handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid innan febern går ned?


mikaelj
2011-11-22, 21:23
Nu har jag haft feber i tre dagar på grund av förkylning med halsont. Det är lite nötande. Jag äter inte febernedsättande eftersom den förhöjda temperaturen är till för att ha ihjäl viruset som trivs bäst i 37C.

Hur lång tid brukar man ha feber?

Per N
2011-11-22, 21:25
3-4 dagar, sen är det nog dags att knalla till vårdcentralen.

Nitrometan
2011-11-22, 21:26
Det beror på vad det är för sjukdom.

Säsongsinfluensa: 3-7 dagar (hög feber)
Vanlig förkylning: 1-14 dagar (inte så hög feber)

Sen finns det massa andra sjukdomar.

Hur vet du att det är ett virus och inte en bakterie?

LindaS
2011-11-22, 21:27
Jag tror att det sliter mer att inte äta febernedsättande i det här läget faktiskt. Tänk praktiskt snarare än teoretiskt.

Nitrometan
2011-11-22, 21:27
Men som vanligt - medicinska råd på kolo... *screwy*

Ring 1177 och prata med dem.

Efter några dagar bör du ta kontakt med en vårdcentral eller liknande.

mikaelj
2011-11-22, 21:30
Att jag frågar här är för att det inte är jätteakut, och en smula feber tar inte död på mig. Jag är huvudsakligen rätt uttråkad och har ingen lust att sitta hemma och nästan kunna göra saker. Har ändå bara 0,7 grader över normaltemp, under tungan, men det räcker för att jag skall känna mig däckad. Ont i kroppen, värk, svettas lätt, o s v.

Tack, Kolo. Jag får se om det behövs imorgon.

regus
2011-11-22, 21:47
3-4 dagar, sen är det nog dags att knalla till vårdcentralen.

Men vafan. Vem drar till vårdcentralen när man har haft feber i tre till fyra dagar?

begt
2011-11-22, 21:49
Men vafan. Vem drar till vårdcentralen när man har haft feber i tre till fyra dagar?

+1

När jag är sjuk, i förkylning eller annat (vilket är ytterst sällan) har jag så gott som alltid feber i 4-5 dagar minst. Jag går aldrig och är snuvig; antingen är jag helt frisk eller så ligger jag däckad i en riktigt tung förkylning.

Osten80
2011-11-22, 21:59
Men vafan. Vem drar till vårdcentralen när man har haft feber i tre till fyra dagar?

Vansinnigt många, ofta födda under andra halvan av åttiotalet och början av nittiotalet. Om du vill ta dig för pannan och bli ännu mer förbannad kan du prata med vilken som helst som jobbar på akuten(!), och höra dem berätta om hur stället fylls av idioter som tar upp deras resurser för petitesser som förkylningar med helt vanlig feber, hosta och halsont.

regus
2011-11-22, 22:01
Vansinnigt många, ofta födda under andra halvan av åttiotalet och början av nittiotalet. Om du vill ta dig för pannan och bli ännu mer förbannad kan du prata med vilken som helst som jobbar på akuten(!), och höra dem berätta om hur stället fylls av idioter som tar upp deras resurser för petitesser som förkylningar med helt vanlig feber, hosta och halsont.

Jag blir mörkrädd. Är det här på riktigt?

Sandra81
2011-11-22, 22:03
Men vafan. Vem drar till vårdcentralen när man har haft feber i tre till fyra dagar?

killar gör det.. ;)

Nitrometan
2011-11-22, 22:06
Jag blir mörkrädd. Är det här på riktigt?

Tyvärr.

Angel
2011-11-22, 22:18
Folk ringer till vårdcentralen när de haft ont i halsen i en timma ibland.

Ta en panodil, som sagt sliter de mindre på kroppen än att inte sänka febern.

mikaelj
2011-11-22, 22:20
Folk ringer till vårdcentralen när de haft ont i halsen i en timma ibland.

Ta en panodil, som sagt sliter de mindre på kroppen än att inte sänka febern.

Varför?

regus
2011-11-22, 22:21
killar gör det.. ;)
Ja, antagligen dom också.

Tyvärr.

Jag trodde att det här var förekommande men ganska sällsynt. På den nivån att vårdpersonalen skämtar lite om det i fikarummet, "kommer du ihåg i torsdags, Eva. När...".

xodd
2011-11-22, 22:23
Jag trodde att det här var förekommande men ganska sällsynt. På den nivån att vårdpersonalen skämtar lite om det i fikarummet, "kommer du ihåg i torsdags, Eva. När...".

Snarare att man tar sig för pannan, skakar på huvudet och funderar på vad som gick fel när en stor del av 80 och 90-talisterna växte upp.

begt
2011-11-22, 22:25
De borde finnas en skylt vid varje akutmottagning som hänvisar alla med normala förkylningssymptom till sängen där hemma....Men folk bryr sig väl inte *grr27*.

Angel
2011-11-22, 22:26
Varför?

Du mår bättre.

Alkro
2011-11-22, 22:38
Det finns inga som helst hållpunkter för att t.ex. paracetamol skulle förlänga en infektion.

Varenda gång jag är förkyld kör jag alvedon samt ett NSAID-preparat i fulldos detta kombinerat med nässpray gör att man känner sig relativt normal även under den värsta förkylningen.

Filthy
2011-11-22, 23:27
Verkar vara olika beroende på vart man bor. Väldigt få ungdomar på vårdcentralen här där jag bor. Oftast är de för lata. Istället är vårdcentralen överfyllda med 40+are.. framförallt 60+.. Nu är jag som tur är född på första halvan av 80talet också! ;)

Vanligaste feberperioden är väl en 3-5 dagar. har man haft längre än 5 dagar måste iaf jag till vårdcentralen. Om inte för min egen skull så är det för att min arbetsgivare kräver det.

Krya på dig

manekin
2011-11-22, 23:33
Verkar vara olika beroende på vart man bor. Väldigt få ungdomar på vårdcentralen här där jag bor. Oftast är de för lata. Istället är vårdcentralen överfyllda med 40+are.. framförallt 60+.. Nu är jag som tur är född på första halvan av 80talet också! ;)

Vanligaste feberperioden är väl en 3-5 dagar. har man haft längre än 5 dagar måste iaf jag till vårdcentralen. Om inte för min egen skull så är det för att min arbetsgivare kräver det.

Krya på dig

Du kanske bor på landet, där finns det gamla människor..?

Filthy
2011-11-22, 23:34
Du kanske bor på landet, där finns det gamla människor..?

Förstod inte riktigt.

manekin
2011-11-22, 23:45
Förstod inte riktigt.

Din vårdcentral verkar gå emot kollos vårdcentralstatistik...antingen manipulerar du fakta eller bor på landet..

Filthy
2011-11-22, 23:50
Ja bor ju bara 16 000 i Bålsta så