handdator

Visa fullständig version : 1000 och 1 sätt att äta gröt


Sidor : 1 2 3 4 [5] 6 7

Gurkyngel
2014-03-06, 10:42
Hehe, förstod din tanke bakom det hela för håller med om att den är rentav sönderkokt av vad jag kan minnas från min senaste "korv", så kokar alltid egen för blir iaf roligare konsistens även om jag då personligen ej märker skillnad på mättnadsgraden.

Defintivt! :thumbup:

Lite komiskt att jag under vecka 1 av "börja äta mer vegetariskt" köpte hem en konservburk med kokosmjölk och funderat på vad fan jag ska använda den till. Dock är det en 8%-ig så kan tycka det blir lite väl lyxigt i gröten, men kanske går att späda ut med tex havedryck/soja eller liknande :) Problem 2 är att jag egentligen inte gillar kokossmak, så hade väl initialt tänkt trolla bort den smaken genom en asiatisk stark gryta eller liknande :D

Den går säkert superduper att späda ut. Till och med med vanligt vatten.
Sannerligen ett problem att du inte gillar kokossmak. Denna gudagåva! Jag har själv inte varit så förtjust i kokosmjölk och det just för att jag ätit det i typ thaimat. Tycker det skär sig helt gräsligt. Men i gröt/chiapudding/bakning = himmelskt :)

nippman
2014-03-06, 11:00
nytt gröttips som jag gjorde igår.

1dl havregryn - mixar med mixer till en "mjölig konsistens"
~150g avrunnen keso som jag mosar med en sked lite lätt
~1dl mandelmjölk "god, söt och rätt så nyttig(tror jag)"
en msk psylliumfrön

koka ihop allting så blir det ungefär samma konsistens som risgrynsgröt, blandade I kanel och vanilla bourbon essens.

toppade med caseinfluff(vanilj) , mandelkross och lite kanel

tyckte det var riktigt gott.

Gurkyngel
2014-03-07, 20:40
Fredagsmys

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2014/03/DSCN2784-300x225.jpg

Morotskakegröt
GB lättglass
Lågkalori aprikoskräm
Päronsplitkasein- och jordgubbsfluff
Sharon, hallon och pumpafrön

R Scarpa27
2014-03-07, 21:44
Fredagsmys

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2014/03/DSCN2784-300x225.jpg

Morotskakegröt
GB lättglass
Lågkalori aprikoskräm
Päronsplitkasein- och jordgubbsfluff
Sharon, hallon och pumpafrön

ja kaera nån vad du mixtrar med lågkaloriprodukter, hehe kallar knappt de där gröt utan en efterrätt hehe...
gott för snåla kalorier iallafall :d

Gurkyngel
2014-03-07, 22:29
ja kaera nån vad du mixtrar med lågkaloriprodukter, hehe kallar knappt de där gröt utan en efterrätt hehe...
gott för snåla kalorier iallafall :d

Själva gröten är ju fortfarande gröt men mycket topping till det. Perfekt en fredagskväll :D

jon lord
2014-03-08, 19:28
Gröt experiment #545
Quinoa/havre/råg, psylliumfrön, Gojibär, sötningsmedel, kanel, en espresso shot och lite malda espressobönor.

Smakade som Whey-FX mocha blandat i gröt (vilket är grymt gott! jag har nog störda smaksinnen :D)
http://i.imgur.com/753CpXj.jpg

adlan
2014-03-08, 21:36
Tyvär ingen bild men blev sjukt gott...

ca 100 gram kvarg
1 dl mjölk
1 dl havregryn
hallon/bär hur mkt man vill
Russin
''blanda allt och låt stå i kylen minst ett par timmar''
Rekommenderar att blanda i nån form av sötning: socker,vanilj,steviahunung......

jon lord
2014-03-11, 20:23
Postworkoutgröten (den bästa gröten?)

http://i.imgur.com/XTdIGg7.jpg
Havre & Quinoa gröt - 160g
Ägg - 1st
Vassle(blueberry smoothie) - 15g
Blåbär - 80g
Mjölk - 5dl
Pyntad med sötningsmedel, kanel och såklart en handfull av gojibär

Pompere
2014-03-11, 21:36
Inget vatten tillsatt? Kan tänka mig en fast och härlig konsistens isf.

Ser bra ut!

jon lord
2014-03-11, 21:45
Inget vatten tillsatt? Kan tänka mig en fast och härlig konsistens isf.

Ser bra ut!Har börjat bara köra med mjölk för mer kcal, blir även godare än bara på vatten(och eventuellt kanske mjölk efteråt). Körde med 4dl mjölk i mikron, sen 1dl tillsattes efter den var mikrad *drool* , ja blir lenare konsistens, speciellt när man även tillsätter ägg

1684_
2014-03-12, 11:37
ska ta kort på min goa blåbärsgröt imorgon bitti :) Men ingen kanel där i inte ;) Återkommer!

jon lord
2014-03-16, 12:59
Dagen börjas med en skål med gröt
140g havre/quinoa
20g råg
2.5dl mjölk...slut på mjölk :( så fick tillsätta vatten också
220g jordgubbar
50g blåbär
120g vaniljglass
+Kanel, en skvätt Funlight jordgubb och psylliumfrön
http://i.imgur.com/8CNQkCm.jpg

tankoovich
2014-03-17, 08:41
Dagen börjas med en skål med gröt
140g havre/quinoa
20g råg
2.5dl mjölk...slut på mjölk :( så fick tillsätta vatten också
220g jordgubbar
50g blåbär
120g vaniljglass
+Kanel, en skvätt Funlight jordgubb och psylliumfrön
http://i.imgur.com/8CNQkCm.jpg

Köper du den färdiga quinoa/havre mixen?


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

jon lord
2014-03-17, 08:54
Köper du den färdiga quinoa/havre mixen?


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Japp denna http://www.frebaco.se/sortiment/grot/havre-och-quinoa-grot/
Brukar variera ganska mycket med olika flingor/grötar men första gången jag köpte quinoa. Dock innehåller den 5% quinoa så inte så stor skillnad egentligen jämfört med ren havre, får nog köpa rena quinoa flingor nästa gång och testa (fast det kanske är någon anledning varför det är 5%? Konsistensmässigt kanske? T.ex bovete gröt blir ju som cement om man äter det rent IMO :smash:)

tankoovich
2014-03-17, 09:11
Japp denna http://www.frebaco.se/sortiment/grot/havre-och-quinoa-grot/
Brukar variera ganska mycket med olika flingor/grötar men första gången jag köpte quinoa. Dock innehåller den 5% quinoa så inte så stor skillnad egentligen jämfört med ren havre, får nog köpa rena quinoa flingor nästa gång och testa (fast det kanske är någon anledning varför det är 5%? Konsistensmässigt kanske? T.ex bovete gröt blir ju som cement om man äter det rent IMO :smash:)

Tänkte köpa den där men 5% quinoa och prisskillnaden i jämförelse med vanliga havregryn var för stor för att det skulle kännas värt. Funderar också på att göra egen quinoa gröt men hur ?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

nippman
2014-03-19, 10:08
Tänkte köpa den där men 5% quinoa och prisskillnaden i jämförelse med vanliga havregryn var för stor för att det skulle kännas värt. Funderar också på att göra egen quinoa gröt men hur ?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Quinoa, röd - 1dl
kokosmjölk - 2dl
kanel - 2tsk
vaniljpulver - 2krm
en nypa salt.

Koka upp quinoan i kokosmjölken och kryddorna och låt puttra på svag värme under lock i ca 15 minuter. Servera med en skvätt kokoksmjölk, skivad banan och pekannötter (gärna rostade).

vicarious
2014-03-20, 16:34
Har en riktig grötperiod nu, äter det flera gånger om dagen. Enkelt, billigt och gott.

Havregryn 2dl
Body Science Casein 1dl
Salt, vatten, kanel/kardemumma
Micron 2-3min

Toppas/blandas med frysta bär eller frukt. Hallon, äpple och banan är favoriterna :thumbup:

jon lord
2014-03-25, 21:40
Gröt i alla dess former, konstiga blandningar, kassa bilder men ack så goda!

Havre, Quinoa, Råg, ägg, vassle, psylliumfrön, mjölk, avocado, kanel.
http://i.imgur.com/i3rv6qo.jpg

Finax bran musli blandat med vanlig gröt, blåbär, gojibär, russin, mjölk, vassle, kanel och funlight
http://i.imgur.com/FDXV3Vj.jpg

Mannagrynsgröt!
http://i.imgur.com/urPMSwA.jpg

Pompere
2014-03-25, 22:00
Quinoa i havregrynsgröt, hur blir konstistensen då? Lite mer tuggmostånd?

jon lord
2014-03-25, 22:01
Quinoa i havregrynsgröt, hur blir konstistensen då? Lite mer tuggmostånd?

Har inte än hunnit köpa ren quinoa så kör med denna www.frebaco.se/sortiment/grot/havre-och-quinoa-grot/ så inte så mycket skillnad, själva havregrynen är mindre än vanligt så det blir lite slätare

Pompere
2014-03-26, 08:43
Någon som vet vart man kan få tag på havregryn som är ganska "Hårda" och ger ett visst tuggmotstånd efter färdig havregrynsgröt?
Ogillar den släta konstistens de flesta ger.

Var utomlands förut och då hittade jag "rolled oats" som var sjukt goda och gav tuggmotstånd fast de sög åt sig lika mkt vätska som vanliga havregryn..

Ica, LIDLs egna, AXA - inget av de märkena har gjort mig glada än tyvärr..

Gurkyngel
2014-03-26, 09:13
Upplever också att havregrynsgröt blir sådär slät så därför har jag helt övergått till råg eller dinkel. Det blir mer bitigt och tuggigt...

Heddaway
2014-03-26, 09:14
Någon som vet vart man kan få tag på havregryn som är ganska "Hårda" och ger ett visst tuggmotstånd efter färdig havregrynsgröt?
Ogillar den släta konstistens de flesta ger.

Var utomlands förut och då hittade jag "rolled oats" som var sjukt goda och gav tuggmotstånd fast de sög åt sig lika mkt vätska som vanliga havregryn..

Ica, LIDLs egna, AXA - inget av de märkena har gjort mig glada än tyvärr..

Syftar du på vanliga havregryn eller fiber? Jag köper Coops fiberhavregryn och jag tycker det blir mkt mer tuggmotstånd än resten jag provat:P Iofs har jag i linfrön o fiberhusk så det blir mer "baked" :)

johnnie434
2014-03-26, 11:10
någon som har provat att köra mannagrynsgröt på vatten :D ?

jon lord
2014-03-26, 11:11
någon som har provat att köra mannagrynsgröt på vatten :D ?Ja, blir inte alls lika gott, mjölk all the way!

tankoovich
2014-03-26, 11:17
någon som har provat att köra mannagrynsgröt på vatten :D ?

Yes, piss.. 50/50 fungerar skapligt!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

peliqan
2014-03-27, 14:27
Någon som vet vart man kan få tag på havregryn som är ganska "Hårda" och ger ett visst tuggmotstånd efter färdig havregrynsgröt?
Ogillar den släta konstistens de flesta ger.

Var utomlands förut och då hittade jag "rolled oats" som var sjukt goda och gav tuggmotstånd fast de sög åt sig lika mkt vätska som vanliga havregryn..

Ica, LIDLs egna, AXA - inget av de märkena har gjort mig glada än tyvärr..

Sån här grynblandning med rågkross och grejer som ska blötlaggas är det bra tuggmotstånd i

zxcv
2014-03-27, 15:12
Var utomlands förut och då hittade jag "rolled oats" som var sjukt goda och gav tuggmotstånd fast de sög åt sig lika mkt vätska som vanliga havregryn..

Ica, LIDLs egna, AXA - inget av de märkena har gjort mig glada än tyvärr..

Rätta mig om jag har fel nu, men är relativt säker på att "Rolled oats" är helt enkelt valsade havregryn, och det är de flesta som säljs i Sverige (t.ex. AXA). Sen vet jag att det även finns tjockare valsade havregryn ("thick rolled oats)". Havrekross är "steel cut oats" och är hackade havregryn som ger en helt klart tjockare konsistens. Det är dock oftast ett större projekt att koka, ca 20-30min.

ShippEn
2014-03-27, 15:26
Blev en nödlösning i morse när tiden var knapp och man behövde få i sig en del käk. Blev lite gröt, hemmagjorda fiskpinnar från gårdagen, proteinpulver och lite frukt. Låter för jävligt men smakade helt okej, fick säkerligen i mig 50-60g protein och inte för mycket kalorier.

Zer4
2014-03-27, 16:37
100g havregryn (cirka 2-2,5 dl)
5 dl vatten
10g Cocosa (kokosfett med kokossmak, kan skippas för fettsnålt)
Strö sötningsmedel över (t.ex Canderel).

Min enkla post/pre-workout gröt, som sveps med en proteinshake
Näringsinnehåll (endast gröt):
Kolhydrater: 58g
Protein: 13g
Fett: 17g
Med proteinshake ytterligare 45g protein, yummi!

400
2014-03-27, 18:23
Upptäckte nyss hur gott det är att ha kakao i gröten *drool*

tankoovich
2014-03-27, 19:40
Upptäckte nyss hur gott det är att ha kakao i gröten *drool*

De är kung!

min favvo:
koka ihop
1dl havregryn
1dl rågflingor
salt
4dl vatten
1 skivad banan
1msk kakao
när de är klart, släng i ett ägg och rör till önskad konsistens häll upp hälften i en tallrik i med några hallon och sedan resten av gröten! Toppa med mer hallon och mjölk/keso NJUT!




Tapatalk + Samsung skrev detta.

johnnie434
2014-03-28, 04:53
havregryn+salt+vatten+MYCKET stevia+vanlijarom = winwin

Lin
2014-03-28, 14:58
Någon som vet vart man kan få tag på havregryn som är ganska "Hårda" och ger ett visst tuggmotstånd efter färdig havregrynsgröt?
Ogillar den släta konstistens de flesta ger.

Var utomlands förut och då hittade jag "rolled oats" som var sjukt goda och gav tuggmotstånd fast de sög åt sig lika mkt vätska som vanliga havregryn..

Ica, LIDLs egna, AXA - inget av de märkena har gjort mig glada än tyvärr..

Rekomenderar starkt Favorit havregrynen från City Gross. Krävs lite längre tid i mikron, men havregryn "delas" inte och blir len (som många verkar vilja ha det?) utan de är kvar, hela. om du förstår vad jag menar? :)

J.V
2014-03-28, 15:34
Upptäckte nyss hur gott det är att ha kakao i grötenKakao, jordnötssmör och en skvätt chokladmjölk. Vinst.

tankoovich
2014-03-28, 15:36
Tänkte prova koka gröt på tevatten, återkommer med resultat!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

zxcv
2014-03-28, 15:42
Har senaste dagarna kört en god variant:

~50/25/25 ratio mellan råg/havre/risflingor
Äggvita
Cankao, choklad/hasselnöts-vassle och PB2
Kanel och sötning ovanpå

johnnie434
2014-03-28, 16:07
tänkte göra rågflingor och havregrynsgröt idag, kör jag 50/50 eller ? någon som vet (;

zxcv
2014-03-28, 16:11
tänkte göra rågflingor och havregrynsgröt idag, kör jag 50/50 eller ? någon som vet (;

Fördelningen är irrelevant för allt annat än smakens skull, bara blanda hej vilt.

peliqan
2014-03-29, 21:16
Tänkte prova koka gröt på tevatten, återkommer med resultat!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Har jag tänkt göra men aldrig vågat! Jordgubb eller cinnamon/apple borde ju bli gott

tankoovich
2014-03-29, 21:38
Har jag tänkt göra men aldrig vågat! Jordgubb eller cinnamon/apple borde ju bli gott

Kokade på 2dl rabarberte, det blev helt ok. Ingen speciell smakändring. Kan tänka mig att koka på typ hallonte och toppade hallon, de kan nog bli fint!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Aliaas
2014-03-31, 21:33
Har genom veckan testat exprimenterat lite med toppings till min gröt ja brukar köra på morgonen :)

standardgröten består av extra-tunnna havregryn, vatten,äggvita och sötströ.

Måndags: värmde messmör och ringlade över blev som kola, 8 av 10 riktigt nice :)

Tisdags: mjölk + delade skånepepparkakor i micron. gott det med men inte samma klass som i måndags 6-10

onsdags: Hackade 2 stycken questbars peanutbutter-supreme och banana nut muffin srödde över med lite xtra jordnötsmör 10-10 blir nog inte bättre än så :)

tankoovich
2014-03-31, 21:44
Har genom veckan testat exprimenterat lite med toppings till min gröt ja brukar köra på morgonen :)

standardgröten består av extra-tunnna havregryn, vatten,äggvita och sötströ.

Måndags: värmde messmör och ringlade över blev som kola, 8 av 10 riktigt nice :)

Tisdags: mjölk + delade skånepepparkakor i micron. gott det med men inte samma klass som i måndags 6-10

onsdags: Hackade 2 stycken questbars peanutbutter-supreme och banana nut muffin srödde över med lite xtra jordnötsmör 10-10 blir nog inte bättre än så :)

Älskar messmör men har fann inte testa värma det, kör du i micro bara? :)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Aliaas
2014-03-31, 21:47
Älskar messmör men har fann inte testa värma det, kör du i micro bara? :)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

aa in i micron en stund så blir det lite kolaaktigt :)

men se upp med att ha det för länge för det kan lätt fastna, dessutom får du ta en rejäl sked för det blir mindre kvar efter värmningen :)

tankoovich
2014-03-31, 21:49
aa in i micron en stund så blir det lite kolaaktigt :)

men se upp med att ha det för länge för det kan lätt fastna, dessutom får du ta en rejäl sked för det blir mindre kvar efter värmningen :)

Ska testas imorgon lät jäkligt smarrigt!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Aliaas
2014-03-31, 21:55
Återkom med resultatet (:

showfreak
2014-03-31, 23:38
Säkert postat förut. Men just nu kör jag på 1dl havregryn, 10 g linnfröolja samt 1 skopa choklad kasein. Värmer 1 dl havregryn med 2,5 dl vatten och sedan tillsällter jag oljan och kaseinet. underbart gott.

tankoovich
2014-04-01, 06:48
Återkom med resultatet (:

RESULTAT?
http://img.tapatalk.com/d/14/04/01/2a5apate.jpg
Bland den godaste gröten jag gjort,
1dl havregryn
1dl rågflingor
1banan
1ägg
1msk messmör
50ml lättmjölk

Kokade ihop havregryn, rågflingor och 3/4 banan. När den var klar rörde jag ner ett ägg sedan smältes messmör och blandandes med bananen som var kvar. Toppade gröten med denna blanding och avslutade med lite mjölk.
*drool* *drool*
Ni måste testa!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Aliaas
2014-04-01, 09:18
RESULTAT?
http://img.tapatalk.com/d/14/04/01/2a5apate.jpg
Bland den godaste gröten jag gjort,
1dl havregryn
1dl rågflingor
1banan
1ägg
1msk messmör
50ml lättmjölk

Kokade ihop havregryn, rågflingor och 3/4 banan. När den var klar rörde jag ner ett ägg sedan smältes messmör och blandandes med bananen som var kvar. Toppade gröten med denna blanding och avslutade med lite mjölk.
*drool* *drool*
Ni måste testa!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Låter seriöst helt fking otroligt *cupid*

tankoovich
2014-04-01, 09:19
Låter seriöst helt fking otroligt *cupid*

Rena rama efterrätten, lova att du testar! *Cupid*

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Aliaas
2014-04-01, 09:22
inom snar framtid kommer det komma en hejdundrande grötbild utan like ska du se c:

tankoovich
2014-04-01, 09:24
inom snar framtid kommer det komma en hejdundrande grötbild utan like ska du se c:

:eating:

jon lord
2014-04-01, 19:21
Någon som vet vart man kan få tag på havregryn som är ganska "Hårda" och ger ett visst tuggmotstånd efter färdig havregrynsgröt?
Ogillar den släta konstistens de flesta ger. Käkade nyss en stor portion dinkelflingor, första gången jag testar detta, och oavsett hur lång tid jag tillagade detta i mikron så blev det inte slät, väldigt "grovt" så kanske något du skulle gilla?
Testade även ha i messmör, vet inte om det var kombination av messmör/mjölk/dinkel/vanilj-vassle men på något konstigt vis blev det en nöt-aktig smak, svårt att säga om det är bra eller dåligt, någonstans mitt i mellan hehe, kan dock varar konsistensen som störde :) men det var något som inte var bra :Virro

Pompere
2014-04-01, 20:05
Tar det betydligt längre tid att få dinkelflingor att absorbera vattnet?
Kan tänkas prövas! Tack

jon lord
2014-04-01, 20:24
Tar det betydligt längre tid att få dinkelflingor att absorbera vattnet?
Kan tänkas prövas! Tack Jag får nog göra fler tallrikar innan jag kan ge ett uttalanade, jag hade en halvliter mjölk och 150g dinkelflingor som hade stått i kylen under natten, mikrade ca 10minuter(!) men det gjorde inte så mycket skillnad tror jag :), dock fick jag tillsätta lite vätska under tiden då den torkade ut.

Trapz
2014-04-01, 22:11
Testa Grahamsgryn, jag har för mig att det blir lite tjockare konsistens än vanliga havregryn, fast var så länge sen jag åt det nu.

Det är i stort sett som mannagrynsgröt fast med massa fiber och fullkorn osv.

Gurkyngel
2014-04-02, 11:08
Som jag nämnde på någon tidigare sida tycker jag att dinkel rulez havregryn alla dagar i veckan!

StarkaUlf
2014-04-04, 16:18
Jag hade tänkt göra en stor batch med gröt nu ikväll. Hade tänkt sikta in mig på choklad/apelsin-smak.

Blandar ni i kakaon medans ni kokar gröten eller efteråt?

Funderar på om jag ska slänga i kakaon+chokladpulvret samt apelsinjuicen+skalet direkt och koka upp gröten med allt i, eller om jag ska blanda ner allt efteråt. Vad tror ni experter? Känns som att smakerna inte kommer blandas ordentligt om man bara blandar i det efteråt :S

Det handlar om en rätt så stor batch, så det kommer bli ~40g kakao+chokladpulver.

vicarious
2014-04-04, 16:20
Använder inte kakao men jag kör chokladproteinet innan jag micrar min gröt. Tror inte det spelar så stor roll :) Glöm för allt i världen inte saltet!

StarkaUlf
2014-04-04, 16:22
Använder inte kakao men jag kör chokladproteinet innan jag micrar min gröt. Tror inte det spelar så stor roll :) Glöm för allt i världen inte saltet!

Okej :) Tror att jag kokar upp allt med apelsinjuicen + skalet, sedan slänger jag ner kakaon i slutet, när det tjocknat lite.

Noterat! Salt ska ej glömmas :)

adlan
2014-04-04, 21:49
Någon som testat låta havregrynen stå och svälla i kastrullen med vatten över natten och sedan på morgonen bara sätta på plattan o koka den?
Blev den god ?, skillnad från att bara köra vanligt på morgonen direkt från påsen ...?
Hur gjorde ni i så fall? :)

Gurkyngel
2014-04-05, 06:57
Någon som testat låta havregrynen stå och svälla i kastrullen med vatten över natten och sedan på morgonen bara sätta på plattan o koka den?
Blev den god ?, skillnad från att bara köra vanligt på morgonen direkt från påsen ...?
Hur gjorde ni i så fall? :)

Jag brukar oftast göra så och jag tycker det blir grymt! Men då har jag också chiafrön/psylliumfrön i min gröt och de behöver få suga åt sig lite vätska för att "vakna". Tror dock det blir grymt med vanliga grötingredienser också, krämigare :)
Det är väldigt enkelt. Häll allt du ska ha i din gröt (gryn, frön, nötter, torkad frukt) i en kastrull, fyll på med tänkt mängd vatten + lite extra och låt stå. Jag brukar inte ställa in i kylen. På morgonen är det bara att salta och koka som vanligt. Kanske tillsätta lite mer vatten?

peliqan
2014-04-05, 21:05
Någon som testat låta havregrynen stå och svälla i kastrullen med vatten över natten och sedan på morgonen bara sätta på plattan o koka den?
Blev den god ?, skillnad från att bara köra vanligt på morgonen direkt från påsen ...?
Hur gjorde ni i så fall? :)

Gör alltid så. Tycker det blir bättre om det får svälla några timmar och kortar väl koktiden en aning med

tankoovich
2014-04-05, 21:07
Någon som testat låta havregrynen stå och svälla i kastrullen med vatten över natten och sedan på morgonen bara sätta på plattan o koka den?
Blev den god ?, skillnad från att bara köra vanligt på morgonen direkt från påsen ...?
Hur gjorde ni i så fall? :)

Tänkte prova ladda en gryta ikväll! Hoppas de blir bra! :)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-04-05, 21:33
Jätte gott simpel " grötpudding "

havregryn och vatten ( själv tar jag 100g gryn och 6 dl vatten ) kokar, lägger i en matback med frysta bär och låter stå i kylen över natten = Supergott med lite kanel på!

vill man piffa till den kan man lägga till fryst mosad banan och en skopa proteinpulver ^^

ps, toppa med philadelphiaost / jordnötssmör.

tankoovich
2014-04-08, 19:41
Jätte gott simpel " grötpudding "

havregryn och vatten ( själv tar jag 100g gryn och 6 dl vatten ) kokar, lägger i en matback med frysta bär och låter stå i kylen över natten = Supergott med lite kanel på!

vill man piffa till den kan man lägga till fryst mosad banan och en skopa proteinpulver ^^

ps, toppa med philadelphiaost / jordnötssmör.

Denna ska testas förberedas inför imorgon nu hoppas jag att ddu håller vad du lovar! (att den är go)

Ungefär hur mkt bär? :)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-04-08, 19:55
100-150g!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

tankoovich
2014-04-09, 20:13
Jätte gott simpel " grötpudding "

havregryn och vatten ( själv tar jag 100g gryn och 6 dl vatten ) kokar, lägger i en matback med frysta bär och låter stå i kylen över natten = Supergott med lite kanel på!

vill man piffa till den kan man lägga till fryst mosad banan och en skopa proteinpulver ^^

ps, toppa med philadelphiaost / jordnötssmör.

Alltså denna var fan grymt go!
Gjorde på 80g havregryn och 150g hallon.
http://img.tapatalk.com/d/14/04/10/sepapage.jpg
När jag tog fram den i morse toppade jag med kanel och varm mjölk ! Riktigt fint!

(Notera min snygga cappuccino) <3

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Aliaas
2014-04-09, 20:26
Alltså denna var fan grymt go!
Gjorde på 80g havregryn och 150g hallon.
http://img.tapatalk.com/d/14/04/10/sepapage.jpg
När jag tog fram den i morse toppade jag med kanel och varm mjölk ! Riktigt fint!

(Notera min snygga cappuccino) <3

Tapatalk + Samsung skrev detta.

mirin that cappuccino. Hur i hela gravlaxen orkar du göra en sådan på morgonen ^^

tankoovich
2014-04-09, 20:36
mirin that cappuccino. Hur i hela gravlaxen orkar du göra en sådan på morgonen ^^

MORGONMÄNNSKA :o:o ,
har cirkus 1.45h på morgonen innan jag lär dra så man hinner pyssla lite!
Cappuccino på morgonen är som snus för en snusare. Klarar mig inte utan den. *drool*

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-04-09, 20:40
Haha niceee! ser ju bra ut! :D

adlan
2014-04-09, 21:07
Någon som testat kakao i gröten?
Eller har ni några andra bra tips på vad man kan göra?
Själv testade jag att göra gröt i morse som smakade kanelbulle :), blanda i kardemumma och kanel och nån form av sötning för annars smakar det inte gott, glömde blanda i när jag koka så tog lite socker uppepå men blir nog godare då man blandar i när man kokar.

Ozziking
2014-04-09, 21:08
Någon som testat kakao i gröten?
Eller har ni några andra bra tips på vad man kan göra?
Själv testade jag att göra gröt i morse som smakade kanelbulle :), blanda i kardemumma och kanel och nån form av sötning för annars smakar det inte gott, glömde blanda i när jag koka så tog lite socker uppepå men blir nog godare då man blandar i när man kokar.

joo det smakar inte så mycket faktiskt. blir mest färg. Chokladprotein bli andra grejer dock ^^

tankoovich
2014-04-09, 21:25
Någon som testat kakao i gröten?
Eller har ni några andra bra tips på vad man kan göra?
Själv testade jag att göra gröt i morse som smakade kanelbulle :), blanda i kardemumma och kanel och nån form av sötning för annars smakar det inte gott, glömde blanda i när jag koka så tog lite socker uppepå men blir nog godare då man blandar i när man kokar.

1 dl havregryn
1 dl rågflingor
5dl vatten
Salt
1 msk kakao
1 banan
koka ihop ovanstående

släng i ett ägg och rör om när det är klart.
Toppa med hallon och mjölk .
Top 3 av mina favvoriter!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Jeml
2014-04-09, 21:53
chokladprotein är riktigt gott att blanda i.

adlan testa overnight oatmeal. blanda 2dl havregryn med 2dl mjölk och lite vaniljsocker+socker, ställ i en skål i kylen över natten (utan att koka). skitgott att äta sen med frysta bär eller sylt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ozziking
2014-04-09, 21:56
Jeml: på mornarna får jag i mig ~ 25g protein sammanlagt. Kan jag lägga i en skopa pulver i gröten där ist? Eller är det mer opti efter träning med massor av protein? När vi tänker göra sig av med pulver.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jeml
2014-04-09, 21:58
Jeml: på mornarna får jag i mig ~ 25g protein sammanlagt. Kan jag lägga i en skopa pulver i gröten där ist? Eller är det mer opti efter träning med massor av protein? När vi tänker göra sig av med pulver.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

nej havregrynsgröt på 2-3dl gryn och 1dl proteinpulver är riktigt gott. kör på det :) blanda ner ett ägg och ät mjölk till, blir en lagom frulle där på 600-800kcal :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

adlan
2014-04-09, 22:05
Vassle eller kasein pulver? :)

Jeml
2014-04-09, 22:08
Vassle eller kasein pulver? :)

spelar ingen större roll. föredrar vassle av flera anledningar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tankoovich
2014-04-15, 07:25
http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/usa9e9yp.jpg

"Chokladgröt" toppat med vinbär och mjölk!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-04-15, 11:37
"Grötpudding" med blåbär toppat med rivet äpple och kanel!

+ 2 ägg till = mycket gott!


http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/amyhudug.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/ny6ahype.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/7aqejybe.jpg


Skickas från min iPhone via Tapatalk

adlan
2014-04-15, 12:36
Recept på det där tack :)

Ozziking
2014-04-15, 12:40
Jag brukar göra:

100g gryn och 5-7 DL vatten ( 6 )
Koka med 1 tsk kanel, kardemumma och ingefära.

Lägg det i en matback/skål med frysta bär, rör runt och låt stå över natten i kylen.

Toppa med rivet äpple och kanel.

Om man vill kan man röra ner ett rått ägg medans man kokar gröten, blir krämigt och gott :).


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jeml
2014-04-15, 18:23
ozzi har du testat vanlig overnight oats? nör man blandar havregryn med mjölk (+smaksättning) och bara låter stå över natten i kylskåpet? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ozziking
2014-04-15, 18:41
Hm.. Naee.. Inte vad jag kan minnas! Är det gott? Gör man inte med yoghurt?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jeml
2014-04-15, 18:48
Hm.. Naee.. Inte vad jag kan minnas! Är det gott? Gör man inte med yoghurt?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

testa. ta lika många deciliter mjölk som gryn (2,5dl mjölk till 100g gryn) och smaksätt med kryddor o sötning.

ja det är gott, jag kör med vaniljsocker+stevia och sen kastar i frusna hallon ovanpå till frukost.

om du testar vill jag gärna höra skillnaden mot den variant du gör.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

zxcv
2014-04-15, 19:26
Jag hakar på att prova Ozzis påhitt då jag inte tycker overnight oats kommer ens i närheten av helt vanlig nykokt gröt.

Jag gjorde 50/50 rågflingor/havregryn, kokade med äggvita samt rörde ner PB2, Cankao och choklad/hasselnöts-vassle efteråt. På med hallon och in i kylen. Återkommer i morgon bitti med utlåtande!

MuskelMasen
2014-04-15, 19:30
Jag hakar på att prova Ozzis påhitt då jag inte tycker overnight oats kommer ens i närheten av helt vanlig nykokt gröt.

Jag gjorde 50/50 rågflingor/havregryn, kokade med äggvita samt rörde ner PB2, Cankao och choklad/hasselnöts-vassle efteråt. På med hallon och in i kylen. Återkommer i morgon bitti med utlåtande!


Hoppas på bild med!

Ozziking
2014-04-15, 19:32
Låter spännande!

Jeml: ska testa det! :D


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jeml
2014-04-15, 19:33
ska nog testa din variant med och jämföra :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ozziking
2014-04-15, 19:35
Haha gör det!

Jag är väldigt förtjust i kall mat. Därför testade jag att ställa in den i kylen över natten. Gillar puddingkonsistensen. Sen om man rör runt lite blir det som en kompakt gröt! *thumbsup*


Skickas från min iPhone via Tapatalk

zxcv
2014-04-15, 19:35
Hoppas på bild med!

Haha självfallet, och här har du en teaser: (och notera, om det nu går, den redan episka konsistensen man får av äggvita och snabba handleder)

107036

Ozziking
2014-04-15, 19:36
Om du vill kan du blanda ner hallonen i gröten direkt!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

zxcv
2014-04-15, 19:38
Om du vill kan du blanda ner hallonen i gröten direkt!

Äre sant? Kan man verkligen det? :cool:

Vi provar såhär första gången, man måste ju sätta sin egna touch på det hela!

MuskelMasen
2014-04-15, 19:38
Det såg förbannat fint ut. Blev ruskigt sugen nu, blir nog samma för mig i morgon!

koncept
2014-04-15, 22:00
Godaste versionen av overnights oats är att göra en sorts risgrynsgröt på det istället för havregryn.

Ta kokat vitt ris och häll ner en del yoghurt och valfri smaksättning eller proteinpulver.
Jag brukar köra naturell lättyoghurt, lätt kokosmjölk och vaniljpulver, och sen krydda med kanel, ingefära, lite nejlika och kardemumma. Äts kall med varma bär.

zxcv
2014-04-16, 06:16
Godaste versionen av overnights oats är att göra en sorts risgrynsgröt på det istället för havregryn.

Ta kokat vitt ris och häll ner en del yoghurt och valfri smaksättning eller proteinpulver.
Jag brukar köra naturell lättyoghurt, lätt kokosmjölk och vaniljpulver, och sen krydda med kanel, ingefära, lite nejlika och kardemumma. Äts kall med varma bär.

Det du beskriver är davosgröt, inte overnight oats. Och det blir ännu godare med riktigt grötris istället för vanligt ris!

zxcv
2014-04-16, 08:04
...Återkommer i morgon bitti med utlåtande!

"Grötpuddingen" var god. Bättre än "vanliga" overnight oats och således ett perfekt alternativ om man har bråttom på morgonen, men vågar nog påstå att nykokt fortfarande står i topp.

Ozziking
2014-04-16, 08:18
Ja nykokt är väldigt gott.

Kul att du gillade det! Lite "läskigt" med pudding konsistensen :P

Glad jag blev att det vart uppskattat *cupid*



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jeml
2014-04-16, 08:21
jag testar nog imorgon med.

kommer isåfall koka med vaniljsocker+stevia+kardemumma+kanel
1 ägg
hackat äpple

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ozziking
2014-04-16, 08:23
jag testar nog imorgon med.

kommer isåfall koka med vaniljsocker+stevia+kardemumma+kanel
1 ägg
hackat äpple

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Låter skitbra! *thumbsup*


Skickas från min iPhone via Tapatalk

peliqan
2014-04-20, 11:30
1dl rågflingor malda till finare konsistens, 1 dl havregryn, 1 ägg, 20 g chokladvassle, 1 msk kakao, 2 msk, kaffe, sötströ. Toppades med blåbär och kanel.

jon lord
2014-04-20, 12:18
Diverse grötbilder som jag hitta i min "photo stream" från dom senaste veckorna.

http://i.imgur.com/F3KqeAK.jpg
http://i.imgur.com/Lt3EoOy.jpg
http://i.imgur.com/OScuLSw.jpg
http://i.imgur.com/6IZZMkM.jpg

Har även hittat polenta & Hel bovete som det ska grötXperimenteras(tm) med inom en snar framtid

adlan
2014-04-20, 13:56
Måste bara fråga om nån har testat ha kaffe/kaffe pulver i gröten?
Eller typ choklad protte och kaffe?
Btw brust på annat har jag bläddrat igenom hela tråden och fan vad mkt man kan göra med bara havregryn/gröt! :) måste börja experimentera lite! XD

skum
2014-04-20, 14:29
Måste bara fråga om nån har testat ha kaffe/kaffe pulver i gröten?
Eller typ choklad protte och kaffe?
Btw brust på annat har jag bläddrat igenom hela tråden och fan vad mkt man kan göra med bara havregryn/gröt! :) måste börja experimentera lite! XD
Detta kanske skulle vara något att testa i gröten :)
http://sciteconline.com/images/products-crystal/normal/scitec_protein_coffee.png

Filipb
2014-04-20, 14:52
Måste bara fråga om nån har testat ha kaffe/kaffe pulver i gröten?
Eller typ choklad protte och kaffe?
Btw brust på annat har jag bläddrat igenom hela tråden och fan vad mkt man kan göra med bara havregryn/gröt! :) måste börja experimentera lite! XD

Chokladprotein (alt cankao) + lite kallt kaffe i gröten är riktigt gott.

jon lord
2014-04-20, 22:07
Måste bara fråga om nån har testat ha kaffe/kaffe pulver i gröten?
Eller typ choklad protte och kaffe?
Btw brust på annat har jag bläddrat igenom hela tråden och fan vad mkt man kan göra med bara havregryn/gröt! :) måste börja experimentera lite! XD

Gröt experiment #545
Quinoa/havre/råg, psylliumfrön, Gojibär, sötningsmedel, kanel, en espresso shot och lite malda espressobönor.

Smakade som Whey-FX mocha blandat i gröt (vilket är grymt gott! jag har nog störda smaksinnen :D)
http://i.imgur.com/753CpXj.jpg
Har testat medd snabbkaffe, malda kaffebönor och rent kaffe i gröten. Funkar helt Ok, speciellt snabbkaffe

tankoovich
2014-04-25, 21:05
http://img.tapatalk.com/d/14/04/26/6udu9y6e.jpg
Havre och råggröt med "chockladbollsröra", skivad banan samt mjölk.
Inte en topp gröt på min lista men kul med lite variation! :)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

MuskelMasen
2014-05-03, 14:29
107267
2dl havregryn
4dl vatten
2 rivna morötter
Sötningsmedel.

Blev förvånandes gött faktiskt!

Jeml
2014-05-03, 14:41
107267
2dl havregryn
4dl vatten
2 rivna morötter
Sötningsmedel.

Blev förvånandes gött faktiskt!

Krydda med kanel, kardemumma, ingefära nästa gång = morotskaka :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

MuskelMasen
2014-05-03, 14:42
Krydda med kanel, kardemumma, ingefära nästa gång = morotskaka :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk


Fasen att jag inte tänkte på det, ska testas!
Testade att ha i rivet apelsinskal också, det blev riktigt gott. ;)

raddum
2014-05-03, 15:18
Någon som har ett bra tips på och få volym? Mer vatten har jag testat men blir för rinnigt (kanske måste koka längre?).

Micra havregryn och måttligt med vatten, ta ur micron och rör sakta ner vatten tills det blir lite vattnigt, sen in i micron igen tills den blir torrare och fluffig. Går att göra om processen 2 ggr. Funkar fint med rågflngor också

HerrLuta
2014-05-03, 19:20
107267
2dl havregryn
4dl vatten
2 rivna morötter
Sötningsmedel.

Blev förvånandes gött faktiskt!

Såg ju riktigt smarrigt ut! Måste testas :D

MuskelMasen
2014-05-03, 19:22
Såg ju riktigt smarrigt ut! Måste testas :D


Indeed, berätta om hur det blev!

Reaper123
2014-05-05, 11:09
Jag äter nästan upp 1,5 kg havregryn i veckan som gröt men då nästan all gröt äts på jobbet blir det inga snygga upplägg direkt, men förr-förra helgen köpte jag stora djupa skålar och fick dessutom en ny telefon så fick lite inspiration att ta kort på gröten som ätits hemma!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0062.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0171.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0107.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0063.JPG

Gröt *cupid*

tankoovich
2014-05-05, 11:11
Jag äter nästan upp 1,5 kg havregryn i veckan som gröt men då nästan all gröt äts på jobbet blir det inga snygga upplägg direkt, men förr-förra helgen köpte jag stora djupa skålar och fick dessutom en ny telefon så fick lite inspiration att ta kort på gröten som ätits hemma!


Gröt *cupid*

Ser gott ut, skriv gärna vad de olika skålarna innehåller! *cupid*

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Reaper123
2014-05-05, 11:46
Ser gott ut, skriv gärna vad de olika skålarna innehåller! *cupid*

Tapatalk + Samsung skrev detta.Havregrynsgröt med chiafrön av olika slag, bland annat "morotskake-style" (bild 3).

Tillbehören är soygurt med olika sorters smak, en grön silkestofusmet (experiment) med hackat äpple, frysta bär m.m.

Smaksättaren som ser ut som svartpeppar är mortlade kardemummakärnor (ni borde prova detta om ni gillar kardemumma!), sen vaniljpulver (bourbon), kanel och ja det var nog allt.

Höftar hej vilt, men koka gröt vet väl alla hur man gör :)

Megustaa
2014-05-06, 12:49
Är det någon som har tips på andra gröter än just havregrynsgröt? Jag älskar den gröten men tyvärr går min IBS fullständigt bananas om jag äter det och jag letar efter en gröt som kanske kan ersätta den...

Mannagrynsgröt fixar jag men det är ju rätt snabba kolisar, bovetegröt har jag testat men den smakar perkele, några andra tips?

adlan
2014-05-06, 13:07
Är det någon som har tips på andra gröter än just havregrynsgröt? Jag älskar den gröten men tyvärr går min IBS fullständigt bananas om jag äter det och jag letar efter en gröt som kanske kan ersätta den...

Mannagrynsgröt fixar jag men det är ju rätt snabba kolisar, bovetegröt har jag testat men den smakar perkele, några andra tips?

grahamsgrynsgröt?

peliqan
2014-05-06, 13:35
Är det någon som har tips på andra gröter än just havregrynsgröt? Jag älskar den gröten men tyvärr går min IBS fullständigt bananas om jag äter det och jag letar efter en gröt som kanske kan ersätta den...

Mannagrynsgröt fixar jag men det är ju rätt snabba kolisar, bovetegröt har jag testat men den smakar perkele, några andra tips?

Rågflingor, rågmjöl

vicarious
2014-05-06, 14:00
Är det någon som har tips på andra gröter än just havregrynsgröt? Jag älskar den gröten men tyvärr går min IBS fullständigt bananas om jag äter det och jag letar efter en gröt som kanske kan ersätta den...

Mannagrynsgröt fixar jag men det är ju rätt snabba kolisar, bovetegröt har jag testat men den smakar perkele, några andra tips?

Vad spelar det för roll om jag får fråga?

Råg och graham gillar jag men om havre ger din mage problem är de kanske inte bättre. Är det fibrerna som ställer till det?

Starvation
2014-05-06, 14:40
Helvete vad gott det såg ut att vara Reaper123... Nu blev jag sugen

Megustaa
2014-05-07, 14:40
Vad spelar det för roll om jag får fråga?

Råg och graham gillar jag men om havre ger din mage problem är de kanske inte bättre. Är det fibrerna som ställer till det?

Blodsockernivåerna och så att man brukar stå sig längre på långsamma, men man kan ju alltid slänga ner lite proteinpulver i gröten så får man i alla fall det :)

Alltså min mage är un poco loco för jag har kommit fram till att det är vattenlösliga fibrer framförallt som jag inte fixar, banan, keso och havre är exempel på saker som jag inte kan äta öht, även grövre fibrer har jag problem med ibland.

MuskelMasen
2014-05-07, 21:24
107356
Håller tummarna för två st "baked oatmeal", ungskörd havregrynsgröt med andra ord.

1st: äpple, kanel, äggvita, mjölk, russin, sötning och havregryn.
2st: morot, kardemumma -||-

:D

MuskelMasen
2014-05-07, 21:25
107356
Håller tummarna för två st "baked oatmeal", ungskörd havregrynsgröt med andra ord.

1st: äpple, kanel, äggvita, mjölk, russin, sötning och havregryn.
2st: morot, kardemumma -||-

:D


+1 för schlafsig ugn.

Ozziking
2014-05-07, 21:33
Tips på ett bra sötströ likt stevia? Eller något stevia sötningsmedel?

Ska göra morotskakagröt :3


Skickat ifrån matbordet.

tankoovich
2014-05-07, 21:35
Tips på ett bra sötströ likt stevia? Eller något stevia sötningsmedel?

Ska göra morotskakagröt :3


Skickat ifrån matbordet.

Du behöver inte stevia slå i lite socker istället!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-05-07, 21:48
Tycker det krävs så mycket för söt smak :/

Lägger hellre de kolhydraterna på något annat isåfall, topping med banan eller så..

:3




Skickat ifrån matbordet.

tankoovich
2014-05-07, 21:52
Tycker det krävs så mycket för söt smak :/

Lägger hellre de kolhydraterna på något annat isåfall, topping med banan eller så..

:3




Skickat ifrån matbordet.

Fortfarande väldigt nojjig, du behöver ALLA kolhydrater du kan få i dig men är det så att du har banan kan du ju faktiskt söta med den :D Det gör jag alltid i min morgongröt!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-05-08, 06:55
Smart, får testa mig fram med socker och banan.

:)


Skickat ifrån matbordet.

tankoovich
2014-05-08, 07:10
Testa koka gröten med en halv banan , den andra halvan lägger du i ett glas tillsammans med en msk messmör och kör in i micro i 30 sek! Smeta på det som toppning på gröten och njut!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

MuskelMasen
2014-05-08, 07:15
Testa koka gröten med en halv banan , den andra halvan lägger du i ett glas tillsammans med en msk messmör och kör in i micro i 30 sek! Smeta på det som toppning på gröten och njut!

Tapatalk + Samsung skrev detta.


Varm banan med jordnötsmör är också riktigr gott!

MuskelMasen
2014-05-08, 17:17
Tips på ett bra sötströ likt stevia? Eller något stevia sötningsmedel?

Ska göra morotskakagröt :3


Skickat ifrån matbordet.


Hermesetas lättströ, det kör jag en del med. Den pallar värme och smakar inte beskt som andra sötningsmedel kan göra om man slänger på lite för mycket! ;)

Lin
2014-05-08, 19:29
Tips på ett bra sötströ likt stevia? Eller något stevia sötningsmedel?

Ska göra morotskakagröt :3


Skickat ifrån matbordet.

Icas är god och billigast tror jag :)

Lin
2014-05-08, 19:31
Jag äter nästan upp 1,5 kg havregryn i veckan som gröt men då nästan all gröt äts på jobbet blir det inga snygga upplägg direkt, men förr-förra helgen köpte jag stora djupa skålar och fick dessutom en ny telefon så fick lite inspiration att ta kort på gröten som ätits hemma!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0062.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0171.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0107.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0063.JPG

Gröt *cupid*

Ser riktigt gott ut! bra bilder också, undrar vilken mobil du skaffade?

jon lord
2014-05-08, 19:59
Reapers grötbilder ser sjukt goda ut!

Ursäkta för mina kassa bilder, lite diverse konstiga grötmixar från senaste tiden:

Gröt experiment #4567
Gröt mixad med al dente kokt pasta (ja dafuq :D), smakade bra!
Smaksatt med ägg, vanilj-vassle, messmör & kanel
http://i.imgur.com/UqtWAw7.jpg

Mannagrynsgröt med musli & krossade skorpor
http://i.imgur.com/Vi8UcDf.jpg

Gröt, mjölk & fluff
http://i.imgur.com/L87lOgq.jpg

Reaper123
2014-05-08, 20:01
Ser riktigt gott ut! bra bilder också, undrar vilken mobil du skaffade?Tack. Fick hem en Xperia Z2 på releasedagen :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Aliaas
2014-05-08, 21:52
Reapers grötbilder ser sjukt goda ut!

Ursäkta för mina kassa bilder, lite diverse konstiga grötmixar från senaste tiden:

Gröt experiment #4567
Gröt mixad med al dente kokt pasta (ja dafuq :D), smakade bra!
Smaksatt med ägg, vanilj-vassle, messmör & kanel
http://i.imgur.com/UqtWAw7.jpg

Mannagrynsgröt med musli & krossade skorpor
http://i.imgur.com/Vi8UcDf.jpg

Gröt, mjölk & fluff
http://i.imgur.com/L87lOgq.jpg

Kunglig fantasi :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Ozziking
2014-05-08, 21:54
Gillar fluffet enormt *drool*


Skickat ifrån matbordet.

sotala
2014-05-08, 23:39
Gröt med aromat och smör is the shit! Haha xD

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Klein
2014-05-09, 04:02
Någon som testat att göra gröt på hela korngryn? De blötläggs först över natten. Sedan kokar man gröt på dem. Tycker det slår havregryn med hästlängder. Med mjölk och kanel till.

Mickee
2014-05-11, 12:07
Tips: en enkel tråkig deff-gröt kan piffas upp genom att hälla i lite Walden farms pancake syrup vid tillagning :)

MuskelMasen
2014-05-13, 22:32
107464
60gr havregeyn
2dl vatten
2 msk kakao
1 äggula
1 mosad banan
50gr gb glass vanilj
Rivet apelsinskal

Bästa någonsin.

Vivaldi
2014-05-14, 00:10
Trutein (en skopa)
1 ägg
sötningsmedel (ca 2-3 msk)
1tsk salt
3dl havregryn
Mjölk efter kcal
10g smör

Koka gröt i mjölk/salt/vatten
Efter halva koktid vispa ned Trutein (med fördel cinnabun) samt ägget med ballongvisp
Då de kokat klart låt svalna och släng i smöret/sötningsmedlet och rör om.
Toppa med vad du vill eller sleva i dig detta rakt uppochned ... Proatmeal nådde nyss en ny nivå!

peliqan
2014-05-14, 08:09
Trutein (en skopa)
1 ägg
sötningsmedel (ca 2-3 msk)
1tsk salt
3dl havregryn
Mjölk efter kcal
10g smör

Koka gröt i mjölk/salt/vatten
Efter halva koktid vispa ned Trutein (med fördel cinnabun) samt ägget med ballongvisp
Då de kokat klart låt svalna och släng i smöret/sötningsmedlet och rör om.
Toppa med vad du vill eller sleva i dig detta rakt uppochned ... Proatmeal nådde nyss en ny nivå!

Har funderat på smör i gröten, gör så pass lite verkligen nån skillnad?

Reaper123
2014-05-14, 10:11
Har funderat på smör i gröten, gör så pass lite verkligen nån skillnad?Bara 1 ägg i gröten är som dag och natt, vilket främst är pga fettet så en klick smör lär göra susen!

skickat från min Z2:a

Pudzianovski
2014-05-14, 10:51
Shit! Lång tråd, men väldigt kul!

Jag brukar köra havregryn och mannagryn. Efter kollat lite snabbt i tråden så kör jag nu också rågflingor.

Hirsh gillade jag inte.

Vilka mer grejer kan man köra gröt på? Kan nån skriva ner de 3 godaste grynen/flingor som jag borde testa så vore det snällt! Då slipper jag läsa igenom hela tråden också ;)

/Grötblåbär

adlan
2014-05-14, 10:58
Nån god musli kan man alltid addera!
Typ 1-2 dl havregryn och 1 dl musli, tycker det var helt okej när jag testade!

vicarious
2014-05-14, 12:02
Vilka mer grejer kan man köra gröt på? Kan nån skriva ner de 3 godaste grynen/flingor som jag borde testa så vore det snällt! Då slipper jag läsa igenom hela tråden också ;)

/Grötblåbär

Grahamsmjöl eller rågmjöl. Helst med lingonsylt eller sirap :)

Ozziking
2014-05-18, 08:54
Gjorde en riktigt god grötpudding i förrgår som åts igår.

Samma som vanligt. Gör gröt och in i kylen över natten.

På morgonen bredde jag på ett tjockt lager philadelphiaost, rev ett äpple och skar ner upptinade jordgubbar i. Fantastiskt var detta! Lite kaffe på det och voilà!

Säkert gott med morot också :D http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/a2uvuny5.jpg

Heddaway
2014-05-18, 09:06
Shit! Lång tråd, men väldigt kul!

Jag brukar köra havregryn och mannagryn. Efter kollat lite snabbt i tråden så kör jag nu också rågflingor.

Hirsh gillade jag inte.

Vilka mer grejer kan man köra gröt på? Kan nån skriva ner de 3 godaste grynen/flingor som jag borde testa så vore det snällt! Då slipper jag läsa igenom hela tråden också ;)

/Grötblåbär

Brukar ha extra vatten o blanda i vetekli och linfrön. Lite mer tuggmotstånd från linfröna oxå smakar det godare =D

tankoovich
2014-05-18, 09:09
Gjorde en riktigt god grötpudding i förrgår som åts igår.

Samma som vanligt. Gör gröt och in i kylen över natten.

På morgonen bredde jag på ett tjockt lager philadelphiaost, rev ett äpple och skar ner upptinade jordgubbar i. Fantastiskt var detta! Lite kaffe på det och voilà!

Säkert gott med morot också :D http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/a2uvuny5.jpg

Ser gott ut ozzi :D


Tapatalk + Samsung skrev detta.

nippman
2014-05-18, 09:11
tankoovich! ge mig ett gröttips, har ingenting förutom havregryn, jornötssmör, 1 banan, lite mjölk och lots of whey/casein

kan man slänga ihop nått gott måntro ?

Jeml
2014-05-18, 09:15
Jag ska äta gröt nu med skivad banan, jordnötssmör och chokladmjölk :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

tankoovich
2014-05-18, 09:20
tankoovich! ge mig ett gröttips, har ingenting förutom havregryn, jornötssmör, 1 banan, lite mjölk och lots of whey/casein

kan man slänga ihop nått gott måntro ?

En av mina favoriter har du alla ingredienser till:
2dl havregryn, 4dl vatten, 1 skivad banan ner i kastrullen, koka till önskad konsistens. toppa med PB och mjölk.

Eller så kokar du på typ chokladpulver och toppar med skivad banan.

Går även att köra in lite skivad banan med pb i micron så de smälter ihop och sedan häller du det över gröten!
Yummi!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

adlan
2014-05-18, 11:01
Nån som har nått recept med gröt på/med kokos mjöl?
Tänkte kanske våga testa 2 dl gryn och 1 msk kokos mjöl? Vad tror ni?...

tankoovich
2014-05-18, 11:13
Nån som har nått recept med gröt på/med kokos mjöl?
Tänkte kanske våga testa 2 dl gryn och 1 msk kokos mjöl? Vad tror ni?...

hitta nå på nätet, testa gärna och återkom med resultat! :D

2 dl havregryn
1 msk kokosmjöl
2 dl mandelmjölk
1 ägg
1/2 banan
1 msk jordnötssmör
2 tsk kakao
1 krm vaniljpulver
Hallon
Koka ihop havregryn, kokosmjöl, mandelmjölk och ägg. Salta lite. Mosa ihop banan, jordnötssmör, kakao och vaniljpulver till en krämig sås. Servera gröten med chokladsås och hallon.

Tapatalk + Samsung skrev detta.

vicarious
2014-05-18, 13:53
Gjorde en riktigt god grötpudding i förrgår som åts igår.

Samma som vanligt. Gör gröt och in i kylen över natten.

På morgonen bredde jag på ett tjockt lager philadelphiaost, rev ett äpple och skar ner upptinade jordgubbar i. Fantastiskt var detta! Lite kaffe på det och voilà!



Haha vid första anblick såg det ut som pasta med korv :D

jon lord
2014-05-18, 14:29
Haha vid första anblick såg det ut som pasta med korv :DEller hur :), trodde jag var inne i fel tråd... Gott såg det ut iaf!

Ozziking
2014-05-18, 14:38
I know!! Hahaha!

tankoovich
2014-05-18, 15:05
Ozzi har du testat göra din grötpudding på fryst banan? :D

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Gurkyngel
2014-05-18, 15:29
Nån som har nått recept med gröt på/med kokos mjöl?
Tänkte kanske våga testa 2 dl gryn och 1 msk kokos mjöl? Vad tror ni?...

Jag brukar göra en gröt helt baserad på kokosmjöl. Blir väldigt bra :)
Kika här för recept: http://emmysliv.shapemeup.se/2013/08/26/kokosgrot/

Denna på mandelmjöl är inte heller dum: http://emmysliv.shapemeup.se/2014/01/04/kramig-mandelkokoschokladgrot/

nippman
2014-05-18, 17:25
En av mina favoriter har du alla ingredienser till:
2dl havregryn, 4dl vatten, 1 skivad banan ner i kastrullen, koka till önskad konsistens. toppa med PB och mjölk.

Eller så kokar du på typ chokladpulver och toppar med skivad banan.

Går även att köra in lite skivad banan med pb i micron så de smälter ihop och sedan häller du det över gröten!
Yummi!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

körde allt ner i kastrullen o toppade med lite kvarg som jag hade hemma, det var riktigt nice men om jag ska göra den igen toppar jag nog med jordnötssmör ist för att ha det direkt i kastrullen, tack för tipset!

vicarious
2014-05-19, 09:55
Russin kan göra enorm skillnad i havregrynsgröten. Blir så mycket godare!

tankoovich
2014-05-19, 10:26
körde allt ner i kastrullen o toppade med lite kvarg som jag hade hemma, det var riktigt nice men om jag ska göra den igen toppar jag nog med jordnötssmör ist för att ha det direkt i kastrullen, tack för tipset!


Jag toppar alltid med jordnötssmöret, har aldrig kört i det i kastrullen.. fungerade det inge bra?

Russin kan göra enorm skillnad i havregrynsgröten. Blir så mycket godare!

+1
Brukar göra vad jag kallar "slalomgröt", något vi alltid käkar innan en dag i slalombacken.

Havregryn, äppelmos, kanel, russin, mandlar. Underbart att låta russinen koka tillsammans med gröten så dom sväller lite! :D

tankoovich
2014-05-19, 10:43
En ny favvo, insperad av Ozzi's "grötpudding"
1 dl havregryn
1 dl rågflingor
4,5dl vatten
1 ägg
1 skivad fryst banan

Koka ihop havregryn, rågflingor och vatten rör i ett ägg i slutet på tillagningen. Häll ner i en matlåda och rör i fryst banan. In med den i kylskåpet o låt den stä under natten.
Ta ur och hacka ner i en skål, toppa med kanel!
Satan va gött!

http://img.tapatalk.com/d/14/05/19/5era4abe.jpg

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-05-19, 10:48
Haha gött!! Konsistensen blir grym! Brukar äta med kniv och gaffel :P

rafflan
2014-05-19, 10:54
Har ni förslag på vad man kan slänga i sin gröt på morgonen för att få mer protein? Eller ni kanske har någon blandning som ger mycket protein och kolhydrater. Vill inte köra proteinpulver i.

tankoovich
2014-05-19, 10:55
Har ni förslag på vad man kan slänga i sin gröt på morgonen för att få mer protein? Eller ni kanske har någon blandning som ger mycket protein och kolhydrater. Vill inte köra proteinpulver i.

Rör i ägg, är du fetträdd så kör i enbart äggvitan!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

rafflan
2014-05-19, 10:56
Rör i ägg, är du fetträdd så kör i enbart äggvitan!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Har hört att man kan göra det men gillar bara att äta ägg på mackor.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

tankoovich
2014-05-19, 10:59
Har hört att man kan göra det men gillar bara att äta ägg på mackor.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Har du provat i gröten? Fantastiskt gott! Om du inte tycker det låter lockande så kan du koka med mjölk eller äta ägget brevid!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Jeml
2014-05-19, 10:59
Har hört att man kan göra det men gillar bara att äta ägg på mackor.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Du blandar ju i ägget i gröteb som en smet.

Du gillar väl att äta ägg i sockerkaka? De är ungefär samma sak.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

rafflan
2014-05-19, 11:02
Har du provat i gröten? Fantastiskt gott! Om du inte tycker det låter lockande så kan du koka med mjölk eller äta ägget brevid!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Du blandar ju i ägget i gröteb som en smet.

Du gillar väl att äta ägg i sockerkaka? De är ungefär samma sak.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Nope har inte testat, men blev faktiskt sugen nu. Så 1dl havregryn, 2dl vatten, sen knäcker man ett ägg i(både äggvita och äggulan ska med eller?) och sen röra runt lite, sen in i mikron i 2 minuter.

Men vad ska man toppa detta med för att det ska bli gott? Favoriten är lingonsylt till gröt men det är så onyttigt så brukar köra frysta hallon och mjölk, som brukar fungera men är inte det bästa.

Jeml
2014-05-19, 11:09
Lingonsylt onyttigt wtf!? Då har de gått gör långt....

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

tankoovich
2014-05-19, 11:09
Nope har inte testat, men blev faktiskt sugen nu. Så 1dl havregryn, 2dl vatten, sen knäcker man ett ägg i(både äggvita och äggulan ska med eller?) och sen röra runt lite, sen in i mikron i 2 minuter.

Men vad ska man toppa detta med för att det ska bli gott? Favoriten är lingonsylt till gröt men det är så onyttigt så brukar köra frysta hallon och mjölk, som brukar fungera men är inte det bästa.

1 dl havregryn + 2 dl vatten in i micron tills det är klart. Då knäcker du i ägg och rör runt som en tok i någon minut!

Lingonsylt onyttigt.. hmpt inte direkt men de går toppen att ha i ett äpple, hallon, banan, blåbär, kanel, jordnötssmör, sylt . Testa dig fram !

Tapatalk + Samsung skrev detta.

tankoovich
2014-05-19, 11:12
Lingonsylt onyttigt wtf!? Då har de gått gör långt....

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

tänkte detsamma, ringer varningsklockor här!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

rafflan
2014-05-19, 11:15
Lingonsylt onyttigt wtf!? Då har de gått gör långt....

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

1 dl havregryn + 2 dl vatten in i micron tills det är klart. Då knäcker du i ägg och rör runt som en tok i någon minut!

Lingonsylt onyttigt.. hmpt inte direkt men de går toppen att ha i ett äpple, hallon, banan, blåbär, kanel, jordnötssmör, sylt . Testa dig fram !

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Kanske inte är så onyttigt men jag tänkte på sockret i sylten. Ska testa det där iaf med ägget, och sen testa mig fram med sylt, jordnötssmör(som är förjävla gott på mackor, det kanske också fungerar i gröt). Brukar du köra äggulan också?

Jeml
2014-05-19, 11:16
Det blir inte många gram socker i den mängd sylt man har på 1dl gröt LOL.

ja äggulan ska i, det är den som gör att det blir GÖTT :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

rafflan
2014-05-19, 13:25
Det blir inte många gram socker i den mängd sylt man har på 1dl gröt LOL.

ja äggulan ska i, det är den som gör att det blir GÖTT :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sant, ska testa det!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

StarkaUlf
2014-05-19, 16:29
Du blandar ju i ägget i gröteb som en smet.

Du gillar väl att äta ägg i sockerkaka? De är ungefär samma sak.


Det gick då att ta i ända från tårna.

Det är ungefär som att säga att en tomat och ketchup smakar likadant.

Jeml
2014-05-19, 16:33
Det gick då att ta i ända från tårna.

Det är ungefär som att säga att en tomat och ketchup smakar likadant.

Nej.

Han sa att han vara gillar ägg på macka, men jag har väldigt svårt att tro att han inte äter bakverk med ägg i, majonnäs, bearnaisesås, pajer osv..

Såna saker är ungefär jämförbart med att knäcka ett ägg i gröten imo ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

StarkaUlf
2014-05-19, 16:36
Nej.

Han sa att han vara gillar ägg på macka, men jag har väldigt svårt att tro att han inte äter bakverk med ägg i, majonnäs, bearnaisesås, pajer osv..

Såna saker är ungefär jämförbart med att knäcka ett ägg i gröten imo ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ja det beror väl på hur man vill se på det ^^

vicarious
2014-05-19, 16:38
Hursomhelst kan man ju inte säga att man gillar eller inte gillar något om man aldrig provat.

Ozziking
2014-05-19, 16:45
Hursomhelst kan man ju inte säga att man gillar eller inte gillar något om man aldrig provat.


Alltså man KAN säga det, men det finns typ ingen logik i det :P

johnnie434
2014-05-19, 17:12
Hursomhelst kan man ju inte säga att man gillar eller inte gillar något om man aldrig provat.

Jag brukar säga att jag inte tycker om surströmming fast jag aldrig provat de :D

austria
2014-05-20, 09:34
Hursomhelst kan man ju inte säga att man gillar eller inte gillar något om man aldrig provat.

Detta får säga till mina barn varje middag (Dom är 7 & 10 år)

Reaper123
2014-05-20, 11:09
Mycket prat om gröt, men dåligt med bilder tycker jag och eftersom jag äter i snitt 1-1,5 kg gryn/flingor/dito per vecka kan jag väl dra mitt strå till stacken och bjuda på den gågna helgens morgongrötskålar ;)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0873.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0697.JPG

Med lite fantasi finns det bannemej inga gränser vad man kan göra med gröten och lär nog aldrig tröttna på detta påhitt!

MuskelMasen
2014-05-20, 11:13
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_0697.JPG





Den såg förbannat aptitlig ut! *drool*

tankoovich
2014-05-20, 11:19
Att mixtra med olika grötvarianter är fantastiskt, jag har precis börjat skriva ner alla "recept" med betyg så jag inte glömmer bort dem :p Lovar att börja posta lite mer bilder också!

Det är förbannar mycket rabarber nu, ingen som har nå fiffigt knep om hur jag ska få ner lite av den i tallriken utan att det ska bli allt för suuurt?

Tapatalk + Samsung skrev detta.

MuskelMasen
2014-05-20, 11:22
Gör en rabarberkompott, det är sött och gott. Alt med sötningsmedel om du inte vill ha de extra kalorierna från sockret!

Gurkyngel
2014-05-20, 17:44
Rabarberkompott!!!! PLUS ETT!!!

RickeProson
2014-05-21, 21:53
2.5dl havregryn
3dl vatten
1dl whey100

1.5 teskedar hermesetas

ner i min "mix&go" flaska, skruvar på mixern, mixa det, skruva av och drick.

trött på micrad gröt efter 6månader och behövde variera hehe =)

tankoovich
2014-05-22, 10:22
http://img.tapatalk.com/d/14/05/22/jaqyrapy.jpg
Dagens frulle, ruggit gott!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

nippman
2014-05-22, 10:58
hur kan gröten se så "mysig" ut? slät o fin, btw tror ni man kan göra havregrynsgröt på havregryn mixat till mjöl och vanliga havregryn 50/50 för att få en lite slätare konsitens ?

Jeml
2014-05-22, 12:47
Jordgubbssylt o vaniljsås

Var förjävla fint!

http://img.tapatalk.com/d/14/05/22/4e7utehy.jpg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Aliaas
2014-05-22, 14:00
Jordgubbssylt o vaniljsås

Var förjävla fint!

http://img.tapatalk.com/d/14/05/22/4e7utehy.jpg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

oh god vaniljsås <3

MuskelMasen
2014-05-22, 14:51
Jemel, var det köp eller hemmagjord sås? :)

peliqan
2014-05-22, 14:52
hur kan gröten se så "mysig" ut? slät o fin, btw tror ni man kan göra havregrynsgröt på havregryn mixat till mjöl och vanliga havregryn 50/50 för att få en lite slätare konsitens ?

Det går bra att mixa grynen innan. En annan sak man kan göra för att få det slätare är att koka på svagare värme längre tid :)

Jeml
2014-05-22, 15:02
Jemel, var det köp eller hemmagjord sås? :)

Köpe :) 5dl paket, perfekt. Sätter man en nypa för öppningen så håller den sig väldigt länge.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ozziking
2014-05-22, 15:11
På gröt?! Dang :D

MuskelMasen
2014-05-22, 15:15
Kan tänka mig att vaniljsås är gött då vaniljglass var förbannat gott!

tankoovich
2014-05-22, 15:19
De var den hälsogröten ;))

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Jeml
2014-05-22, 15:23
På gröt?! Dang :D

Testa det va grymt.

De var den hälsogröten ;))

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Tyckte tråden över lag var ALLDELES för nyttig :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Reaper123
2014-05-23, 08:01
Tyckte tråden över lag var ALLDELES för nyttig :D

Skickat från min GT-I9300 via TapatalkInstämmer, så här bjuder jag på min klassiska kolhydratbomb jag äter till frukost och "mellanmål" varje dag på jobbet! (inte för att jag tycker kolhydrater är onyttigt, men många jagar protein även i sina grötskålar).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_1149.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_1028.JPG

~40g havregryn, ~40g rågflingor/fiberberikat havregryn och 1msk chiafrön kokas som gröt toppat med ~3dl smaksatt soygurt en näve russin och 4 frukter (som normalt hackas ner som en fruktsallad, men orkade ej det imorse på övre bilden) + omega-3!

850-900 kcal och 70E% kolhydrater = OPTI! *flex*

Jeml
2014-05-23, 08:20
Snyggt reaper! Håller med. Försöker man göra gröten till något proteinrikt är det lätt att man förstör anrättningen.

Dagens frukost :D
kokad med en banan, smått mosad. Toppat med philadelphia marabou!

Godaste på länge tror jag.

http://img.tapatalk.com/d/14/05/23/aba2aped.jpg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Reaper123
2014-05-23, 10:27
Snyggt reaper! Håller med. Försöker man göra gröten till något proteinrikt är det lätt att man förstör anrättningen.

Dagens frukost :D
kokad med en banan, smått mosad. Toppat med philadelphia marabou!

Godaste på länge tror jag.

http://img.tapatalk.com/d/14/05/23/aba2aped.jpg

Skickat från min GT-I9300 via TapatalkHehe, right back at you!

Många som dissat denna philadelphia men tyckte personligen den var rätt okej, som en "nyttigare" variant på nutella/övriga fullfeta liknande produkter :D

När jag ser att du gillar banan, måste ju jordnötsmör vara en trevlig topping (om man nu gillar det). Nu avskyr jag personligen banan, men använde jordnötsmör rätt frekvent under förra bulken just i gröten för att få in 100-150 extra kcal utan nämnvärd ökad mättnad :)

Jeml
2014-05-23, 11:18
Dissa den? Ja tycker den är skitgod :)
Väldigt söt, absolut.

Jag har ätit exakt samma gröt fast med jordnötssmör istället för philadelphian. Tycker faktiskt detta var mycket godare :) Finns bild på den gröten nån vecka bakåt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

HerrLuta
2014-05-23, 17:58
Snyggt reaper! Håller med. Försöker man göra gröten till något proteinrikt är det lätt att man förstör anrättningen.

Dagens frukost :D
kokad med en banan, smått mosad. Toppat med philadelphia marabou!

Godaste på länge tror jag.

http://img.tapatalk.com/d/14/05/23/aba2aped.jpg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Fii fan Jeml! Blir att inhandla dirr inför nästa grötfrukost då mina egna varianter har gått i repris något länge nu :D

tankoovich
2014-05-24, 07:35
Banan och ägg gröt toppat med jordgubbar, pauluns granola (för lite crunch) samt mjölk
http://img.tapatalk.com/d/14/05/24/ve4a8aba.jpg


Tapatalk + Samsung skrev detta.

Heddaway
2014-05-24, 08:15
Jag klarar inte av att äta gröt på sommaren... Jag blir så himla varm efter en stund av alla kolhydrater och att gröten är varm ofc. Gonna miss it :( :(

lillmesen
2014-05-24, 08:17
Jag klarar inte av att äta gröt på sommaren... Jag blir så himla varm efter en stund av alla kolhydrater och att gröten är varm ofc. Gonna miss it :( :(

over night oates då? :)

Heddaway
2014-05-24, 19:31
over night oates då? :)

Har allt testat det men gröt ska va vanlig gröt imo. Byter hellre ut kolhydraterna mot grova mackor även om gröt är det allra bästa o godaste :)

MuskelMasen
2014-05-24, 19:41
Jag klarar inte av att äta gröt på sommaren... Jag blir så himla varm efter en stund av alla kolhydrater och att gröten är varm ofc. Gonna miss it :( :(


Exakt lika, lökar som en galning efter åt!

tankoovich
2014-05-24, 19:42
Samma här, men det är fan värt det. Så galet underbart med en tallrik gröt på kvällskvisten :-)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

MuskelMasen
2014-05-24, 19:43
Håller med, lite lök i sängen är de värt.

tankoovich
2014-05-24, 19:43
Samma här, men det är fan värt det. Så galet underbart med en tallrik gröt på morgonen :-)

Tapatalk + Samsung skrev detta.



Tapatalk + Samsung skrev detta.

tankoovich
2014-05-24, 19:44
Menade självklart morgonen men kvällen är lika bra den. En morgon tallrik och en kvällstallrik är standard!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

MuskelMasen
2014-05-24, 19:48
Härligt att lägga den på kvällen, då kan man smacka på med kvarblivna kalorier!

tankoovich
2014-05-24, 19:59
Härligt att lägga den på kvällen, då kan man smacka på med kvarblivna kalorier!

ah, blir ofta sagolika blandningar, är alltid kass på att planera dagarna så blir 1000kcal gröt ganska ofta ;)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Heddaway
2014-05-24, 20:11
Kommer nog spara mig till bulken i höst ändå och äta rediga jävla tallrikar me rekti gröt o massa götte uppepå istället för jag har problem att hålla gröten kcalsnål :D eller ta det någon skitkall o regnig sommardag inför ett benpass höhö

Gurkyngel
2014-05-24, 20:12
Lördagsmiddagen varav i alla fall hälften var gröt ;)

Saltå Kvar dinkelgröt + riven zucchini, chiafrön och kanel. Lågkalori blåbär/hallonkräm, cashewmjölk, vaniljkaseinkräm, hallon, macadamianötter och jordnötssås.

http://emmysliv.shapemeup.se/files/2014/05/DSCN4186.jpg

Jeml
2014-05-25, 09:40
Körde frukostgröt med hackat äpple, kanel och vaniljsås idag. Det rekommenderas :) blev ingen mil dock.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jeml
2014-05-26, 08:27
Körde frukostgröt med hackat äpple, kanel och vaniljsås idag. Det rekommenderas :) blev ingen mil dock.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

http://img.tapatalk.com/d/14/05/26/ezy3yge3.jpg

tankoovich
2014-05-26, 08:35
http://img.tapatalk.com/d/14/05/26/ezy3yge3.jpg

Efterrätt ;)
Har du testat göra egen vaniljsås förresten? En jäkla skillnad!
Vad har du för macros på den där tallriken btw? ;)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Jeml
2014-05-26, 08:40
Efterrätt ;)
Har du testat göra egen vaniljsås förresten? En jäkla skillnad!
Vad har du för macros på den där tallriken btw? ;)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Haha ja typ :)
Jodå, klart jag har det! Går inte alls att jämföra. Köpesås är kattpiss jämfört med det. Men känns inte befogat att hälla över 1dl grädde på gröten till frukost... :p

~500kcal
15g protein
11g fett
87g kolhydrat

Sen en proteinbar på det.

Ozziking
2014-05-26, 09:19
Haha ja typ :)
Jodå, klart jag har det! Går inte alls att jämföra. Köpesås är kattpiss jämfört med det. Men känns inte befogat att hälla över 1dl grädde på gröten till frukost... :p

~500kcal
15g protein
11g fett
87g kolhydrat

Sen en proteinbar på det.


Vilken vaniljsås?

Jeml
2014-05-26, 09:31
Vilken vaniljsås?

Ekströms på tetrapack.

Ozziking
2014-05-26, 09:31
Ekströms på tetrapack.


Ska testa din kombo :) tror du det är gott med Hallon? :)

Jeml
2014-05-26, 09:34
Ska testa din kombo :) tror du det är gott med Hallon? :)

Ja garanterat. Vilken frukt/bär/sylt som helst funkar med vaniljsås typ :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

JMF
2014-05-26, 13:11
Philadelphia marabou på gröten var ju guld värt!

Jeml
2014-05-26, 13:13
Philadelphia marabou på gröten var ju guld värt!

Ja de e grymt gott faktiskt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Aliaas
2014-05-26, 13:49
Banan mosad med messmör in i micron. Det på gröten helt sjukligt gott

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

tankoovich
2014-05-26, 13:50
Banan mosad med messmör in i micron. Det på gröten helt sjukligt gott

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Det är helt galet bra!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Ozziking
2014-05-26, 20:18
http://img.tapatalk.com/d/14/05/26/ezy3yge3.jpg

imorgon testas detta fast med marsáns pulversås och hallon ist för äpple :)

Jeml
2014-05-26, 20:25
Gött :) samma sak som såsen jag använde bara det att du blandar den själv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Pompere
2014-05-26, 21:12
Saffransarom i gröt 50/50 mjölk o vatten.
Vaniljkasein/vassle
russin
massor med kanel
stevia
hackade sötmandlar

BOOOM
Godast på länge

Ozziking
2014-05-27, 06:52
http://img.tapatalk.com/d/14/05/27/ehy4erap.jpg

Vaniljsåsen blev fluffig och inte så söt som jag trodde, men gott var det iallafall!! 😃

Reaper123
2014-05-27, 09:57
Basen i min gröt är i 9 fall av 10 2-3 dl havregryn (ibland 1/3 rågflingor eller liknande), 1 msk chiafrön + en nypa salt och kokar nästan alltid den i mikron (äter tex gröt 2ggr/dag på jobbet = smidigt)...

här toppat med blåbärs-soygurt och frysta blåbär och lite socker.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_1320~2.jpg

samma bär, men valde en jordgubbs-soygurt och en kollega gav mig en ask med smarties som jag använde som "strössel"!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_1327~2.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_1366.JPG

När det äts gröt hemma brukar jag lyxa till det lite...

här kokade jag gröten med hallon och toppade med "chokladdryck", krossade kardemummakärnor och lite frysta hallon.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_1207~2.jpg

den klassiska "morotskakegröten" jag ofta äter, där jag river ner morot vid kokningen och sedan smaksätter med kardemumma och kanel m.m. Toppades med ett rivet äpple, lite socker, krossade kardemummakärnor och "chokladdryck".
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/DSC_1254~2.jpg

Behöver jag säga att jag är missbrukare av gröt?

Filipb
2014-05-27, 10:20
Uppfyller chiafrön någon speciell funktion? Eller är det för att öka volym likt psyllium? (Det andra känns dock jävligt ologiskt då du redan äter stora mängder :D )

Reaper123
2014-05-27, 10:30
Uppfyller chiafrön någon speciell funktion? Eller är det för att öka volym likt psyllium? (Det andra känns dock jävligt ologiskt då du redan äter stora mängder :D )Chiafröt sväller inte upp på 2-3 min i mikron (jag blötlägger alltså inget före tillagningen, då tex chia-pudding ger sjukt fin volym!), så är enbart näringsinnehållet jag är ute efter!

tankoovich
2014-05-27, 18:43
Reaper, fan va fina tallrikar! jag har tagit efter dig och käkar en tallrik gröt som mellanmål på jobbet! Sjukt gott i enkelt. Lär testa en morotskakegröt någon dag, de låter spännande!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

SteelPulse
2014-05-27, 19:30
Jag hatar gröt och äter det varje dag. Nån kanske har nämnt det i tråden redan, men jag vill tipsa om att pudra havregrynsgröten med Start, gärna kanel och mjölk också. Tycker det blir ätligt då och mycket godare än att bara ha på nån sylt, banan eller socker, konsistensen blir lite trevligare.

Hej

Ozziking
2014-05-27, 20:12
Jag hatar gröt och äter det varje dag. Nån kanske har nämnt det i tråden redan, men jag vill tipsa om att pudra havregrynsgröten med Start, gärna kanel och mjölk också. Tycker det blir ätligt då och mycket godare än att bara ha på nån sylt, banan eller socker, konsistensen blir lite trevligare.



Hej


Testa att göra gröt, låt den stå i kyl så den blir kall och dra på vaniljsås.

Aliaas
2014-05-27, 20:16
Jag hatar gröt och äter det varje dag. Nån kanske har nämnt det i tråden redan, men jag vill tipsa om att pudra havregrynsgröten med Start, gärna kanel och mjölk också. Tycker det blir ätligt då och mycket godare än att bara ha på nån sylt, banan eller socker, konsistensen blir lite trevligare.

Hej

Varför äter du inte bara start med mjölk då? eller en macka till. :O

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

vicarious
2014-05-27, 21:54
Varför äter du inte bara start med mjölk då? eller en macka till. :O

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

+1 :confused:

MuskelMasen
2014-05-27, 22:05
107664
Det enda rätta sättet att äta gröt!
Havregryn kokat med ägg och hallon, toppat med Snicker-glass.
Srs love...

Aliaas
2014-05-27, 22:10
107664
Det enda rätta sättet att äta gröt!
Havregryn kokat med ägg och hallon, toppat med Snicker-glass.
Srs love...

Wow tro fan att det är gott :D

tankoovich
2014-05-28, 08:46
Havregryn, Rågflingor, Banan, Kakao, Ägg och Jordgubbar
Deam gött!
http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/9y8atume.jpg

Tapatalk + Samsung skrev detta.

HerrLuta
2014-05-28, 10:18
107664
Det enda rätta sättet att äta gröt!
Havregryn kokat med ägg och hallon, toppat med Snicker-glass.
Srs love...

THIS! Vilken sybarit. Ser helt underbart ut! *popcorn*

Reaper123
2014-05-28, 12:30
Reaper, fan va fina tallrikar! jag har tagit efter dig och käkar en tallrik gröt som mellanmål på jobbet! Sjukt gott i enkelt. Lär testa en morotskakegröt någon dag, de låter spännande!

Tapatalk + Samsung skrev detta.Hehe kul att höra och ja, gröt är både enkelt och gott! Din gröt lät inte dum den heller, även om jag spyr på bara åtanke av banan! :D

Har börjat tagit ut svängarna rejält nu, för att inte behöva äta "samma" varje dag och för att få upp kcal'en ytterliggare har jag börjat toppa gröten med krossade/hackade nötter och likt müsli/dito ger det en fin crunch. Att smaksätta gröten med saft är också en fin variant, om man nu inte har tillgång till bär/yoghurt eller liknande :)