handdator

Visa fullständig version : knäböj djup


knivis
2011-11-24, 10:14
Hej jag kör 5x5 och undrar hur det perfekta knäböjen ser ut. gärna med en film. tänker på djup främst men även hållning och det andra tt tänka på.

<3

Dennis93
2011-11-24, 10:21
Så djupt du kan gå utan att tappa ryggen

Nitrometan
2011-11-24, 10:47
undrar hur det perfekta knäböjen ser ut.

Pisarenko kunde böja vackert:

http://www.thedialecticalplaya.com/wp-content/uploads/2010/05/Anatoly-Pisarenko-Back-Squat-e1273322700274.jpg


Kirk Karwoski kunde också böja bra.

jKVXdamI2_A

stemag
2011-11-24, 10:54
Här finns massa bra filmer om böj:

https://www.google.com/search?hl=sv&q=squat+rx#q=squat+rx&hl=sv&prmd=imvns&source=lnms&tbm=vid&ei=JRTOToSUK8iDhQeZ6v2sDQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=4&ved=0CBIQ_AUoAw&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=b93f160f507aa9b8&biw=1111&bih=646

Macroman
2011-11-24, 11:09
Här finns massa bra filmer om böj:

https://www.google.com/search?hl=sv&q=squat+rx#q=squat+rx&hl=sv&prmd=imvns&source=lnms&tbm=vid&ei=JRTOToSUK8iDhQeZ6v2sDQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=4&ved=0CBIQ_AUoAw&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=b93f160f507aa9b8&biw=1111&bih=646

Vilka grymma gym de har i USA. Långa rader med racks o cages. Gissar att det är på ett college/universitet. Något liknande finns väl knappast i Sverige tror jag.

Fordon
2011-11-24, 13:02
Vilka grymma gym de har i USA. Långa rader med racks o cages. Gissar att det är på ett college/universitet. Något liknande finns väl knappast i Sverige tror jag.

Gör i Sverige är vi 300 miljoner invånare

Sparven från Minsk
2011-11-24, 13:06
Hej jag kör 5x5 och undrar hur det perfekta knäböjen ser ut. gärna med en film. tänker på djup främst men även hållning och det andra tt tänka på.

<3

Så, typ :D

sxyBaRIomCU
t56k_PcsdrM
BM0IH55cywI

Macroman
2011-11-24, 13:35
Gör i Sverige är vi 300 miljoner invånare

Vad är det du vill säga?

Nitrometan
2011-11-24, 13:55
Gör i Sverige är vi 300 miljoner invånare

:confused:

Nu har jag läst flera gånger. Still makes no sense.

Ronn
2011-11-24, 13:59
Tror han mena "För i Sverige är vi 300 miljoner invånare" ett sarkastiskt sätt att säga att vi har mindre marknad. :P

Fast uppenbarligen har vi marknad för mer än ett gym per ort så det är knappast där skon klämmer!

ceejay
2011-11-24, 14:12
tycker detta är bra böjar
-bmB_qWjXOw&feature=channel_video_title
S1DLXEKCSB0&feature=channel_video_title
KZwFlipXhA8&feature=channel_video_title
oL1GUMsCbjM&feature=channel_video_title

Ronn
2011-11-24, 14:17
Är väl lika bra att visa hur man inte ska göra också. :)

uMldaWWANfE

Macroman
2011-11-24, 14:24
Tror han mena "För i Sverige är vi 300 miljoner invånare" ett sarkastiskt sätt att säga att vi har mindre marknad. :P

Fast uppenbarligen har vi marknad för mer än ett gym per ort så det är knappast där skon klämmer!

Jo, fattade nog ungefär vad han menade. Sarkasm funkar dock bättre om man kan skriva korrekt...

Dock så påstod jag aldrig att vi borde ha sådana gym utan var väl mer än undran om någon sett ngt liknande i Sverige.

Tittar man på de största städerna i USA så är det bara 4 som är större än Stockholm med kranskommuner (2 miljoner inv.), NY, LA, Chicago och Houston. Det borde därför finnas någon form av marknad för detta i Stockholmsområdet iaf. Dessutom är det väl billigare att köpa in racks o cages än alla dessa maskiner? Frågan är om kundunderlaget för detta är tillräckligt stort...?

Nitrometan
2011-11-24, 14:43
Columbus i Ohio har 2 miljoner invånare. Dallas borde nog också vara med på din lista, kanske Miami?

De gymmen med många racks och burar är inte kommersiella gym utan från nåt college/universitet där t.ex. deras fotbollslag tränar. De köper de maskiner och vikter de behöver och som de tror ger resultat.

Ska man locka folk att betala medlemskap kan det bli svårt att göra det med den utrustningen.

Det handlar nog mest om potentialen att tjäna pengar på det.

z_bumbi
2011-11-24, 14:43
Så djupt du kan gå utan att tappa ryggen

Typ så och är det rejält grunt så jobba på att komma ner djupare. Att komma ner djupare är oftast en fråga om att bli rörligare och/eller förbättra tekniken men också att helt enkelt bli starkare då brist på styrka också kan hindra att man kommer ner djupt med en stång på ryggen.

Nitrometan
2011-11-24, 14:51
Typ så och är det rejält grunt så jobba på att komma ner djupare. Att komma ner djupare är oftast en fråga om att bli rörligare och/eller förbättra tekniken men också att helt enkelt bli starkare då brist på styrka också kan hindra att man kommer ner djupt med en stång på ryggen.

Kolla gärna på Sheo's stretchprogram för knäböjen. Den är bra.

Macroman
2011-11-24, 15:39
Columbus i Ohio har 2 miljoner invånare. Dallas borde nog också vara med på din lista, kanske Miami?

De gymmen med många racks och burar är inte kommersiella gym utan från nåt college/universitet där t.ex. deras fotbollslag tränar. De köper de maskiner och vikter de behöver och som de tror ger resultat.

Ska man locka folk att betala medlemskap kan det bli svårt att göra det med den utrustningen.

Det handlar nog mest om potentialen att tjäna pengar på det.

Columbus har 787 000 inv enligt wikipedia som jag kollade på.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_cities_by_population

Ja, förstod att det var gym på college. Verkar vara mkt bra gym på dessa college.

Nitrometan
2011-11-24, 15:57
Tittar man på de största städerna i USA så är det bara 4 som är större än Stockholm med kranskommuner (2 miljoner inv.), NY, LA, Chicago och Houston.

Columbus har 787 000 inv enligt wikipedia som jag kollade på.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_cities_by_population

Om du lyckas räkna ihop Stockholm till 2 miljoner så finns det ett antal "städer" runt Columbus som kan räknas in på samma sätt. :)

Enligt din lista så har de ju 9 städer med över 1 miljon invånare (och jag tror att 1 miljon är nära om man räknar Stockholm på samma sätt).

Men för att sluta gnälla så finns det många bra gym på de amerikanska universiteten. Även om det varierar mycket.

Ett exempel är "Carin Center" på Ohio State University: http://www.ohiobobcats.com/facilities/carin-center-main.html

http://grfx.cstv.com/schools/ohio/graphics/facilities/carin-cntr-main-500.jpg

frong
2011-11-24, 16:13
nitrometan
Det där ser ut som ett gym helt i min smak, herregud va fint det är...

Macroman
2011-11-24, 16:24
Om du lyckas räkna ihop Stockholm till 2 miljoner så finns det ett antal "städer" runt Columbus som kan räknas in på samma sätt. :)

Enligt din lista så har de ju 9 städer med över 1 miljon invånare (och jag tror att 1 miljon är nära om man räknar Stockholm på samma sätt).

Men för att sluta gnälla så finns det många bra gym på de amerikanska universiteten. Även om det varierar mycket.

Ett exempel är "Carin Center" på Ohio State University: http://www.ohiobobcats.com/facilities/carin-center-main.html

http://grfx.cstv.com/schools/ohio/graphics/facilities/carin-cntr-main-500.jpg

Japp, "city" får man nog jämföra med Stockholms kommun typ. 9 städer som är större än Stockholm då. Tyckte framförallt att LA verkade litet tror nog att det är runt 10 miljoner som bor i stor-LA.

Du verkar ha vissa kopplingar till Ohio. Har du gått på Ohio State själv? Grymt fint gym!

94aN
2011-11-24, 16:31
Detta kommer låta som en dum fråga men.. vad är det för skillnad mellan benböj och knäböj?

rooz
2011-11-24, 16:35
Detta kommer låta som en dum fråga men.. vad är det för skillnad mellan benböj och knäböj?

Ingen alls.

Men knäböj är den korrekta benämningen på Ära & hjältars övning.

z_bumbi
2011-11-24, 16:36
Detta kommer låta som en dum fråga men.. vad är det för skillnad mellan benböj och knäböj?

Olika namn på samma övning.

94aN
2011-11-24, 16:50
Tack :)

filmjölk
2011-11-24, 17:35
Innan du frågar vilket djup du bör köra till bör du ställa dig frågan, vad vill du ha ut av övningen?

1) Vill du bli starkare i knäböj med godkännt djup?
eller
2) Vill du kunna imponera på Kolozzeums samlade "DJUUUUUPA BÖÖÖÖJ!!!1ONE!!! A2G FFSSSS PUUUNGEN SKALL DASKA I GOLVET!!! PUT YOUR BAWLSS TO THE FLOOR MAN!! PUT YOUR BAWLLSS TO THE FLOOR!!!"maffia?
eller
3) Vill du bygga ett par hawta lår?
eller
4) En kombination av två eller tre av ovanstående?

1) Tycker jag att du skall använda dig av ett godkännt djup som "bas" och varva emellanåt (men sällan) med att gå hela vägen och hockeyböja.

2) skall du stretcha en massa, och alltid böja till maxdjup, maxtungt, samtidigt som du lyssnar på Venoms "in league with Satan" på högsta volym på repeat.

3) Köra enligt principerna från 1) och varva med benpressar.

4) Ja, kombinera från ovanstående.

r1kkie
2011-11-24, 17:40
Tycker dessa böjar är grymma. Bra kontroll utan några "hjälpmedel".

F2AnunHz9EA

UEIS
2011-11-24, 18:10
2) Vill du kunna imponera på Kolozzeums samlade "DJUUUUUPA BÖÖÖÖJ!!!1ONE!!! A2G FFSSSS PUUUNGEN SKALL DASKA I GOLVET!!! PUT YOUR BAWLSS TO THE FLOOR MAN!! PUT YOUR BAWLLSS TO THE FLOOR!!!"maffia?


Ha, ha, klockrent! :D

P.S. I'm part of that clan you fool. Just just insulted my family ;)