handdator

Visa fullständig version : Whey eller gainer?


Foshoi
2011-11-23, 20:14
Tjena, jag är ny på gym sedan 3v tillbaka och har letat mycket på internet och skulle vilja ha ett enkelt svar. Jag är i nuläget nöjd med vikten skulle jag gärna gå ner lite men tycker annars den är bra. Målet för mig när jag gymmar är att bränna bort en del fett jag har och bygga muskler som jag inte anser mig ha mkt. Jag tränar 3-4 gånger i veckan och fotboll 1gång. Har läst på en del om gainer som jag först var inne mycket på men med gainer rusar man även lätt iväg i vikt vad jag har förstått ( rätta mig om jag har fel) men whey har jag förstått mer bygger och bränner. Att gainer är för de som anset sig själv väga för lite. Jag vill alltså bränna fett bygga muskler vad borde då passa mig? Tacksam för svar, Mvh.

King Grub
2011-11-23, 20:27
"Whey" är mjölkprotein.

"Gainer" är samma mjölkprotein + kolhydrat från majs. Du får samma effekt av vassleprotein (whey) och att äta valfri kolhydratkälla till, om du anser att du behöver kolhydraterna.

Man går inte upp i vikt av en viss produkt eller livsmedel, utan av ett kaloriöverskott totalt sett.

Foshoi
2011-11-23, 20:31
Det jag är rädd för är att köpa gainer och sedan rusa upp i vikt och fett eftersom jag just nu inte är varken över eller underviktig. Men det borde vara lugnt? På sidor där gainer säljs står ju gainer som maximal viktökn. Whey beskrivs mer som bara muskelbyggare.

King Grub
2011-11-23, 20:33
Man går upp i kropps- och fettvikt av ett kaloriöverskott, oavsett källa, inte av vad står på en burk.

Ligger du i kaloribalans och lägger till 500 kcal av Nutrilett bantningspulver går du upp i vikt.

Ligger du på -500 i kaloriunderskott går du ner i vikt, även om du baserar kosten på "gainers".

Foshoi
2011-11-23, 20:38
Alltså spelar inte kolhydrat roll om detta? Utan det är kcal?

King Grub
2011-11-23, 20:42
Ja, och kolhydrat ger 4 kcal per gram, liksom protein. Fett ger 9. Totalt kaloriintag (allt du äter och dricker) minus total kaloriförbrukning = kaloribalans. Är resultatet positivt går man upp, är det negativt går man ner. Oavsett vad kosten består av.

Foshoi
2011-11-23, 20:46
Hur kan man kolla upp lätt vad man behöver för kcal för att inte gå upp. Jag förstår man måste skriva längd och vikt och sedan räkna men om det finns ngn sida som lätt räknar ihop det där. Tack för svaren!

vicarious
2011-11-23, 21:05
Hur kan man kolla upp lätt vad man behöver för kcal för att inte gå upp. Jag förstår man måste skriva längd och vikt och sedan räkna men om det finns ngn sida som lätt räknar ihop det där. Tack för svaren!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Foshoi
2011-11-23, 22:03
Alla som säger hela tiden att de går upp så mycket i vikt med gainern. Jag som helst vill ha kvar samma vikt och helst få fler muskler och bli av med fett borde kanske då inte köra på gainer? Skulle Whey vara bättre då?

King Grub
2011-11-23, 22:04
Återigen: det handlar om den totala kaloribalansen, inte om specifika produkter eller livsmedel.

Graafen
2011-11-23, 22:07
Alla som säger hela tiden att de går upp så mycket i vikt med gainern. Jag som helst vill ha kvar samma vikt och helst få fler muskler och bli av med fett borde kanske då inte köra på gainer? Skulle Whey vara bättre då?

De kanske ligger på balans innan de intar gainern?, då får dem ju 400-500kcal från sin gainer+ och går därför upp i vikt.