handdator

Visa fullständig version : 90 graders hantelpress (bröst)


getripped
2011-11-20, 13:52
varför är det jobbigare att köra hantelpress i 90 graders utsträckning än att gå så djupt så möjligt? vilken variant tar bäst på brösten?

Idefi
2011-11-20, 14:37
Tycker själv att det är mycket jobbigare att köra full ROM. Det tar då bra på pattarna, tycker jag.

bulletin
2011-11-20, 15:50
Kan vara för att vissa släpper ner hantlarna såpass långt att det tar emot mot bröstet/axlarna så att de inte behöver hålla hela vikten själv, TUT minskas också.

Fishtank
2011-11-20, 16:48
Fast bulletin dom ska ju ner så längre än så då skivorna blir relativt stora så att det vore som att köra bänk med 7 cm planka annars

NiHa
2011-11-20, 17:21
Klart man ska längre ner annars är det exakt som Fishtank skriver fast mer som en 10-12cm planka varvid man kan ta riktigt hyfsade hantlar då (kanske för att impa på smågrabbarna som kikar på en....ju..:naughty:)
Skämt åsido, bättre för axlarna kanske men inte om man ska stressa bröst maximalt. Full ROM är alltid det bättre alternativet, bl a mindre behov av stretch o dyl, sen att vikterna absolut måste sänkas då är för många mentalt mycket tufft :D

filmjölk
2011-11-20, 20:04
Själv är jag svagare om jag går hela vägen, och att pausa vikten på bröstet gör det inte lättare för mig, tvärtom.


((TUT är förövrigt TIME UNDER TENSION, ens TUT är hur lång tid ett set tar att utföra, det betyder ingenting om konstant belastning på avsedd muskel, utan bara tid under belastning, även om man fikar i botten eller låser ut i toppen. Ni får helt enkelt komma på ett nytt ord för att beskriva det ni avser med er version av TUT, så att vi slipper begreppsförvirring.... TUCT kanske passar? Time Under Constant Tension))