handdator

Visa fullständig version : Spontant muskulös av prottedrinkar!?


Holabandola
2011-11-22, 09:44
Hej!

Jag slutade träna STYRKE-träning för 7 år sedan (tränade i 3 år innan jag slutade, 5ggr veckan(viloveckor). Inte tränat något sedan dess.

Jag har nu börjat dricka proteindrinkar och hepp blivit spontant muskulös igen.
Jag har nog gått upp 2 kg i vikt. Alla tröjor sitter tajt och jag har blivit muskulös.
Det ser ut som om jag tränar daligen med min styrketräning igen.

Hur kan det komma sig!?
Vad fyller musklerna mer än glykogen, ökar glykogen-inlagring när man dricker vassleproteindrinkar?

Rätt häftigt tycker jag att resultaten av träning jag gjorde för 7 år sedan finns kvar, men syns först när jag börjar dricka prottedrinkar.
Weird.

Någon som kan förklara det?

Nej det är inte placebo, och jag har inte mer BF utan det är verkligen musklerna som blivit större.
Finns det kreatin i vassledrinkarna?

Johanss0n
2011-11-22, 09:57
Trollar du eller tror du verkligen på det där själv? Det är omöjligt att du skulle få en ökad muskeltillväxt av bara protein. Det är bara högst olagliga grejer som kan ha den effekten.....

vicarious
2011-11-22, 09:58
Trollar du eller tror du verkligen på det där själv? Det är omöjligt att du skulle få en ökad muskeltillväxt av bara protein. Det är bara högst olagliga grejer som kan ha den effekten.....

Nej det är inte alls omöjligt om man åstadkommer kaloriöverskott.

Dock låter det här mest som ett rejält troll-inlägg.

Roggan76
2011-11-22, 09:58
Han kanske var undernärd innan protshaksen?

King Grub
2011-11-22, 09:59
Protein ökar inte muskelmassan utan träning. Kreatin finns inte i vanligt proteinpulver, och även om det fanns skulle det inte påverka, då kreatin inte heller påverkar prestation eller muskelmassa utan träning. Musklernas glykogenmängd regleras efter aktivitetsnivå, inte proteinintag.

Johanss0n
2011-11-22, 10:25
Nej det är inte alls omöjligt om man åstadkommer kaloriöverskott.

Dock låter det här mest som ett rejält troll-inlägg.

Driver du med mig? Du menar alltså att om jag slutar träna några år och sedan lägger mig på ett högre protein intag och kaloriöverskott kommer att uppleva en väsentlig muskeltillväxt utan nån ökad bf? *bs*

Holabandola
2011-11-22, 10:28
Nej jag försöker inte alls driva med er eller något :-)

Det här är andra gången den här effekten uppstår. Drack prottedrinkar för ett år sedan och upplevde samma effekt. Dock större effekt denna gång eftersom jag dricker två dagligen nu.

Jag kan ha varit lite i underkant av undernäring och därför buffat upp mig med hjälp av drinkarna.

Men jag tror inte det har skett något större hypertrofi, utan det som tycks ha hänt är att musklerna har blivit större, fulla, pumpade. Fulla med glykogen, vatten, eller något? Något har fyllt dem iallafall

vicarious
2011-11-22, 10:35
Driver du med mig? Du menar alltså att om jag slutar träna några år och sedan lägger mig på ett högre protein intag och kaloriöverskott kommer att uppleva en väsentlig muskeltillväxt utan nån ökad bf? *bs*

Nä, läs vad jag skrev. Jag skrev att det inte är omöjligt att öka muskelmassa utan träning. Överäter man utan att styrketräna kan man ändå öka i muskelmassa. Dock lär det inte vara några jättestora mängder det handlar om.

A.Steinbach
2011-11-22, 10:36
Ett hederligt energiöverskott helt enkelt. Extremt svårt att själv se om man gått upp nämnvärt i fettmassa efter en sådan liten viktförändring om man inte gjort noggranna mätningar eller fotografering.

Mer energi blir mer glykogen kvar i musklerna mot vad det annars skulle varit.

Holabandola
2011-11-22, 10:37
Jag har ett fysiskt arbete, står går, kastar 5-10kgs "vikter" och lyfter en hel del (10-20kgs lådor timtal).
Jag går och cyklar mycket.
Så även om jag inte styrketränar så får jag träning

Holabandola
2011-11-22, 10:39
Ett hederligt energiöverskott helt enkelt. Extremt svårt att själv se om man gått upp nämnvärt i fettmassa efter en sådan liten viktförändring om man inte gjort noggranna mätningar eller fotografering.

Mer energi blir mer glykogen kvar i musklerna mot vad det annars skulle varit.
Låter rimligt, energiöverskott gör att glykogenet finns kvar och accumuleras i musklerna.
Det är främst på morgonen när jag kliver upp som jag känner mig pumpad. Troligen glykogeninlagringen under natten då.

Holabandola
2011-11-22, 10:41
Jag väger bara 60kg (165 lång/kort), så ett par kg upp märks rätt tydligt på mig, särskilt om det bara sker på muskelsidan.

Fredrik_S
2011-11-22, 10:46
Som sagt 2 kg är alldeles för lite för om man visuellt eller känslomässigt kan avgöra om det är ren muskelmassa eller bara en liten påfyllning av vätska eller ett jämt fördelat tunt fettlager över kroppen(som också ofta upplevs som muskelmassa om det hamnar bra).
Det krävs avancerad teknik för att kunna mäta om muskelfibermängden ökat eller inte.

Det du upplever är exakt samma sak som upplevs av gemene man när de tycker byxor sitter thightare eller lösare. Det handlar till 100% om vätska hormoner placebo

Rahf
2011-11-22, 10:52
Låter också som lite hederlig pump/muskeltonus.

flashigt
2011-11-22, 15:13
Det är bara högst olagliga grejer som kan ha den effekten.....

Nej, inte då heller. Utan träning = inget resultat.

Jag tror att TS inbillar sig, samt gått upp 2kg vilket gör att han är och ser lite större ut. Däremot är knappast allt utav de 2kg muskelmassa.

Fredrik_S
2011-11-22, 16:18
Smackar man på ett tunt lager fett på 2 kg jämt fördelat över kroppen så ser/känner man sig lite bitigare (om man inte är stenhård då det istället ger en känsla av släthet)
2 kg samlat kring buken däremot är ingen höjdare

LJF
2011-11-24, 07:18
Vilken skepsis, han rör (tränar) sig varje dag men utan protein intag får han ingen muskeltillväxt. Sedan när han sedan tar protein ligger han på plus och musklerna kan växa. Skulle man också åta för lite så man går ner i vikt från sin "normala" vikt (muskler). Äter denna person sedan normalt kan hormoner och ens genetiska potential nås igen. Säger inte att det är så men kan inte se omöjligheten i det.