handdator

Visa fullständig version : Eaa x2 = mängd protein men BCAA då?


Mausen
2011-11-23, 22:56
Ett intag på 10g eaa motsvara 20g protein. Men BCAA då? Jag vill ligga på 180g protein/dag.

Dock nu när jag kör BCAA innan o efter träning faller 30g bort både före o efter träningen. Alltså 60g för mig. Det är en hel del. Går det kompensera upp med BCAA eller får jag helt enkelt försöka få i mig detta bortfall under dagen istället?

Mvh

Sniggel
2011-11-24, 00:22
Det är svårt att ge ett svar som är korrekt på den frågan. Det gränsar dessutom till optinoja.

BCAA är inte komplett och då kan man resonera som så att det inte skall räknas överhuvudtaget. Dessutom har du i din kost livsmedel med olika kvalité redan. 10g protein från ägg är mer värdefullt än 10g protein från t ex bönor.
Tar du hänsyn till att EAA är mer värdefullt än t ex vassle så bör du ju även ta hänsyn till proteinkvalitén hos alla andra livsmedel. Kan man kanske tycka?

Dessutom så är det ju så att ur muskelbyggarsynpunkt så är det inte säkert så att proteinkvalitén, eller mängden essentiella aminosyror räknat på den svagaste länken i den essentiella aminosyresammansättningen, är exakt rätt sätt att räkna på när man tar hänsyn till hur pass muskeluppbyggande ens kost är.
Där finns studier som talar för att t ex mängden Leucin i kosten avgör hur hög muskeluppbyggnad man får. Både BCAA och EAA samt Leucin har visat sig ha muskeluppbyggande effekter, trots att proteinkvalitén är "0" eftersom ingen av dem innehåller alla essentiella aminosyror (EAA-produkter saknar tryptofan pga läkemedelsklassning).

Förlåt, inte svaret du var ute efter :p

Mausen
2011-11-24, 00:43
Jag gillade infallsvinkeln i ditt resonemang då det istället för att få svar på min fråga öppnar upp mer vidsynt på det hela. Vad är din personliga erfarenhet kring dom olika prot. Källorna? Mer tillväxt resp mindre under en period. Mer tryck i musklerna vid träning o även följande dagar.

Själv baserar jag mina intag från kvarg/jordnötter/vassle/aminosyror. Kanske är det som med Progression av muskler o vana att man även ska variera prot. Källorna. Fisk/fågel/ägg, nästa vecka eaa vassle kött o.s.v. Kan ju låta logiskt med tanke på hur muskulaturen lätt anammar adaptation.

Tänkvärt?

/mausen

Sniggel
2011-11-24, 01:11
Svårt att märka sånt här. Jag kanske kan ana att 10g EAA är "värt mer" än 10g protein, baserat på jämförelser av olika dieter och hur väl de gick (styrke- och muskelmässigt samt med avseende på totalt proteinintag).

Men det jag nog egentligen vill få fram är att om 10g protein försvinner för att du ersätter 20g vassle med 10g eaa (t ex), så kan det spela kvitta för det lär inte märkas om det ens är någon skillnad.

Ja det kan vara vettigt att räkna EAA som "mer värt". Den dieten jag gick på som gick så bra hade t ex sämre förutsättningar pga att proteinintaget var mycket lägre än vad jag brukar ha. Men det var första gången jag förlitade mig i stor utsträckning på EAA istället för andra proteinkällor och eftersom det var min bästa deff jag genomgått nånsin så kanske var EAA en av de viktiga faktorerna i det fallet. men det kan förstås också ha berott på ett gäng andra faktorer.

Mausen
2011-11-24, 06:28
Intressant dock, hur i vissa fall vissa element kan flyttas upp i hierarkin o bli väsentligare. Som Eaa ev. blev just för dig under din deff. Kör själv för stunden deff o tycker mig uppleva en radikal skillnad när BCAA finns med i bilden. Dock som du säger är andra faktorer av vikt. Träningsupplägget exempelvis, intensiteten/tyngd o.s.v.

Personligen har jag lyckats både lägga på mig massa o öka i styrka under min nuvarande deff vilket känns riktigt riktigt bra. Så något rätt i upplägget har jag. Står ju givetvis inte o faller med BCAA:t, men många bäckar små kanske.

/Mausen