handdator

Visa fullständig version : Börjar tröttna rejält. Ryggont sedan 1 år tebaks.


Uffesmyg
2011-11-21, 21:14
hej

Nu gör jag en egen tråd för jag har haft problem med ryggen i 1 år och får knappt några svar i tråden om ryggskador.

Kön: Man

Ålder: 25

Längd och vikt. 180 85

Smärtbeskrivning:

Fick smärta efter sittande rodd för 1 år sedan. Kom plötsligt i Ländrygg. Kändes som mest när jag böjde mig. Fick samtidigt värk i sidan av magen och ländryggen i musklerna . Efter 6 månader blev det bättre och kunde böja mig utan smärta.

Ingen smärta när jag trycker med fingrar förutom på triggerpunkter vid rumpa (när jag använder massageboll) då gör det sjukt ont (skön smärtsam känsla)

I DAGSLÄGET har jag ont när jag sitter ner.

KRYPER NER på knä (gör detta i mitt arbete mycket som hantverkare) efter en dags krypande har jag ont så jag måste ligga ner o vila till nästa dag.

Ont när jag sätter händerna på höften o böjer ryggen bakåt, känns som något kommer i kläm. Det har släppt lite efter jag använt massageboll.

Gör ont när jag böjer mig bakåt och åt sidan (mot höfterna)

Känns konstigt, smärtsamt och ostabilt när jag sätter på mig mina byxor och står på ett ben och lyfter det andra mot höften.

Stel på morgonen. Kommer knappt ner med händerna te fötterna.

Känner värk bakom eller innanför höftbenet eller runt det området.

Balanserar jag på ett ben och lutar mig framåt och lyfter det andra benet så känner jag hur det drar i musklerna precis bakom höftbenet eller vid sidan om ländryggen. SOm det vore skadat.



Provat smärtstillande, alvedon, diflofenak, varit hos allmänläkare, ortoped, sjukgymnast, tränare, kiropraktor (sa att bäcken var roterat, var där 4 gång ingen skillnad)

MR-RÖNTGEN inget diskbråck/buktning enligt dem.

Inte känt något i ben/skinka mm.

Har precis börjat träna som vanligt. Det går bra men är försiktig.

Nu har jag gått med det här så länge att det börjat ta på mig psykiskt. Det påverkar mitt arbete och min fritid. Jag kan inte göra ett smack. Jag kan inte sitta långa stunder utan måste sitta o vrida o vända på mig hela jävla tiden.

Vad är nästa steg? Förväntar mig inte att ni kan ge mig ett exakt svar vad det här kan vara. Men ingen verkar ju ha någon som helst aning. Vart ska jag vända mig för att inte bara få alvedon utskrivet? Vad finns mer att göra? Jag har fått MR.

Har läst lite om SI- leden men de säger att det är OVANLIGT. Kan det vara någon sjukdom jag fått?

MVH, Uffe

TurningTorso
2011-11-22, 00:39
Har någon av de du varit hos sagt något om hållning, eventuella obalanser (förutom roterat bäcken),stelhet, svaghet osv?

Har du hittat någon övning som minskar smärtan?

Uffesmyg
2011-11-22, 05:30
Har någon av de du varit hos sagt något om hållning, eventuella obalanser (förutom roterat bäcken),stelhet, svaghet osv?

Har du hittat någon övning som minskar smärtan?

Japp. Kiropraktorn sa mina rygg var mer utvecklad på höger sida. från rumpa till övre rygg. Just pga roterat bäcken. Varje gång jag var där o knäckte sa han "i morgon är du smärtfri" nästa gång "om 2-3 dar är du smärtfri". Jo visst sa jag.. Tyvärr gjorde det ingen skillnad.

Tränaren säger jag går utåt mycket med fötterna så försöker alltid tänka på att stå med fötterna rakt. Överrörliga knän så lutar all vikt bakåt försöker även där stå rakt med lätt böjda knän.

Har överrörliga axlar.

Misstänker något i höften är överrörligt då ja kan ligga ner och röra ena benet ifrån mig och det andra mot mig med hjälp av nån muskel eller nåt i höften. Då känns det konstigt. Smärts därifrån så vågar inte för mycket.

PetterHultin
2011-11-22, 08:36
Bor du i stockholm? Har en sjukgymnast här på drottninggatan som verkligen avgjort mitt liv. Hade också problem med rygg. Får problem lite då och då med axlar osv pga av slarv med teknik och för tunga vikter, och hon hjälper mig och löser problemen varje gång. Så säg till om du är sugen, hon tar 350/timme

TurningTorso
2011-11-22, 11:09
Japp. Kiropraktorn sa mina rygg var mer utvecklad på höger sida. från rumpa till övre rygg. Just pga roterat bäcken. Varje gång jag var där o knäckte sa han "i morgon är du smärtfri" nästa gång "om 2-3 dar är du smärtfri". Jo visst sa jag.. Tyvärr gjorde det ingen skillnad.

Tränaren säger jag går utåt mycket med fötterna så försöker alltid tänka på att stå med fötterna rakt. Överrörliga knän så lutar all vikt bakåt försöker även där stå rakt med lätt böjda knän.

Har överrörliga axlar.

Misstänker något i höften är överrörligt då ja kan ligga ner och röra ena benet ifrån mig och det andra mot mig med hjälp av nån muskel eller nåt i höften. Då känns det konstigt. Smärts därifrån så vågar inte för mycket.

Jo, "hälsa på löpande band" var det en kiropraktor som sa till mig efter hans dyra femminutersbehandling. Pank med kvarvarande smärta blev resultatet...

Har någon undersökt överrörligheten ordentligt?

Har någon påpekat anledningen till att fötterna är utåtroterade?

Har du mycket rörlighet i ländryggen?

Uffesmyg
2011-11-22, 17:22
Jo, "hälsa på löpande band" var det en kiropraktor som sa till mig efter hans dyra femminutersbehandling. Pank med kvarvarande smärta blev resultatet...

Har någon undersökt överrörligheten ordentligt?

Har någon påpekat anledningen till att fötterna är utåtroterade?

Har du mycket rörlighet i ländryggen?

Nej de har inte undersökt rörligheten i axlar eller något annat. De har sagt "har du inte ont av det så är det ingen fara" ligger väl nåt i det. Men ryggen är det jag har problem med.


Med rörlighet menar du om jg kan böja mig ? De som "provat" säger jag har god rörlighet i ryggen. Kan det vara SI-leden? frågade kiropraktorn och "NEJ! det är ovanligt" fick jag som svar. Men han hjälpte ju inte för fem öre..

Nästa steg är att prova en ny sjukgymnast och akupunktur. Sen ny tid hos en ny ortopedmottagning.

Fortsätta träna fastän det varken blir bättre/sämre. Jag har varit hemma från gymmet 8 månader o vilat men nu skiter jag i vilket. Det får gå som det går jag har tappat hoppet helt.

TurningTorso
2011-11-22, 20:59
Nej de har inte undersökt rörligheten i axlar eller något annat. De har sagt "har du inte ont av det så är det ingen fara" ligger väl nåt i det. Men ryggen är det jag har problem med.


Med rörlighet menar du om jg kan böja mig ? De som "provat" säger jag har god rörlighet i ryggen. Kan det vara SI-leden? frågade kiropraktorn och "NEJ! det är ovanligt" fick jag som svar. Men han hjälpte ju inte för fem öre..

Nästa steg är att prova en ny sjukgymnast och akupunktur. Sen ny tid hos en ny ortopedmottagning.

Fortsätta träna fastän det varken blir bättre/sämre. Jag har varit hemma från gymmet 8 månader o vilat men nu skiter jag i vilket. Det får gå som det går jag har tappat hoppet helt.

Det ligger väl något i det som sagt, problemet blir ju när man får ont senare av något som är dåligt nu.

När jag gått till olika kiropraktorer, naprapater så är det bara en som talat om för mig att jag är lite för rörlig i ländryggen. Vad jag förstått är det inte idealt direkt, tvärtom borde mycket av rörligheten sitta i bröstryggen. Det som påverkar är ju också om man verkligen böjer i höften. Många böjer i ryggen istället av olika skäl. Börjar man kolla runt lite så ser man att det är ganska vanligt.

Har du någon uppfattning om hur det ser ut med svank/rotation i höften?

Lägg ner mycket energi på att hitta en naprapat/sjukgymnast som är erkänt duktig.

killenigrillen
2011-11-23, 20:02
Vad jag förstått är det inte idealt direkt, tvärtom borde mycket av rörligheten sitta i bröstryggen.

Hur menar du?

Ländryggen är rörligare i extension/flexion och lateralflexion. i rotation är det lite jämnare.

nyrjoh
2011-11-23, 21:33
Ländryggen har minst rörlighet i rotation. Mest i flexion/extension och lateralflexion.

Rotationen är större i bröstryggen jämfört med ländryggen.

http://erickeene.files.wordpress.com/2011/06/range-of-motion-at-spine-panjabi-clinical-biomechanics-of-the-spine.png

TurningTorso
2011-11-25, 00:43
Jag utryckte mig lite dåligt såg jag. Hade min egen rygg lite för mycket i huvudet och den kan nästan rotera flera varv i länden och jag kan flexa den så jag ser ut som en märla. Bröstryggen är av det stelare slaget.

Det jag egentligen menade var väl att ta reda på att man har "rätt" rörlighet och
att man använder ryggen på rätt sätt.

Davvesk
2011-11-26, 16:42
Har också ryggproblem och börjar bli ganska less på att man aldrig blir bra. Har också en sån där triggerpunkt fast sitter lite högre upp på ryggen. Ont som fan men samtidigt skönt som fan.

Har du hittat nå som verkligen hjälper? Mckenzie tycker jag funkar bra då jag har som värst ont men den där små ilande/brännande känslan försvinner aldrig.

Men doc så har jag diskbuktning på 2 ställen.. Missade att du inte har det..

Uffesmyg
2011-11-27, 13:04
Mckenzie har jag idngen koll på förutom nån övning.

Däremot märkte jag att mkt smärta och värk kom efter jag låg på mage o lyfte rumpa/ländrygg uppåt och tryckte "mot" mig själv. Precis som något är ömtåligt och blir belastat. Helskumt..riktig värk efter jag gjorde denna upptäckt