handdator

Visa fullständig version : Magträning suger + svårt att köra ben


Davvesk
2011-11-20, 19:57
Varför är det så sjukt tråkigt att träna magen?
Nu är det så att jag vet att knäböj är bra för att bli stark i magen. Men kan inte köra det för jag har ländryggsbesvär som aldrig går över. Nådigt less. Kan inte köra situps eller liknande även maskiner för då nyper de till i ländryggen. Plankan hatar jag, får ingen bra effekt av den även fast jag tränat med både sjukgymnast och personligtränare. Alla olika plankor då, Även viktade. Det enda som händer är om jag lägger på för mycket vikt så får jag ont i ryggen. Nyp igen.

Någon som har idé på en rolig annan magövning?

Sen kan knappt träna ben. Kan inte göra någon som helst böj för är för stel i röven och låren så då nyper de i ryggen. Stretchar 2 ggr per dag blir smidigare men har inte blivit bättre ändå med böjar. Kan inte köra benspark för då jag ska till å ta i så nyper de i ryggen av någon jävla anledning. :cryout:

Dom gånger jag kör riktigt tung stångcurl stående så känner jag kontakt i magen. Samma militärpressen. De består min magträning av just nu.

Tips på ben övningar och mag övningar? Tack på förhand

Åsberg
2011-11-20, 20:02
Provat frontböj?

Rickard
2011-11-20, 20:02
Renegade roddar, gör plankan lite roligare.

Davvesk
2011-11-20, 20:10
Provat frontböj?

Kan inte köra böjar för då nyper de i ryggen.. Tyvärr

Davvesk
2011-11-20, 20:12
Renegade roddar, gör plankan lite roligare.
skall testas imorn:)

apfel
2011-11-20, 20:12
kan du göra dragon flag?

Davvesk
2011-11-20, 20:17
kan du göra dragon flag?

Har provat för ett år sen kanske men tyckte den gjorde så jävla ont i kroppen. Kanske bara var för vek :)

apfel
2011-11-20, 20:17
Har provat för ett år sen kanske men tyckte den gjorde så jävla ont i kroppen. Kanske bara var för vek :)
om du inte får ont i ryggen så är den mycket bra :)

Pjotor
2011-11-20, 20:23
Omvända crunches funkar bra för mig. Använd lutande bänk för att öka belastningen.

Loke
2011-11-20, 20:36
Det låter som ditt riktiga problem är ryggen...

Hur är det med marklyft? Jag har botat min rygg med främst en jäkla massa marklyft, till en början med väldigt låga vikter (typ 60 kg) där man nöter ganska mycket och fokuserar på att hålla ryggen i exakt samma läge genom hela lyftet.

Davvesk
2011-11-20, 20:50
Det låter som ditt riktiga problem är ryggen...

Hur är det med marklyft? Jag har botat min rygg med främst en jäkla massa marklyft, till en början med väldigt låga vikter (typ 60 kg) där man nöter ganska mycket och fokuserar på att hålla ryggen i exakt samma läge genom hela lyftet.

Njaa alltså just nu går det fan inte för jag är så stel i röven och baksida lår så jag klarar inte att hålla svank då jag går ner så då tippar bäckenet å sen nyper de till. Provade ett lätt markpass och hela passet gick bra men sen på kvällen låg man och grinade som en liten tjej :) Så har fått lite skräck för det..

Jag väntar med den tills jag vet att jag klarar av att hålla svanken då jag går ner.. Då börjar jag köra den igen

Birkharju
2011-11-20, 20:53
Har du provat frontböj? För mig skiljde det sig väldigt mycket, då jag inte kunde köra knäböj alls men frontböj funkade. För övrigt riktigt bra magträning imo.

ceejay
2011-11-20, 20:54
du stretchar mycket säger du men du är stel i röven så du inte kan hålla ryggen när du går ned?

Kanske dags att börja stretcha i en sittande position, exempelvis?

Pjotor
2011-11-20, 20:56
Du borde prova rumänska marklyft. I den tränar du på att hålla ryggen i svank -- och det är en finfin stretch för lårens baksidor.

Loke
2011-11-20, 21:25
Njaa alltså just nu går det fan inte för jag är så stel i röven och baksida lår så jag klarar inte att hålla svank då jag går ner så då tippar bäckenet å sen nyper de till. Provade ett lätt markpass och hela passet gick bra men sen på kvällen låg man och grinade som en liten tjej :) Så har fått lite skräck för det..

Jag väntar med den tills jag vet att jag klarar av att hålla svanken då jag går ner.. Då börjar jag köra den igen

Jag tror inte du främst tappar svanken pga stelhet, jag tror det handlar mer om svaghet i ryggen. Den måste du träna bort genom att aktivera erektorerna i ryggen, och det kan mycket väl göra ont.

Om du verkligen inte kan hålla svanken för att komma ner och lyfta ens den lättaste stång så får du palla upp stången så pass att du kan hålla svanken och jobba därifrån.

Jag vill inte sitta och säga "Du ska träna även fast det gör ont", fast jag vill samtidigt att du ska veta att det gjorde riktigt jävla ont på mig i början, men det blev bättre. Det är ditt beslut hur du vill göra.

Felixflobby
2011-11-20, 22:03
Viktade crunches på pilateboll, riktigt brännande! :3

Davvesk
2011-11-21, 18:51
du stretchar mycket säger du men du är stel i röven så du inte kan hålla ryggen när du går ned?

Kanske dags att börja stretcha i en sittande position, exempelvis?

Yes. Han jämförde min stelhet i benen som en 80åring.. hehe.
Sittande ställning och stretcha röven går inte.. Gör ont i ryggen tyvärr. Kör stående och liggande

Davvesk
2011-11-21, 18:54
Ja kanske ska testa lite marklyft. Försiktigt... Efter ryggskadan var jag så stel att jag kunde stretcha baksida lår genom lägga upp benet på 10cm höjd från stående.. Steeelt.

Mart|n
2011-11-21, 19:43
En liten stretchgrej jag brukar göra är något som påminner väldigt mycket om raka marklyft utan stång. Vi börjar först med en liten gif: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBStrBackStiffLegDeadlift.html

Var rak i ryggen, luta dig framåt, böj endast i höften, sträva efter att ha så raka ben det bara går (översträck inte!)

Om du gör så som jag skrev så bör du känna att det drar riktigt mycket i baksidan. När jag har böjt mig fram så mycket det går så börjar jag försiktigt att gunga med överkroppen för att sträcka ut ännu mer.

Kolla även upp PNF streching (jag har glömt den Svenska förkortningen...)

luderlasse
2011-11-21, 21:25
Hade jag varit du hade jag sökt upp en kompetent sjukgymnast och kollat vad felet va så du kan börja rehabträna och förhoppningsvis få bukt på dina ryggproblem.

folkilsk
2011-11-21, 21:52
Viktade crunches på pilateboll, riktigt brännande! :3

Go som fan! Hittade en dammig gammal Eleiko 50 kg gummiskiva på gymmet igår och testade att hålla den över huvudet. Bidde inte många rep, men skoj var det!

Davvesk
2011-11-22, 11:28
Hade jag varit du hade jag sökt upp en kompetent sjukgymnast och kollat vad felet va så du kan börja rehabträna och förhoppningsvis få bukt på dina ryggproblem.

Vet vad felet är. Diskbuktning på 2 ställen. I min rehab träning så ska jag bli smidigare och starkare i bålen + en massa mckenzie övningar

Åsberg
2011-11-22, 11:39
Kan inte köra böjar för då nyper de i ryggen.. Tyvärr

Det är skillnad på frontböj och vanlig böj. Inte alls likadan "belastning".

KalleTeodor
2011-11-22, 14:02
har också problem med ländryggen, ichias och vette fan vad jag ska köra för övningar för ben, vill inte bli discogymmare.. :( benpress nyper till som fan, benspark impossible ont som fasen! benböj känns hyffsat på låga vikter typ 60-70 men då bara halva rörelsen. vad ska man hitta på?

ceejay
2011-11-22, 14:22
Yes. Han jämförde min stelhet i benen som en 80åring.. hehe.
Sittande ställning och stretcha röven går inte.. Gör ont i ryggen tyvärr. Kör stående och liggande

Frågan är dock om det förvärrar problemet, om det gör ont. Annars kanske det kan vara bra att pina igenom smärtan och stretcha ordentligt. Ta reda på det

Popliteus
2011-11-22, 14:32
Testat cable crunches?
http://www.youtube.com/watch?v=h1nvxfWlWgM

eller hängande knälyft
http://www.youtube.com/watch?v=pW2jbKXMlEk&feature=relmfu

Davvesk
2011-11-22, 17:24
Frågan är dock om det förvärrar problemet, om det gör ont. Annars kanske det kan vara bra att pina igenom smärtan och stretcha ordentligt. Ta reda på det

Det är sant. Ska testa nu direkt

Har ni nå tips på hur man kanske kan köra ben? Frontböj gick men kunde inte köra full rom

apfel
2011-11-22, 19:17
Det är sant. Ska testa nu direkt

Har ni nå tips på hur man kanske kan köra ben? Frontböj gick men kunde inte köra full rom
kör någon sorts ronnie coleman TuT version då.

luderlasse
2011-11-22, 19:25
Hur länge har du haft ditt ryggproblem då? Är det bara en kort tid så är det ju ingen mening att börja stressa in på en massa övningar som kan göra det hela värre.

Davvesk
2011-11-22, 21:11
Hur länge har du haft ditt ryggproblem då? Är det bara en kort tid så är det ju ingen mening att börja stressa in på en massa övningar som kan göra det hela värre.

I 9 månader :) Så har haft det en tid nu..