handdator

Visa fullständig version : Förstörs/försvinner vitaminer vid återuppvärmning av mat?


JAM
2004-01-06, 15:20
Min mor och jag har just diskuterat huruvida näringen och vitaminerna i maten förstörs/försvinner när man t.ex. värmer rester dagen efter. Enligt henne får mat som tillagats, svalnat, värmts upp en gång, svalnat och sedan åter värmts upp, sämre närings- och vitaminvärde än mat som endast återuppvärmts en gång. Detta skulle enligt henne ha att göra med att "vitaminerna förstörs" vid uppvärmningen. Jag säger inte att hon har fel, men eftersom ingen av oss kan förklara det hela så överlåter jag det till er. :D

Frågan är alltså: Hur påverkas närings- och vitamininnehållet i maten för varje gång man återuppvärmer den?

King Grub
2004-01-06, 15:27
De fettlösliga vitaminerna tål uppvärmning, medan de vattenlösliga B (med undantag av niacin har jag för mig) och C är känsliga för värme.

JAM
2004-01-06, 15:38
OK. Det är i vilket fall inget problem att göra storkok på söndagen, frysa in och sedan ta ut och värma under veckan, eller hur? Att värma samma mat fem-sex gånger är kanske ingen hit, men en eller två gånger är inte hela världen?

Sverker
2004-01-06, 18:11
De flesta av B-vitaminerna och C-vitamin förstörs 10 - 30 % vid tillagning. Vissa vitaminer tex folacin, är mer känsliga än andra.
Detta är ju under tillagningen.
Vid en uppvärmnig senare blir det inte lika varmt och man värmer ju inte lika länge så näringsförlusten andra gången är betydligt mindre.

Alltså ett minimalt problem.

goatass
2004-01-06, 21:53
hur blir det när man fryser ner maten? förstörs nånting då?

Wiiking
2004-01-07, 01:55
Originally posted by JAM
OK. Det är i vilket fall inget problem att göra storkok på söndagen, frysa in och sedan ta ut och värma under veckan, eller hur? Att värma samma mat fem-sex gånger är kanske ingen hit, men en eller två gånger är inte hela världen?

Det vill jag också veta. Funderar lite på att sätta igång med sådant storkok så man kan ta det lite lugnare med matlagandet under veckorna.

Sverker
2004-01-07, 06:51
Originally posted by goatass
hur blir det när man fryser ner maten? förstörs nånting då?

Nej inte vid infrysningen. Infrysning vid -18° bevarar allt. Tänk dock på att feta livsmedel som lax och gris aldrig skall bli äldre än 6 månader eftersom fettet härsknar.

Men vid uppvärmningen igen så försvinner en del. Lite av själv värmen och lite med det vatten som läcker ut från den tinade maten.

Winternal
2004-01-07, 13:38
Tjänar man då något på att tina upp maten långsamt? Typ ställa fram den på morgonen och äta den när den har tinat (efter nån minut i micron för att få den varm), eller kan man ta fram den direkt ur frysen coh värma direkt i micron 4-5 minuter med samma vitaminförlustresultat? :)

Tolkia
2004-01-07, 15:36
Ur energisynpunkt är det betydligt bättre att låta maten tina i rumstemperatur för att sedan värma den - nu talar vi alltså om den energi som kommer ur "två hål i väggen" till uppvärmningen och inte den som kommer ur maten till dig. ;) Du spar dessutom en massa tid (du behöver ju inte stå och titta på maten du tagit fram ur frysen på morgonen medan den tinar på köksbänken; det måste du ju däremot om du försöker snabbtina (inte särskilt "snabb" metod) den i mikron. Dessutom kommer du i det senare fallet garanterat att ha stekt ytskiket på maten flera gånger om innan isen i mitten tinat. Och det är onekligen en viss smakskillnad mellan uppvärmd och kremerad mat ...