handdator

Visa fullständig version : Tips under en deff ?


Staaf
2011-11-22, 15:34
Tänkte att ni kunde skriva lite tips under en deff?

begt
2011-11-22, 15:48
1. Högt proteinintag (2 g/kg kroppsvikt t.ex.); bevarar muskler och mättar bra; mycket viktigt. Mat som Kyckling, fisk, kött, ägg, mjölk, ost, kvarg är bra exempel.
2. Tung styrketräning, med relativt få reps är att föredra. Tränar du inte styrka tappar du muskler oavsett proteinintaget.
3. Det kan vara bra med flera små mål för att lättare hålla dieten.
4. Ha en dag i veckan då du unnar dig en del saker du brukar äta i vanliga fall.
5. Mat som fyller ut magen är bra; t.ex. broccoli som inte innehåller någon energi just men som är nyttigt av andra skäl.
6. Ät ett större mål efter träning; både protein och kolhydrater.

... är några grundtips i alla fall.

Nutrid
2011-11-22, 15:51
Dont over-do it.

Bestäm dig för en resonabel målvikt och fortsätt inte gå ner överdrivet mycket bara för att det fungerar. Ju smalare är inte alltid bättre.

Drick kaffe för att ha energi trots att du ligger på ett ständigt underskott.

Staaf
2011-11-22, 17:05
Precis sånt här jag menar :) Tack ska ni ha!!!

Lobello
2011-11-22, 17:10
undvik broscience!

daloatf
2011-11-22, 17:48
Lite guidelines för en lyckad deff!


Styrketräna tungt. Tunga vikter och lågt antal reps 4-6 och tre set.
Håll ett högt proteinintag, minst 2g/kg.
Räkna kalorier för att få bästa resultat (använd shapeupclub.com eller skriv för hand).
Ligg på ett underskott på 1000kcal den första månaden. Resten av tiden underskott på 500kcal per dag.
Väg dig varje morgon efter toa besök.
Ta mått en dag i veckan. (Vader, Lår, Bröst, Midja(vid naveln) och biceps)
Ta helkroppsfoton på framsida, baksida och bägge sidorna en gång i veckan.
Håll koll på medelvikten, går medelvikten ner går du framåt.
Ät mättande mat, delvis mycket kött/fisk/fågel och bra kolhydrater (potatis och ris)
Kör endast kondition om du vill äta mer just den dagen.
Lägg inte kondition på dagen du kör styrka.
För statistik om träning, kost och vikt.

KIZHEN
2011-11-22, 21:39
Håller med daloatf dock ska du inte väga dig varje morgon, skit i att väga dig på ett riktigt bra tag. Ta o väg dig innan deff och sen kanske 3 veckor efter. Om det blir skillnad eller inte märker du genom spegel och hur du känner dig.

haljan
2011-11-24, 08:45
9. Kör endast kondition om du vill äta mer just den dagen.
10. Lägg inte kondition på dagen du kör styrka.


Varför?

LeBron
2011-11-24, 13:16
1. Högt proteinintag (2 g/kg kroppsvikt t.ex.); bevarar muskler och mättar bra; mycket viktigt. Mat som Kyckling, fisk, kött, ägg, mjölk, ost, kvarg är bra exempel.
2. Tung styrketräning, med relativt få reps är att föredra. Tränar du inte styrka tappar du muskler oavsett proteinintaget.
3. Det kan vara bra med flera små mål för att lättare hålla dieten.
4. Ha en dag i veckan då du unnar dig en del saker du brukar äta i vanliga fall.
5. Mat som fyller ut magen är bra; t.ex. broccoli som inte innehåller någon energi just men som är nyttigt av andra skäl.
6. Ät ett större mål efter träning; både protein och kolhydrater.

... är några grundtips i alla fall.

Vadå inte innehåller någon energi? ~25kcal/100g :D

willtjam
2011-11-24, 13:37
Håller med daloatf dock ska du inte väga dig varje morgon, skit i att väga dig på ett riktigt bra tag. Ta o väg dig innan deff och sen kanske 3 veckor efter. Om det blir skillnad eller inte märker du genom spegel och hur du känner dig.

Om man väger sig varje dag så får man fram ett medelvärde för veckan, som är en mycket mer tillförlitligt.
Väger man sig bara exempelvis var tredje vecka så kanske man har gått ner bara ett kg vid första vägningen, och p.g.a. det så sänker man kaloriintaget. Men tänk om det bara var en "dålig dag" då man hade druckit väldigt mycket vatten dagen innan, så vågen egentligen ljög? Vid nästa invägning har man kanske gått ner sex kg och förlorat styrka, då man hamnade på för lågt kaloriintag.

Varför?

Kondition motverkar maximal muskeltillväxt, vilket är rätt viktigt under en deff. Konditionen borde läggas så långt ifrån styrkepassen som möjligt.

begt
2011-11-24, 13:41
Vadå inte innehåller någon energi? ~25kcal/100g :D

broccoli som inte innehåller någon energi JUST


Läs om läs rätt.
...

Betydligt mindre energi än den nöten jag äter på just nu (600+ kcal/100 g)

312
2011-11-24, 13:47
Förstår inte varför ni säger att man måste träna 3-6 reps, jag säger: Bullshit.
Högreps funkar väl lika bra det, för att bevara musklemassa. Som proxy sa, sluta missuppfatta King_Grub.

Högreps är "bäst" för muskelbygge, så varför skulle det inte vara bra för muskelbevaring?

Alla andra tips är bra annars.

Citerar:

Men snälla, sluta övertolka ett ord i King Grubs deffguide. Hur kan ni dra slutsatsen att han menar styrketräning inom repetitionsspannet 1-6 repetitioner (cirkus) bara för att han säger "tung styrketräning"?
(+ andra som säger "tung styrketräning.)

Träna på ett sådant sätt så att du kan vidhålla, eller helst öka, på det sättet du redan tränar, det finns ingen som helst idé att hux flux byta till ett mycket lägre repetitionsspann bara för att man ligger på ett kcal-underskott, om något så blir det negativt.
Med "tung styrketräning" så menar man helt enkelt hård styrketräning med tunga vikter. Alltså inom det generella spannet, 1-20 repetitioner ungefär.

LeBron
2011-11-24, 14:49
broccoli som inte innehåller någon energi JUST


Läs om läs rätt.
...

Betydligt mindre energi än den nöten jag äter på just nu (600+ kcal/100 g)

Vadå "inte innehåller någon energi just" gå tillbaka till skolan och lär dig mer om meningsuppbyggnad ! :P

begt
2011-11-24, 14:52
Whatever- det är talspråk- man kan säga så i norrland. Vet inte hur det är nere i södra halvan.

Gukken
2011-11-24, 15:15
Viktigt är väll också att hitta något som fungerar för just dig? Själv styrketränar jag 3 dagar i veckan och kör konditionsträning 2 dagar i veckan. På de två vilodagarna så brukar jag promenera ca 1½ timme/vilodag. Funderar på att lägga till ett styrkepass till på en av vilodagarna och köra lite lugnare på ett konditionspass i veckan då jag har lite problem med mina benhinnor.

Räknar kalorier i min Iphone med shapeup appen och försöker hålla mig vid 2g protein/kg kroppsvikt. Kvarg 500g, från LIDL, med fun light och 1dl havregryn inom 30min efter träning ger en ganska mycket protein men bara ca 470 kcal vilket både mättar bra och smakar helt okej.

Undviker alkohol gör jag också.

312
2011-11-24, 21:36
Vadå "inte innehåller någon energi just" gå tillbaka till skolan och lär dig mer om meningsuppbyggnad ! :P

Och så gör du mellanrum mellan ord och utropstecken. Awesome.