handdator

Visa fullständig version : Ifrågasätter du föreläsare?


Ristretto
2011-11-20, 16:35
Ni som pluggar fysiologi, näringslära, träningslära osv. Ifrågasätter ni era föreläsare om de presenterar felaktiga fakta? Vad tycker era kursare om det isf?

stafh
2011-11-20, 16:38
Hade föreläsare i genetik som yrade om evolution hela tiden. Klart man sade emot.

young_george
2011-11-20, 16:39
Bara om jag är helt säker på att jag har rätt. Ingen har klagat hittils.

Prankie
2011-11-20, 16:39
Min lärare sa kolhydrater hade 7kcal per gram, hon vägrade tro på mig när jag sa hon blandade ihop alkohol och kolhydrater.

McLR
2011-11-20, 16:40
Nej, man får sämre betyg då.

Eddie Vedder
2011-11-20, 16:43
Ja det gör jag. Men inte "Du har fel, det har jag hört på interweb!!!" utan sunt ifrågasättande. Men det beror på storleken av klassen och typen av föreläsning. I vissa fall passar sig diskussioner bättre än annars. Och är det så att jag har en fundering över en småsak så tar jag det i pausen, är det mer frågan om något jag tycker är fel och som påverkar hela föreläsningen så säger jag det såklart.

Sheogorath
2011-11-20, 16:46
Jag har skapat en speciell ställning för min arm så att jag kan ha den uppräckt hela tiden. Kör bara lågreps så jag orkar inte hålla den uppe mer än 20 sekunder själv. Lika bra det. Jag har alltid något att påpeka. En riktig pina för både föreläsare och kursare.

On a serious note: ja. Förmodligen för mycket tycker de flesta.

Jockefoten
2011-11-20, 16:48
Well, mina klasskompisar photoshoppade en bild där jag sitter längst fram i salen med handen uppsträckt...... Sen står det nåt i stil med "Mr plugg".

Fugly
2011-11-20, 16:49
Well, mina klasskompisar photoshoppade en bild där jag sitter längst fram i salen med handen uppsträckt...... Sen står det nåt i stil med "Mr plugg".

hahahahahahaha

Mersault
2011-11-20, 16:52
Ja självklart ifrågasatte man sina föreläsare ibland och då kanske mest för att skapa en diskussion. Min erfarenhet från sjukgymnastutbildningen är dock att många av föreläsarna välkomnar det och tycker att det är roligt att få gå lite djupare i ämnet och motivera sin ställning istället för att föreläsa för en heltyst klass.

Fugly
2011-11-20, 16:53
Ja självklart ifrågasatte man sina föreläsare ibland och då kanske mest för att skapa en diskussion. Min erfarenhet från sjukgymnastutbildningen är dock att många av föreläsarna välkomnar det och tycker att det är roligt att få gå lite djupare i ämnet och motivera sin ställning istället för att föreläsa för en heltyst klass.

Det tycker alla mina lärare i alla fall, har hellre en diskussion hela lektionen än att de ska stå och mala på i någon timme.

MtotheM
2011-11-20, 16:56
Nej, man får sämre betyg då.

Eller så är tentorna anonyma och föreläsaren vet inte ens vad man heter.

mangemani
2011-11-20, 18:04
nu kanske jag inte ifrågasätter, ja om inte påståendena ställs direkt till mig och om jag verkligen känner orken att diskutera, men allt som inte stämmer överens med mina egna erfarenheter, mina praktiska erfarenheter som har bevisats stämma/inte stämma, är för mig självklart sanning/BS.
men jag brukar hålla tyst för det mesta, jag tjänar ingenting på att försöka övertyga en person som redan är övertygad om nått helt annat, nått som uppenbart funkar för den personen.

Eddie Vedder
2011-11-20, 18:05
Eller så är tentorna anonyma och föreläsaren vet inte ens vad man heter.

Långt ifrån alla kurser betygsätts utifrån enbart tentaresultat. Det varierar från kurs till kurs men i de allra flesta kurserna jag läst så är tenta bara en av delarna. Ibland en ganska liten del.

Salus
2011-11-20, 18:13
Hade föreläsare i genetik som yrade om evolution hela tiden. Klart man sade emot.

Fan, höll på att spilla ut kaffet över min laptop!

Tack för ett gott skratt :)

fiskebulle
2011-11-20, 18:39
Eller så är tentorna anonyma och föreläsaren vet inte ens vad man heter.

Inte om man går på gymnasiet. Som mclr gör. Fast å andra sidan, på gymnasiet så får man väl snarare bättre betyg om man visar prov på en gnutta kritiskt tänkande.

MtotheM
2011-11-20, 20:09
Långt ifrån alla kurser betygsätts utifrån enbart tentaresultat. Det varierar från kurs till kurs men i de allra flesta kurserna jag läst så är tenta bara en av delarna. Ibland en ganska liten del.

Från det jag läst hittills så har man i alla fall varit så gott som anonym oavsett om det är en tenta eller inte. På rapporter skriver man under sig med namn men inge bild eller så. Det enda som kan påverkas är väl om man har någon muntlig examination eller redovisning. Det kan också bero på att jag har rätt så mycket matte som det i princip endast är en tenta på och data som det inte varit särskilt mycket muntligt hittills.

Inte om man går på gymnasiet. Som mclr gör. Fast å andra sidan, på gymnasiet så får man väl snarare bättre betyg om man visar prov på en gnutta kritiskt tänkande.

Ok kanske fel av mig, men jag förutsatte att det handlade om högre nivå av studier då få läser den typens kurser på gymnasiet?

fiskebulle
2011-11-20, 20:33
Ok kanske fel av mig, men jag förutsatte att det handlade om högre nivå av studier då få läser den typens kurser på gymnasiet?

Det var nog högre studier som TS syftade på. Har man ens föreläsningar på regelbunden basis på gymnasiet? Jag hade iaf inte det.

Eddie Vedder
2011-11-20, 21:03
Det kan också bero på att jag har rätt så mycket matte som det i princip endast är en tenta på och data som det inte varit särskilt mycket muntligt hittills.

Ja det skiljer mellan ämnen som sagt. I många kurser jag läst så har läraren haft koll på alla namn eftersom vi varit så få.

Och i vilket fall är det ju oväsentligt om det är för många för att komma ihåg alla namn. Vissa fastnar oundvikligen och då är man inte anonym.

shut teh face
2011-11-20, 21:44
Under skoltiden så ifrågasatte jag en hel del på en sund nivå, och diskuterade etc.

Det är värre nu på arbetslivet, det går ju inte att ifrågasätta en enda kotta, speciellt inte chefer, för att de ska aktivera 242k försvarsmekanismer och grina istället.

Ristretto
2011-11-20, 22:30
Många i tråden verkar ju iaf ha samma åsikter som jag.

Det jobbiga tycker jag är att många verkar ta det som negativ kritik, så fort man inte delar deras åsikt eller har samma infallsvinkel.

L2310
2011-11-20, 23:46
Ifrågasätter - nja. Diskuterar - jepp! Vad var den felaktiga faktan?

begt
2011-11-20, 23:54
Har alltid haft svårt att fokusera på föreläsningar så jag har inte möjlighet att ifrågasätta vad föreläsaren säger...Funderar på att gå allt mer sällan på föreläsningar; men då och då nämns något som är svårt att ta in via litteraturen.

Annars så lär jag mig så kopiöst mycket mer bara av att läsa kurslitteraturen.

Scratch89
2011-11-21, 00:24
Ja då. Men det beror som sagt på vad det är för föreläsare, hur formen på föreläsningen ser ut och om det är direkta felaktigheter eller om det bara är någon detalj. Folk verkar generellt tycka att det är bra, men man ska inte vara den där jobbiga jäveln som sitter längst fram och alltid ska försöka måla in folk i hörnet.

Ristretto
2011-11-21, 09:38
Ifrågasätter - nja. Diskuterar - jepp! Vad var den felaktiga faktan?

Det var på en kostföreläsning. Den baserades på SLV:s kostråd angående frukost, makronutrienter osv. Problemet var att hon lade fram det som att det var fakta och sedan när man ifrågasatte så kom det ju fram att det bara var ett sätt att se på det, som hon dessutom själv tyckte var bra.

Bland annat så påstods det att blodsockret åker berg- och dalbana om man inte äter frukost mm.

Eddie Vedder
2011-11-21, 09:44
Bland annat så påstods det att blodsockret åker berg- och dalbana om man inte äter frukost mm.

Jag kan till viss del acceptera om man drar till med det i någon föreläsning i typ företagshälsa eller så. Bara för att få fram en poäng om att det kanske blir mindre risk för överätning vid lunchen och dubbla wienerbröd vid 10-fikat. Men att dra till med det på en högskoleföreläsning är dåligt på alla sätt. Där ska man inte påstå förenklingar för att få fram en poäng.

Ristretto
2011-11-21, 10:32
Jag kan till viss del acceptera om man drar till med det i någon föreläsning i typ företagshälsa eller så. Bara för att få fram en poäng om att det kanske blir mindre risk för överätning vid lunchen och dubbla wienerbröd vid 10-fikat. Men att dra till med det på en högskoleföreläsning är dåligt på alla sätt. Där ska man inte påstå förenklingar för att få fram en poäng.

Jo, precis. Hon höll ju med mig när jag sa det och då kom det fram att hon tyckte ju egentligen bara att de flesta nog fungerar bättre med en bra frukost som start på dagen, vilket jag kan hålla med om.

L2310
2011-11-21, 10:39
Det var på en kostföreläsning. Den baserades på SLV:s kostråd angående frukost, makronutrienter osv. Problemet var att hon lade fram det som att det var fakta och sedan när man ifrågasatte så kom det ju fram att det bara var ett sätt att se på det, som hon dessutom själv tyckte var bra.

Bland annat så påstods det att blodsockret åker berg- och dalbana om man inte äter frukost mm.

Haft den föreläsningen förra terminen eller om det var förra läsperioden också, reagerade också på att det var ganska mycket BS men struntade i det. Är det på LTU du läser? Då kommer ni ha mer kostföreläsningar längre fram, hade föreläsningar med en nutritionist förra veckan som var bra mycket mer givande. Skriv det hon vill höra på tentan och ta diskussionerna med nutritionisten, hon kan sina grejer bättre!

Ristretto
2011-11-21, 10:42
Haft den föreläsningen förra terminen eller om det var förra läsperioden också, reagerade också på att det var ganska mycket BS men struntade i det. Är det på LTU du läser? Då kommer ni ha mer kostföreläsningar längre fram, hade föreläsningar med en nutritionist förra veckan som var bra mycket mer givande. Skriv det hon vill höra på tentan och ta diskussionerna med nutritionisten, hon kan sina grejer bättre!

Jopp, det är LTU.

Kul med nutritionist!

Vi hade ju muskelfysiologin med Anders Eriksson förra veckan. Sjukt intressant eftersom han hade koll på riktigt och inte bara lärt sig vad han ska säga.

L2310
2011-11-21, 10:44
Jopp, det är LTU.

Kul med nutritionist!

Vi hade ju muskelfysiologin med Anders Eriksson förra veckan. Sjukt intressant eftersom han hade koll på riktigt och inte bara lärt sig vad han ska säga.

Inte som allas vår älskade Dagis med andra ord :smash:

Ristretto
2011-11-21, 10:46
Inte som allas vår älskade Dagis med andra ord :smash:

Lol! Sitter på etiken med henne nu. :D

L2310
2011-11-21, 10:55
Lol! Sitter på etiken med henne nu. :D

Haha bara det att du sitter och skriver på kolo samtidigt säger ju allt :hbang: