handdator

Visa fullständig version : 10h@Beijing Airport- vad ska man göra?


apfel
2011-11-20, 20:05
jag kommer på vägen till Thailand den nionde december, mellanlanda på Pekings flygplats och kommer vara där i 10 vakna timmar.

Frågan är till er som varit där: vad ska man göra?
- Finns det andra aktiviteter än att äta, sova och shoppa?

Fatalist
2011-11-20, 20:05
Ragga kineser

grisbil3n
2011-11-20, 20:09
Jag brukar satta mig pa Burger King lr Mcdonalds vid langre flygplatsvistelser. Sen 'a'ter jag tills flyget gar.

joker560
2011-11-20, 20:12
När jag och en kompis flög till kuala lumpur (2009) tog vi av olika anledningar olika flygbolag. Han valde air china och hade 9h i beijing både dit och hem... detta var i början av december och dom hade inte någon värme på flygplatsen. Det fanns inget att göra där och kineserna rörde sig bara i flock om 10-15personer och ingen är någon mästare på engelska direkt

Så ta med dig en tjocktröja och något att underhålla dig med :)

apfel
2011-11-20, 20:15
När jag och en kompis flög till kuala lumpur (2009) tog vi av olika anledningar olika flygbolag. Han valde air china och hade 9h i beijing både dit och hem... detta var i början av december och dom hade inte någon värme på flygplatsen. Det fanns inget att göra där och kineserna rörde sig bara i flock om 10-15personer och ingen är någon mästare på engelska direkt

Så ta med dig en tjocktröja och något att underhålla dig med :)
fyfan, hypothermia måste la ändå komma ÄNNU fortare om man har tråkigt dessutom? *cry*

skämt åsido, men fan.. finns det ingen bowlinghall, gym, simhall eller vad som helst?

Jishuku
2011-11-20, 20:18
Jag ser alltid till att ha med mig min netbook (fulladdad, de har bra batteritid) så jag kan se på film/serier eller spela.

Eller köp någon bra roman att läsa.

apfel
2011-11-20, 20:20
Jag ser alltid till att ha med mig min netbook (fulladdad, de har bra batteritid) så jag kan se på film/serier eller spela.

Eller köp någon bra roman att läsa.
har du/någon annan tips på bra romaner på engelska?
läst harry potter bäckerna samt nå skit med Allan poe, men vill ha sci-fi/deckare/randomgoodshitsomgårattläsautanattsomna

hidden
2011-11-20, 20:24
Det finns lite affärer man kolla runt i, men inte mycket mer (av det jag märkte, själv fick jag vänta 4 timmar). Tips är att försöka få med dig laptop med tvserier och försöka hitta uttag så du kan hålla den på laddning och bara nöta 10 timmar serietittande. :) Varva med att läsa böcker och att småäta.

joker560
2011-11-20, 20:30
fyfan, hypothermia måste la ändå komma ÄNNU fortare om man har tråkigt dessutom? *cry*

skämt åsido, men fan.. finns det ingen bowlinghall, gym, simhall eller vad som helst?

polarn sa att det va dom värsta timmarna i hans liv :D Otrevliga kineser och iskallt inomhus. Speciellt när man ska till varmare breddgrader då man oftast inte har så tjocka kläder med sig.

Jishuku
2011-11-20, 20:33
har du/någon annan tips på bra romaner på engelska?
läst harry potter bäckerna samt nå skit med Allan poe, men vill ha sci-fi/deckare/randomgoodshitsomgårattläsautanattsomna

Jag gillar själv Stephen Kings "The Dark Tower". Finns 7 böcker i den serien.
En annan bokserie jag rekommenderar är Dresden Files.

stafh
2011-11-20, 20:48
Se till att ha med dig någon form av underhållning (laptop eller liknande), annars är det outhärdligt. Finns ju ofta en myriad av tillgängliga tidskrifter och böcker man kan köpa, men annars är det rätt tomt på saker att göra.

(menar flygplatser rent generellt, aldrig varit i peking)

apfel
2011-11-20, 20:55
tack för alla tips! jag ska nog tänka om mitt beslut om att inte ta med mig min laptop på resan..

redbrigade
2011-11-20, 21:02
Been there done that! spenderat 9h på den flygplatsen vid två tillfällen och det är fan den tråkigaste flygplatsen jag varit på.

Den är stor och kall och affärerna är riktigt tråkiga, är bara att sätta sig på Pizza Hut och moffa för så mycket annat hittade inte jag att göra där.

Doggeh
2011-11-20, 21:21
Har inte varit i Beijing Airport men i Bangkoks flygplats så satte jag mig på ett starbucks. Fanns en riktigt skön soffa som jag mös några timmar i :D

spoon
2011-11-20, 21:37
Ta med datorn och ladda ner en tv-serie. Ta med Liftarens guide till galaxen och läs den. 10 timmar slår du snabbt ihjäl :)

Spinkis
2011-11-20, 21:46
Var tråkig, gör jobb/skolarbete eller något annat nyttigt! :)

apfel
2011-11-20, 21:52
Var tråkig, gör jobb/skolarbete eller något annat nyttigt! :)
kommer inte ha så överväldigande mycket skoljobb tbh.
Tyska dagbok kommer jag blir tvungen att skriva, men det tar knappast mer än en kvart.
sen ska jag göra en presentation om Thailand ur en geografisk synpunkt, inte så mycket att göra utan internet där heller.

dared
2011-11-21, 01:31
Har själv spenderat massa tid på Pekings flygplats och finns rätt lite att göra, dock så har de eluttag i marken på flera ställen för att koppla in ex. laptop. Tror det var gratis wlan också, dock så hade jag råkat packa ned strömsladden i incheckade väskan och hade slut på batteri :smash::smash:

Så första gången läste jag en bok i några timmar, andra gången lyckades jag sova 8h på riktigt softa liggstolar som de har på ena terminalen.

Edit: om du tar laptopen är ju serie-maraton givet...

McLR
2011-11-21, 01:36
Pokemonspel på gameboy

Prankie
2011-11-21, 01:52
Köp 1,5liter cola, drick upp det. Fyll det med vatten, gå till mitten av flygplatsen och öppna flaskan. Börja hälla på dig själv och inom 10 sekunder kommer du få nya vänner. :D

heraso
2011-11-21, 04:12
Gör inte misstaget att glömma en strömadapter bara.;-)

Kryss
2011-11-21, 06:09
Läs en bok alt. lyssna på musik, borde inte vara så svårt att döda 10h. Satt fast själv i tre dagar på bangkok flygplats, lämnar mycket tid för egna tankar :D

drakfelt
2011-11-21, 06:19
Hade 10h på Gardemo - Världens tråkigaste flygplats.

Till råga på allt var det mellan 23-09 så fick nöja mig med glass och frallor från den enda öppna kiosken

apfel
2011-11-21, 09:31
Köp 1,5liter cola, drick upp det. Fyll det med vatten, gå till mitten av flygplatsen och öppna flaskan. Börja hälla på dig själv och inom 10 sekunder kommer du få nya vänner. :D
eller så har man bara en knapp där det står något i stil med "anti-communist" eller "down with Mao" :D

Pdaddy
2011-11-21, 09:38
Jag skulle tipsa om att muta sig in på en VIP launge !!!

Winning :D

Pd

kaer
2011-11-21, 09:48
Man ska väl ha visum för att lämna flygplatsen väl?
Om du orkar och inte varit i Kina tidigare kanske det ändå kan vara värt det, riva av röda torget och smälla i sig en pekinganka hinner du ju med på 10 timmar =)

begt
2011-11-21, 10:10
Läsa en bok kan vara bra även om man kanske är trött och sliten. Det kräver liksom inga förberedelser (går inte sönder) och lär inte leda till något strul vid säkerhetskontroller heller.

Satt själv 9 timmar i Singapore för en massa år sen och det var ganska överjävligt faktiskt. Men då hade jag ingenting att distrahera mig med. Satt och spelade blindschack med mig själv ett tag och sov en stund, men större delen satt jag bara och var uttråkad. En bok hade hjälpt.

apfel
2011-11-21, 12:15
Man ska väl ha visum för att lämna flygplatsen väl?
Om du orkar och inte varit i Kina tidigare kanske det ändå kan vara värt det, riva av röda torget och smälla i sig en pekinganka hinner du ju med på 10 timmar =)

800:- för ett dagsvisum, vi är 5 personer = 4000 för en dag i Kina? no thank you *slap*

kaer
2011-11-21, 12:18
800:- för ett dagsvisum, vi är 5 personer = 4000 för en dag i Kina? no thank you *slap*

Ska du betala för alla alltså?
Men, nje, 800 spänn är väl lite styvt, men hälften hade det varit värt det om det gått att fixa allt lite smidigt.

Spiffy
2011-11-21, 12:21
ta med datorn och ladda ner en tv-serie. Ta med liftarens guide till galaxen och läs den. 10 timmar slår du snabbt ihjäl :)

man ska väl ha visum för att lämna flygplatsen väl?
Om du orkar och inte varit i kina tidigare kanske det ändå kan vara värt det, riva av röda torget och smälla i sig en pekinganka hinner du ju med på 10 timmar =)

+1