handdator

Visa fullständig version : äta kall lagad mat


Hannya
2011-11-20, 15:07
finns det några nackdelar?

på kvällarna steker jag kyckling, gröna bönor & lök.

där jag pluggar är det alltid sanslösa köer till micro och det hela blir "jobbigt" *rolleyes*

finns det någon nackdel om jag bara äter det rätt upp och ner kallt?
(förutom att det blir lite mer segtuggat)

Idefi
2011-11-20, 15:13
Mycket tveksamt att det skulle göra någon större skillnad. Inte lika gott bara ;)

King Grub
2011-11-20, 15:15
finns det någon nackdel om jag bara äter det rätt upp och ner kallt?

Nej.

agazza
2011-11-20, 15:20
makronutrienter förstörs vid upphettning ifall jag minns rätt, så det är väl snarare bättre.

-TAPATALK PHONE-

Eddie Vedder
2011-11-20, 15:41
makronutrienter förstörs vid upphettning ifall jag minns rätt, så det är väl snarare bättre.

-TAPATALK PHONE-

Makronutrienterna är väldigt stabila. Det är flera mikronutrienter som tar stryk däremot. Av syre, uppvärmning, vattenurlakning etc. Vad det har för praktisk effekt på fem matlådor i veckan låter jag vara osagt. Men om alla människor som dagligen äter matlåda skulle drabbas av kraftiga näringsbrister skulle det nog ha visats i forskning.

kettlebellGuden
2011-11-20, 15:50
Bara fördelar. Går snabbare (du slipper vänta på uppvärmning) och det är godare (varm mat smakar sämre än kall).

Librish
2011-11-20, 16:55
(varm mat smakar sämre än kall).

Oj tycker du? Håller inte med personligen.

agazza
2011-11-20, 16:56
Makronutrienterna är väldigt stabila. Det är flera mikronutrienter som tar stryk däremot. Av syre, uppvärmning, vattenurlakning etc. Vad det har för praktisk effekt på fem matlådor i veckan låter jag vara osagt. Men om alla människor som dagligen äter matlåda skulle drabbas av kraftiga näringsbrister skulle det nog ha visats i forskning.

Skrev ju inte att allt förstörs. EDIT: okej förstörs var väl fel ordval, men ni kunniga får gärna förtydliga.

Men jag har för mig diskussionen har varit uppe tidigare om hur uppvärmning av mat, särskilt långvarig varmhållning påverkar maten.

Sen har jag för mig att uppvärmning av broccoli i micro inte är speciellt optimalt heller.

Det jag vill komma till är att ett mer utförligt svar än "nej" uppskattas nog av många :)

Eddie Vedder
2011-11-20, 18:02
Skrev ju inte att allt förstörs. EDIT: okej förstörs var väl fel ordval, men ni kunniga får gärna förtydliga.

Vad ska jag förtydliga? Du har ju fel. Makronutrienter försvinner i extremt liten mängd, inte ens nämnvärd. Att proteinstrukturen, stärkelsestrukturen och fettet kan förändras är en helt annan sak.

agazza
2011-11-20, 18:08
Vad ska jag förtydliga? Du har ju fel. Makronutrienter försvinner i extremt liten mängd, inte ens nämnvärd. Att proteinstrukturen, stärkelsestrukturen och fettet kan förändras är en helt annan sak.

Ifall det nu ändras till det sämre får du ju gärna förtydliga till vilken grad och varför, eftersom jag inte minns vad jag pratar om men du verkar ju tydligen göra det.

Kort och gott, varför är det sämre att värma mat och till vilken grad?

lorre
2011-11-20, 18:35
Är det inte så att näringen minskar/försvinner först vid tredje uppvärmningen?

Sverker
2011-11-20, 18:52
Nedbrytningen av de värmekänsliga vitaminerna som askorbinsyra, folsyra, riboflavin, thiamin mfl är beroende av temperatur och tid. Fler uppvärmningar betyder längre tid inom temperaturområdet som förstör.


Mellan tummen och pekfingret skulle jag räkna med 15 - 20 % förlust vid varje tillfälle som maten värms upp lite mer än ätvarmt.

StNicholaus
2011-11-20, 21:03
Bara fördelar. Går snabbare (du slipper vänta på uppvärmning) och det är godare (varm mat smakar sämre än kall).

True that!

Eddie Vedder
2011-11-20, 21:28
Kort och gott, varför är det sämre att värma mat och till vilken grad?

Jag skrev ju det. Mikronutrienter är olika känsliga. Graden är antagligen dosrelaterad.

Är det inte så att näringen minskar/försvinner först vid tredje uppvärmningen?

Nej.

Luddsson
2015-12-21, 21:31
finns det några nackdelar?

Nej.

Lånar tråden snabbt. Det finns alltså inga skillnader, varken fysiologiskt eller placebomässigt, mellan att äta kall mat kontra varm mat? Har ibland inte möjlighet till micro på jobbet så matlådan förbli ljummen. Det faktum att jag blir kall efter måltiden är inget dåligt tecken med andra ord, utan beror endast på att maten är kall i magen?

King Grub
2015-12-21, 21:33
Skall jag skriva samma ord igen?

Wzup2u
2015-12-21, 21:36
Skall jag skriva samma ord igen?

Tycker du ska göra det så han förstår... kanske formulera om något en punkt eller så. :d

Luddsson
2015-12-21, 21:36
Skall jag skriva samma ord igen?

Tänkte att du skulle lägga in någon studie eller dylikt som inte sällan uppkommer när folk ställer foljdfrågor. Borde dock bett om underlag inser jag nu.

Luca Brasi
2015-12-21, 22:41
Varm mat borde ju innehåller naturligtvis mer energi,värme energi visserligen men thermodynamiken säger kanske att kemisk energi och värme energi är samma sak ungefär.
Alltså:
Bulk=varm mat.
Deff=kall mat.

Hanse
2015-12-21, 22:59
Varm mat borde ju innehåller naturligtvis mer energi,värme energi visserligen men thermodynamiken säger kanske att kemisk energi och värme energi är samma sak ungefär.
Alltså:
Bulk=varm mat.
Deff=kall mat.

Går du upp i vikt en solig dag på stranden och ned i vikt på kvällen när svalkan kommer?:d

Luca Brasi
2015-12-21, 23:13
Går du upp i vikt en solig dag på stranden och ned i vikt på kvällen när svalkan kommer?:d

Här är en länk med text och bild på en person som verkar vara läkare med ett stetoskop kring halsen vilket onekligen fungerar bra för kostdoktorn för att ge trovärdighet åt texten oavsett innehåll och kvalitet:
http://weightreduction.ucoz.com/index/losing_weight_with_cold/0-30

CapnMiler
2015-12-22, 09:48
Jag utgår ifrån att detta fortfarande stämmer?

"Varm mat och cancer"
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=221329


BMC Cancer. 2015 Jun 2;15(1):449. Consumption of hot beverages and foods and the risk of esophageal cancer: a meta-analysis of observational studies.

"CONCLUSIONS:

Hot beverage and food consumption is associated with a significantly increased risk of EC, especially in Asian and South American populations, indicating the importance in changing people's dietary habits to prevent EC."

Värmeskador på slemhinnorna i matstrupen.

Det här är inget nytt.


"In 1939, WL Watson, after reviewing clinical records from 771 EC cases, wrote: “thermal irritation is probably the most constant factor predisposing to the cancer of the esophagus”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2773211/

King Grub
2015-12-22, 09:52
Vad har brännskador av het mat på slemhinnorna med saken att göra? Det avser inte normal varm mat som man kan äta utan att bränna sig.

Hanse
2015-12-22, 10:35
Här är en länk med text och bild på en person som verkar vara läkare med ett stetoskop kring halsen vilket onekligen fungerar bra för kostdoktorn för att ge trovärdighet åt texten oavsett innehåll och kvalitet:
http://weightreduction.ucoz.com/index/losing_weight_with_cold/0-30

Oj då, ett stetoskop... då blir det ju givetvis trovärdigt.

unsuspected
2015-12-22, 12:08
Varm mat borde ju innehåller naturligtvis mer energi,värme energi visserligen men thermodynamiken säger kanske att kemisk energi och värme energi är samma sak ungefär.
Alltså:
Bulk=varm mat.
Deff=kall mat.
Glass = deff
Perfekt ;)

Gerdler
2015-12-22, 12:29
Glass = deff
Perfekt ;)

Det här funkar inte, jag har deffat så i 20 år och blir bara fetare!

King Grub
2015-12-22, 12:32
Det här funkar inte, jag har deffat så i 20 år och blir bara fetare!

Funkar för mig.

CapnMiler
2015-12-22, 15:12
Vad har brännskador av het mat på slemhinnorna med saken att göra? Det avser inte normal varm mat som man kan äta utan att bränna sig.

Om det är så motsägelsefullt så undrar jag varför du inte kommenterade det i tråden i fråga där flera personer uppenbarligen reagerade och har t.om. påverkat sina livsval när det kommer till mat, men väljer att kommentera det nu istället.

Vilken tur att man älskar kall mat då! [emoji41]

Kommer då fortsätta att alltid äta min havregrynsgröt kall, tack King Grub. Ska ha detta som referens till alla mina vänner som säger att jag är rubbad som inte äter gröten varm :D

Bara att vänta på att maten blir ljummen ju.

Vilken tur att min tunga är så värmekänslig då, jag är 'illa' tvungen att vänta tills maten svalnat lite ändå :D

Om "varm" mat inte är någon fara, så undrar jag då också varför du döpte den tråden till "Varm mat och cancer" istället för "Het mat och cancer" som du uttrycker dig nu.


När du talar om "normal varm mat" vilken grad är det? Ja, jag förlöjligar det en aning men det måste bli uppenbart att alla inte äter maten vid samma temperatur och därför medge att det kan finnas en risk i och med det. Precis som studier har visat på tédrickande att temperaturerna kan skilja sig oerhört ifrån allt under 60°C till över 65°C eller högre så resonerar jag att det är detsamma med maten. Stor individuell skillnad som kan spela roll för utfallet.

Trots "Det gäller bara när maten är het"-resonemanget är det ändå så att personer som äter varm mat utsätter sig i större grad för risken att få sin mat het, jämfört med om man hade förberett kall mat. Har ni aldrig i ert liv råkat äta för varm mat direkt efter tillagning? Samma sam med té. Har ni aldrig råkat dricka när det varit brännande hett? Jo, alla har vi nog gjort det och det poängterar att risken för att utsättas för het mat ökar om man äter varm mat.

Någon som är värt att tillägga är även att personer som äter varm mat hettar upp sin mat på något sätt (uppenbarligen *facepalm*) vilket kan inkludera grill (direkt kontakt med rök/eld) eller på stekpannan, som kan resultera i förhöjda nivåer av ämnen som heterocykliska aminer eller polycykliska aromatiska kolväten (om jag har förstått det rätt).

Tl;dr
1. Det är en stor individuell skillnad på vilken temperatur man äter sin mat. Att inbilla sig att det inte finns någon som gillar att äta het mat är bara trångsynt. Det kan vara så att ni här äter enligt det temperaturintervallet som anses "normalt", men att bortse från möjligheten att några här avviker ifrån det "normala" är oskickligt.
2. Personer som endast äter kall mat sätter sig inte i en position dom kan bli överraskade av temperaturen och bränna sig på maten eller drycken.
3. Personer som endast äter kall mat undviker (i större utsträckning) tillagningsmetoder som inkluderar stek- och grillprinciper, och minskar därmed sitt intag av heterocykliska aminer och polycykliska aromatiska kolväten.

P.S. Jag föredrar och äter primärt varm mat.

Ett Orm
2015-12-22, 21:52
En på jobbet micrar sin matlåda minst 6 min på full effekt så det bildas nån form av svampmoln när han tar av locket " annars är ju maten kall". Suger även i sig kaffet snabbare än någon jag sett.
Själv tycker jag bara det blir jobbigt om maten är för varm då jag äter ungefär på samma sätt som en fiskmås.
Så visst gillar folk olika.

Xead
2015-12-23, 17:05
En på jobbet micrar sin matlåda minst 6 min på full effekt så det bildas nån form av svampmoln när han tar av locket " annars är ju maten kall". Suger även i sig kaffet snabbare än någon jag sett.
Själv tycker jag bara det blir jobbigt om maten är för varm då jag äter ungefär på samma sätt som en fiskmås.
Så visst gillar folk olika.

Vafan, låter som mig :D. Är nojig som fan att maten ska vara det minsta kall. Tappar aptiten fort när maten kallnar så äter oftast ganska snabbt.

Blue Nine
2015-12-23, 17:14
Varm mat borde ju innehåller naturligtvis mer energi,värme energi visserligen men thermodynamiken säger kanske att kemisk energi och värme energi är samma sak ungefär.
Alltså:
Bulk=varm mat.
Deff=kall mat.


men varm mat mättar ofta bättre.

1x0
2015-12-23, 17:58
men varm mat mättar ofta bättre.
Jag tycker tvärtom!

Ozziking
2015-12-23, 18:32
Tycker kall mat smakar bättre. Värmen tar bort all smak

ARMSTARK
2015-12-29, 14:37
Tycker kall mat smakar bättre. Värmen tar bort all smak

Jag håller med om att HET mat smakar mindre, men om man låter maten svalna så att det ligger någonstans mellan varmt och ljummet smakar det allra mest/bäst. Men det är naturligtvis MIN åsikt.