handdator

Visa fullständig version : 60g Protein, 60 g kolhydrater eller 30 av varje. Vad presterar man bäst på?


Barbastark
2011-11-23, 19:52
Hejhej

Låt säga att man äter lunch vid 12.00 och ska träna 17.00. Vilket av dessa kommer man generellt då att prestera bäst på om man intar ca kl 16.00: 60g protein, 60g snabba kolhydrater eller 30g protein+30g snabba kolhydrater?

Vid
1. Ca 45 min konditionsträning (löpning, cykling, crosstrainer)

2. Styrketräning

3. Blandat (ex crossfit, kampsportsträning)

MVH B

Überbiffen
2011-11-23, 21:55
Nu kan jag visserligen bara svara för mig själv men jag märker absolut ingen skillnad på vad jag ätit timmarna innan, ens under hela dagen. Det får gå ett antal dagar med riktigt sugig kost för att jag ska märka av någon prestationsskillnad.

Under förutsättning att du äter bra i övrigt tvivlar jag på att du presterar bättre på det ena eller andra.

Barbastark
2011-11-29, 19:49
Okok

Nån som har mer input?

Sverker
2011-11-29, 20:00
Helt omöjligt att svara på eftersom vi inte vet när och vad du tränade förra gången eller hur välfylda glykogenförråd du har.



Frågar du mig så ska du äta det som ligger bäst i magen under träningen. 60 gram protein låter mycket eftersom hela volymen säkert inte passerat magsäcken. 60 gram snabba kolhydrater låter som om toppen skulle komma före trännigspasset. Varför inte bara köra på en macka med mjukost eller något annat långsammare.

MelkerG
2011-11-29, 20:05
Jag upplever bara en skillnad om jag kör flera pass på samma dag. Några dagar i raken. Säg att jag kör löpning på morgonen och cykling på eftermiddagen ena dagen. Och styrketräning på morgonen och löpning på efermiddagen andra dagen. Då kan det kännas slött om jag inte har fått i mig några kollisar. Men jag satsar på att käka dem i samband med måltiderna, då får man iaf käka mycket god mat. Jag tror då inte att precis innan spelar så stor roll, vill du ha energi så ta koffein precis innan.