handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på detta schema.


antonien
2011-11-20, 20:01
Jag har styrketränat nu i ungefär 8-9 månader på gym. I början var det tankarna ungefär så att jag trodde jag skulle bli biff och få en drömkropp på typ en månad av att köra lite bicepsövningar och träna magen lite då och då..
Men med tiden så började jag förstå vad styrketräning var. Jag hittade Kolozzeum, jag började träna regelbundet och jag köpte hem en massa kosttillskott som jag egentligen inte visste vad de skulle hjälpa mig. Då kom sommarlovet, jag slutade träna helt och började käka onyttigt, som egentligen var mot min vilja...

Sen kom skolstarten. Jag blev mer och mer seriös och jag skaffade ett schema. Detta schemat följde jag i ungefär en månad. Sen insåg jag att jag inte ökade ett skit. Jag ville ha ett bra rekord i bänken och kunna göra en del fler chins. Då bestämde jag mig för att köra just bänkpress 3 ggr/vecka och chins lika så, för att bli starkare i det.
jag har på dessa två månader ökat 12,5 kg i bänken (från 52,5 till 65) och från att klara två chins till att klara 9.

Schemat ser ut såhär:
Mån: Knäböj, bänkpress, chins + marklyft
Tis: Biceps, mage
Ons: Knäböj, bänkpress, chins
Tors: Triceps, axlar
Fre: Knäböj, bänkpress chins
Vila hela helgen.


Det jag undrar är då om detta schemat håller? kommer det ge ett bra resultat till beachen 2012?

Är beredd att ta all kritik.
Tacksam för svar!
MVH

willtjam
2011-11-20, 20:13
SL5x5 låter som nåt för dig faktiskt. Det finns en sticky längst upp i forumet.

När det gäller ditt schema så finns det muskler som behöver vila. T.ex. så tränar du biceps i chins, så du tränar biceps mån, tis, ons.
Sen tränar du mage i knäböj, chins och marklyft, så då blir det mage på mån, tis, ons igen utan vila.
Axlar tränar du i bänkpress, så då blir det axlar på ons, tors och fre.
Sen skulle du nog behöva nån övning för hamstrings då dom inte får så jättemycket träning i böjen. Får du mycket starkare quadriceps än hamstrings så kan du få ont i knäna och ryggproblem (såvitt jag vet).
Spana in SL5x5 vetja!

antonien
2011-11-20, 20:19
Stronglifts 5x5 har jag redan varit inne och kollat på. Jag utgår faktiskt från det när det gäller knäböj och kör även 5x5 i både det och i bänken :)
Jag får kanske börja med det, men tanken med det schemat är väl att man ska bli stark, och inte biffig? jaja, tack för responsen! :)

willtjam
2011-11-20, 20:28
Styrka och massa är inte två olika grejer. Det ena utesluter inte det andra.
Om du vill så kan ju köra tredagarsschemat härifrån istället: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Kör få reps på basövningarna och fler på kompletteringarna.