handdator

Visa fullständig version : Problem med vänsterhand


moodi
2011-11-23, 10:36
Har under de senaste ~2 veckorna fått ett enormt krafttapp i vänsterhanden.

Det både domnar och sticker lite också, speciellt i lill- och ringfingret. Styrkan är dock nästan fullgod i fingrarnas andra led, det är vid själva "knogleden" som styrkan är helt borta. Speciellt i lillfingret, ringfingret och långfingret. Pekfingret och långfingret är stick/domningsfritt och har i princip full styrka..

Kan till exempel köra latsdrag med fulla vikter genom att dra med fingertopparna, men tex marklyft blir väldigt lidande då greppet börjar fallera redan på uppvärmingsvikter.

Innan problemet uppstod så hade jag lite smärta i vänster utsida av armen, typ vid triceps/axeln och så "pirrade" känslan ner i armbågen. Tror det började efter ett armpass då jag körde en massa preachercurls.. Är väl antagligen någon nerv i armbågsleden som ligger i kläm? Eller vad tror ni?

moodi
2011-11-25, 11:07
Ingen förbättring, fortfarande domningar och stickningar i framförallt lillfingret och nu är även långfingret klenare än innan..

I inlägget innan så menade jag såklart att pekfingret och tummen var stick/domningsfritt, inte pekfingret och långfingret.

Axeaman
2011-11-25, 13:45
Samma här, lär vara dålig blodcirkulation eller nåt i din vänstra axel. "Träna" mera med den vänstra

Proxy
2011-11-25, 13:53
Om det är lillfingret och ringfingret som domnar så tyder det på att det är ulnarnerven som kläms eller irriteras.

En tråd om det kan du hitta här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=174123

Det är även möjligt att nerven kläms någonstans ovanför armbågen, men armbågen är vanligast. Handen är också relativt vanlig.

moodi
2011-11-25, 14:51
Precis hemkommen ifrån ett ryggpass!

Just nu är känner jag lite stickningar i lillfingret, men styrkan under passet kändes mycket bättre. Har också en känsla i armbågen, typ som att man nyper lite lätt precis bakom själva "knölen" på insidan av armbågen, alltså knölen som är längst med midjan när armen är avslappnad och hänger neråt.

Så jag är nästan hundra på att det är nerven i armbågen. Läste förövrigt igenom din tråd och när jag tänker på det så är det garanterat armpassen som är boven i det hela.

Känner ju ingen smärta överhuvudtaget under dragövningarna, utan problemet har nog uppstått vid felaktig preachercurl (som jag trott från början) och tung tricepsträning (antagligen dips, pushdowns och liggande tricepsextensions).

Börjar knapra lite voltaren, skippar armpasset 1-2 veckor framöver och sedan får jag utvärdera.