handdator

Visa fullständig version : Produkter/Mat som är rika på kalorier


bulletin
2011-11-20, 15:52
Ja, som topic. Letar efter någon maträtt/speciella produkter som har skyhögt kalori innehåll.

Eddie Vedder
2011-11-20, 15:54
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2331&fuclass=all&specdiet=none&items=500&from=top&portion=100g&lang=sv

Fugly
2011-11-20, 16:04
Grädde. Olja. Nötter. Winning.

Sheogorath
2011-11-20, 16:17
Om det är för att du lätt vill få i dig kalorierna så är olja på t.ex. pasta bra (13 g som du häller över motsvarar en matsked och ger 117 kcal extra). Fet, riven ost på det dessutom och pasta är lättätet i sig.

Jag tycker dock fortfarande att bröd utan pålägg är överlägset för att snabbt och smärtfritt dunka ner kalorier. En skiva brukar ligga omkring 100 kcal och man äter lätt sex skivor bröd utan omsvep. McDonalds Cheesburgare är klockrena också, kanske t.o.m. bättre än bröd. 4 st får man ner skapligt lätt och ger 1200 kcal. För 40 spänn dessutom.

Om du inte bryr dig om var vikten hamnar överhuvudtaget är ju förstås lösgodis helt överlägset för att snabbt få i sig kalorier. 3000 kcal i en sittning bör inte vara något större problem. Alkohol kan också funka om hälsoaspekten än en gång är oväsentlig.

Everest
2011-11-20, 16:19
Grädde i rikliga mängder funkar riktigt bra för att relativt lätt komma upp i 5-6000kcal/dag

bulletin
2011-11-20, 17:46
Om det är för att du lätt vill få i dig kalorierna så är olja på t.ex. pasta bra (13 g som du häller över motsvarar en matsked och ger 117 kcal extra). Fet, riven ost på det dessutom och pasta är lättätet i sig.

Jag tycker dock fortfarande att bröd utan pålägg är överlägset för att snabbt och smärtfritt dunka ner kalorier. En skiva brukar ligga omkring 100 kcal och man äter lätt sex skivor bröd utan omsvep. McDonalds Cheesburgare är klockrena också, kanske t.o.m. bättre än bröd. 4 st får man ner skapligt lätt och ger 1200 kcal. För 40 spänn dessutom.

Om du inte bryr dig om var vikten hamnar överhuvudtaget är ju förstås lösgodis helt överlägset för att snabbt få i sig kalorier. 3000 kcal i en sittning bör inte vara något större problem. Alkohol kan också funka om hälsoaspekten än en gång är oväsentlig.

Vilket sorts godis ska man satsa på? De som är skumgummi aktiga, racerbilarna eller vilka? Vill bara ha ~500-600 kalorier o stoppa i mig när jag känner att jag inte käkat så mycket sånt någon dag.

begt
2011-11-20, 17:53
Vilket sorts godis ska man satsa på? De som är skumgummi aktiga, racerbilarna eller vilka? Vill bara ha ~500-600 kalorier o stoppa i mig när jag känner att jag inte käkat så mycket sånt någon dag.

Choklad och gärna godis med nötter i. För övrigt så har många kakor som Digestive (rätt mycket fett i dem) och liknande ett kcalvärde på runt 480.

paatrik
2011-11-20, 18:01
Om det är för att du lätt vill få i dig kalorierna så är olja på t.ex. pasta bra (13 g som du häller över motsvarar en matsked och ger 117 kcal extra). Fet, riven ost på det dessutom och pasta är lättätet i sig.

Jag tycker dock fortfarande att bröd utan pålägg är överlägset för att snabbt och smärtfritt dunka ner kalorier. En skiva brukar ligga omkring 100 kcal och man äter lätt sex skivor bröd utan omsvep. McDonalds Cheesburgare är klockrena också, kanske t.o.m. bättre än bröd. 4 st får man ner skapligt lätt och ger 1200 kcal. För 40 spänn dessutom.

Om du inte bryr dig om var vikten hamnar överhuvudtaget är ju förstås lösgodis helt överlägset för att snabbt få i sig kalorier. 3000 kcal i en sittning bör inte vara något större problem. Alkohol kan också funka om hälsoaspekten än en gång är oväsentlig.

Haha, skön avtagande marginalnytta på de alternativen

Vilket sorts godis ska man satsa på?

Det du tycker om?

Sheogorath
2011-11-20, 18:36
Vilket sorts godis ska man satsa på? De som är skumgummi aktiga, racerbilarna eller vilka? Vill bara ha ~500-600 kalorier o stoppa i mig när jag känner att jag inte käkat så mycket sånt någon dag.

Eftersom du frågar... Ta ett som har glukossirap eller stärkelsesirap (ej socker eller glukos-fruktossirap) som första listade ingrediens om du nu vill optionanera men ändå äta godis (en kombination jag själv gillar ;)). Vill du optionanera ännu mer äter du det förslagsvis antingen till frukost, som mellanmål (när det gått långt mellan måltiderna) eller efter träning, d.v.s. när levern är mer tömd.

Edit: exempel på sådant är de flesta mjuka skumgodis (marshmallows) och t.ex. Dumle-kola. Skumtomtarna är det inte, inte bilarna heller. :(

C.E.J.
2011-11-20, 18:56
Om du inte bryr dig om var vikten hamnar överhuvudtaget är ju förstås lösgodis helt överlägset för att snabbt få i sig kalorier. 3000 kcal i en sittning bör inte vara något större problem.

Fast om man behöver ha råd om kaloririk mat så är nog 3000kcal i en sittning ett problem. Jag, 60kg speta, har just på någorlunda tom mage klämt i mig 330kcal vingummi. Inte tusan skulle jag få i mig 8-9 påsar till utan "större problem".

Sheogorath
2011-11-20, 18:59
Fast om man behöver ha råd om kaloririk mat så är nog 3000kcal i en sittning ett problem. Jag, 60kg speta, har just på någorlunda tom mage klämt i mig 330kcal vingummi. Inte tusan skulle jag få i mig 8-9 påsar till utan "större problem".

Fast vingummi är onödigt svårt att äta. Det är rejält segt osv. En blandpåse med chokladkola, skum, bilar, cola-nappar etc är nog mycket lättare att få i sig. Men visst, 3000 kcal lösgodis kanske inte är lätt för alla. Men poängen var mer att det nog inte finns NÅGOT som är så lättätet som godis.

C.E.J.
2011-11-20, 19:02
Fast vingummi är onödigt svårt att äta. Det är rejält segt osv. En blandpåse med chokladkola, skum, bilar, cola-nappar etc är nog mycket lättare att få i sig. Men visst, 3000 kcal lösgodis kanske inte är lätt för alla. Men poängen var mer att det nog inte finns NÅGOT som är så lättätet som godis.

Yes. Jag lät nog lite väl neggo. Det enda jag vill tillägga egentligen, till TS, är att alla tips till trots så måste man testa själv. För den ena funkar bröd, för den andra godis, pasta... havregrynsgröt... :D

Springer
2011-11-20, 19:03
En tårtbit hamnar väl på 500 kcal. Jag hade satsat på smör och socker i tårt(liknande)format.

Sheogorath
2011-11-20, 19:03
Yes. Jag lät nog lite väl neggo. Det enda jag vill tillägga egentligen, till TS, är att alla tips till trots så måste man testa själv. För den ena funkar bröd, för den andra godis, pasta... havregrynsgröt... :D

:thumbup:

begt
2011-11-20, 19:21
http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/den_nya_sockerd%C3%B6den

Någon som har något att säga om det här? Hur pass skadligt kan det vara att äta mycket godis exempelvis?

Spridis
2011-11-20, 19:36
Smörgåsar med grismycket smör, fet medwurst och ost. Går att äta hur mycket som helst av dom godingarna! Njutningskalorier.

Sheogorath
2011-11-20, 19:38
http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/den_nya_sockerd%C3%B6den

Någon som har något att säga om det här? Hur pass skadligt kan det vara att äta mycket godis exempelvis?

Hennes första mening är felaktig och felaktigheten återkommer genom hela texten. Stärkelsesirap består av glukos. I vissa fall kan en liten andel fruktos tillsättas för att öka sötman, men glukossirap/stärkelsesirap/majsstärkelse består i all väsentlighet av glukos. Glukos-frukossirap (tror det är samma sak som "invertsocker") är något annat och innehåller ofta ungefär samma fruktosmängd som vanligt socker.

Edit: med detta inte sagt att godis är bra. Det är endast ett fåtal sorter som faktiskt innehåller glukossirap till största del och de som gör det innehåller ALLTID socker eller glukos-fruktossirap också. De flesta har någon av dessa som huvudingrediens. Dessutom äter man ofta stora mängder. Godis och läsk är helt enkelt inge bra för den stora massan. Som jag har skrivit på andra ställen kan de mindre dåliga godissorterna, t.ex. de flesta marshmallows användas som perfekt återladdning efter träning, men hur många använder godis på det viset?

Godis är gott och det är därför folk äter det. Inget konstigt med det men strikt fysiologiskt är det inte så vettigt.