handdator

Visa fullständig version : Ser inga resultat!


Elmestam
2011-11-20, 22:04
Tja, jag har tränat i över 2 år nu, men ser inga resultat!
Eller jo.. lite har jag ju växt, men ser ju verkligen inte ut som att jag har tränat i över 2 år. *gah!*

Såhär tränar jag;
Dag 1: bröst & axlar
dag 2: armar & mage
dag 3: rygg & ben
dag 3: vila
dag 4: börja om igen

jag äter också ALLT jag får tag i, äter verkligen som ett litet svin.
jag är 180 lång och väger 73-74 kilo ungefär.

någon som kan hjälpa mig vad jag gör fel?! känns så jävla meningslöst att bara springa och träna helt tiden utan att se några vidare bra resultat.. :confused:
(och nej är inte fet, utan smal)

mvh

Dennis93
2011-11-20, 22:06
lite svårt att veta bara sådär... Hur är dina styrkeökningar? Har du ökat mycket i styrka har du antagligen också fått större muskler.

Testa att räkna kalorier en dag, du säger att du äter massor... Men det kanske inte är så mycket egentligen.

Ännu en edit ^^ : Har du några bilder från innan du började träna eller kanske från ett år sedan? Man ser ju sig själv varje dag så man blir lätt blind för förändringar på sig själv.

benacii
2011-11-20, 22:10
före och efterbilder vore bra att se, man ser sig varje dag i spegeln så svårt att se och tycka att det händer/hänt något.

Idefi
2011-11-20, 22:10
lite svårt att veta bara sådär... Hur är dina styrkeökningar? Har du ökat mycket i styrka har du antagligen också fått större muskler.

Testa att räkna kalorier en dag, du säger att du äter massor... Men det kanske inte är så mycket egentligen.

Ännu en edit ^^ : Har du några bilder från innan du började träna eller kanske från ett år sedan? Man ser ju sig själv varje dag så man blir lätt blind för förändringar på sig själv.

+1.

Du kan ju skriva hur mycket du tog när du startade, och hur mycket du tar nu. I t.ex bänk, böj, mark.

Många tror att dom äter massor när dom skriver precis som du gör. Men i själva verket så äter dom trots allt för lite. Pröva räknar kalorier några dagar/en vecka och se hur mycket du får i dig.

Victuhh
2011-11-20, 22:18
ag äter också ALLT jag får tag i, äter verkligen som ett litet svin.
jag är 180 lång och väger 73-74 kilo ungefär.

Tror du äter mindre än vad du tror, vad äter du när du äter undrar jag då?

Alzie
2011-11-20, 22:18
Jag hade bytt plats på rygg&ben och vila.

Elmestam
2011-11-20, 22:19
+1.

Du kan ju skriva hur mycket du tog när du startade, och hur mycket du tar nu. I t.ex bänk, böj, mark.

Många tror att dom äter massor när dom skriver precis som du gör. Men i själva verket så äter dom trots allt för lite. Pröva räknar kalorier några dagar/en vecka och se hur mycket du får i dig.

jo, visst har man ju ökat. men inte riktigt så mycket som jag hade velat *flex*
jag ser mer ut som en löpare i kroppen än en kille som har tränat i över 2 år *gah!*
men jag ska testa att räkna ut vad jag käkar varje dag!

innan:
40 bänk
- marklyft
50 benböj
10 hantelcurls

efter:
75 bänk
100 marklyft
80 benböj
18 hantelcurls

förstår du vad jag menar? känns som om jag borde ta mer nu, knappt någon ökning alls känns det som. :)
kanske bara måste utsätta kroppen för mer? men finns det många risker att skada leder då eller?

mvh

Elmestam
2011-11-20, 22:20
Jag hade bytt plats på rygg&ben och vila.

om det är du på bilden; grymmt! :) hur lång tid har det tagit dig?

stafh
2011-11-20, 22:21
Har du verkligen tränat kontinuerligt i två år då? Och gått in för att bli starkare (öka vikterna ofta och så)?

benacii
2011-11-20, 22:22
jo, visst har man ju ökat. men inte riktigt så mycket som jag hade velat *flex*
jag ser mer ut som en löpare i kroppen än en kille som har tränat i över 2 år *gah!*
men jag ska testa att räkna ut vad jag käkar varje dag!

innan:
40 bänk
- marklyft
50 benböj
10 hantelcurls

efter:
75 bänk
100 marklyft
80 benböj
18 hantelcurls

förstår du vad jag menar? känns som om jag borde ta mer nu, knappt någon ökning alls känns det som. :)
kanske bara måste utsätta kroppen för mer? men finns det många risker att skada leder då eller?

mvh

30kg i böjjen på 2år är nog inget att hurra för.. du äter troligtvis för dåligt och tränar alldeles för lätt utan att ta ut dej ordentligt.

Elmestam
2011-11-20, 22:23
Har du verkligen tränat kontinuerligt i två år då? Och gått in för att bli starkare (öka vikterna ofta och så)?

njaa, börjat öka vikter mer sen ca. ett år tebax. är så jävla osäker på vad som skadar leder och inte. alla säger äna "akta lederna"

Elmestam
2011-11-20, 22:24
30kg i böjjen på 2år är nog inget att hurra för.. du äter troligtvis för dåligt och tränar alldeles för lätt utan att ta ut dej ordentligt.

okay, men hur ska man veta vad man kan öka med utan att det är skadligt? för hade gärna ökat

stafh
2011-11-20, 22:25
Vad tror du är skadligt?

Så länge du har rätt teknik och inte upplever någon smärta så är det väl bara att köra på?

benacii
2011-11-20, 22:25
okay, men hur ska man veta vad man kan öka med utan att det är skadligt? för hade gärna ökat

det är väl bara öka. det är inte skadligt om du ökar med bra teknik.

Elmestam
2011-11-20, 22:27
det är väl bara öka. det är inte skadligt om du ökar med bra teknik.

okay, inget att oroa sig för då asså! bara folk som skrämt upp mig.
byter gym imon, så då blir det till att börja träna som fan!

Elmestam
2011-11-20, 22:28
Vad tror du är skadligt?

Så länge du har rätt teknik och inte upplever någon smärta så är det väl bara att köra på?

vet inte riktigt faktiskt, känns som om folk bara har skrämt upp mig

begt
2011-11-20, 22:28
Du måste öka antalet reps/vikter för att bli starkare, så det är inte konstigt att du inte sett större skillnad.

Elmestam
2011-11-20, 22:31
Du måste öka antalet reps/vikter för att bli starkare, så det är inte konstigt att du inte sett större skillnad.

köra max varje gång eller ?

Ronn
2011-11-20, 22:35
Köra max? Bestäm dig för hur många set och reps du ska köra sen ökar du vikterna från pass till pass, om du efter ökning inte lyckas komma upp i dom set/reps ska köra försök igen nästa pass.

begt
2011-11-20, 22:36
köra max varje gång eller ?

Inte varje gång, men ganska nära max. Du får känna efter själv vad din kropp pallar med.

Elmestam
2011-11-20, 22:41
Inte varje gång, men ganska nära max. Du får känna efter själv vad din kropp pallar med.

okay tack!

käkar mycket godis och sån skit, om jag slutar med det, kommer jag då ha
större potential att bygga muskler då? (skit i om jag lägger på mig fett, går alltid att deffa av!)

begt
2011-11-20, 22:44
okay tack!

käkar mycket godis och sån skit, om jag slutar med det, kommer jag då ha
större potential att bygga muskler då? (skit i om jag lägger på mig fett, går alltid att deffa av!)

Byt ut det mot något nyttigare; gärna proteinrik mat så lär du se bättre resultat.

Elmestam
2011-11-20, 22:47
Byt ut det mot något nyttigare; gärna proteinrik mat så lär du se bättre resultat.

tack, ska göras!

King Grub
2011-11-20, 22:51
käkar mycket godis och sån skit, om jag slutar med det, kommer jag då ha
större potential att bygga muskler då?

Nej, men du skall se till att basen i kosten består av vettig mat, att du täcker protein- och energibehovet från näringrika livsmedel först och främst. Om du sedan lägger till godis efter det gör det inget negativt.

Dennis93
2011-11-20, 22:56
köra max varje gång eller ?

Alltså inte max som att köra 1 rep max varje gång.

Men det gäller att utmana kroppen, målet är att när jag går in i gymmet ska jag alltid vara lite starkare än förra gången jag var där.

När jag ökar vikter brukar jag sätta ett mål säg 6 reps sen ökar jag 2,5kg så om jag klarar 6 reps på 65kg i bänken så höjer jag till 67,5 nästa pass.

Perkey
2011-11-20, 23:05
Har varit/är i samma sits som du, ungefär. Lite tips:
- Man uppskattar oftast väldigt fel när det gäller mat och att man "äter som ett svin". Har du en våg? Om inte, köp en och väg dig varje vecka!

- Bara för att du är smal nu och vantrivs med det (?) så ska du inte äta överdrivet för mycket. Tänk långsiktigt och försök ligga på ca 1-2 kg i månaden. Annars slutar det med att du blir smalfet och kommer få ångest över det.

- Det känns som om du kanske inte riktigt har full "koll" på hur du ska lägga upp din träning samt när och hur du ska lägga på vikterna. Hört talas om 5x5? Jag fick mycket hjälp av den här tråden:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139416

Ett enkelt men ack så effektivt upplägg där man ökar rejält i styrka men också volym. Jag har haft väldiga problem med mina resultat men på två månader när jag körde fick jag följande resultat:

Knäböj: 140 --> 155 kg
Marklyft 130 --> 155 kg
Bänkpress 85 --> 90 kg

Lycka till :)

C.E.J.
2011-11-20, 23:18
Elmestam: Var bor du?

Elmestam
2011-11-20, 23:19
Har varit/är i samma sits som du, ungefär. Lite tips:
- Man uppskattar oftast väldigt fel när det gäller mat och att man "äter som ett svin". Har du en våg? Om inte, köp en och väg dig varje vecka!

- Bara för att du är smal nu och vantrivs med det (?) så ska du inte äta överdrivet för mycket. Tänk långsiktigt och försök ligga på ca 1-2 kg i månaden. Annars slutar det med att du blir smalfet och kommer få ångest över det.

- Det känns som om du kanske inte riktigt har full "koll" på hur du ska lägga upp din träning samt när och hur du ska lägga på vikterna. Hört talas om 5x5? Jag fick mycket hjälp av den här tråden:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139416

Ett enkelt men ack så effektivt upplägg där man ökar rejält i styrka men också volym. Jag har haft väldiga problem med mina resultat men på två månader när jag körde fick jag följande resultat:

Knäböj: 140 --> 155 kg
Marklyft 130 --> 155 kg
Bänkpress 85 --> 90 kg

Lycka till :)

tack så mycket, bra tips!

Elmestam
2011-11-20, 23:20
Elmestam: Var bor du?

lindome, vad tänkte du på?

moodi
2011-11-21, 00:08
Ett enkelt men ack så effektivt upplägg där man ökar rejält i styrka men också volym. Jag har haft väldiga problem med mina resultat men på två månader när jag körde fick jag följande resultat:

Knäböj: 140 --> 155 kg
Marklyft 130 --> 155 kg
Bänkpress 85 --> 90 kg

Lycka till :)

Det där upplägget måste vara mer fokuserat på rygg och ben va? 5kilos ökning i bänkpressen på 2 månader när det handlar om vikter sub100kilo är inte mycket att hänga i granen. Dock var ökningarna i mark och knäböj riktigt bra!

C.E.J.
2011-11-21, 00:22
lindome, vad tänkte du på?

Tänkte att du skulle kunna uppsöka en lyftarklubb. Har du inte fått några resultat på två, eller ens ett år, så är det antagligen ganska mycket som behöver rättas till och du behöver någon som kan hjälpa dig direkt, och inte bara över internet. Försök ta dig till Göteborgs kraftsportsklubb en gång i veckan eller så. De har säkert 10-kort och "instruktion" är gratis.

Popliteus
2011-11-21, 00:24
Börja för träningsdagbok så kan du lättare se ökningar och även planera variation i din träning tex högreps/lågreps.

Ernie McCracken
2011-11-21, 00:40
Som så många andra sagt så tror jag inte du äter tillräckligt samt belastat muskeln tillräckligt för att den ska "vilja" utvecklas. Jag kör 5x5 i basövningar och 3x8 i kompleterande övningar. Med fokus på bänkpress sen oktober har jag lyckats gå från 82.5kg till 100kg som pressades upp första gången idag. Jag har hittils kört 5x5 pä 80kg men ska efter idag öka till 85, kommer inte klara alla set fullt ut, men när man gör det är det dags att öka igen..

Perkey
2011-11-21, 10:08
Det där upplägget måste vara mer fokuserat på rygg och ben va? 5kilos ökning i bänkpressen på 2 månader när det handlar om vikter sub100kilo är inte mycket att hänga i granen. Dock var ökningarna i mark och knäböj riktigt bra!

Det är ett helkroppsprogram men resultaten är givetvis individuella. Jag har haft STORA problem med bänk & bröst överhuvudtaget och jag hade en enorm platå i bänk innan jag testade 5x5 för första gången och lyckades då äntligen öka mitt PB. Så man ska inte stirra sig blind på en enskilds persons resultat.

Alzie
2011-11-21, 10:29
om det är du på bilden; grymmt! :) hur lång tid har det tagit dig?

Ja det är jag, tack så mycket!

Lite mer än 2 år i dagsläget.

Skapade denna tråd i somras, då var det kanske lite mer än 1.5års träning, antar att det är ett rimligt resultat efter ett och ett halvt års träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170143&page=1

kaer
2011-11-21, 10:43
Vet ju inte exakt vilka övningar du kör. Men det som gav mig ett stort framsteg var när jag bytte ifrån hemsnickrade program och istället började med 'erkända' program där progressionen var angiven.
I mitt fall först 5x5 och nu 5-3-1.
Jag önskar jag hade börjar köra med dem lååååångt tidigare.

nisse1976
2011-11-22, 20:01
käkar mycket godis och sån skit, om jag slutar med det, kommer jag då ha
större potential att bygga muskler då?
Nej, men du skall se till att basen i kosten består av vettig mat, att du täcker protein- och energibehovet från näringrika livsmedel först och främst. Om du sedan lägger till godis efter det gör det inget negativt.

Nej, men du skall se till att basen i kosten består av vettig mat, att du täcker protein- och energibehovet från näringrika livsmedel först och främst. Om du sedan lägger till godis efter det gör det inget negativt.

Det där tycker jag låter väldigt märkligt eller också feltolkar jag dig.
Du menar att om man med näringsrika livsmedel täcker protein samt energibehov och sen plussar på 500 kcal så kommer man få samma resultat oavsett om de 500 kcal kommer från t.ex kyckling och broccoli som om de kommer från gelehallon?

mikaelj
2011-11-22, 20:07
Tänkte att du skulle kunna uppsöka en lyftarklubb. Har du inte fått några resultat på två, eller ens ett år, så är det antagligen ganska mycket som behöver rättas till och du behöver någon som kan hjälpa dig direkt, och inte bara över internet. Försök ta dig till Göteborgs kraftsportsklubb en gång i veckan eller så. De har säkert 10-kort och "instruktion" är gratis.

http://gkk-styrkelyft.se finns vi på.

lindome, vad tänkte du på?

Du bor granne med en världsmästare i styrkelyft.

begt
2011-11-22, 20:08
Ja, jag undrade lite över det där Grub skrev också. Nästan som att han gjorde en "heinz" :D Men jag tänkte att jag var trött och läste fel.

Magnus N
2011-11-22, 20:25
Vad jag kan läsa så skriver han att inget negativt kommer hända ifall man fyller ut med 500kcal godis, han jämnställer dock inte som Nisse tror godis och kyckling etc gällande vilket av dem alternativen som skulle vara "bäst"

Tiga
2012-07-24, 20:54
Tja.

Lånar tråden lite.

Är det vanligt att man själv inte (knappt) ser resultat efter 1-2års träning? Folk att påpekat att man blivit "biffigare" men jag själv kan inte se något.

Är detta normalt?

Latissimus Dorsi
2012-07-24, 21:04
Tja.

Lånar tråden lite.

Är det vanligt att man själv inte (knappt) ser resultat efter 1-2års träning? Folk att påpekat att man blivit "biffigare" men jag själv kan inte se något.

Är detta normalt?

Det skulle jag faktiskt våga påstå att det inte är det, t.o.m en novis som jag har märkt att jag växt på alla fronter på mina nu 6 månader. Hur många kilo har du gått upp på detta tidspan av 2 år?

Bosumannen
2012-07-24, 21:48
Tja.

Lånar tråden lite.

Är det vanligt att man själv inte (knappt) ser resultat efter 1-2års träning? Folk att påpekat att man blivit "biffigare" men jag själv kan inte se något.

Är detta normalt?

Det bör märkas. Slår ett slag för marklyft.., om man som rookie kör den minst 3 ggr (på ca 85 %) i veckan så känns det som man måste byta skjorta inom kort...:)! Allt växer, -nacke, rygg, lats, lagom på röven osv. Tidigare så tränade jag sporadiskt iofs och enligt pt-instruktioner en väldans massa övningar 3x10 utan nån särskild märkbar effekt. Men sedan november 2011 har jag kört i princip endast marklyft och arnoldpress 4 ggr i veckan lågreps och med progression. Och det är helt klart melodin för mig, riktigt kul att se skillnaden som sakta men säkert visar sig.

Som nybörjare verkar det inte göra så mkt att ligga på kaloriunderskott heller, vilket jag gjort sen i maj och ändå ökat 23,5 kg i marken sen dess. Kom till 140 kg där det tog emot lite mer och jag började om från 130 kg igen. Arnoldpressen är uppe i 30 kg:s hantel nu från kanske 10-12,5 kg vid starten. Minus ca 7-8 kg i kroppsvikt sen 2 maj och det ger än mer motivation!

Alla är olika och det gäller att hitta det som funkar för dig. Men var inte rädd för marklyft om du vill få "effekt".., -den övningen är verkligen så grym som många tycker..:)!

Tiga
2012-07-24, 21:49
Det skulle jag faktiskt våga påstå att det inte är det, t.o.m en novis som jag har märkt att jag växt på alla fronter på mina nu 6 månader. Hur många kilo har du gått upp på detta tidspan av 2 år?

Ganska mycket faktiskt(12-15kg). En hel del fett men jag antar att där är även lite muskler.

Iochmed att jag gått upp så många kg så kanske folk tror det är muskler. För dem vet att jag tränar 4-5 gånger i veckan.

Tiga
2012-07-24, 21:53
Det bör märkas. Slår ett slag för marklyft.., om man som rookie kör den minst 3 ggr (på ca 85 %) i veckan så känns det som man måste byta skjorta inom kort...:)! Allt växer, -nacke, rygg, lats, lagom på röven osv. Tidigare så tränade jag sporadiskt iofs och enligt pt-instruktioner en väldans massa övningar 3x10 utan nån särskild märkbar effekt. Men sedan november 2011 har jag kört i princip endast marklyft och arnoldpress 4 ggr i veckan lågreps och med progression. Och det är helt klart melodin för mig, riktigt kul att se skillnaden som sakta men säkert visar sig.

Som nybörjare verkar det inte göra så mkt att ligga på kaloriunderskott heller, vilket jag gjort sen i maj och ändå ökat 23,5 kg i marken sen dess. Kom till 140 kg där det tog emot lite mer och jag började om från 130 kg igen. Arnoldpressen är uppe i 30 kg:s hantel nu från kanske 10-12,5 kg vid starten. Minus ca 7-8 kg i kroppsvikt sen 2 maj och det ger än mer motivation!

Alla är olika och det gäller att hitta det som funkar för dig. Men var inte rädd för marklyft om du vill få "effekt".., -den övningen är verkligen så grym som många tycker..:)!

Jag kör en del marklyft. Dock kör jag väldigt lätt eftersom jag är rädd för att skada mig. Kör dock tungt i många andra övningar som benpress, roddar etc etc...

Vad för fler övningar kör du sen nov2011, förutom mark och arnoldpress?

Bosumannen
2012-07-24, 22:09
Jag kör en del marklyft. Dock kör jag väldigt lätt eftersom jag är rädd för att skada mig. Kör dock tungt i många andra övningar som benpress, roddar etc etc...

Vad för fler övningar kör du sen nov2011, förutom mark och arnoldpress?

Tja, inte mkt..., kände att magen släpade lite när jag inte kunde hålla buktrycket ordentligt, så den 5:e dagen kör jag "abs-roller" (heter det så?) med hantlar som rulle och tar en 20 kg:s viktskiva och tvistar från sida till sida.

Börjat köra bröst 3x5 2 ggr i veckan med samma vikt som arnoldpressen för att tuttarna ska få lite mer styrsel.

Kör aldrig till fail och strävar efter att ha ett reps kvar i reserv för att orka köra så ofta. Styrkeinriktat, men som sagt det syns och känns...:hbang:

Rusk
2012-07-24, 22:49
men ser ju verkligen inte ut som att jag har tränat i över 2 år.

Hur ser man ut när man har tränat i 2 år?
Jag tror dina förhoppningar har varit för stora och i denna "sporten" så påverkar genetiken för mycket för att man ska kunna sätta ett ungefär på hur mycket muskler man kan packa på sig på 2 år, en individ kan få 1-3kg medans en annan kan få 6-8kg trots att dom tränat och skött allt det andra exakt likadant.

göteborg
2012-07-24, 23:48
Ta i lite.

mikaelj
2012-07-24, 23:58
Är det vanligt att man själv inte (knappt) ser resultat efter 1-2års träning? Folk att påpekat att man blivit "biffigare" men jag själv kan inte se något.

Är detta normalt?

Man kan bli "hemmablind". Jag tänker inte på att det är någon skillnad på mig.

rooz
2012-07-25, 00:04
Ta i lite.

Att det krävdes en Göteborgare för att få fram detta enkla budskap:D

Sniggel
2012-07-25, 00:35
Är det vanligt att man själv inte (knappt) ser resultat efter 1-2års träning? Folk att påpekat att man blivit "biffigare" men jag själv kan inte se något.

Är detta normalt?

Ja, det är väldigt vanligt.

Pretorian
2012-07-25, 06:19
Lite sent svar av mig men kosten är viktig. Du äter troligtvis för lite samt att du kanske inte har koll på vikterna/repsen på gymmet och då är det svårt att öka dem från pass till pass.

312
2012-07-25, 07:19
Går du upp i vikt? Mycket enklare att både bygga och bli starkare när man s.k. bulkar.

smeander
2012-07-25, 08:03
jo, visst har man ju ökat. men inte riktigt så mycket som jag hade velat *flex*
jag ser mer ut som en löpare i kroppen än en kille som har tränat i över 2 år *gah!*
men jag ska testa att räkna ut vad jag käkar varje dag!

innan:
40 bänk
- marklyft
50 benböj
10 hantelcurls

efter:
75 bänk
100 marklyft
80 benböj
18 hantelcurls

förstår du vad jag menar? känns som om jag borde ta mer nu, knappt någon ökning alls känns det som. :)
kanske bara måste utsätta kroppen för mer? men finns det många risker att skada leder då eller?

mvh

Det där är styrkeökningar för någon som vart nere på gymmet 3-4månader med halvseriös träning och kost. Träna bättre och ät mer.


Sent from my elite iPhone4S using the super Tapatalkish app!

buten
2012-07-25, 09:49
Har inte läst igenom tråden. Men min först tanke är att armarna blir tränade nästan 4 gånger i veckan

Något bättre

Rygg, bakre axlar, biceps
Bröst, triceps, främre axlar
Ben, vader
vila
repeat

Rusk
2012-07-25, 10:27
Det där är styrkeökningar för någon som vart nere på gymmet 3-4månader med halvseriös träning och kost. Träna bättre och ät mer.

Komiskt då jag inte har mycket bättre ökningar och jag har hållt på seriöst i snart 4 år, iof legat på underskott halva tiden men still.
Sedans jag startade har jag ökat 50kg i böj, 40kg i bänk samt 55kg i mark, och då har jag gått in för del helhjärtat och hållt koll på passen samt ständigt försökt öka eller slå mitt tidigare pass på något annat vis sedans 3 år tillbaka.
Även kosten har det varit 99% koll på.
Genetik spelar för stor roll i denna sporten för att kunna dra ett sådant påstående som du nyss gjorde.

Kalliban
2012-07-25, 11:17
Umm.. Är ni medvetna om att tråden är ca 8 månader gammal? Jag hoppas att TS inte fortfarande sitter hemma och refreshar för att få tips ;)

Sniggel
2012-07-25, 11:59
Det där är styrkeökningar för någon som vart nere på gymmet 3-4månader med halvseriös träning och kost. Träna bättre och ät mer.


Sent from my elite iPhone4S using the super Tapatalkish app!

Mjaaa. Det kan vara men för vissa går det inte som på räls bara för att man ger sig till gymmet regelbundet och försöker lyfta tyngre och tyngre.

Sniggel
2012-07-25, 12:00
edit...

smeander
2012-07-25, 12:18
Komiskt då jag inte har mycket bättre ökningar och jag har hållt på seriöst i snart 4 år, iof legat på underskott halva tiden men still.
Sedans jag startade har jag ökat 50kg i böj, 40kg i bänk samt 55kg i mark, och då har jag gått in för del helhjärtat och hållt koll på passen samt ständigt försökt öka eller slå mitt tidigare pass på något annat vis sedans 3 år tillbaka.
Även kosten har det varit 99% koll på.
Genetik spelar för stor roll i denna sporten för att kunna dra ett sådant påstående som du nyss gjorde.

Nej, förbättra teknik och träna bra kan vem som helst öka 35kg i bänken på 2månader, jag tycker en sån ökning är rätt dålig även om man har dåliga gener. Och dåliga gener är bara en dålig ursäkt, på lägre vikter som vi talar om nu är en ökning på 40kg i bänkpress 4 månader. Det är 2.5kg/vecka, inga problem alls när vi talat om så lätta vikter, böjen och marken är samma sak fast man fortare bör kunna öka vikterna. Se över teknik, träningsupplägg,psyke, inställning och kost. Nånstans har det skitit sig.... Tippar på träning och inställning i första hand...


Sent from my elite iPhone4S using the super Tapatalkish app!

Rusk
2012-07-25, 13:04
Nej, förbättra teknik och träna bra kan vem som helst öka 35kg i bänken på 2månader, jag tycker en sån ökning är rätt dålig även om man har dåliga gener. Och dåliga gener är bara en dålig ursäkt, på lägre vikter som vi talar om nu är en ökning på 40kg i bänkpress 4 månader. Det är 2.5kg/vecka, inga problem alls när vi talat om så lätta vikter, böjen och marken är samma sak fast man fortare bör kunna öka vikterna. Se över teknik, träningsupplägg,psyke, inställning och kost. Nånstans har det skitit sig....

Är du seriös?
Om det är fallet så är du väldigt trångsynt och bör kanske se dig omkring och läsa på lite.
Att säga att gener är en "dålig ursäkt" är bra korkat då det i slutändan är dom som avgör hur mycket muskler/styrka du kan få.
Alla är inte gjorda för att kunna bänka 200kg precis som vissa inte är gjorda för att bli professionella löpare och ju snabbare man inser detta ju bättre för då slipper man bygga upp för stora förväntningar och bli deppig när det inte går som man vill.
Och när det kommer till min träning, kost, inställning och teknik så kan jag nog inte få till det mycket bättre.
Det enda som har skitit sig för mig är generna jag föddes med.
Jag accepterar dock detta och fortsätter ge 110% varje pass då jag har ett mål jag ska nå, oavsett hur lång tid det tar och jag älskar sporten i sig.
Vill du ha material om genetikens påverkan när det kommer till styrka och muskler så skicka ett PM, jag tror du behöver det herr broscience.

mikaelj
2012-07-25, 13:08
Är du seriös?
Om det är fallet så är du väldigt trångsynt och bör kanske läsa på dig lite.
Att säga att gener är en "dålig ursäkt" är bra korkat då det i slutändan är dom som avgör hur mycket muskler/styrka du kan få.
Alla är inte gjorda för att kunna bänka 200kg precis som vissa inte är gjorda för att bli professionella löpare och ju snabbare man inser detta ju bättre för då slipper man bygga upp för stora förväntningar och bli deppig när det inte går som man vill.
Och när det kommer till min träning, kost, inställning och teknik så kan jag nog inte få till det mycket bättre.
Det enda som har skitit sig för mig är generna jag föddes med.
Jag accepterar dock detta och fortsätter ge 110% varje pass då jag har ett mål jag ska nå, oavsett hur lång tid det tar och jag älskar sporten i sig.
Vill du ha material om genetikens påverkan när det kommer till styrka och muskler så skicka ett PM, jag tror du behöver det herr broscience.

Om vi mer konkret ritar upp hur din träning ser ut, då? Vad har du valt för övningar, hur har du tränat både vad gäller frekvens och rep/set?

Erik_Hellström
2012-07-25, 13:56
Är du seriös?
Om det är fallet så är du väldigt trångsynt och bör kanske se dig omkring och läsa på lite.
Att säga att gener är en "dålig ursäkt" är bra korkat då det i slutändan är dom som avgör hur mycket muskler/styrka du kan få.
Alla är inte gjorda för att kunna bänka 200kg precis som vissa inte är gjorda för att bli professionella löpare och ju snabbare man inser detta ju bättre för då slipper man bygga upp för stora förväntningar och bli deppig när det inte går som man vill.
Och när det kommer till min träning, kost, inställning och teknik så kan jag nog inte få till det mycket bättre.
Det enda som har skitit sig för mig är generna jag föddes med.
Jag accepterar dock detta och fortsätter ge 110% varje pass då jag har ett mål jag ska nå, oavsett hur lång tid det tar och jag älskar sporten i sig.
Vill du ha material om genetikens påverkan när det kommer till styrka och muskler så skicka ett PM, jag tror du behöver det herr broscience.

Inte för att vara sån, men du anser dig fulländad i de punkter du nämner efter 4års träning?
Om jag får ta mig själv som exempel har jag snart 7års träning i ryggen, och jag ser mig själv som nybörjare i vissa avseenden och jag tror det är väsentligt att aldrig anse sig fullärd, för det blir man (troligtvis) inte.

Ständig progression, ett öppet sinne för nya idéer och att hela tiden vilja utvecklas tror jag är nyckeln till att inte avstanna i sin träning/utveckling. Gener må vara av betydelse när det kommer till genetiskt max, men vägen dit är lång (om man väljer den rena vägen).

Proxy
2012-07-25, 14:05
Och när det kommer till min träning, kost, inställning och teknik så kan jag nog inte få till det mycket bättre.
Det enda som har skitit sig för mig är generna jag föddes med.


1: Jag kan personligen garantera att du har fruktansvärt mycket att lära på samtliga punkter. T.o.m. Phil Heath har klara brister i sin träning, och han tränar troligtvis mest genialiskt i världen just nu.

2: T.ex. din träningsteknik kan inte vara på en superhög nivå, just på grund av din genetik. Om vi nu talar om byggarträning, SL-teknik är lite av en annan femma.

3: Det verkar ju som att iaf även din inställning har skitit sig, förutom dina gener.

Rusk
2012-07-25, 14:28
Om vi mer konkret ritar upp hur din träning ser ut, då? Vad har du valt för övningar, hur har du tränat både vad gäller frekvens och rep/set?

Startade min träning med helkropp 3 gånger i veckan och rätt lätta vikter för att lära mig ett korrekt utförande, höll mig till detta i 3~ månader och gick sedan över till en klassiskt BB split med tusen övningar och sets för varje muskel 1 gång i veckan, jag fick dock inte ut mycket av detta.
Jag vart ständigt trött och jag fick problem med min vänstra rotatorcuff så jag började läsa och ta till mig så mycket fakta och information jag kunde från internet och böcker.
Så jag hoppade på 5/3/1 efter 3 månaders idioti träning och höll mig till detta i över 7 månader och jag gjorde helt okej ökningar för att vara mig.
Jag tröttnade dock på 5/3/1 då jag gillar att ta ut mig i varenda set, med andra ord gå 1 max 2 reps från failure.
Efter det så har jag hållt mig till 2 egna upplägg, halvkropp varannan dag och press/drag/ben 5 dagar i veckan.
Frekvensen är alltså varje muskel 2 gånger i veckan och har varit det sedans jag slängde BB splitten åt skogen.
Eller mja, jag flörtade lite med en 4 split där varje muskel tränades 1 gång i veckan innan jag avslutade min förra bulk men trivdes inte med det och märkte ingen skillnad i ökningar.
Och när det kommer till sets och reps så startar jag alltid tungt i en flerledsövning (bänk/böj/mark - 3-4 sets, 3-6 reps) och kör sedan högre reps i mina komplementövningar (6-11).
Äh, lika bra att jag visar hur min nuvarande P/D/B rutin ser ut ->

D1 - Drag
D2
D3 - Press
D4 - Under
D5
D6 - Börja om

RPT

A 3 x 4-6 - 3 min setvila
B 3 x 6-8 - 2 min setvila
När 6/8 reps klarar av att utföras med bra form i det första setet så höj vikten.
I setsen efter använder du en vikt +1 rep kan utföras med, ex 4-5-6 och 6-7-8.
När du klarar +2 reps i ett av setsen så höjer du.

Resterande sets

Starta med en vikt 8/11 reps kan utföras med och behåll i setsen efter tills du når 6/9, öka när 9/12 kan utföras i det första.
Mage i slutet på "under", cuffar i slutet av "press" och underarmar i slutet av "drag".

Drag

Chins - RPT A
Hantelrodd - 4 x 6-8 (120s)
Latsdrag eller sittande rodd (kabel/maskin, bred fattning) - 3 x 9-11 (60s)
Omvända flyes - 3 x 9-11 + Hantelshrugs - 3 x 9-11 (60s alt superset)
Stångcurl - 3 x 6-8 (120s)
Hammercurl - 3 x 9-11 (60s)

Press

Bänk - RPT A
Sittande militärpress - RPT B
Lutande hantelpress - 3 x 6-8 (120s)
Flyes eller nedåtlutande press - 2-3 x 9-11 (60s)
Kabel sidolyft - 3 x 9-11 (60s efter att båda armar körts)
Frenchpress - 3 x 6-8 (120s)
Pushdowns - 3 x 9-11 (60s)

Under

Knäböj - RPT A
Benpress - 4 x 9-11 (120s)
Hypers - 3 x 6-8 (120s)
Lårcurl - 2-3 x 9-11 (90s)

Marklyft har jag inte kört på över 4 månader med tanke på skadan jag drog på mig i nedre ryggen som fortfarande är envis så kommer från och med idag få lägga böj på hyllan tills det blir bättre.
Tror jag var lite för snabb med att börja böja igen vilket har dragit ut det något fruktansvärt så underkropp kommer se ut såhär framöver ->

Benpress 4 x 6-8
Benspark eller utfallsgång 3-4 x 9-11
Hypers 4 x 6-8
Lårcurl 2 x 9-11
+ mage

Hypers utförs med rak rygg btw så erectors arbetar isometriskt, kör jag med rundad rygg så känns det som att ryggen ska gå av i dagsläget.

Övningar som jag ALLTID har haft som grund är böj, bänk, chins, frenchpress, stångcurl, militärpress, hantelrodd, lårcurl och marklyft (stela och normala).
Jag körde dips i början men den vänstra axeln klarar inte av det längre.
Och setsen tas som jag skrev ovan till 1 rep från failure, i disco övningar som pushdowns och lårcurl kör jag ibland till failure eller slänger in ett dropset.
Och här har du hur progressionen har sett ut sedans jag gick av min deff för 1 månad sedan i några övningar ->

6/27

Chins
KV + 10 x 4
KV + 5 x 5
KV x 6

Hantelrodd
37.5 x 9, 7, 6
32,5 x 9

7/22

Chins (0.8 tyngre KV)
KV + 12,5 x 5
KV + 6,25 x 5
KV + 2,5 x 6

Hantelrodd
40 x 9, 7
35 x 9, 7

6/29

Bänk
95 x 4
90 x 5
85 x 6

Sittande Militärpress
57,5 x 6
52,5 x 7
47,5 x 8

7/24

Bänk
95 x 5
90 x 6
87,5 x 6

Sittande Militärpress
60 x 6
52,5 x 7
50 x 8

6/30

Böj
105 x 4
100 x 5
95 x 6

7/21

Böj
105 x 5
100 x 5
97,5 x 6

Jag har dock ökat 5kg i första setet på samma reps i både benpress och frenchpress, 2,5kg i stångcurlen och hypers.
I sidolyft har jag också ökat i alla set, klarade efter deff 11 reps med 2 plattor och idag klarar jag 10 reps med 2 plattor + en sån där man kan lägga på löst, vet inte vad den väger dock.
Tredje övningen för bröst och rygg håller jag inte reda på utan varierar utförande och vikt i dessa.
Som du ser så är böj och ben överlag min akilles häl, jag har alltid lagt störst fokus på ben men trots detta så böjer jag nästan lika mycket som jag bänkar.
Och ska jag vara ärlig så har jag aldrig ökat så bra som jag gör nu, vet inte vad som har skett faktiskt, hoppas iaf att det fortsätter.
Nu har jag varit så grundlig som möjligt och du får ursäkta the wall of text:d

Rusk
2012-07-25, 14:31
3: Det verkar ju som att iaf även din inställning har skitit sig, förutom dina gener.

Att gener står för mer än 50% av ens resultat i gymmet är ett faktum och har inget med min inställning att göra.
Att man sedan väljer att ignorera det eller inte är en annan femma, inget som påverkar hur hårt jag tränar.

Inte för att vara sån, men du anser dig fulländad i de punkter du nämner efter 4års träning?

Nej, jag erkänner att jag formulerade det väldigt dåligt.
Jag har mycket kvar att lära mig, eller man kan aldrig bli helt fulllärd inom detta området.
Men när det kommer till mitt utförande i "mina" övningar så kan det nog inte förbättras mycket mer, samma med min kost.

davkei
2012-07-26, 11:43
käkar mycket godis och sån skit, om jag slutar med det, kommer jag då ha
större potential att bygga muskler då?
Nej, men du skall se till att basen i kosten består av vettig mat, att du täcker protein- och energibehovet från näringrika livsmedel först och främst. Om du sedan lägger till godis efter det gör det inget negativt.



Det där tycker jag låter väldigt märkligt eller också feltolkar jag dig.
Du menar att om man med näringsrika livsmedel täcker protein samt energibehov och sen plussar på 500 kcal så kommer man få samma resultat oavsett om de 500 kcal kommer från t.ex kyckling och broccoli som om de kommer från gelehallon?

Jag antar att han menar att du skall varje dag täcka ditt basbehov av protein och och andra näringsämnen. Vill du sedan skräpa genom att äta godis utöver detta så har det ingen negativ inverkan.

Sniggel
2012-07-26, 16:30
Nej, förbättra teknik och träna bra kan vem som helst öka 35kg i bänken på 2månader, jag tycker en sån ökning är rätt dålig även om man har dåliga gener.

*bs*

mikaelj
2012-07-26, 16:57
Som nybörjare, Sniggel.
Postat via en mobil enhet

Adama
2012-07-26, 17:35
I just bänk så är det där vad jag har ökat på ca tre år sedan start. Men då började jag väl på ca 65ish, verkar bättre konstruerad för böj ;)