handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schema


rafferaffe
2004-01-06, 13:55
Körde förrut 4 pass i veckan. Alla passen var drygt 2 timmar långa och körde hela kroppen förutom benen. Dem kör jag i hockeyn.

På det tränar jag hockey 3-4 gånger i veckan, ofta i samband med hockeyn. Plus match en gång i veckan.

Är detta för mycket?

Vore det bättre att gå ned till 4 En-timmars pass i veckan och köra olika muskelgrupper varje gång?

Vilken muskelgrupp skulle passa på vilken dag då och vilka dagar rekommenderas?

Vill helst köra i smaband med hockeyträningarna och inte på helger då vi har match?


OM jag nu ska göra den här ändringen tänkte jag samtidigt byte gym och köra i hockeyns gym som har mycket mindre maskiner än det andra gymet.
Skulle bli glad om någon sa exakt vilka övnigar jag skulle köra resp. vilken dag.

Tacksam för svar!

Kallingen
2004-01-06, 14:11
Skulle nog lägga upp en split på 4 dagar, har svårt att tro att kroppen hinner återhämta sig innan du börjar på ett nytt pass, att du inte blir trött och sliter ut dig?

Om du delar upp det på 4 pass så hinner muskeln/musklerna vila ordentligt (förhoppningsvis) innan du kör ett nytt pass med dom igen.

Använd sök-funktionen, fick 100-tals (nästan) olika kombinationer på passen men "standard" ser väl ut såhär, enligt mig,

Bröst triceps

Rygg biceps

Axlar

Ben

Fördelden med detta pass är att du tränar synenergiska muskeler på samma pass, alltså biceps när du tränar rygg eftersom biceps används i väldigt många ryggövningar och på så sätt kan du ta ut biceps mer, men jag tycker det bara blir jobbigt och man tappar på biceps, men det är smaksak, testa gärna båda, ev. kan du träna bröst och rygg separat om du har tid och lust. Men skulle ändå rekommendera dig att köra ben trots att du spelar hockey, träningen av ben tillför mycket - både till hcokeyn och kroppen!



Tips på hur jag kör just nu.

Bröst biceps

Rygg

Axlar triceps

Ben

rafferaffe
2004-01-06, 14:31
OK. Tack för svaren!

Skulle bli väldigt glad om du kunde tipsa mig om vilka övningar följt till vilken dag. Har ingen direkt aning om vilka man ska köra.

Tex.
Axlar, triceps - sen vilka övingar man ska köra

Tack på förhand-

JAM
2004-01-06, 14:31
Originally posted by rafferaffe
Körde förrut 4 pass i veckan.

Vore det bättre att gå ned till 4 En-timmars pass i veckan och köra olika muskelgrupper varje gång?
JA! Det vore mycket bättre. Du bryter snarare ner kroppen än att bygga upp den då du tränar varje muskelgrupp så ofta. Kanske är det lite väl mycket att styrketräna fyra ggr/v plus så mycket hockey, men trivs du med det är det bara att köra på.

JAM
2004-01-06, 14:33
Originally posted by rafferaffe
OK. Tack för svaren!

Skulle bli väldigt glad om du kunde tipsa mig om vilka övningar följt till vilken dag. Har ingen direkt aning om vilka man ska köra.

Tex.
Axlar, triceps - sen vilka övingar man ska köra

Tack på förhand-

Läs dessa (ligger i Best of):

* Allans "Råd till nybörjare del 1" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9554)
* z_bumbis "Råd till nybörjare del 2" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555)

I del 2 finner du några mycket bra exempel på nybörjarprogram.

rafferaffe
2004-01-06, 15:14
Tack!
Om man vill ha förklaringar på vad en träning är , eller hur den utförs. Hur gör man då?

JAM
2004-01-06, 15:42
Nätets bästa sida för att se hur övningar utförs och vilka muskler de tränar, är enligt mig Exrx.net. Här (http://www.exrx.net/Lists/WtMale.html) kan du klicka på den muskelgrupp du vill träna och se övningar.

Om du inte gillar att läsa utrikiska så funkar AST:s övningsguide (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp) också.

Kallingen
2004-01-06, 15:49
Ett grundregel att följa är väl att börja med den större muskelgruppen, kör klart den, och sen börja med den mindre.

tex. bröst 3övningar * 3-4set på varje sen triceps som du kanske inte orkar lika mycket på som om du kört något annat, eller bröst innan, så kanske du kör triceps 2-3 övningar * 3set

Karl_alfred
2004-01-06, 15:57
Har själv spelat hockey och hade lite samma problem som dig. Jag tror knappt jag gick upp 1 kg muskler under hockley säsongerna trots att jag körde 3 gånger i veckan med styrka. Körde ett riktigt seriöst schema med mycket set. Jag fick bygga ca 2 månader emellan hockeyn och golfen. å sen 2 månader ungefär på hösten.

Mitt råd till dig skulle vara att köra styrketräningen direkt efter hockeypassen Och att inte köra så mycket övningar och set och sånt. Eftersom du har hockey 5 dagar i veckan måste du se till att verkligen utnytja den lilla vial du får. Jag skulle satsa på någon basövning per muskel å låta det räcka. Du kan ju bygga mer ordentligt mellan säsongerna. Ett lämpligt styrke schema om vi säger att du har hockey 5 gånger i veckan kanske skulle se ut såhär:

Må: hockey, knäböj, marklyft, chins
Ti: hockey, bänkpress, axelpressar
on: vila
to: hockey, vadpressar, mage, stångcurl, triceps extention
fr: hockey
lö: vila
sö:match

nu kan du ju modifiera detta lite. men i det stora hela skulle jag tro att det fungerar bra. Kör ungefär 3 set per övning. Sen tycker jag absolut att du ska träna benen, att säga att man använder dem i hockeyn är lika löjligt som när folk säger att de löptränar istället.