handdator

Visa fullständig version : Inkasso


Notchy
2011-11-22, 19:18
Fick hem ett brev idag från ett Inkasso bolag, fatta inte ett skit. Sen kolla jag igenom hela brevet då är det från 2004. Dom kommer alltså 7 år senare och kräver mig på pengar från något jag inte har en aning om vad det är. Det är vägverket som vill ha pengar. Om jag har fattat allt rätt så kan dom inte komma och kräva pengar bara så där efter flera år. Till saken hör att jag tog körkort 2007 så jag fattar verkligen inte vad det rör sig om. Måste ringa imorgon och kolla.

Angel
2011-11-22, 19:20
Gör du så. Jag vet inte heller.

Ronn
2011-11-22, 19:23
Jag trodde att jag skulle veta vad det gällde men det gjorde jag inte, vad fasiken kan det vara? När du ringer hälsa från mig.

Notchy
2011-11-22, 19:24
Läste nu att efter 3 år ska det preskriberas eller hur det stavas. Hmm varför skickar dom då en räkning efter 7 år

Notchy
2011-11-22, 19:25
Jag trodde att jag skulle veta vad det gällde men det gjorde jag inte, vad fasiken kan det vara? När du ringer hälsa från mig.

Ätit för mycket piller ?

Nitrometan
2011-11-22, 19:28
Läste nu att efter 3 år ska det preskriberas eller hur det stavas. Hmm varför skickar dom då en räkning efter 7 år

Det finns många skulder som inte skrivs av efter 3 år. Ring du dem och kolla vad det gäller.

Vägverket finns inte kvar längre så det blir nog Trafikverket du får ringa.

Se till att du har brevet när du ringer så att du kan uppge ärendenummer och annat de kan tänkas fråga om.

Notchy
2011-11-22, 19:29
Det finns många skulder som inte skrivs av efter 3 år. Ring du dem och kolla vad det gäller.

Vägverket finns inte kvar längre så det blir nog Trafikverket du får ringa.

Se till att du har brevet när du ringer så att du kan uppge ärendenummer och annat de kan tänkas fråga om.

Det står trafikverket oxå, får helt enkelt ringa imorgon

Jompan
2011-11-22, 21:21
Tippar på fejk faktura, säkert inte trafikverkets konto pengarna skulle hamna på om du betalar. Min gissning!

Bäst att kolla upp som planerat dock och inte gå på min gissning.

Om det är en fejk, så kan jag nog tänka mig att vissa i panik skulle betala om det ser ut att komma från inkasso.

Yes
2011-11-23, 10:48
Att blufföretag skulle vara så kaxiga att de utger sig för att vara en statlig myndigheten är inget jag stött på. De brukar också vara lite klurigare än att hävda en 7 år gammal urkund.

Om det är ett krav som gått genom ett inkassobolag är det inte ovanligt att de skickar krav på gamla skulder. Preskriptionstiden kan i vissa fall avbrytas och man får själv göra en preskriptionsinvändning om man vill hävda att det är preskiberat.

Mental
2011-11-23, 10:54
Det är inte så att du sökte lämp då men inte betalade? Eller något liknande. Men som sagt, ett telefonsamtal och du vet vad det gäller.

hahavaffan
2011-11-23, 10:57
Glöm inte att uppdatera oss om vad det gällde!

Yes
2011-11-23, 11:08
en statlig myndigheten
Amen vadfaaaaan!

Pepparkakssmurfen
2011-11-23, 11:20
Har du ringt?


*popcorn*