handdator

Visa fullständig version : Vänta att äta efter morgonjogg?


Springer
2011-11-22, 08:19
Jag springer till jobbet, är framme ca 9:15. Lunch 2 timmar senare. Har tidigare inte ätit något innan lunch, är det att rekommendera? Försöker gå ner, springer på em igen.

Sheogorath
2011-11-22, 08:38
Jag springer till jobbet, är framme ca 9:15. Lunch 2 timmar senare. Har tidigare inte ätit något innan lunch, är det att rekommendera? Försöker gå ner, springer på em igen.

Verkar vara utmärkt läge för en gainer tycker jag. Något tycker jag du borde få i dig iaf. Två timmar är lite väl lång tid.

Morty
2011-11-22, 09:33
Ja, ät åtminstone en macka.

Sniggel
2011-11-22, 09:40
Verkar vara utmärkt läge för en gainer tycker jag. Något tycker jag du borde få i dig iaf. Två timmar är lite väl lång tid.

Kanske inte behöver vara så mycket kolhydrater som det brukar vara i en gainer dock om han ska ner i vikt. Men jag håller med om att han bör få i sig något. Näringstiming förbättrar förmodligen resultaten på lång sikt så länge grunderna är på plats.

Springer
2011-11-22, 09:53
Tog en banan idag, det var vad som fanns i närheten. Skall kanske nämna att jag intr äter något innan jag springer heller, så 11-lunchen är dagens första måltid. Löpturen bränner bara 500 kcal, det är ju inte läge för brakmiddag direkt. :D

Egentligen vore ett lättare mellanmål och sedan flytta lunchen till 12-13 kanske det bästa, men vill ha kvar den kl 11 av sociala skäl. ;)

joelduva
2011-11-22, 10:16
Springer du för att gå ner i vikt?

Om du är orolig för att musklerna ska trilla av kan du ta en slurk EAA. Annars finns det väl ingen direkt anledning att äta efter joggingturen "baraföratt".

begt
2011-11-22, 10:29
Om du inte ätit upp all kvarg ur 250 gramsburken dagen innan så kan du ha med den och ta resterna efter träning+ någon liten frukt kanske för kolhydraterna. Eller så äter du en hel burk kvarg (för det innehåller en del kolhydrater).

joelduva
2011-11-22, 10:47
Om du inte ätit upp all kvarg ur 250 gramsburken dagen innan så kan du ha med den och ta resterna efter träning+ någon liten frukt kanske för kolhydraterna. Eller så äter du en hel burk kvarg (för det innehåller en del kolhydrater).

500g kvarg innehåller 20g kolhydrat, rätt dåligt val om det är kolhydrat man vill åt.

Fishtank
2011-11-22, 10:48
Om du inte ätit upp all kvarg ur 250 gramsburken dagen innan så kan du ha med den och ta resterna efter träning+ någon liten frukt kanske för kolhydraterna. Eller så äter du en hel burk kvarg (för det innehåller en del kolhydrater).

Hela 10 gram

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

begt
2011-11-22, 10:53
500g kvarg innehåller 20g kolhydrat, rätt dåligt val om det är kolhydrat man vill åt.

Ja, det är rätt lite men i alla fall mycket bättre än inget.

joelduva
2011-11-22, 10:55
Ja, det är rätt lite men i alla fall mycket bättre än inget.

Vad är vitsen med att peta i sig 20g kolhydrat efter en joggingtur om det är viktminskning TS eftersträvar?

King Grub
2011-11-22, 10:58
Vad är vitsen med att peta i sig 20g kolhydrat efter en joggingtur om det är viktminskning TS eftersträvar?

Har inget med saken att göra. Det är dygnets totala kaloribalans som avgör. Bara fördelar att äta efter träning.

Springer
2011-11-22, 10:58
Springer du för att gå ner i vikt?


Snarare tvärt om, se min signatur. ;)

joelduva
2011-11-22, 11:04
Har inget med saken att göra. Det är dygnets totala kaloribalans som avgör. Bara fördelar att äta efter träning.

Jag är medveten om det men var intresserad om begt visste några uppenbara fördelar som jag missat.

Sheogorath
2011-11-22, 11:05
Vad är vitsen med att peta i sig 20g kolhydrat efter en joggingtur om det är viktminskning TS eftersträvar?

Han kanske vill kunna prestera maximalt nästa joggingtur likväl som på gymmet?

joelduva
2011-11-22, 11:05
Snarare tvärt om, se min signatur. ;)

Ah ok :) Du skrev nämligen "Försöker gå ner" i din första post som jag felaktigt tolkade till "Försöker gå ner i vikt".

My bad. :smash:

begt
2011-11-22, 11:06
Har inget med saken att göra. Det är dygnets totala kaloribalans som avgör. Bara fördelar att äta efter träning.

Ja, exakt. Varför försvåra återhämtningen just efter träning när den behövs som mest? Dessutom så kan man ju må rätt dåligt av det (i alla fall jag); säkert p.ga. någon hormonrubbning eller liknande som uppstår ifall man inte får kolhydrater i sig.

Sheogorath
2011-11-22, 11:11
Ja, exakt. Varför försvåra återhämtningen just efter träning när den behövs som mest? Dessutom så kan man ju må rätt dåligt av det (i alla fall jag); säkert p.ga. någon hormonrubbning eller liknande som uppstår ifall man inte får kolhydrater i sig.

Jag skulle rekommendera ett annat ordval.

joelduva
2011-11-22, 11:14
Han kanske vill kunna prestera maximalt nästa joggingtur likväl som på gymmet?

Och 20g tillgodoser dom behoven?

Sheogorath
2011-11-22, 11:17
Och 20g tillgodoser dom behoven?

Om det var den lilla mängden som du tyckte var anmärkningsvärt misstolkade jag vad du ville ha sagt med din post. Jag tror både jag och Grub tolkade det som att du tyckte att det var olämpligt med kolhydrat efter (kontions)träning i samband med viktnedgång.

joelduva
2011-11-22, 11:22
Om det var den lilla mängden som du tyckte var anmärkningsvärt misstolkade jag vad du ville ha sagt med din post. Jag tror både jag och Grub tolkade det som att du tyckte att det var olämpligt med kolhydrat efter (kontions)träning i samband med viktnedgång.

Jag tror vi pratade förbi varandra lite :)

Jag åsyftade alltså mängden 20g.

Personligen ligger jag på 250-300g kolhydrat efter träningspass "trots" att jag deffar. Det har inte på något sätt påverkat min viktnedgång negativt.

Sheogorath
2011-11-22, 11:25
Jag tror vi pratade förbi varandra lite :)

Jag åsyftade alltså mängden 20g.

Personligen ligger jag på 250-300g kolhydrat efter träningspass "trots" att jag deffar. Det har inte på något sätt påverkat min viktnedgång negativt.

:thumbup:

Springer
2011-11-22, 11:38
Ah ok :) Du skrev nämligen "Försöker gå ner" i din första post som jag felaktigt tolkade till "Försöker gå ner i vikt".


Jo, du hade rätt! Försöker gå ner i vikt för att springa fortare, dvs tvärt emot att springa för att gå ner i vikt. :-) Men strunt samma, du fattar.

Springer
2011-11-22, 11:41
Personligen ligger jag på 250-300g kolhydrat efter träningspass "trots" att jag deffar. Det har inte på något sätt påverkat min viktnedgång negativt.

Det är ju dubbelt så mycket energi som jag springer upp? Känns knepigt som mellanmål 2 timmar innan lunch... ;)

Springer
2011-11-22, 11:43
Har inget med saken att göra. Det är dygnets totala kaloribalans som avgör. Bara fördelar att äta efter träning.

Gäller bara att man drar ner de där 20g någon annan gång under dagen.

Hur mycket och vad skulle kunna vara lämpligt i mitt fall att äta efter morgonjoggen?

joelduva
2011-11-22, 12:13
Det är ju dubbelt så mycket energi som jag springer upp? Känns knepigt som mellanmål 2 timmar innan lunch... ;)

Alltså, det brukar jag riva i mig efter ett pass på gymmet - inte som förmiddagsmål :)

Vad gäller lämpligt intag efter en joggingtur är utanför mina kunskapsområden.

Springer
2011-11-22, 18:56
Inga idéer, finns det någona minsta mängd jag bör få i mig? En brödskiva och ett ägg?

joelduva
2011-11-22, 19:18
Vad sägs om en tallrik gröt?

begt
2011-11-22, 19:35
Inga idéer, finns det någona minsta mängd jag bör få i mig? En brödskiva och ett ägg?

Ägg innehåller väl bara kaseinprotein så det tar tid för kroppen att använda sig av det. Då är mjölk eller kvarg mycket bättre.

Sheogorath
2011-11-22, 19:39
Ägg innehåller väl bara kaseinprotein så det tar tid för kroppen att använda sig av det. Då är mjölk eller kvarg mycket bättre.

Kasein är en del av mjölkprotein. Det finns inte mjölkprotein i ägg. I ägg finns det äggprotein.

För övrigt utgörs mjölkprotein till 80% av kasein, så det är inte så att mjölk i sig är en vasslebomb om du tänkte det.

begt
2011-11-22, 19:40
Kasein är en del av mjölkprotein. Det finns inte mjölkprotein i ägg. I ägg finns det äggprotein.

Tror det är 80% kasein i mjölk och 20% vassle.

I ägg är det väl bara kasein eller?

Sheogorath
2011-11-22, 19:40
Tror det är 80% kasein i mjölk och 20% vassle.

I ägg är det väl bara kasein eller?

I ägg är det 0% kasein och 0% vassle.

begt
2011-11-22, 19:41
I ägg är det 0% kasein och 0% vassle.

Gah, det vet jag ju, men på sistone har jag inbillat mig att det är kasein i ägg...
Men det är långsamt i vilket fall?

Sheogorath
2011-11-22, 19:44
Gah, det vet jag ju, men på sistone har jag inbillat mig att det är kasein i ägg...
Men det är långsamt i vilket fall?

Ja, men hur långsamt jämfört med kasein känner jag inte till. Det är sannolikt inte väsentligt heller. Äggprotein är alldeles utmärkt efter träning sålänge man tillagat ägget.

Springer
2011-11-22, 20:04
Vad sägs om en tallrik gröt?

Har ingen mikro vi får använda på jobbet så dags... *gah!*

Edit: Men vänta, kanske skull pröva med "Great"? Eller måste man värma den med... :(

begt
2011-11-22, 20:05
Har ingen mikro vi får använda på jobbet så dags... *gah!*

Enklast är att ha med en burk kvarg då du springer och sen ta en frukt när du kommer fram. Problem solved.

Eddie Vedder
2011-11-22, 20:08
Gah, det vet jag ju, men på sistone har jag inbillat mig att det är kasein i ägg...
Men det är långsamt i vilket fall?

Det är främst ovalbumin i ägg. Men det finns flera proteinsorter. Ovomucin är ett annat, och avidin i äggulan.

Springer
2011-11-22, 20:46
Jag har kört med kvarg på jobbet tidigare, kyl finns. En halv burk, och lite musli till kanske kan vara lagom. Vad blir det, 30g musli och 125g kvarg, 25g kolhydrater, 18g protein och 2g fett?

Eller en gainomax, tror det blir billigare. ;)

blackindia
2011-11-22, 21:04
Jag hade tagit en vassleshake på vatten och ett äpple till. Så får att man får i sig lite utan att bli mätt på nått sätt.

Springer
2011-11-22, 21:08
Men, ju mättare desto bättre. För mig, alltså.

Sniggel
2011-11-22, 21:51
Det är ju dubbelt så mycket energi som jag springer upp? Känns knepigt som mellanmål 2 timmar innan lunch... ;)

Sen är det ju trots allt så att majoriteten av kalorierna man förbränner är ju den tiden man inte tränar (om man inte tränar jetemyket).

Så att det är mer kalorier efter träning än vad man förbrännt säger ju inte så mycket. Det är ju trots allt så att mat man äter snart efter träning används "bättre" än vid andra tillfället på dygnet. Så istället för att äta 100g pasta på kvällen kanske det är bättre att äta dessa direkt efter träningen.

Men det är ju sånt man själv avgör vad som passar en och hur opti man vill vara.