handdator

Visa fullständig version : Skadade axlar, ingen förbättring 6 mån senare.


Kimpeh
2011-11-20, 21:27
Tjenare
Har haft ont i båda axlarna i cirka 6 månader nu, det började med att jag körde ett för tungt pass på gymmet(kommer inte ihåg exakt vilken övning). Jag märkte att något var fel när jag skulle köra bänkpress dagen efter, det gjorde ont inuti båda axlarna och det märktes att man inte orkade köra på lika tunga vikter som förut. Vid bicepscurls så känner jag också en utmattning i axlarna, utmattningskänslan sitter inuti axeln.Jag märkte också att uthålligheten i axlarna hade reducerats med kanske 90% då jag blir utmattad i axlarna vid hemmasysslor, t.ex. om jag plockar tvätt så blir jag trött i axlarna efter 40 sekunder.

Jag orkade inte gå till en naprapat i början då jag inte hade lust att lägga ner 600 kr per gång, så jag tog en paus från gymmet och stretchade lite lätt samt körde rotatorcuffsövningar hemma(utåtrotation). Innan dess så provade jag också att käka voltaren under 2 veckor kombinerad med vila. Ingen av dessa saker fungerade nämnvärt så jag bestämde mig för att gå till en naprapat. Han sa att det var en överansträngd infraspinatus och att jag skulle återkomma några gånger för triggerpunktsmassage / tvärfriktionsmassage, besökte naprapaten 5 ggr och fick en hemövning vid sista besöket(utåtrotation igen..). Gjorde dessa övningar under 6 veckor samtidigt som jag körde linnex linement + lite triggerpunktsmassage med hjälp av en tennisboll. Nu har 6 veckor gått och jag har inte märkt någon skillnad.

Kön: Kille

Ålder: 19

Längd och vikt: 184cm @ 92 kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?: Inuti axeln, bara under träning eller ansträngning dock. Under vila så smärtar det aldrig.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?: Djup.
Gör det ont någonstans då du trycker?: På triggerpunkterna för infraspinatus gör det ont.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?: Plötsligt.
Är smärtan skarp eller mer dov?: Skarp.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?: Vid viss aktivitet.
Känns det bättre eller sämre efter träning?: Sämre.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Bänkpress, axelpress, bicepscurls.
Var i rörelsen smärtar det?: Under hela rörelsen vid bänkpress. Vid utåtrotation så smärtar det ibland längst ut i rörelsebanan.
Hur länge har du haft ont?: 6 Månader.
Smärtvariation över dygnet?: Ingen smärta vid vila, bara under ansträngning.
Kan du sova?: Japp, inga problem.
Morgonstelhet?: Nej.

Träning: Vad och hur mycket tränar du?
Hela kroppen uppdelat på 4 pass i veckan.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Ökat lite i vikter i vissa övningar.
Medicin: Har du tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?: Käkade voltaren i 2 veckor, ingen effekt.
Äter du andra mediciner dagligen?: Nej


Övrigt: Har lite ont i övre ryggen till och från, om det är relevant vet jag inte

Det blir rätt mycket sittande vid datorn på dagarna, har dragit ner på datoranvändandet rejält för att det inte ska förlänga rehab-processen. Jag antar att det har en effekt på axlarna, speciellt musarmen.

Någon som har något tips? Tack på förhand!

wimpy
2011-11-21, 07:53
har du vilat axeln i 6 veckor ? nær du har trænat den har du kørt som vanligt lr lættare?
låter ju som om vila e det du behøver..vet dock hur jævla svårt det e. fick min axel urled før 7 v sedan å kan først nu børja "træna" den.. jag blir tokig av å inte få træna "normalt" hehe

oxo øvrig stress påverkar ju kroppen å..
nåt som kanske kan hjælpa..lr iaf kænns bra e "joint mobility"
olika rørelser før å "smørja lederna" å få mer rørlighet.
sjukt bra å nåt man gør alldeles før lite ( fokuserar bara på styrka men inte rørlighet)
hoppas du blir bættre snart! I feel ya pain ;)

Kimpeh
2011-11-22, 05:10
Tjenare, jag har vilat under dessa 6 veckor för att inte förstöra rehabprocessen.:)

Vilka övningar kör du för att rehaba axeln? Hoppas ditt problem fixar sig också, det är så jävla frustrerande att inte kunna gymma.

wimpy
2011-11-22, 09:27
ahh det e bra da :) men kanske den bara behøver mer tid på sig?

Jag har en handled som fortf inte e bra å den skada jag i juni.. var inte så duktig på å vila dock så får væl skylla mig sjælv antar jag hehe

well d e først nu jag ens får ta armen øver axelhøjd, haha otroligt kul ;)
men det blir mkt rotator cuffs ,,gummiband å sånt annat som kænns helt menløst å tråkigt hehe ;P