handdator

Visa fullständig version : Deffa för första gången


Slajzarn
2011-11-22, 21:43
Hej, jag har läst mycket på forumet och kollat på lite filmer om träning och fettminskning men det har tyvärr inte gjort mig mycket klokare.

[Jag är ca. 180cm lång, väger 89kg (på kvällen efter träning+måltid), jag har ett midjemått på ca. 100cm och mina biceps är 34.5cm avslappnade. Tränar 6 dagar i veckan, har gjort det i 2.5 månad nu. Dricker en protein-shake efter varje pass (whey-80) ska köpa Rage PWO]

Jag ska deffa efter jul är det tänkt för att få lite mer slimmad kropp till sommaren. Det är så att jag har hört och läst många olika saker om deffning.

Det jag har hört av vänner osv:
Strypa kolhydrats-intaget och öka protein-intaget samt springa mycket. Ligga på ett kcal underskott.

Det jag har läst:
Balanserad kost av kolhydrater, fett och lite mer protein. Kcal underskott. Ingen/lite löpning.

Sen har jag en annan fråga också; Varför ska man inte köra konditionsträning efter ett styrketränings pass?

Så hur uppnår man bästa resultat under deffning?
Och kan jag vänta mig magrutor till sommaren? (vet att det inte går att svara på för att det är olika från person till person men på ett ungefär)

Tacksam för svar! :)

Roger that
2011-11-22, 21:51
Hej, jag har läst mycket på forumet och kollat på lite filmer om träning och fettminskning men det har tyvärr inte gjort mig mycket klokare.

[Jag är ca. 180cm lång, väger 89kg (på kvällen efter träning+måltid), jag har ett midjemått på ca. 100cm och mina biceps är 34.5cm avslappnade. Tränar 6 dagar i veckan, har gjort det i 2.5 månad nu. Dricker en protein-shake efter varje pass (whey-80) ska köpa Rage PWO]

Jag ska deffa efter jul är det tänkt för att få lite mer slimmad kropp till sommaren. Det är så att jag har hört och läst många olika saker om deffning.

Det jag har hört av vänner osv:
Strypa kolhydrats-intaget och öka protein-intaget samt springa mycket. Ligga på ett kcal underskott.

Det jag har läst:
Balanserad kost av kolhydrater, fett och lite mer protein. Kcal underskott. Ingen/lite löpning.

Sen har jag en annan fråga också; Varför ska man inte köra konditionsträning efter ett styrketränings pass?

Så hur uppnår man bästa resultat under deffning?
Och kan jag vänta mig magrutor till sommaren? (vet att det inte går att svara på för att det är olika från person till person men på ett ungefär)

Tacksam för svar! :)


Låter som om du har ett tydligt mål men skulle defenitivt rekomendera dig att kära en kortre deff men hyfsat intensiv då jag personligen har svårt för långa deff perioder, för att få bästa resultat under deff krävs det att du äter mycket protein vilket i sin tur resulterar in en mindre muskleförlust, du kanske även skulle kunna ta något kostillskott exempelvis ALA eller CLA

willtjam
2011-11-22, 22:31
Här står allt du behöver veta om att deffa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Här är en tråd om samtida styrke- och konditionsträning: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

aijou
2011-11-22, 22:37
Hej, jag har läst mycket på forumet och kollat på lite filmer om träning och fettminskning men det har tyvärr inte gjort mig mycket klokare.

[Jag är ca. 180cm lång, väger 89kg (på kvällen efter träning+måltid), jag har ett midjemått på ca. 100cm och mina biceps är 34.5cm avslappnade. Tränar 6 dagar i veckan, har gjort det i 2.5 månad nu. Dricker en protein-shake efter varje pass (whey-80) ska köpa Rage PWO]

Jag ska deffa efter jul är det tänkt för att få lite mer slimmad kropp till sommaren. Det är så att jag har hört och läst många olika saker om deffning.

Det jag har hört av vänner osv:
Strypa kolhydrats-intaget och öka protein-intaget samt springa mycket. Ligga på ett kcal underskott.

Det jag har läst:
Balanserad kost av kolhydrater, fett och lite mer protein. Kcal underskott. Ingen/lite löpning.

Sen har jag en annan fråga också; Varför ska man inte köra konditionsträning efter ett styrketränings pass?

Så hur uppnår man bästa resultat under deffning?
Och kan jag vänta mig magrutor till sommaren? (vet att det inte går att svara på för att det är olika från person till person men på ett ungefär)

Tacksam för svar! :)

Har precis deffat i fyra månader, så jag kan passa på att ge dig lite tips som har hjälpt mig. ;)

Först och främst, kaloriunderskott är vad som gör att du går ner i vikt.

Väg dig varje morgon efter toalettbesök och skriv upp vikten. Räkna sedan ut medelvikten under en vecka. Jämför sedan med medelvikten veckan innan för att se hur mycket du har gått ner. Ett bra mål kan vara att gå ner ca 0.5 kg/vecka men i början så kan du nog gå ner lite snabbare.

Kost:
1) Ät mycket protein. 2g/kg kroppsvikt rekommenderas ofta. (det är ju inget måste att det ligger exakt där men jag tycker det kan vara bra att sikta på att hamna där någonstans.)
2) Min rekommendation är att inte skippa varken fett eller kolhydrater helt. utan kör på normal mättande kost fast ät mindre än vad du gör i vanliga fall.
3) Vid behov, ta omega-3 och vitamintillskott. Kan vara svårt att få i sig allt man behöver under deffen när man äter mindre.

Träning:
1) Fortsätt att öka vikter!!!
2) Många rekommenderar tung styrketräning med lägre reps-antal. Det är nog ett bra tips, men personligen tror jag att det funkar bra med högre reps-antal också.
3) Konditionsträning är inget tvång, men det är bra för hälsan så jag brukar försöka få in något pass i veckan i alla fall. Anledningen till att det inte är rekommenderat att köra kondition och styrka på samma dag är att konditionsträning hämmar muskeltillväxten. Så det kan ju vara att rekommendera att ta det på separata dagar.

Sist men inte minst. Läs Deffguiden!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lycka till!

Slajzarn
2011-11-23, 20:53
Tack för alla svaren! Det har hjälpt :)