handdator

Visa fullständig version : hur tillagar ni lax?


ryggontXXL
2011-11-23, 11:46
Köpte in några kg nu och det enda sättet jag vet är att steka dem och börja äta. Någon mer kreativt sätt att laga den på, kryddor m.m?

Idefi
2011-11-23, 11:55
Smula fetaost och blanda med sweet chili sås och creme fraiche. Lägg sedan som ett täcke över laxen och in i ugnen på 175-200 grader. Tid vet jag inte exakt tyvärr, men ~25-30 minuter kanske?

addeadde0
2011-11-23, 11:59
Köpte in några kg nu och det enda sättet jag vet är att steka dem och börja äta. Någon mer kreativt sätt att laga den på, kryddor m.m?

Lägg en laxbit i folie, i med olja, citronpeppar, svartpeppar, purjelök, örtsalt och strö över lite citron. Vik ihop foliet och lägg på grillen!

Nu är det iofs inte grilltider, men gott är det iaf :)

Ljuvligt
2011-11-23, 12:02
Lax, creme fraiche, salt, (citron)peppar och västerbottenost är fantastiskt ihop. Går att ha i ugnen i folie eller i stekpannan. Delar man på laxen så kan man ha det om pasta sås.

Lax med lite smör, smulad fetaost, purjolök, tomat i bitar och med valnötter över i ugnen (i folie) är också väldigt gott.

LadyG
2011-11-23, 12:08
Om du har hela fiskar skulle jag rekommendera det här:
http://almamater.bloggplatsen.se/2010/04/26/2896851-foliebakad-hel-lax-i-ugn/

Det blir väldigt gott, om man låter den få tid på sig.

Zorban
2011-11-23, 12:20
Lagar alltid min lax sous vide. Med lite tålamod kan man göra det i vasken där hemma, om man vill prova. Bara lax, salt, peppar och olivolja.

willtjam
2011-11-23, 12:30
Jag brukar bara tärna filéerna och steka dom med lite kryddor. Saftigt men ändå lite knaprigt.

Zev
2011-11-23, 12:39
Jag brukar använda ugnstermometer. Sätter ugnen på 125 grader och väntar tills laxen har en innertemperatur på 58 grader.

ryggontXXL
2011-11-23, 13:12
tack för svaren nu har jag lite alternativ att testa.

ny fråga:

hur tinar ni upp den?

bear.flowertwig
2011-11-23, 13:48
tack för svaren nu har jag lite alternativ att testa.

ny fråga:

hur tinar ni upp den?

Ställa in rumstemperaturen på 21 grader och ställa den på diskbänken över natten tex...?

Passar på att slå ett slag för att bära den i matkasse från affären hem. Tycker det funkar riktigt bra.



On a more serious note... ett recept på ugnsbakad lax som blir väldigt gott:
Peter Harryssons ugnsbakade påsklax
1 laxsida med skinnet kvar
grovt salt
crème fraiche
löjrom
sambal olek
havssalt
svartpeppar
provencalska kryddor (finns frysta)

Täck botten på en ugnsfast form med grovt salt. Drag med en tång bort laxbenen. Lägg laxsidan med skinnet neråt på saltbädden. Strö ett tunt lager havssalt över laxen. Låt stå i ca 15 min. Skrapa bort saltlagret och sätt in laxen i 175 grader i ugnen i 15 min. Gör en kall sås av crème fraiche, löjrom, en aning (stark) sambal olek och provencalska finhackade kryddor. Smaka ev. av med salt och svartpeppar från kvarnen. Serveras med färsk potatis

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=950&artikel=581870

daloatf
2011-11-23, 13:52
Brukar köpa fryst lax filéer från ica

1) Brukar tina dem i vatten
2) Lägger den på en plåt med bakplatspapper
3) Gnider in rapsolja och sen salt och peppar
4) 12-15min i ugnen
5) Tar ut dem, lägger dem på tallriken och pressar lite citron över

Brukas käkas med sweet&chili kvargsås och kokt potatis :D

Zorban
2011-11-23, 13:52
tack för svaren nu har jag lite alternativ att testa.

ny fråga:

hur tinar ni upp den?
Brukar lägga den i kylen med lite papper eller clingfilm över, och tina den. Tar dock lite tid.

Spridis
2011-11-23, 14:24
Jag brukar röka en hel lax-sida i en Muurikka Elrökugn (http://www.muurikka.se/muurikka-elrokugn/).

Saltar fisken 4 timmar före rökning och sen in med den i 40-45 minuter med alspån. Perfekt resultat varje gång!

LadyG
2011-11-23, 14:52
Var det inte någon här på kolo som gravade sin egen lax? Vore inte det en bra idé, då håller den sig väl länge också?

juulia_
2011-11-23, 14:59
Limegravad lax är supergott om man råkar ha en hel laxsida och en del tålamod att vänta på att den ska gotta till sig i kylen.

Annars tycker jag det är godast att ugnssteka den antingen på en bädd av grovsalt eller med bara citronpeppar på.

Det är gott att bre på smaksatt philadelphiaost på filéer och köra in i ugnen också. =)

Salus
2011-11-23, 15:21
Koka lax är smidigast.


Tina laxen på "defrost" i micron om de är frysta, räcker med 4-5 minuter.


Koka upp vatten + salt (+ev buljong, citron, kryddor - vad helst du gillar).

När det kokar - stäng av plattan.

I med laxen (så det inte kokar).

Vänta 10 minuter => perfekt lax

Snobbe
2011-11-23, 17:12
Var det inte någon här på kolo som gravade sin egen lax? Vore inte det en bra idé, då håller den sig väl länge också?

Jag har gjort, familjen gör det inför varje jul typ. Och ja den håller sig länge av det. Men du kan ju inte göra några vanliga laxrätter av den utan den blir ju väldigt speciell.

Personlig favorit recept på lax är något jag tror jag hittat här på kolo faktiskt eller kanske nån recept sida...

Iaf

Skär laxen i bitar, stek den lite lätt så den får yta (inte klar). lägg laxen på en tallrik och få över så mycket stekfett på tallriken.

Stek rödlök först och sen i med bladspenat. stek tills spenaten blir tillagad typ, i med grädde (brukar köra på milda 4% pga kcal men vispgrädde blir såklart godast). lite vitt vin (tills du tycker det smakar bra) låt det koka in lite på låg värme och sen i med laxen och stekfettet som var kvar. Rör runt och låt det vara tills laxen är klar och salta o peppra efter smak. och servera med pasta.

Vanligaste misstaget jag gör är att ta för mycket vittvin så såsen blir för söt. Så ta det lite lugnt med den och jag tycker själv att det krävs rätt mycket extra salt i det här.

moodi
2011-11-23, 17:51
Antingen på en bädd utav havssalt, lägger skinsidan mot saltet och slänger in det som det är i ugnen. 175grader tills laxen är genomstekt, kokt potatis och crème fraiche med rom i.

Eller så blandar jag hummerfond, cremè fraiche, riven ost, räkor och lägger det som ett täcke över laxen in i ugnen 175grader tills det är genomstekt. Funkar med både ris/bulgur och potatis.

isterbuk
2011-11-23, 18:57
Citronpeppar och dill i ett folieknyte sen in i ugnen.

ryggontXXL
2011-11-23, 22:41
det potatis med dillsås samtidigt som jag stekte laxen som var kryddad med citronpeppar och olja:
http://i43.tinypic.com/9jm6io.jpg

Presentation: 4/10
Svårhetsgrad: 2/10
Njutning: 9/10

Madame
2011-11-23, 23:06
tar den fryst och ringlar lite olja och några droppar citronsaft över och strör flingsalt på. in i ugnen (fortfarande fryst) på kanske 150 grader. Snittar för att se när den är klar

ATJL
2011-11-23, 23:51
Tillagar o tillagar... Händer att jag tar rå laxfile, putsar, skär upp i bitar, vänder i risvinäger, serverar med avocado, soja, wasabi... Voila: Lax sashimi!

Lurch
2011-11-24, 17:27
laxfilé, rätt mycket grovsalt, en del socker, på med plastfolie och in i kylen ett dygn.

ryggontXXL
2011-11-24, 21:10
varför grovsalt framför vanlig salt?

Hennish
2011-11-24, 23:03
Frysta laxfiléer, skiter i att tina, lägger dom i en ugnsfast form med lite matfett i botten så dom inte bränner fast, sen 2-3dl matlagningsgrädde, fryst spenat, vitt vin, citronjuice, basilika, salt och peppar. Typ en halvtimma i ugnen ungefär på ??? grader (kör med gas). Servera med kokt potatis. Väldigt lätt och smidigt :) Men man får vända på dom efter halva tiden ungefär och se till att ösa grädden då och då.

Lurch
2011-11-24, 23:13
varför grovsalt framför vanlig salt?

Vet inte riktigt varför, farsan andvänder alltid grovsalt.

Funkar dock lika bra med vanligt salt.

paatrik
2011-11-25, 19:05
I ugn, lägger mig mellan 42-54 C (beroende på vilka i familjen som ska äta). Ibland kan det dock vara gott att låta den vara inne lite till och få en fastare konsistens (risk för att göra den torr dock). Vi brukar ha lite olja, svartpeppar och dill på laxen (ev. citronpeppar). Till det en hummersås på hummerfond, matlagningsgrädde, citronpeppar, ev. vitpeppar och dill.

hehelol
2011-11-28, 10:29
Lägg en laxbit i folie, i med olja, citronpeppar, svartpeppar, purjelök, örtsalt och strö över lite citron. Vik ihop foliet och lägg på grillen!

Nu är det iofs inte grilltider, men gott är det iaf :)

Funkar lika bra i ugn, brukar göra det själv

Springer
2011-11-28, 18:57
Tog några styckfrysta filéer á 140g och körde i ugnen, ca 30 min på 150 grader räckte gott.

Toppis
2012-02-03, 21:11
Tar gärna emot lite tips på bra kalla såser (helst med kvarg) som passar bra till ångkokt lax och grönsaker (broccoli, morötter, paprika mm)

köttmannen
2012-02-03, 21:18
Mixa ihop stuvad spenat, creme fraiche, salt, peppar, parmesanost, basilika och gegga på det ovanpå laxen och in i ugnen :)

davvvan
2012-02-03, 21:22
Gjorde laxfiléer i ugn igår, med en röra på bestående av turkisk yoghurt och sweet chilisås. Samt flingsalt under och på laxen. Klyftpotatis, också i ugn, till. Gott och enkelt.

Manuel
2012-02-03, 22:07
Gjorde laxfiléer i ugn igår, med en röra på bestående av turkisk yoghurt och sweet chilisås. Samt flingsalt under och på laxen. Klyftpotatis, också i ugn, till. Gott och enkelt.

Där kom jag på vad som glömdes i matkassen. Sweet chilisås!

Ska köra på detta nästa gång det blir lax. Enkelt, och lät gott :)

davvvan
2012-02-03, 22:59
Där kom jag på vad som glömdes i matkassen. Sweet chilisås!

Ska köra på detta nästa gång det blir lax. Enkelt, och lät gott :)

Sweet chilisås funkar till det mesta :)

200 grader och ugnen sen är det bara att köra tills potatisen är klar... Går även bra att spara en del att röra och servera kall till maten om man inte tycker att röran på filéerna räcker till.

göteborg
2012-02-03, 23:05
har man färsk är det bästa att bara dränka den rå i citron lök och salt över natten och äta den dagen där på.

Alelale
2012-02-05, 14:30
Steker bara min laxfilé! =)

Kryddar på med någon god krydda.

emcalu
2012-02-08, 13:36
kör i princip alltid lax i ugn. här är ett gäng välanvända toppingar:

- pesto (även gott med en klick sweetchilisås till)
- kräftstjärtar + riven ost
- räkor
- teriyaki-sås (gudagott att lägga på en fröblandning med sesamfrön och pumpakärnor de sista fem minuterna)

citronpeppar åker i princip alltid på :)