handdator

Visa fullständig version : hantlarna går sönder (tränar hemma)


KaptenKrok
2011-11-20, 22:14
Hallå vänner.

Jag har ett par sådana "säkerhetshantlar", men muttrarna tar stryk om man släpper dom i backen med mer än 30 kg per hantel. Efter att ha kört hantelpress fixar jag inte att sänka ner dom försiktigt och att sätta sig upp med så mycket vikt på bröstet är för tungt.
http://www.traningsprodukter.se/hantlarkettlebells/byggbara-hantlar/sakerhetshantel.html

En av muttrarna gick sönder och jag har fått den utbytt. Säljaren informerade om att dom inte riktigt är gjorda för den typen av behandling.

På den här sidan är bilder på stålrör och några stoppbultar så man kan bygga egna grepp. Dom verkar hur bra som helst. Det blir visserligen fasta hantlar men det kan jag ta. Nån som har en idé om var jag skall bege mig för att skaffa det som behövs? Vad heter det jag letar efter? Nån som gjort något liknande? Andra förslag?
http://www.rosstraining.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=33251&start=10

entropy
2011-11-20, 22:22
Testat att gå av så här? http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/DBBenchPressMountAdvC.gif

agazza
2011-11-20, 22:30
Alla kan sätta ner vikterna ordentligt.

-TAPATALK PHONE-

KaptenKrok
2011-11-20, 22:33
Testat att gå av så här? http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/DBBenchPressMountAdvC.gif

Du får gärna länka till nån sida istället för direkt till giffen. Det funkade inte riktigt att länka direkt dit. Eller så blev jag ägd.

Alla kan sätta ner vikterna ordentligt.

Hur då? Jag kan inte sänka ner vikten med biceps. Mina pecs är mycket starkare än biceps.

Ponitus
2011-11-20, 22:36
Varför måste du slänga med vikterna?

Vid sista repen så sänker du ner hantlarna och lägger dom på magen. Sen gör du en sit-up så du blir sittandes med hantlarna i knät. Testa det.

Fishtank
2011-11-20, 22:38
Lägg på bröstkorgen och sen en situp
Lite övningen så går det bra

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Crocker
2011-11-20, 22:40
Be någon i huset passa dig om du inte är själv alt. ta 2 kuddar eller liknande så lär det ju inte ta skada.

KaptenKrok
2011-11-20, 22:45
Varför måste du slänga med vikterna?

Vid sista repen så sänker du ner hantlarna och lägger dom på magen. Sen gör du en sit-up så du blir sittandes med hantlarna i knät. Testa det.

Skall ge det ett nytt försök. Det är inte så enkelt med säkerhetshantlar eftersom dom har mutter och stång som sticker ut. Man vill inte få den skiten rätt i benet. Muttern gör skitont att få i låret när man har lite vikt på. Lättare att bara släppa ner hantlarna i backen. Men då går dom sönder.

Till saken hör att jag har stora problem med höftböjaren så att göra situps är riktigt svårt för mig. Jag kommer helt enkelt inte upp. Det beror inte på brist på magmuskler utan på problem med höftböjaren som håller ländryggen i en position som gör att det är svårt att göra situps.

agazza
2011-11-20, 23:02
Skall ge det ett nytt försök. Det är inte så enkelt med säkerhetshantlar eftersom dom har mutter och stång som sticker ut. Man vill inte få den skiten rätt i benet. Muttern gör skitont att få i låret när man har lite vikt på. Lättare att bara släppa ner hantlarna i backen. Men då går dom sönder.

Till saken hör att jag har stora problem med höftböjaren så att göra situps är riktigt svårt för mig. Jag kommer helt enkelt inte upp. Det beror inte på brist på magmuskler utan på problem med höftböjaren som håller ländryggen i en position som gör att det är svårt att göra situps.

Jag har likadana hantlar, sätt ner dom på vikten istället för muttern, jag tar ner dom mot låret

35kg hantlar på 67kg så folk borde lät kunna göra detsamma

Edit: tar man ner dom på låret kan man dra sig upp med armarna också

-TAPATALK PHONE-

Troll
2011-11-20, 23:13
Jag har likadana hantlar, sätt ner dom på vikten istället för muttern, jag tar ner dom mot låret

35kg hantlar på 67kg så folk borde lät kunna göra detsamma

Edit: tar man ner dom på låret kan man dra sig upp med armarna också

-TAPATALK PHONE-

Detta är ett bra sätt om du inte orkar göra en situp med hantlarna på bröstet.

Men även om du inte orkar curla vikten så kan man ju hålla emot med biceps på nervägen så dom inte slår så hårt i golvet.

KaptenKrok
2011-11-20, 23:17
Jag har likadana hantlar, sätt ner dom på vikten istället för muttern, jag tar ner dom mot låret

35kg hantlar på 67kg så folk borde lät kunna göra detsamma

Edit: tar man ner dom på låret kan man dra sig upp med armarna också

-TAPATALK PHONE-

Nu skall vi se om jag får det här rätt. Du möter upp hantlarna i toppläget med knäna och sänker ner dom mot knäna. När du har fötterna vilande i backen så kan du alltså dra dig upp med armarna.

Hur gör du om du inte orkar upp med sista repetitionen? Det blir jäkligt svårt att få hantlarna till knäna när dom ligger på bröstet. Det händer rätt ofta tycker jag.

KaptenKrok
2011-11-20, 23:20
Men även om du inte orkar curla vikten så kan man ju hålla emot med biceps på nervägen så dom inte slår så hårt i golvet.

Kanske är jag bara gammal och borde sätta mig och lösa korsord istället men jag tycker inte det känns bra nånstans att sänka ner vikten så. Otrolig belastning i biceps och bröstet och axlarna får jobba på ett sätt som inte alls känns bra.

agazza
2011-11-20, 23:26
Detta är ett bra sätt om du inte orkar göra en situp med hantlarna på bröstet.

Men även om du inte orkar curla vikten så kan man ju hålla emot med biceps på nervägen så dom inte slår så hårt i golvet.

Att hålla emot kan skada ordentligt, då är de nog bättre att få undan armarna ifall man failar

-TAPATALK PHONE-

agazza
2011-11-20, 23:28
Nu skall vi se om jag får det här rätt. Du möter upp hantlarna i toppläget med knäna och sänker ner dom mot knäna. När du har fötterna vilande i backen så kan du alltså dra dig upp med armarna.

Hur gör du om du inte orkar upp med sista repetitionen? Det blir jäkligt svårt att få hantlarna till knäna när dom ligger på bröstet. Det händer rätt ofta tycker jag.

Nej, när du failar eller tar ner sista reppen sänker du direkt mot låren och inte överkroppen, dör du i bottenläge blir det svårare, men jag ser ingen anledning till att alltid gå till den gränsen

-TAPATALK PHONE-

filmjölk
2011-11-20, 23:54
Känner du att du absolut måste vara oförsiktig med hantlarna, är alla viktskivevarianter, oavsett lås, ömtåliga, så då får du investera i et set med helgjutna, de tål sådan behandling bättre.

Troll
2011-11-21, 01:39
Hur gör du om du inte orkar upp med sista repetitionen? Det blir jäkligt svårt att få hantlarna till knäna när dom ligger på bröstet. Det händer rätt ofta tycker jag.

Prova vinkla ner dom mot midjan / benen, alltså så du bara lyfter upp ena sidan på hanteln och ställer dom upp med låsen i ljumskarna / låren.

Följer du med upp samtidigt som du gör detta så gör det inte så ont.

Woody R
2011-11-21, 07:44
Ser folk som kastar hantlarna över hela gymmet, om det är för att dom inte orkar ta ner dom eller något annat vet jag inte..

Men det är ju så lätt att ta ner på knäna, om jag kör sista reppet på 50kg hantlarna och klarar det så när jag är i övre läge så vickar jag bara hantlarna framåt och möter med knäna som jag lyft upp, då svingas hela kroppen upp själv utan att jag behöver göra något.
Om jag inte klarar sista reppet så gör jag samma men då blir det att ta ner dom i ljumskarna/mitt på låret.

Fordon
2011-11-21, 09:20
<meanwhile, in another thread>

I marklyft äre bara att släppa stången åt helvete. Det är marklyft ffs!


OnT: helgjutna som filmjölk skrev :)

Fliptones
2011-11-21, 14:58
Svar på frågan då:
Gängstång är vad du är ute efter. Biltema tex:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangstang/Gangstang-blankforzinkad/Gangstang-blankforzinkad-19385/

Fordon
2011-11-21, 16:24
Svar på frågan då:
Gängstång är vad du är ute efter. Biltema tex:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangstang/Gangstang-blankforzinkad/Gangstang-blankforzinkad-19385/

För det där skulle ju vara nått att hänga i julgranen. Förjävla ruttet om man vill ha det billigt eller förjävla omständigt att bygga två hantlar kring en gängstång.

Fliptones
2011-11-21, 16:39
För det där skulle ju vara nått att hänga i julgranen. Förjävla ruttet om man vill ha det billigt eller förjävla omständigt att bygga två hantlar kring en gängstång.

Tjena Fordon!
Jag föreslår att du läser trådstarten igen, och noterar frågeställningen med länken längst ner. Kanske förstår du mitt svar bättre då?

Fordon
2011-11-21, 17:01
Tjena Fordon!
Jag föreslår att du läser trådstarten igen, och noterar frågeställningen med länken längst ner. Kanske förstår du mitt svar bättre då?

Jo jag förstår ditt svar, men att använda en gängstång betyder att det blir riktigt obekvämt att hålla i. Och ska du komma runt det problemet så börjar det bli rätt så omständigt tycker jag..

Pjotor
2011-11-21, 17:03
Kolla det här klippet, det visar precis hur man gör. (Kolla från 0:43 och framåt)

1Ug5v-V2avM

mattilainen
2011-11-21, 18:49
Kolla det här klippet, det visar precis hur man gör. (Kolla från 0:43 och framåt)

1Ug5v-V2avM

har gjort så sen jag började träna. Att inte komma på det själv är ju lite konstigt :D

Acids
2011-11-21, 18:55
Jo jag förstår ditt svar, men att använda en gängstång betyder att det blir riktigt obekvämt att hålla i. Och ska du komma runt det problemet så börjar det bli rätt så omständigt tycker jag..

Vem har sagt att han skall hålla i gängorna? finns ju hur många enkla lösningar som helst, för att få ett skönt grepp. Lättrat rör i lämplig storlek utanpå gängorna etc?

KaptenKrok
2011-11-21, 21:13
Svar på frågan då:
Gängstång är vad du är ute efter. Biltema tex:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangstang/Gangstang-blankforzinkad/Gangstang-blankforzinkad-19385/

Så hette det! Jag visste att det fanns nåt på biltema som en del använder för just det här men hade glömt vad det hette. Skall kolla upp det. Sen verkar jag ha en del att jobba på ang tekniken eftersom jag verkar vara ensam i hela världen om att ha det här problemet.

har gjort så sen jag började träna. Att inte komma på det själv är ju lite konstigt :D

Jo det är inga problem om man klarar sista repetitionen. Men jag har en tendens att vilja pusha mig så mycket det går och till slut ligger man där med all vikt på bröstet och det kommer ingenstans. Riktigt jäkla obekvämt att försöka ta sig upp därifrån. Särskilt när man precis gett allt och inte har mer kraft att uppbringa. Men jag får undersöka dilemmat lite och försöka hitta en väg runt det.

Pungis
2011-11-21, 21:16
Kolla det här klippet, det visar precis hur man gör. (Kolla från 0:43 och framåt)

1Ug5v-V2avM

Precis. Det är bara en teknikgrej. Det spelar ingen roll vilka vikter man kör på..

Fordon
2011-11-21, 21:25
Vem har sagt att han skall hålla i gängorna? finns ju hur många enkla lösningar som helst, för att få ett skönt grepp. Lättrat rör i lämplig storlek utanpå gängorna etc?

Jag antog att det nog va värre än va det är att fixa ett bra grepp om det nu finns massa enkla lösningar. Därav svaret att det skulle bli så omständigt.

Personligen skulle jag dock hellre skaffa helgjutna hantlar. Bara känslan skulle ju va OP.

Fartman
2011-11-22, 00:43
Svar på frågan då:
Gängstång är vad du är ute efter. Biltema tex:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangstang/Gangstang-blankforzinkad/Gangstang-blankforzinkad-19385/

Fast då måste han nog köra på att göra hantlarna fasta för efter några dunsar i marken lär gängorna vara ordentligt paj..

Fliptones
2011-11-22, 14:46
Så hette det! Jag visste att det fanns nåt på biltema som en del använder för just det här men hade glömt vad det hette. Skall kolla upp det. Sen verkar jag ha en del att jobba på ang tekniken eftersom jag verkar vara ensam i hela världen om att ha det här problemet.


Kul att man kunde hjälpa till.. :)