handdator

Visa fullständig version : Skillnad på fettinlagring vid olika kostintag?


Ram Dass
2011-11-24, 03:00
Är det någon skillnad generellt om jag vid en period av kaloriunderskott äter mer kolhydrater än protein istället för tvärtom i avseendet fettinlagring?

I sådana fall, vad och varför? :)

Sverker
2011-11-24, 07:10
Du lagrar inte in fett vid kaloriunderskott.

Ram Dass
2011-11-24, 07:36
Okey!

Hur blir det om man ligger på kaloriöverskott, är det någon skillnad då?

Ram Dass
2011-11-24, 09:12
Anledningen att jag frågar är för att jag hade en diskussion där personen påstod att det är bra att dra ner på kolhydraterna vid viktminskning, eftersom dom ger upphov till större fettinlagring än protein.

Som jag har läst så fungerar det så i teorin, men blir det verkligen någon skillnad i praktiken?

King Grub
2011-11-24, 09:14
Givetvis lagrar man in kroppsfett vid energiunderskott, precis på samma sätt som vid energiöverskott. Vid energiunderskott kommer dock fettförbränningen att vara större än fettinlagringen.

Det verkar inte spela någon speciell roll hur man fördelar kolhydrat och fett, så länge protein- och kalorimängden är lika stor vid energiunderskottet. Vissa svarar bättre på lågkolhydratkost, andra på lågfettkost, men det verkar mer vara individuella och genetiska skillnaden är någon generell sanning.

Zorgus
2011-11-24, 15:45
Vet man vilka genetiska och individuella skillnader som gör att man svarar bättre på den ena eller andra kosten?

King Grub
2011-11-24, 15:47
PFKL, HNMT och RARB lär vara påverkande när det gäller fettrestriktion. AGTR2 när det gäller kolhydratrestriktion.

Sedan gäller förstås individuella skillnader hur man mår och känner sig på olika dieter. Hur man trivs rent generellt. Mår jag värdelöst på en lågkolhydratkost är den inte bra för mig, oavsett hur effektiv den händelsevis skulle kunna vara.

Silencer
2011-11-24, 15:55
Nu gällde din fråga kaloriunderskott, men jag vill flika in att jag vid kaloriöverskott tjockar på mig fruktansvärt lätt om jag låter huvuddelen av kalorierna (utöver proteinet då) komma från fett. När jag däremot (som nu) äter överskottet huvudsakligen genom kolhydrater, då går det mycket långsammare, och jag upplever också att det är mer kvalité på kilona jag lägger på mig. Tycker det är väldigt fascinerande, men kan bara spekulera i vad det beror på!

King Grub
2011-11-24, 16:15
Man blir mindre fet av överätning av kolhydrat än av överätning av fett, åtminstone på kort sikt, även om jag inte har sett rapporter om någon sådan dramatisk skillnad.

Silencer
2011-11-24, 18:57
Det var någon gammal forumräv, minns ej vem, som skrev om intramuskulärt tryck och att överfulla glykogendepåer var anabolt. Tror det var i en tråd angående LCHF som byggmetod.