handdator

Visa fullständig version : Svårighet att andas djupt efter ryggpass


rebeu
2011-11-23, 18:01
Hej,

Jag tränade väldigt mycket styrketräning för ungefär 7 år sen och hade aldrig några problem av nått slag. Sedan la jag av under ett par år och ägnade mig mest åt konditionsträning. Problemet jag märkt av på senare tid är att när jag försökt köra styrketräning och framförallt tränar övreryggen och även tunga biceps, då ryggen används, så känner jag att jag har svårt att andas djupt flera dagar efteråt. Det känns liksom som att jag andas in men det tar liksom stop väldigt tidigt, får inte in nått djupt andetag som känns behagligt. Jag har frågat runt lite bland kompisar och ingen känner igen det riktigt, så jag har funderat på om det bara är nått psykist. Hur som helst är det ett hinder som håller mig ifrån att kunna köra på ordentligt som tidigare. Är det nån som känner igen det här? eller har några tips, kommentarer? Skulle vara väldigt tacksam för lite feedback.

aranada05
2011-11-23, 18:17
Låter som det kan vara en hel del ärligt talat. Kan ju vara typ allt från någon nerv som blivit lite klämd till att något har blivit inflammerat till jag vet inte vad :confused:

Men när du säger ryggträning, är det ryggträning generellt eller enbart typ övre ryggen eller enbart ländrygg/korsrygg?

kaer
2011-11-23, 18:29
Jag känner igen det där, men det måste ju inte vara samma sak för det.
Hursomhelst så fick jag lite ont efter ryggträning och fick problem med djupa andetag, det blev sämre varje dag i några dagar.
Tillslut bokade jag tid hos en kiropraktor som diagnostiserade som 'sträckning i bröstryggen', eller något med bröstryggen iallafall.

Efter en behandling var 90% av det borta, efter en till var jag helt bra.

Men som sagt, det är ju inte alls säkert att du har samma sak.

wimpy
2011-11-24, 11:39
jag kan få ont av å andas djupt sån som du beskriver det, men det e pga træningsværk som jag antar sitter runt de musklerna..
det e helt sækert inte det men det kan vara lite jobbigt hehe ;)

rebeu
2011-11-24, 18:34
Tack för alla svar, uppskattar det verkligen. Aranada05: det är specifikt när jag tränar övre ryggen, dvs exempelvis om jag skulle köra den här övningen: http://exercisesforupperback.com/wp-content/uploads/2008/12/rhomboidrowedit1.jpg eller om jag skulle köra biceps med stång. Det är alltså inte nedre ryggen. När jag däremot kört "tryck" rörelser, dvs till exempel bänkpress eller dips (där man trycker bort snarare än "drar" vikten mot sig) så har det gått bra, till och med gjort andningen bättre. Och för att vara tydlig, det är alltså inte nått ont jag känner alls utan bara svårighet att ta djupa andetag.
Kaer: Intressant, vad vad det för behandling exakt? kan du berätta om det?

Jag var hos läkarn idag faktist, och hon gjorde lite tester (blodtryck, lyssna på hjärtat etc..) och allt var bra. Hon tyckte jag skulle ge träningen ett försök till och om det skulle bli problem besöka en sjukgymnast. Ska fortsätta försöka iaf, tack återigen för all feedback, uppskattas!

aranada05
2011-11-24, 21:25
Okey, nej men tur att det inte är något extremt påtagande haha :)

Hm okey, alltså en ren gissning är väl att träningen på något sätt gör att musklerna kanske är "spända" eller att du får "pump" i några muskler som ligger intill lungorna eller något annat som har med andningen att göra.

Låter inte så sannolikt när jag läser det jag skrivit, haha xD Men... aja =)

kaer
2011-11-25, 11:01
Kaer: Intressant, vad vad det för behandling exakt? kan du berätta om det?

Vet inte om det är så mycket att berätta. Kiropraktorn frågade vad jag gjort, var jag hade ont osv.
Behandlingen var väl en del massage och sen knäckte hon ryggen och skulderblad. Inte så bra beskrivning kanske, men det var ett tag sen.

Om det är intressant så var jag här: http://www.sodermalmskiropraktorklinik.se/
Har för mig att det var Agnes som behandlade mig.

Ganska säker på att skadan uppkom är jag körde rätt tunga latsdrag.