månader sedan jag kokade risgrynsgröt. Jag minns att jag får samma "problem" som du nämner. Att färdigkokta gröten blir mycket mindre, lättare, än råa ingredienserna.

Minns inte hur mycket. Kan prova nästa gång jag kokar. Plussa ihop alla råa ingredienser sedan väga (och äta) hälften. Sedan väga resten se hur mycket som skiljer.

Minns iallafall att det skiljt rätt mycket. Typ att mina grötingredienser låg på 6 kg. Jag åt hälften (3 kg) för dagen. Dagen efter resten, kontrollvägde och den laddningen låg på typ 2.5 kg. Kanske räkna med att 20% (eller något, kontrollväg nästa gång) vikt försvinner. :P Dela upp "matlådorna" efter du räknat bort 20% av vikten.

Det är ju ett lättlöst problem, är ju bara att jag väger hela den kokta batchen nästa gång. Men blev lite förvånad. När man steket kött förstår man ju att vatten och fett försvinner ur själva köttet. Men här borde ju den totala vikten förbli densamma, sånär som på den mängd vätska som förångas förstås, men tänkte att den skulle vara försumbar. Nåja, blir att göra en ny batch i veckan, ska väga då.

1x0
2017-06-26, 18:39
Det är ju ett lättlöst problem, är ju bara att jag väger hela den kokta batchen nästa gång. Men blev lite förvånad. När man steket kött förstår man ju att vatten och fett försvinner ur själva köttet. Men här borde ju den totala vikten förbli densamma, sånär som på den mängd vätska som förångas förstås, men tänkte att den skulle vara försumbar. Nåja, blir att göra en ny batch i veckan, ska väga då.
Sant. Speciellt efter jag började grötkoka i min emaljerade gjutjärnsgryta. (Chasseur 6,3 L.) Där samlas ångan på spiralformade locket och rinner ner i grytan igen. Ångan bevaras. Borde bli ännu mindre vattenspill från ångan som kokar bort.

Ska också prova. Göra en laddning på 5200 ml vätska och 650 g grötris +annat krafs för få råvikten till 6 kg. Äta 3 kg för dagen och resten dagen efter, väga den då också. Tippar på det kommer väga under <2.5 kg dagen efter.

1x0
2017-06-27, 18:02
Hur mycket färdig gröt (antal gram) får du jämfört med hur många gram råa ingredienser du har?
Kokade en laddning imorse, ingredienserna vägde 3679 g. Nu när jag öste över i bunke och vägde blev det 3448 g. 231 g försvann, 6.3%. Inte mycket!

Leeee
2017-07-08, 13:10
Havregrynsgröt med köttfärs

Shqypnia
2017-07-08, 13:14
Min favorit är enkel. Gröt med ett äpple dränkt i kanel. Och ett glas mjölk sidan om.

skogstanke
2017-07-14, 19:15
Jag är vegan och vill hitta något billigt, nyttigt och relativt proteinrikt grötrecept. Brukar äta soyayoghurt och dyr musli, men vill inte gå och köpa det varje dag så väljer att dra ner lite på det och basera det på havregryn. Havregrynsgröt med sojayoghurt nedblandat kanske? Havregrynsgröt med sojaproteinpulver eller så? Är löpare, så vet inte om proteinintaget är så viktigt för mig, käkar en hel del linser och bönor i övrigt.

Några vettiga förslag? :P

Captainwide
2017-07-14, 19:50
Kan du inte styckköpa de saker som brukar ingå i musli/granola? Dvs frukt, torkad frukt, bär, kokos, frön, nötter och droppa i någon arom i gröten?

skogstanke
2017-07-14, 20:05
Kan du inte styckköpa de saker som brukar ingå i musli/granola? Dvs frukt, torkad frukt, bär, kokos, frön, nötter och droppa i någon arom i gröten?


Jag vill ha något veganskt grötrecept som är relativt proteinrikt. Testade en variant nyss som jag kommer att köra framöver, billigt och gott. Blandade ned sojamjölk i havregrynsgröten och mosade ner en banan, toppade med kanel och lite blåbär.

EDIT: när tilsätter ni chiafrön i grötprocessen och hur mycket?

Ozziking
2017-07-14, 22:20
Jag vill ha något veganskt grötrecept som är relativt proteinrikt. Testade en variant nyss som jag kommer att köra framöver, billigt och gott. Blandade ned sojamjölk i havregrynsgröten och mosade ner en banan, toppade med kanel och lite blåbär.

EDIT: när tilsätter ni chiafrön i grötprocessen och hur mycket?

Jag vet att det är några som brukar köra ner linser/bönor/ärtor/kikärtor i sin gröt och käka. Precis som om det vore typ potatismos eller couscous etc. Blir ju en del protein där

Ozziking
2017-07-14, 22:25
Havregrynsgröt med köttfärs

Verkar faktiskt rätt gott!

Lite kul när folk vågar gå utanför "ramarna". Många svenskar är så begränsade till att gröt ska käkas med mjölk/mejeri/frukt eller liknande, men egentligen är det som vilken kolhydratskälla som helst.

Jag menar, skulle jag ge förslag på gröt med köttfärs till en allmän hobbygymmare skulle den nog tro att jag var helt efterbliven *screwy*

Ozziking
2017-07-14, 23:01
Jag gillar att göra gröten, köra ner lite hallon & kryddor och ställa in den i kylen så det blir som en pudding efter 2-3 timmar. gutt!

xan
2017-07-14, 23:49
Havregrynsgröt med köttfärs

http://cdn.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/705380/83218344.gif

1x0
2017-07-15, 08:45
Jag vet att det är några som brukar köra ner linser/bönor/ärtor/kikärtor i sin gröt och käka. Precis som om det vore typ potatismos eller couscous etc. Blir ju en del protein där
Jag och 'Oatmealeo' (kolo-användare) experimenterade med det! Jag brukade mosa färdigköpta (tetrapack) kikärtor i kastrullen med gaffel, i med havregryn, vatten och salt. Koka som vanligt. Sedan i med en mosad banan och koka fast. Åt ihop med jordnötssmör. Blev gott för jordnötssmöret och små kikärtsbitar smälte samman så det kändes som man hade tre gånger mer jordnötssmör än vad jag hade!
Verkar faktiskt rätt gott!
Lite kul när folk vågar gå utanför "ramarna". Många svenskar är så begränsade till att gröt ska käkas med mjölk/mejeri/frukt eller liknande, men egentligen är det som vilken kolhydratskälla som helst.

Jag menar, skulle jag ge förslag på gröt med köttfärs till en allmän hobbygymmare skulle den nog tro att jag var helt efterbliven *screwy*
Haha alla tycker jag är skitkonstig när jag säger att jag brukar äta min gröt med glass! :D Min favorit är helt klart kall (hemmakokt) risgrynsgröt med massa vaniljarom, lagom sötma. (Blir som risifrutti/riskvikk.) Sen äter ihop med glass + kolasås/kräm/saftsås/karamelliserad mjölk/sylt/vaniljsås + något crunchy (oftast naturella riskakor, smörgåsrån eller en färdigköpt tårtbotten). :)

skogstanke
2017-07-15, 19:45
Har nu hittat den "optimala" vegangröten som jag kommer att käka i princip varje dag framöver. Billig och god. Perfekt efter ett hårt löppass.

1,5-2 dl havregryn
2 dl sojamjölk
1 dl blåbär
1 banan/1 äpple
1 tsk kanel

480 kalorier och cirka 20 gram protein.

Captainwide
2017-07-16, 13:44
Har nu hittat den "optimala" vegangröten som jag kommer att käka i princip varje dag framöver. Billig och god. Perfekt efter ett hårt löppass.

1,5-2 dl havregryn
2 dl sojamjölk
1 dl blåbär
1 banan/1 äpple
1 tsk kanel

480 kalorier och cirka 20 gram protein.

Låter som en standardgröt...?

skogstanke
2017-07-16, 15:27
Låter som en standardgröt...?

Jo, det är nog så :P Mosar dock bananen om blandar ner i gröten, om det gör någon skillnad.

Åt idag, verkligen bra, någonting jag kommer fortsätta med. Tyckte dock det blev för mycket med 2 dl gryn, så räcker nog med 1-1,5 om man ska ha frukt också.

Tobbey
2017-07-16, 15:40
Min standardgröt är:

250g Havregryn

Koka med vatten och salt 3,5min i micro.

Skiva 2-3 bananer och kasta på.

Skiva 1 äpple eller päron och släng på det med. Dunka på kanel.

Därefter sojadryck eller havredryck tills allting flyter. Brukar bli ungefär 6-700ml. Om det finns kalorier att utnyttja har jag gärna strösocker eller sirap på.

skogstanke
2017-07-16, 15:46
Min standardgröt är:

250g Havregryn

Koka med vatten och salt 3,5min i micro.

Skiva 2-3 bananer och kasta på.

Skiva 1 äpple eller päron och släng på det med. Dunka på kanel.

Därefter sojadryck eller havredryck tills allting flyter. Brukar bli ungefär 6-700ml. Om det finns kalorier att utnyttja har jag gärna strösocker eller sirap på.


Perfekt för mig som vegan, men skulle aldrig att klara av att äta så mycket gröt. Idag (efter 25-26 km löpning + gympass) åt jag 1.5 dl och blev mätt. Hade sojamjölk, bananer, päron och äpple på. Sen lite soyghurt + kanel på toppen :P

BTW: Har du testat att smaksätta plantis naturella soyghurt med ngn form av sötningsmedel? har testat vaniljessens och det äger.

Sheikah
2017-10-04, 15:22
tips på topping till gröt som inte är bär, frukt eller nötter? Vill ha någon form av "crunch"

Magnus N
2017-10-04, 15:33
tips på topping till gröt som inte är bär, frukt eller nötter? Vill ha någon form av "crunch"

Musli / Corn flakes / rispuffar / knäckebröd och dyl

några grejer iaf :)

skunkvid
2017-10-04, 18:30
tips på topping till gröt som inte är bär, frukt eller nötter? Vill ha någon form av "crunch"

Granola kanske?

Ozziking
2017-10-04, 20:36
Musli / Corn flakes / rispuffar / knäckebröd och dyl



några grejer iaf :)



This

Cornflakes + gröt + bär + kanel + vassle/sötning = sant


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rahf
2017-10-04, 21:47
tips på topping till gröt som inte är bär, frukt eller nötter? Vill ha någon form av "crunch"

Granola har perfekt konsistens för mig. Sötman ger bra smak också.

nickke
2017-10-05, 08:03
Kör alltid med aprikoskräm (ekströms lågkalori), hackat äpple+päron och puffat ris på min gröt, med proteinfluff gjort på kvarg/mjölk/frysta blåbär, hallon, jordgubbar och banan, som jag lägger i diverse godsaker i när det börjar bli färdigt (daim, hackade pistagenötter, choklad etc. Brukar även ha små bitar av mandelmassa i). Blir aldrig less :D

1x0
2017-10-05, 10:28
Kör alltid med aprikoskräm (ekströms lågkalori), hackat äpple+päron och puffat ris på min gröt, med proteinfluff gjort på kvarg/mjölk/frysta blåbär, hallon, jordgubbar och banan, som jag lägger i diverse godsaker i när det börjar bli färdigt (daim, hackade pistagenötter, choklad etc. Brukar även ha små bitar av mandelmassa i). Blir aldrig less :D
Tack! Ska provas! Är som jag äter mina grötladdningar men har faktiskt inte provat det du tipsar om. Lågkalori-kräm, hur har jag missat det! Jag som brukar klämma en liter riktig kräm, 800 kcal som inte mättar ett piss. :P Mannagrynsgröt + jordgubbskräm + vaniljglass + något crunchy, kör jag ofta.

Ozziking
2017-10-06, 21:00
This

Cornflakes + gröt + bär + kanel + vassle/sötning = sant


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Dessa

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/havreringar-hallonjordgubb-325g-1578909153.jpg

Sheikah
2017-10-07, 17:10
Hur får ni gröt, som ni blandar vassle i, att inte bli så rinnig? Blandar jag med kasein får gröten prefekt fast konsistens men så när jag blandar med vassle blir det en vattnig sörja.

Vill köra vassle eftersom jag morgontränar och äter gröten efter. Kan man minska mängden vatten rejält tror ni? Kör just nu 2 dl vatten per 1 dl gryn. Kanske borde köra 1:1?

pepplez
2017-10-07, 17:13
Hur får ni gröt, som ni blandar vassle i, att inte bli så rinnig? Blandar jag med kasein får gröten prefekt fast konsistens men så när jag blandar med vassle blir det en vattnig sörja.



Vill köra vassle eftersom jag morgontränar och äter gröten efter. Kan man minska mängden vatten rejält tror ni? Kör just nu 2 dl vatten per 1 dl gryn. Kanske borde köra 1:1?



Testa ett annat vassle. Har aldrig haft det problemet

Sheikah
2017-10-07, 17:21
Testa ett annat vassle. Har aldrig haft det problemet

Använder Tyngres för att jag vill stötta deras verksamhet. Har dock gjort en MP-beställning för att testa en ny smak. Hur mycket vatten kör du per dl gryn?

vicarious
2017-10-07, 17:32
Hur får ni gröt, som ni blandar vassle i, att inte bli så rinnig? Blandar jag med kasein får gröten prefekt fast konsistens men så när jag blandar med vassle blir det en vattnig sörja.

Vill köra vassle eftersom jag morgontränar och äter gröten efter. Kan man minska mängden vatten rejält tror ni? Kör just nu 2 dl vatten per 1 dl gryn. Kanske borde köra 1:1?

mindre vatten

Sheikah
2017-10-07, 17:47
mindre vatten

1:1 förhållande? Sen i med vasslet?

StarkaUlf
2017-10-07, 17:58
1:1 förhållande? Sen i med vasslet?

Nja, men testa kanske 1,5:1 eller 1,75:1 till att börja med. Man behöver inte minska vattnet så mycket för att gröten ska bli märkvärdigt hårdare/torrare.

Magnus N
2017-10-07, 17:58
1:1 förhållande? Sen i med vasslet?

Nu vet jag inte hur pass fast eller rinnig du har gröten i vanliga fall, men man får ta en rätt bra mängd mindre vatten när man tar i vassle, någon anledning så känns det som pulvret släpper lös mer vatten än det tar upp :p

vicarious
2017-10-07, 18:35
1:1 förhållande? Sen i med vasslet?

Mäter aldrig mängd, men man lär sig vilken konsistens det ska va. Brukar köra 2-3dl gryn, 1dl vassle och vatten uppskattningsvis 1-2dl max.

någon anledning så känns det som pulvret släpper lös mer vatten än det tar upp :p

Precis så är det. Ganska skumt men vassle verkar ha den egenskapen. Märks tydligt när jag gör chokladbollar med vassle. Tar man lite för mycket vätska är det kört, då blir det bara en sörja.

Ch4rles
2017-10-11, 08:50
Är det någon som testat att koka gröt på havrekross i en slow cooker? Tydligen mer populärt i staterna, kallas då steel cut oats. Hört att det ska bli gudomlig gröt av en natts långkok :)

Sheikah
2018-08-03, 19:45
Ni som kokar gröt kvällen innan, och äter den kall dagen efter, hur är förhållandet mellan vatten och gröt? Min gröt blir väldigt stabbig i kylen och förlorar sin grötkonsistens. Kör på dubbla mängden vatten i förhållande till havregryn. Overnight oats tycker jag dock blir för blaskigt...

Bob90
2018-11-10, 17:11
Någon som har provat att koka gröt på müsli?

Pokkes
2018-11-10, 21:57
Någon som har provat att koka gröt på müsli?

ja, funkar helt ok

Bob90
2018-11-10, 23:09
ja, funkar helt ok

Najs, tagit paus från filmjölk ett tag och har två paket müsli kvar (en lite roligare med fruktbitar och en tråkigare bara berikad med protein och grejs) som jag tänkte prova koka gröt med :D

Cykelcykel
2018-11-11, 07:04
Någon som har provat att koka gröt på müsli?

Ja fast kommit fram till att det blir bättre med 3 delar havre en del valfri fruktig musli

Bob90
2018-11-11, 23:17
Ja fast kommit fram till att det blir bättre med 3 delar havre en del valfri fruktig musli

Provade med den fruktiga, det blir ganska sötsliskigt (vilket jag inte gillar). Brukar i och för sig vanligtvis ta kanske 9 delar vanlig och 1 del fruktig müsli i fil, så det kanske inte är så konstigt.

vicarious
2018-11-11, 23:37
Någon som har provat att koka gröt på müsli?

Det funkar men blir inte lika krämigt som havregryn. Müsli har i regel mycket hårdare flingor. Som topping är det toppen dock.

Min standardgröt som jag inte tröttnar på är:

2-3dl havregryn
1dl vassle kanelbulle
vatten, salt
russin
jordnötssmör
hallon

Luddsson
2022-05-27, 06:52
Hur gör ni med kasein i gröt? Har ni det som "pudding" bredvid eller i gröten?

Tycker att mitt kasein klumpar sig lite när jag har det i gröt. Men hade gärna haft det i för lite fastare konsistens på gröten.

BridgeMountain
2022-06-22, 09:56
Jag kör min havregrynsgröt ( 1,5 dl havregryn + 3 dl vatten + 1 msk kanel) i mikron.
Därefter låter jag den stå o svalna lite i 10-15 minuter.
Sedan, istället för mjölk, så häller jag på en proteinshake (40g vassle eller kaseinpulver + 2-3 dl vatten).

Fan va gött det blir.
Kör enbart vaniljsmak på mina proteinpulver.

Musselbank
2022-06-22, 10:03
Ni som kokar gröt kvällen innan, och äter den kall dagen efter, hur är förhållandet mellan vatten och gröt? Min gröt blir väldigt stabbig i kylen och förlorar sin grötkonsistens. Kör på dubbla mängden vatten i förhållande till havregryn. Overnight oats tycker jag dock blir för blaskigt...

Förr stekte man upp gröt ibland, det kanske kunde vara intressant att testa. Med fläsk rentav?

sladdbarn
2022-06-22, 10:42
Vi provade matgröt med bacon och svamp i häromdagen,
blev över förväntan, lite som risotto.

Luddsson
2022-06-22, 11:43
Efter att ha testat massa olika varianter med kaseinpuddingsmaker och vasssle/kasein i gröten så har jag kommit fram till att jag tycker helt vanlig kastrullkokt gröt med en skvätt mjölk är det godaste. Mjölken förstärker liksom havresmaken och svalkar gröten. Blir inte alls lika proteinrikt men det är det värt :P

Vad kör ni för toppings till vanlig gröt+ mjölk? Testat frysta hallon, det var sådär. Kanel är standarden, kanske lite nötter. Någon annan hackad frukt kanske?

spoon
2022-06-22, 16:35
Lågkalori lingonsylt eller bara lite socker. 2 sockerbitar är inte så mycket kalorier.

Äppelmos med kanel äter den ena grabben.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Wilshere
2022-06-22, 16:51
Efter att ha testat massa olika varianter med kaseinpuddingsmaker och vasssle/kasein i gröten så har jag kommit fram till att jag tycker helt vanlig kastrullkokt gröt med en skvätt mjölk är det godaste. Mjölken förstärker liksom havresmaken och svalkar gröten. Blir inte alls lika proteinrikt men det är det värt :P

Vad kör ni för toppings till vanlig gröt+ mjölk? Testat frysta hallon, det var sådär. Kanel är standarden, kanske lite nötter. Någon annan hackad frukt kanske?

Blir konstig i magen av gröt så kan inte äta det längre men tidigare var det så sjukt gott att blanda i typ en halvt mosad banan i kastrullen + kanel och sen när det är klart toppa med lite jordnötssmör. Hade kunnat äta det varje dag.

Luddsson
2022-06-22, 18:31
Lågkalori lingonsylt eller bara lite socker. 2 sockerbitar är inte så mycket kalorier.

Äppelmos med kanel äter den ena grabben.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Blir konstig i magen av gröt så kan inte äta det längre men tidigare var det så sjukt gott att blanda i typ en halvt mosad banan i kastrullen + kanel och sen när det är klart toppa med lite jordnötssmör. Hade kunnat äta det varje dag.

Varken sylt eller banan ger tuggmotstånd, det hade varit gott i gröten. Finns det något annat än nötter och frön som kan ge gröten lite bitighet? Har testat steel cut oats men tycker vanliga havregryn var godare.

1x0
2022-06-22, 18:48
Varken sylt eller banan ger tuggmotstånd, det hade varit gott i gröten. Finns det något annat än nötter och frön som kan ge gröten lite bitighet? Har testat steel cut oats men tycker vanliga havregryn var godare.

Cornflakes, granola, puffat ris (bra volym), smörgåsrån. Random frukostflingor.

Äter min gröt nu med 150-200 g granola. Min aptit är rätt kass (bulkat länge och värmen ute ger aptittapp). Lättätna kalorier från granolan. Helt sjukt det mättar så dåligt m.t.p. fiberinnehållet (20 g per 100 g).

Luddsson
2022-06-23, 19:06
Cornflakes, granola, puffat ris (bra volym), smörgåsrån. Random frukostflingor.

Äter min gröt nu med 150-200 g granola. Min aptit är rätt kass (bulkat länge och värmen ute ger aptittapp). Lättätna kalorier från granolan. Helt sjukt det mättar så dåligt m.t.p. fiberinnehållet (20 g per 100 g).

Jag har blivit så jäkla kass i magen av granola ett par gånger. Det kanske är fibrerna. Puffat ris aldrig provat. Jag provade äpple och det var sådär. Jag äter nog gröten som den är med mjölk.

Jag har tillgång till gratis(!) ägg under sommaren. Funderar på att typ äta bara ägg för att fylla upp proteinet. Tre kokta ägg till gröten är ju fint. Lite Off topic men ändå: är det farligt att äta typ 8-10 ägg om dagen under en period? Har tröttnt något otroligt på kvarg, äter mestadels vegetariskt men ibland fisk så ägg är verkligen perfekt. Om det nu är okej att äta många per dag.

spoon
2022-06-23, 19:11
För mycket ägg är dåligt för kolesterol. 8-10 ägg om dagen är för mycket.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Luddsson
2022-06-23, 19:12
För mycket ägg är dåligt för kolesterol. 8-10 ägg om dagen är för mycket.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Skit också :D Hade ju kunnat leva på ägg. Då blir det gröt och mera mjölk och kvälja i sig en äcklig vassleshake

Luddsson
2022-06-24, 10:59
Vilket märke på havregryn kör ni konnässörer?

ICAs egna är annorlunda valsade än AXAs vad jag kan se och smaka. ICAs är hårdare och tar längre tid att koka. Blir mer tuggmotstånd. Men AXAs har mer havresmak tycker jag, och är godare på så sätt.

sladdbarn
2022-06-29, 11:09
För mycket ägg är dåligt för kolesterol. 8-10 ägg om dagen är för mycket.

Är den mängden ägg dåligt för alla människor?
Vid hur många ägg går gränsen?

spoon
2022-06-29, 21:42
Är den mängden ägg dåligt för alla människor?

Vid hur många ägg går gränsen?Det tror jag. Men utan belägg.

Har en arbetskollega som levde på ägg när han renoverade kåken. Enkel och billig mat. Det slutade med ett högt kolesterol-värde.

Men värdet sjönk efter en tid med vanlig kost.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

sladdbarn
2022-07-06, 10:57
Det tror jag. Men utan belägg.

Har en arbetskollega som levde på ägg när han renoverade kåken. Enkel och billig mat. Det slutade med ett högt kolesterol-värde.

Men värdet sjönk efter en tid med vanlig kost.

Okej. Anekdot: en kollega levde på 6 ägg om dagen i 3 månader, det slutade inte så bra, han gick ner massor i vikt men fick bristsjukdomar och tog lång tid för att återhämta sig.

Ett Orm
2022-07-06, 17:32
Det tror jag. Men utan belägg.

Har en arbetskollega som levde på ägg när han renoverade kåken. Enkel och billig mat. Det slutade med ett högt kolesterol-värde.

Men värdet sjönk efter en tid med vanlig kost.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Pun intended?