handdator

Visa fullständig version : Deff med Periodisk fasta - Viktuppgång!?


MrCool
2011-11-23, 23:42
Hej!

Mot helgen dingar jag tre veckor på periodisk fasta (ca. 18 timmars fasta). Mitt mål är viktnedgång och jag kör enligt leangains-metoden (inte slaviskt dock) d.v.s. mer fett på vilodagar än under träningsdagar. Ang. kosten har jag i stort sett hållit mig borta från allt som torde kunna klassas som onyttigt. Jag har styrketränat varannan dag (min överkropp släpar jämfört med nederdelen och p.g.a. detta har jag valt att köra helkroppspass varvat med överkroppspass). Utöver styrkan kör jag intervaller 1 gång i veckan (pressar mig hårdare än någonsin. Spydde senast :yes: *stolt*) och har kört cardio (gång och löpning på bandet) efter fyra av styrkepassen. Jag väger all mat och har sett till att jag ligger ca 500 kcal minus (enligt Harris-Benedict-ekvationen).



Här är min viktkurva (samtliga är morgonvikt, och tiden på dygnet då jag ställt mig på vågen diffar kanske +/-3 timmar):

6/11 - Kreatin start
7/11 - 72,3 kg
13/11 - 71,9 kg
17/11 - 73,6 kg
20/11 - 73,1 kg
23/11 - 74,8 kg

Hur kommer det sig att jag går upp i vikt? Brukar inte binda på mig mer än 2 kg vatten då jag kör på monohydrater. Bör jag skära ner på kalorierna eller fortsätta på samma spår? Glömde ta mina mått vid starten men tänkte börja med det nu.

I övrigt har PF fungerat förvånansvärt bra i samband med både jobb och den sociala biten, och det är något jag gärna vill fortsätta med. Har blivit mer "ådrig" och det känns som om jag tappat i BF, men är inte helt säker.

Tips på hur jag ska fortskrida med deffen? Enormt tacksam för svar!

P.S. den 7/11 körde jag igång med träningen igen, efter ett långt uppehåll (sedan april då jag drog på mig en skada vilket fick mig att ge upp). D.S.

Popliteus
2011-11-23, 23:47
Du kan ha överskattat ditt kaloribehov möjligtvis?
Sänk intaget något, vänta... utvärdera.

Matsa
2011-11-24, 02:28
P.S. den 7/11 körde jag igång med träningen igen, efter ett långt uppehåll (sedan april då jag drog på mig en skada vilket fick mig att ge upp). D.S.

Jag tror att detta kan ha något med saken att göra, du får lite initiala ökningar pga muskelminne helt enkelt. Du kanske även har överskattat ditt kaloribehov en smula.

forslund
2011-11-24, 07:29
Jag har alltid upplevt att min vikt åker jojo under PF.

Ena kvällen drämmer man i ett halvt kilo potatis med tillbehörande kött och sås och går upp och väger sig morgonen därefter utan att ha gjort nummer 2. Lägg till vätska som bundits upp av kolhydratsintaget.

Efter en vilodag med lägre kolhydratsintag har lite vätska släppt, du kanske gått på toan, vips så har man gått ned 2 kg på två dagar.

Den enda gången jag tycker det är värt att ta vikten är morgonen efter en vilodag, då matintaget varit mer jämnt.

Lychgate
2011-11-24, 07:33
+1 Forslund. Lägg till kreatinet på det så är det inte konstigt med viktuppgång.

Jag varierar ibland +-3kg från dag till dag, kör PF.

Ronn
2011-11-24, 07:39
Du börjar samtidigt med kreatin, träning, PF, underskott, hur kan du isolera en av dom som den avgörande faktorn ?

Förmodligen är det kreatin kombinerat med att du egentligen inte ligger på underskott, men det blir ju svårt att förlita sig på en våg under sånna här förutsättningar så du får väl kolla spegeln och justera om det behövs..

tho123
2011-11-24, 07:53
20/11 - 73,1 kg
23/11 - 74,8 kg

~11000 kcal överskott på 3 dagar är det nog inte, troligtvis mer vätska samt tarminnehåll

wimpy
2011-11-24, 11:52
mer muskler oxo kanske?

Magnus N
2011-11-24, 12:02
mer muskler oxo kanske?

Nog inte så pass att det ger utslag på vågen efter bara 3 veckor

wimpy
2011-11-24, 12:11
Nog inte så pass att det ger utslag på vågen efter bara 3 veckor

well.. inte helt omøjligt.. men vågen ska man ju endå inte stirra sig blind på.
ta mått, å om møjlighet finns ta oxo fett % så har du fin øversikt :)