handdator

Visa fullständig version : Svartas dominans i sporter


fredrik1
2011-11-22, 17:09
Hej,

Hur kommer det sig att svarta dominerar sporter i USA totalt, medans i tex WSM eller de flesta styrkesporterna finns det bara några få svarta med? Varför dominerar inte svarta inom dessa sporter med, utan bara i tex basket AM. Fotboll osv.

Beror det på att svarta utövar sporter mer än vita i USA?


//L

delta_mats
2011-11-22, 17:17
Är det lika stor dominans i hockey, simning, alpin skidåkning eller vanlig skidåkning, fotboll?

regus
2011-11-22, 17:33
Eller baseball och mma.

Fugly
2011-11-22, 17:45
Finns två trådar om det här. Sök.

JJOHANSSON
2011-11-22, 17:46
råne g0ldmaN^

klupknum
2011-11-22, 18:14
De har bättre gener för kondition och snabbhet på grund av tusentals år utav att springa ifrån lejon, medan vi vita har bättre gener för råstyrka tack vare tusentals år av brottning med mammutar och dinosaurier.

Fidde_Mannen
2011-11-22, 18:15
De har bättre gener för kondition och snabbhet på grund av tusentals år utav att springa ifrån lejon, medan vi vita har bättre gener för råstyrka tack vare tusentals år av brottning med mammutar och dinosaurier.

Haha

frong
2011-11-22, 18:17
De har bättre gener för kondition och snabbhet på grund av tusentals år utav att springa ifrån lejon, medan vi vita har bättre gener för råstyrka tack vare tusentals år av brottning med mammutar och dinosaurier.

Hahahaha, det där va kul på många nivåer.

Fastback
2011-11-22, 18:28
De har bättre gener för kondition och snabbhet på grund av tusentals år utav att springa ifrån lejon, medan vi vita har bättre gener för råstyrka tack vare tusentals år av brottning med mammutar och dinosaurier.

hahahahahha :bow::bow::bow:

Springer
2011-11-22, 18:43
Jag trodde på dig, ända tills du skrev "... och dinosaurier." Så besviken jag blev... :cryout:

fredrik1
2011-11-22, 18:45
Det är ju faktiskt bevisat att västafrikaner har bättre muskelbyggargener i genomsnitt än vita.

Landström
2011-11-22, 18:47
All I know is... Never bet on the white guy!

Fastback
2011-11-22, 18:58
Det är ju faktiskt bevisat att västafrikaner har bättre muskelbyggargener i genomsnitt än vita.

Källa på det?:)
Säger inte att det inte är så, men hade bara vart kul att läsa om det. :thumbup:

fredrik1
2011-11-22, 19:07
Källa på det?:)
Säger inte att det inte är så, men hade bara vart kul att läsa om det. :thumbup:

Leta runt lite på forumet - King Grub har gjort något inlägg om det. Skillnaden i fritt testosteron var typ 3 procent dock.

Sniggel
2011-11-22, 20:40
Afrikaner har en större genetisk variation än resten av världen så som jag förstått det.
Det beror på att "resten av världen" härstammar från en liten del av den dåvarande mänskligheten i Afrika som fick för sig att upptäcka världen och slå sig ner på andra ställen.
Har man en större genetisk variation borde det även finnas fler extremer och därmed kan "elitgener" inom en sådan grupp vara än mer extrem än "vanliga elitgener" (resten av världen).

Men kultur spelar en gigantisk roll vad gäller urval och träning för en idrottsgren och överskuggar oftast betydelsen hos en populations gener.

Inge Enveten
2011-11-22, 21:06
Leta runt lite på forumet - King Grub har gjort något inlägg om det. Skillnaden i fritt testosteron var typ 3 procent dock.

Andra ska alltså hitta källan för dina påståenden, grymt. Tänk om uppsatsskrivande på universitet hade funkat så här. Kul för handledaren som behöver ett halvår bara för att hitta elevens källor, lulz

Fredriiik
2011-11-22, 21:16
Andra ska alltså hitta källan för dina påståenden, grymt. Tänk om uppsatsskrivande på universitet hade funkat så här. Kul för handledaren som behöver ett halvår bara för att hitta elevens källor, lulz

å alla ska samtidigt be om källor hit å källor dit? Jag har också läst king grubs inlägg om att svarta hade någon större fördel för muskelbygge, men inte fan tänker jag leta upp det för att någon inte tror mig?...

till TS: du har snöat in dig på två sporter, kolla på alla sporter så är det inte alls samma utsträckning.

filmjölk
2011-11-22, 21:31
Som vit man, vad är det första jag tänker när jag ser en svart man? "Titta en svart man". vad är det första jag tänker när jag ser en annan vit? Det varierar. "vad fet han är" "Han ser dum ut" "Han är nog smart" "haha vilken flintig jävel" etc etc. jag tänker inte på hans vita hudfärg utan värderar personen efter andra attribut.

Det första jag reagerar på i fallet med en svart man är just att han är svart. Så, om vi säger att mitt synsätt är generellt för vita människor (tex för vita människor i USA, där många duktiga Svarta idrottsmän är ifrån), så måste en Svart person utmärka sig på något sätt, vara bäst i något tex. för att avancera i andras ögon från en anonym svart man till någon man ser som något mer än bara en svart man.

Det blir en drivkraft för en svart man till att prestera, för att bli någon. En Vit man blir något annat än bara en vit man genom att vara just Vit. Den lyxen har inte Svarta. De måste prestera för att bli någon.

Det där var rasistiskt, och det finns säkert genetiska skillnader också, men jag tror att Svarta behöver prestera för att bli någon, och prestationskrav är en faktor till att man blir duktig i idrott.

frong
2011-11-22, 21:46
Andra ska alltså hitta källan för dina påståenden, grymt. Tänk om uppsatsskrivande på universitet hade funkat så här. Kul för handledaren som behöver ett halvår bara för att hitta elevens källor, lulz

Tur att det här inte är en uppsats nu då..? :smash:

Inge Enveten
2011-11-22, 21:52
Tur att det här inte är en uppsats nu då..? :smash:

Påstår man att någon sagt något borde man ha stöd för det oavsett vilken arena det rör sig om. Det är dock bara min åsikt

Btw han där Frong sa något om att 30 bananer om dagen är opti. Tror det var någonstans på world wide web.

:smash:

Taalamon
2011-11-22, 22:01
Det är en kulturell/social fråga.

De flesta svarta är av lägre medelklass eller underklass och utbildningsvägen till framgång är huvudsakligen förunnat medel/överklass. Amerikanska universitet har många idrottsstipendier och är i princip den enklaste/enda vägen att gå för de färgade, där få familjer har föräldrar som är akademiker med tillräckligt god inkomst för att betala universitetsavgifterna.

stevebc
2011-11-22, 22:04
Det är ju faktiskt bevisat att västafrikaner har bättre muskelbyggargener i genomsnitt än vita.Mja, jag har läst studier som talar emot dessa fynd. Så jag vet inte.

Fishtank
2011-11-22, 22:11
Hade vi inte den här tråden för 2 veckor sen om raser och dess olika genetiska variationer?

Ganska icke PK tråd men det avhandlade just det här ämnet.

Linjedomarn
2011-11-22, 23:42
Det är en kulturell/social fråga.

De flesta svarta är av lägre medelklass eller underklass och utbildningsvägen till framgång är huvudsakligen förunnat medel/överklass. Amerikanska universitet har många idrottsstipendier och är i princip den enklaste/enda vägen att gå för de färgade, där få familjer har föräldrar som är akademiker med tillräckligt god inkomst för att betala universitetsavgifterna.


Tror något sånt också. Förmodligen en anledning till varför många svarta väljer amerikansk fotboll.

MAXX
2011-11-22, 23:53
Somalier har lättare benstomme. En av anledningarna till att de är så dominanta i långdistans.

Skulle gissa på att det finns en anledning till att afroamerikaner är så dominanta i sprint också.

Fartman
2011-11-22, 23:57
Det är en kulturell/social fråga.

De flesta svarta är av lägre medelklass eller underklass och utbildningsvägen till framgång är huvudsakligen förunnat medel/överklass. Amerikanska universitet har många idrottsstipendier och är i princip den enklaste/enda vägen att gå för de färgade, där få familjer har föräldrar som är akademiker med tillräckligt god inkomst för att betala universitetsavgifterna.

Här har vi det. :thumbup:
Sen är det här också svaret på att det inte direkt är många svarta i olika "matrialsporter" som tex hockey då det är fördjävla dyrt att låta sin unge lira. Dom renodlade vintersporterna behöver man väl heller inte vara någon brainiac för att förstå varför vita är överrepresenterade i..

TurningTorso
2011-11-23, 00:07
Somalier har lättare benstomme. En av anledningarna till att de är så dominanta i långdistans.

Skulle gissa på att det finns en anledning till att afroamerikaner är så dominanta i sprint också.

De har ännu lättare benstomme! :) Nej, men seriöst...de har det.

Sniggel
2011-11-23, 08:25
Här har vi det. :thumbup:
Sen är det här också svaret på att det inte direkt är många svarta i olika "matrialsporter" som tex hockey då det är fördjävla dyrt att låta sin unge lira. Dom renodlade vintersporterna behöver man väl heller inte vara någon brainiac för att förstå varför vita är överrepresenterade i..

+1

Socioekonomiska och kulturella skillnader!


Sen det här med att svarta skulle ha bättre muskelbyggargener i genomsnitt undrar jag om det inte är så att det stämmer enbart om man tittar på vissa svarta (de som har lätt för sprint t ex, explosiva fibrer und so weiter). Men då pratar man ju inte längre om svarta som homogen grupp, vilket denna tråden vill göra :p

rooz
2011-11-23, 08:27
Dominas i vissa sporter borde det väl vara?

Hur många svarta atleter ser vi i vinter-OS?

Anders The Peak
2011-11-23, 08:34
Somalier har lättare benstomme. En av anledningarna till att de är så dominanta i långdistans.

Skulle gissa på att det finns en anledning till att afroamerikaner är så dominanta i sprint också.

Nu vet jag inte om det finns så många somalier utöver Mustafa Mohamed som är duktiga i långdistans. Men jag vet att kenyaner och etiopier som är det och en stor del av förklaringen är troligen deras afrikanska-vadmuskulatur som ger försprånget samt att de är naturligt lätta för sin längd.

Annars är Kai Greene, Ronnie Coleman, Lee Haney ättlingar från Elefenbenskusten(Västafrika)

Baske
2011-11-23, 08:44
Jag vet om att när jag skrev min magisteruppsats och räknade på biologisk ålder så hade Afrikaner en högre densitet än europeer. Kan vara på grund av muskelmassa.

Har inte boken längre så kn tyvärr inte ge källa på den.

Hur som helst kan densiteten förklara deras begränsade framgångar i simning äben om det säkerligen har mer förklaring i det sociokulturella idrottslivet;)

MAXX
2011-11-23, 15:25
Nu vet jag inte om det finns så många somalier utöver Mustafa Mohamed som är duktiga i långdistans. Men jag vet att kenyaner och etiopier som är det och en stor del av förklaringen är troligen deras afrikanska-vadmuskulatur som ger försprånget samt att de är naturligt lätta för sin längd.

Annars är Kai Greene, Ronnie Coleman, Lee Haney ättlingar från Elefenbenskusten(Västafrika)

Helt rätt jag sa fel de var dem jag menade inte somalier.

Sniggel
2011-11-23, 16:01
Jag vet om att när jag skrev min magisteruppsats och räknade på biologisk ålder så hade Afrikaner en högre densitet än europeer. Kan vara på grund av muskelmassa.

Eller låga nivåer av kroppsfett!

Mats J
2011-11-23, 17:11
Eller låga nivåer av kroppsfett!

+1 känns betydligt mer troligt.

eng
2011-11-23, 21:29
Funderat på om inte en bidragande anledning till att det ofta är svarta utanför Afrika som dominerar, kan bero på att hanteringen av svarta slavar under färden över Atlanten var allt annat än mänsklig, många dog på färden. Så man "sållade bort" (ursäkta uttrycket) de som inte hade en rejäl dos överlevnadsinstinkt och bra fysik.

Tydligen var också Jamaica ofta sista anhalten för slavskeppen, så de som överlevde dit vara bara de hårdaste av de hårda. Vilket möjligen kan ha bidragit till t.ex. Bolts framgångar i våra dagar.

Detta är ju då i kombination med andra anledningar som nämnts, collegesystemet med stipendier, allmän uppfattning att alla kan lyckas i USA bara man jobbar tillräckligt för det etc.

marcel
2011-11-24, 19:13
Som vit man, vad är det första jag tänker när jag ser en svart man? "Titta en svart man". vad är det första jag tänker när jag ser en annan vit? Det varierar. "vad fet han är" "Han ser dum ut" "Han är nog smart" "haha vilken flintig jävel" etc etc. jag tänker inte på hans vita hudfärg utan värderar personen efter andra attribut.

Det första jag reagerar på i fallet med en svart man är just att han är svart. Så, om vi säger att mitt synsätt är generellt för vita människor (tex för vita människor i USA, där många duktiga Svarta idrottsmän är ifrån), så måste en Svart person utmärka sig på något sätt, vara bäst i något tex. för att avancera i andras ögon från en anonym svart man till någon man ser som något mer än bara en svart man.

Det blir en drivkraft för en svart man till att prestera, för att bli någon. En Vit man blir något annat än bara en vit man genom att vara just Vit. Den lyxen har inte Svarta. De måste prestera för att bli någon.

Det där var rasistiskt, och det finns säkert genetiska skillnader också, men jag tror att Svarta behöver prestera för att bli någon, och prestationskrav är en faktor till att man blir duktig i idrott.

Du kommer ju märka själv att om du flyttar dit, eller om du gått high school där, så hade du märkt att på P.E där många svarta skiter i vilket, fortfarande är dem bästa om dem vill! Och att påstå att en svart man har bättre drivkraft än vita är ju en förolämpning mot någon som Gunde Svan! Tror definitivt det har o göra med Darwins teorier som någon annan var inne på.

guitarguy
2011-11-24, 20:03
Som en handledare till mig smsade när han var lite dragen, Om man tittar på OS och VM och sånt, varför vinner alltid svara där man springer och vita där man skjuter?

tyckte det var ganska roligt men är dock inte rasist på något vis, tänkte bara dela med mig!

OnMyWay
2011-11-24, 20:23
Som en handledare till mig smsade när han var lite dragen, Om man tittar på OS och VM och sånt, varför vinner alltid svara där man springer och vita där man skjuter?

tyckte det var ganska roligt men är dock inte rasist på något vis, tänkte bara dela med mig!

:)

Eddie Vedder
2011-11-24, 21:49
Funderat på om inte en bidragande anledning till att det ofta är svarta utanför Afrika som dominerar, kan bero på att hanteringen av svarta slavar under färden över Atlanten var allt annat än mänsklig, många dog på färden. Så man "sållade bort" (ursäkta uttrycket) de som inte hade en rejäl dos överlevnadsinstinkt och bra fysik.

Tydligen var också Jamaica ofta sista anhalten för slavskeppen, så de som överlevde dit vara bara de hårdaste av de hårda. Vilket möjligen kan ha bidragit till t.ex. Bolts framgångar i våra dagar.

Detta är ju då i kombination med andra anledningar som nämnts, collegesystemet med stipendier, allmän uppfattning att alla kan lyckas i USA bara man jobbar tillräckligt för det etc.

"Healthy immigrant effect" kallas det. Men den brukar avta har man sett. Att amerikanska svarta idag skulle vara generellt överlägsna fysiskt på grund av friska slavar förefaller ganska orimligt tycker jag. Att överleva tuffa förhållanden är inte heller bara en fysisk sak. Kolla på överlevande från koncentrationslägren exempelvis, det var inte kroppsstyrkan som var den främsta röda tråden där.

Nitrometan
2011-11-24, 22:38
Och att påstå att en svart man har bättre drivkraft än vita är ju en förolämpning mot någon som Gunde Svan!
Hur många svarta har spöat Gunde på skidor?

marcel
2011-11-24, 23:25
Hur många svarta har spöat Gunde på skidor?

Har väl ingen betydelse? Jag refererade bara till vad filmjölk påstod, att svarta personer hade bättre drivkraft än vita, tog ju bara Gunde Svan som exempel då jag är ganska säker på att han är en av dem i Sverige som lagt ner mest tid på att komma dit där han en gång var.