handdator

Visa fullständig version : Stress o dess inverkan på ork


Lellan
2011-11-22, 11:03
Har med åldern insett att man inte "tål" hur mkt stress som helst, och hittat bra stategier. Näringsrik kost, sova tillräckligt, bra tänk, regelbunden träning etc. Men ändå förvånas jag hur oerhört fysiskt jag upplever just stress, vore intressant att babbla om.. exakt vad kan man boosta med vid stressande händelser?

Jag tänker då inte på tidspress el sådant man kan styra över, utan "shit happens" grejer. Ngn nära begår självmordsförsök, en annan dör, du bevittnar ngt tragiskt (olycka, brott etc el blir själv offer alt engagerad i den aktuella situationen), måste se ngn du tycker om lida, du får pressa dig i en mkt laddad situation osv..

Har en lugn känsla av "kapacitet" i dessa situationer, och vet att jag fixar allt enligt bästa förmåga - och att den är god. Men efteråt, nästan oavsett grad stress - så blir jag heeelt zombie. Enormt sömnbehov osv. Fattar ju att det är för att man psykiskt pressat sig, men vad gör ni vid sådana här tillfällen? Kan man återhämta sig bättre/lättare med ngt knep? Det enda man vet om livet är ju att man har stor makt över det, kommer dö en dag men innan dess kommer man få beta av lite sånt här som man inte riktigt styr över.. :)

Förut brydde jag mig inte om att måna om vardagsformen mentalt o fysiskt men nu när jag gör det tycker jag inte att det är såå stor skillnad, lika däckad iaf.. Fast det är väl så det är, bara. Känner väl mest att jag inte vill bli för trygghetsknarkande o söka ro om det ändå inte hjälper vid dessa situationer, kanske har jag övertro till sånt.. *fundera*

Fd_Megatuttarna
2011-11-22, 12:07
Gör något socialt med nära och kära som du känner dig bekväm med. Det tar udden av det trötta ibland.

regus
2011-11-22, 12:17
För mig blir det bara bättre om jag biter ihop lite extra och tar tag i det som stressar mig. Väldigt jobbigt initialt, bättre sen. Alltså ladda med kaffe och göra klart projektet eller vad det nu är som stressar en. Men det hjälper ju inte om man stressar sig över saker man inte kan påverka. Då får man antagligen ta till psykdoktor

Lellan
2011-11-22, 12:27
Gör något socialt med nära och kära som du känner dig bekväm med. Det tar udden av det trötta ibland.

Sovandes? Spelade spel m sonen igår, men satt bara och somnade trots kannor kaffe.. stört!

För mig blir det bara bättre om jag biter ihop lite extra och tar tag i det som stressar mig. Väldigt jobbigt initialt, bättre sen. Alltså ladda med kaffe och göra klart projektet eller vad det nu är som stressar en. Men det hjälper ju inte om man stressar sig över saker man inte kan påverka. Då får man antagligen ta till psykdoktor

Fast jag syftar inte på sånt, det är peace of cake. Utan om ngn dött, om man hamnat i ngt som skakat om en. Sånt som händer, och sedan är över. När det är över då däckar hela jag - känns som att man sprungit ngn mil fast man inte rört en fena (ok, jag har aldrig sprungit "någon mil" men ni fattar..).

Är inget sådär "jätteproblem" jag inte förstår, vet ju orsak och erfar verkan av det - bara så fascinerad över hur helt matt totalslut man kan bli fysiskt av ngt psykiskt. Just filosofing! :)

Tack för inputs dock!

regus
2011-11-22, 12:38
menar du något sånt här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175210)? :D

Fd_Megatuttarna
2011-11-22, 12:55
Sovandes? Spelade spel m sonen igår, men satt bara och somnade trots kannor kaffe.. stört!


Sonen? Som förälder tänker du möjligen att du ska vara en förebild för sonen, samtidigt som du är uppmärksam på hans utveckling och behov o.s.v. M a o tar du ansvar. Menar inte att du ska skita i dina barn (och att man inte kan ha kul med barn) men låter det ändamålsenligt när du egentligen behöver få lite liv i dig? Tänk på att din son även känner av att du är trött. Han gagnas också av att mamma får komma ut lite och blir piggare av egentid.

Har du inga väninnor som du kan planera en heldag med? Fixa pedikyr, lunch därefter, småhandla lite, dra en pava på kvällen. Lastbilsflak med choklad? Massa skvaller och tjejsnack. Vad vet jag?

Eller så kan det vara så enkelt att du har någonting fysiskt, t.ex. sköldkörteln som strular. Boka tid hos vårdcentralen, be att de tappar dig på lite blod för säkerhets skull.

Sandra81
2011-11-22, 13:11
Varmt bad med tända ljus å mysmusik till.. lätt yoga, massage samt mindre koffeinintag brukar hjälpa mig..

Lellan
2011-11-22, 13:41
menar du något sånt här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175210)? :D

:laugh: Klockrent.. Nä - menade faktiskt vad jag skrev. Chock - och den efterföljande reaktionen. Att den psykiska kan ta sig så fysiska uttryck, inte så att man bara blir trött i huvet liksom. :)

Sonen? Som förälder tänker du möjligen att du ska vara en förebild för sonen, samtidigt som du är uppmärksam på hans utveckling och behov o.s.v. M a o tar du ansvar. Menar inte att du ska skita i dina barn (och att man inte kan ha kul med barn) men låter det ändamålsenligt när du egentligen behöver få lite liv i dig? Tänk på att din son även känner av att du är trött. Han gagnas också av att mamma får komma ut lite och blir piggare av egentid.

Har du inga väninnor som du kan planera en heldag med? Fixa pedikyr, lunch därefter, småhandla lite, dra en pava på kvällen. Lastbilsflak med choklad? Massa skvaller och tjejsnack. Vad vet jag?

Eller så kan det vara så enkelt att du har någonting fysiskt, t.ex. sköldkörteln som strular. Boka tid hos vårdcentralen, be att de tappar dig på lite blod för säkerhets skull.

Tack tack, och nej nej, det är inget fel med mig.. :) Alltså, jag har inga problem - utan det är normala reaktioner på onormala shit happens - grejer. När ngn dör, när man gör slut m ngn, när man är med om ngt hemskt o tumultartat typ? Stuff? Inget som tär, utan ett PANG och sen boom.. och så znark. Det är normalt. Jag bara babblar, om hur man kan avhjälpa det smidigast.

Och där - har ni en poäng - både och Sandra. Att softa, inte bara greja vidare som vanligt och tokdö. Unna sig! Tror det är bra, jag gör det - men gör gärna mer sånt.. :P

Varmt bad med tända ljus å mysmusik till.. lätt yoga, massage samt mindre koffeinintag brukar hjälpa mig..

Mjo, låter nice! Kanske kopplar av en på ett annat sätt att unna sig sånt, än att bara låta det klinga av. Som man gör m en kompis som varit med om detsamma, skämma bort. =) Tack!

mikaelj
2011-11-22, 14:11
Jag tycker att du skall tillåta dig själv att sova, helt enkelt. Utöver det göra sådant som du tycker är absolut jätteroligt, få huvudet på positiva, glada & roliga tankar.

begt
2011-11-22, 14:31
Tipset om att lägga sig i ett badkar och lyssna på lugnande musik är bland det bästa man kan göra. En kvart-20 minuter gör stor skillnad. Det är en ganska vanlig rekommendation man kan få om man lider av ångest.

Planera gärna in någon aktivitet en kortare stund varje dag, någon hobby du kanske inte ägnat dig åt på flera år exempelvis. Med tiden så blir det bättre- ha tålamod.

Lellan
2011-11-22, 14:45
Jag tycker att du skall tillåta dig själv att sova, helt enkelt. Utöver det göra sådant som du tycker är absolut jätteroligt, få huvudet på positiva, glada & roliga tankar.

Fortsätta som vanligt alltså.. lite tråkigt med all tid som går åt sömn när man är med om något, fast det är ju som det ska - tänkte bara spetsa kompetensen där men det är väl bara att ha det ännu goare som biter. Inte fel! :D Att jag inte kunde det igår var ju av praktiska skäl, fattade att jag behövde sömn men kan ju inte bestämma att son o jag lägger oss kl 17.30 direkt.. så blev spel o kaffe för att kunna natta ett par timmar senare. Men nu är det över, blev mest förvånad att kroppen tog sådan stryk så direkt att jag inte kunde hålla mig vaken. Men mår fint nu, shit happens och jag fixart. :)

Tipset om att lägga sig i ett badkar och lyssna på lugnande musik är bland det bästa man kan göra. En kvart-20 minuter gör stor skillnad. Det är en ganska vanlig rekommendation man kan få om man lider av ångest.

Planera gärna in någon aktivitet en kortare stund varje dag, någon hobby du kanske inte ägnat dig åt på flera år exempelvis. Med tiden så blir det bättre- ha tålamod.

Med risk för att verka tjatig, men tålamod med vad? :confused: Jag har inte ångest, mår finfint, det jag funderar kring är fenomenet att kroppen blir heeelt slut när man är med om ngt. Om ngn nära dör, tex. Det vore väl märkligt om man inte reagerar, och reaktionen jag beskriver är knappast extraordinär? Den fascinerar mig bara, och jag vill därför babbla om det.. Fattar ju att huvudet måste bli mos när kaos/katastrof inträffar - men upplevelsen av att kroppen känns bearbetad är lite märklig tror jag, men det kanske beror på spänningar, hormoner etc som man inte noterar just i akuta läget.

Hur man tar hand om sig, är intressant. Och där har du ju rätt i att bad, och hobbyer är rätt.

Men mår hursomhelst inte dåligt öht, jag tänker bara inför kommande skit, om det är ngn punkt jag missat men verkar ha täckt upp allt. :)

mikaelj
2011-11-22, 14:48
Trauman av olika slag sliter på kroppen. Ökar du träningsdosen ökar även sömnbehovet. Torde vara liknande för andra situationer.

Lellan
2011-11-22, 14:54
Trauman av olika slag sliter på kroppen. Ökar du träningsdosen ökar även sömnbehovet. Torde vara liknande för andra situationer.


Kom på att jag alltid får träningsvärk i låren av skräckfilm också.. weird! :D Å andra sidan får jag aldrig ont i huvudet av ngt, har kanske hjärncellerna under bältet.