handdator

Visa fullständig version : Hälla i lite salt i vanlig sportdryck = sportdryck med elektrolyter?


Barbastark
2011-11-22, 20:04
Hejhej

Om jag köper en sportdryck utan elektrolyter och bara ta i lite salt, blir det då en sportdryck med elektrolyter (som de sportdrycker som har elektrolyter i sig)? Eller krävs något mer än vanligt salt? Eller har jag missuppfattat allt gällande elektrolyter?

MVH B

Holabandola
2011-11-22, 20:21
Jag skulle skippa saltet.
Råkar du få till en perfekt saltblanding av misstag som matchar saltbalansen vad ditt blod har så kommer inte kroppen ta upp någon vätska och det hela riskerar att bli en laxering :-)

Barbastark
2011-11-22, 20:27
Jag skulle skippa saltet.
Råkar du få till en perfekt saltblanding av misstag som matchar saltbalansen vad ditt blod har så kommer inte kroppen ta upp någon vätska och det hela riskerar att bli en laxering :-)

Vad är då hemligheten med sportdrycker som har elektrolyter?

Sverker
2011-11-22, 20:32
Finns en tråd här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173157

Barbastark
2011-11-22, 20:58
Finns en tråd här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173157

Hmm, fick inte ut så mycket konkret av den

Sverker
2011-11-22, 21:02
Där fanns allt med.

Saltet är med för att ge en snabbare magsäckstömning. Är drycken redan isoton så vinner du inte så mycket med att tillsätta salt. Du måste späda med mer vatten.

Springers länk handlade om kramper som TS undrade över. Bloggen tar inte upp om prestationsförmågan blir bättre eller sämre med salt.

Barbastark
2011-11-22, 23:05
Är det förresten ens någon vits att använda en dryck med elektrolyter vid längre pass om man äter en normal och varierande kost i övrigt?

Pepz
2011-11-22, 23:12
Jag skulle skippa saltet.
Råkar du få till en perfekt saltblanding av misstag som matchar saltbalansen vad ditt blod har så kommer inte kroppen ta upp någon vätska och det hela riskerar att bli en laxering :-)

varför skriver du detta igen när sverker redan motsagt det du påstår?

Du har fel. det krävs väldigt salt (och ffa mycket)vatten för att få en laxerande verkan. vanligtvis kräks man då upp den istället.

Maod
2011-11-23, 08:36
Är det förresten ens någon vits att använda en dryck med elektrolyter vid längre pass om man äter en normal och varierande kost i övrigt?

Halvmara i tropiskt klimat?

Morty
2011-11-23, 10:51
Man kan ju vara en person som svettas jävla mycket också. Typ som jag. När jag körde ett tvåtimmars spinningpass drack jag 3 liter.

Mastodon
2011-11-23, 21:01
Hejhej

Om jag köper en sportdryck utan elektrolyter och bara ta i lite salt, blir det då en sportdryck med elektrolyter (som de sportdrycker som har elektrolyter i sig)? Eller krävs något mer än vanligt salt? Eller har jag missuppfattat allt gällande elektrolyter?

MVH B

elektrolyterna är fler än natrium och klorid, som bordssalt består av, så nej

Jag skulle skippa saltet.
Råkar du få till en perfekt saltblanding av misstag som matchar saltbalansen vad ditt blod har så kommer inte kroppen ta upp någon vätska och det hela riskerar att bli en laxering :-)

läs på

Mastodon
2011-11-23, 21:02
Man kan ju vara en person som svettas jävla mycket också. Typ som jag. När jag körde ett tvåtimmars spinningpass drack jag 3 liter.

svett är hypotont och det krävs en REJÄL svettning för att få elektrolytförluster som påverkar fysiologin. det är snarare vätskan (vatten) som behöver ersättas

Sverker
2011-11-24, 07:14
Samma sak nu i vinter när man tränar utomhus. Luften är torr på vinter och vätskeförlusten i utandningsluften ökar. Viktig att fylla på med vätska även om man inte svettas och det är - 15 grader C.

NiHa
2011-11-28, 17:01
Som Mastodon skriver så är det fler joner med än Natrium och Klor som räknas som elektrolyter i drycken men du har kanske tillgång till annat salt än bordssalt/havssalt:naughty: typ salter med Kalium och Magnesium som nog är det som räknas som elektrolyter i "sportdryck"

Sniggel
2011-11-28, 18:47
Kolla upp vilka mängder det rör sig om så kan du själv blanda till en sportdryck med elektrolyter. För det är precis så sprotdrycker med elektrolyter tillverkas... man tillsätter kolhydrater och elektrolyter i den mängd som är vettig för ändamålet.

Vad är syftet med sportdrycken Barbastark? I vilket sammanhang är den tänkt att användas?

z_bumbi
2011-11-28, 18:56
Som Mastodon skriver så är det fler joner med än Natrium och Klor som räknas som elektrolyter i drycken men du har kanske tillgång till annat salt än bordssalt/havssalt:naughty: typ salter med Kalium och Magnesium som nog är det som räknas som elektrolyter i "sportdryck"

För natrium och kalium är bara att ta valfritt lågnatriumsalt och så har man elektrolyter i plural. (om man inte räknar varje elektrolyt för då har man det självklart också med bara natrium). Elektrolyterna är iofs mest en fråga om upptagshastighet och inte så mycket annat så frågan är om man tjänar något på att försöka få flera olika typer.

Barbastark
2011-11-28, 21:47
Kolla upp vilka mängder det rör sig om så kan du själv blanda till en sportdryck med elektrolyter. För det är precis så sprotdrycker med elektrolyter tillverkas... man tillsätter kolhydrater och elektrolyter i den mängd som är vettig för ändamålet.

Vad är syftet med sportdrycken Barbastark? I vilket sammanhang är den tänkt att användas?

Dricker rätt mycket vatten under dagen, så när jag även kör kondition så tänker jag att det kan vara bra att få i sig elektrolyter så man inte hamnar i den dålig balans.

Btw, räcker det att äta mat med tillräckligt "elektrolytmaterial" under resten av dagen istället?

Sniggel
2011-11-28, 22:40
Dricker rätt mycket vatten under dagen, så när jag även kör kondition så tänker jag att det kan vara bra att få i sig elektrolyter så man inte hamnar i den dålig balans.

Btw, räcker det att äta mat med tillräckligt "elektrolytmaterial" under resten av dagen istället?

Det räcker säkert ur ett vardagligt perspektiv (kroppen har reglersystem som håller det i bra balans över tid så länge inget drastiskt händer). Men om du känner att din prestation inte är på topp under konditionspassen och att du misstänker att det beror på att du svettats bort elektrolyter och spätt ut kroppen med elektrolytfritt vatten, då kanske du har fördel av att tillsätta elektrolyter till ditt vatten eller sportdrink.

Sen vet jag inte riktigt när man brukar säga att det kan vara en fördel att utnyttja elektrolyter, ½, 1, 2 timmars intensiv cardio? Det beror nog på fler faktorer än tiden. Men det är nog sällan det skadar så länge man inte överdriver saltmängden (natrium eller kalium, den senare ska man definitivt inte överdriva).

Jag brukar själv mata i lite salt i vätskan jag har med mig till gymmet. Ett gram minosel kanske det blir. Jag väger inte (vågen kan ändå inte känna av så små mängder) men jag misstänker att det ligger nånstans där.
Är rätt dålig på att använda salt i matlagning annars samt att jag nästan aldrig äter halvfabrikat och därmed inte får i mig något tillsatt salt mer än det jag själv tillsätter i mat (och det som finns naturligt). Det är väl också lite därför jag passar på att salta när jag ändå kommer att svettas.

NiHa
2011-11-29, 00:32
Lite närmare men fortfarande på tok för mycket Natrium är JOZO mineralsalt. Bordssalt med lite Natrium och mer Magnesium och Kalium är nog ganska exotiskt men hade varia bra till hemmagjorda sportdrycker men nu står ju faktiskt som rubrik "sportdryck med elektrolyter" och då för att uppfylla det enkla kriteriet så är det ju väldigt lätt då man absolut kan hälla i vilket salt som helst t ex havs/bordssalt för att få elektrolyter ;)