handdator

Visa fullständig version : Åh vad jag blir less på mina lats!


Thornblom
2011-11-20, 13:21
Efter att ha försökt få ordning på mina lats en lång tid nu (sedan ett år tillbaka) så vänder jag mig hit då jag inte får till det på egen hand. Problemet ligger både i det visuella och i styrkan.
Övriga ryggen jobbar på grymt bra i båda delarna och har utvecklats väldigt bra det senaste året.
Det jag skulle behöva från er är tips på övningar som koncentrerar sig på latsen så mycket som möjligt.

Mina ryggpass ser ut såhär just nu:

Lågreps
Styrkevändningar
Marklyft
Högreps
Stångrodd
Latsdrag
Kabelrodd

Det kör jag 2 gånger i veckan.

Mina funderingar är om jag skall börja dela upp passet så att ett av dem är koncentrerat på lats och ett på övriga rygg?

Andra tips som gynnar just latsen välkomnas.

Idefi
2011-11-20, 13:23
Chins! :)

Thornblom
2011-11-20, 13:36
Chins! :)

Har kört det en period, men blir ungefär som när jag kör latsdrag. Ingen speciell kontakt i chins, men bra i övriga ryggen.

Three pigs
2011-11-20, 13:40
Kontakt är överskattat. Kör Chins.

Thornblom
2011-11-20, 13:48
Kontakt är överskattat. Kör Chins.

Du menar att kontakt, pump, träningsvärk osv. Inte hör ihop med muskelns utveckling?

buten
2011-11-20, 14:10
Du menar att kontakt, pump, träningsvärk osv. Inte hör ihop med muskelns utveckling?

Inget kvitto. Kör på med chins och latsdrag, testa ltie nytt då, skit i kontakten och kör tunga chins och latsdrag.. Variera, tänk inte bara på kontakt, pump, träningsverk.

Popliteus
2011-11-20, 14:11
Variation i övningar, högreps/lågreps tkr jag e bästa sättet att komma över platåer.

Three pigs
2011-11-20, 14:12
Du menar att kontakt, pump, träningsvärk osv. Inte hör ihop med muskelns utveckling?

Ja

Åsberg
2011-11-20, 14:34
Ja

Men riktigt så jävla svart på vitt kan det väl inte vara?

Var i samma sits som dig, så började köra "fulchins" tills jag hade fått in teknik och började att köra ganska tungt. Latsdrag med V-handtag har funkat bra för mig med. Kanske funkar för dig med. :)

Prova att dela upp passet med. Roddar/Latsdrag/Chins en dag och marklyft etc på bendagen.

Thornblom
2011-11-20, 14:45
Men riktigt så jävla svart på vitt kan det väl inte vara?

Var i samma sits som dig, så började köra "fulchins" tills jag hade fått in teknik och började att köra ganska tungt. Latsdrag med V-handtag har funkat bra för mig med. Kanske funkar för dig med. :)

Prova att dela upp passet med. Roddar/Latsdrag/Chins en dag och marklyft etc på bendagen.

OK, ska testa V-hantagen nästa pass! :)

Grejen är att jag kör ben med bröst, och det programmet jag kör fungerar sjukt bra för mig, förutom latsen då. Men kanske de vore något att lägga till chins å någon till övning för att sedan splitta upp ryggpasset eftersom jag kör alla muskelgrupper 2 gånger i veckan.

Sniggel
2011-11-20, 14:48
Du menar att kontakt, pump, träningsvärk osv. Inte hör ihop med muskelns utveckling?

Ja, definitivt.

Mina lats har vuxit väldigt bra av att köra enbart marklyft. Får i princip aldrig kontakt eller pump i lats. Träningsvärk inte så mycket heller. Finns många fler muskelgrupper som jag aldrig känner något i men som växer på bra ändå. Vissa muskler får jag oerhörd träningsvärk/pump/kontakt i, men de växer inte bättre för det.

Sikta på att göra sånt som får dig att lyfta tyngre vikter. Då menar jag övningsval, repsantal, set osv.. som åstadkommer just detta och skit sedan i om du får pump/träningsvärk eller ej.

Fugly
2011-11-20, 14:48
Höj till tre gånger i veckan och kanske kör lite lättare eller skippa något set.

strango
2011-11-20, 14:50
Har haft samma problem som dig. Men så hittade jag denna övning som jag personligen tyckte var väldigt skön och lätt att få kontakt i latsen

http://www.youtube.com/watch?v=9NdlGKLAgpI

Thornblom
2011-11-20, 14:51
Ja, definitivt.

Mina lats har vuxit väldigt bra av att köra enbart marklyft. Får i princip aldrig kontakt eller pump i lats. Tränignsvärk inte så mycket heller. Finsn många fler muskelgrupper som jag aldrig känner något i men som växer på bra ändå. Vissa muskelr får jag oerhörd träningsvärk/pump/kontakt i, men de växer inte bättre för det.

Jag förstår vad du menar. Får aldrig träningsverk eller pump i mina axlar, men de växer bra ändå.
Dock gör inte latsen det. Kanske ska testa att börja köra mer än 2-3 reps i marklyft.

Thornblom
2011-11-20, 14:51
Har haft samma problem som dig. Men så hittade jag denna övning som jag personligen tyckte var väldigt skön och lätt att få kontakt i latsen

http://www.youtube.com/watch?v=9NdlGKLAgpI

Ska kolla upp den! Tack :)

mpersson
2011-11-20, 15:03
Träna mindre volym och mer frekvent en period.

Wormzie
2011-11-20, 15:34
Ja, definitivt.

Mina lats har vuxit väldigt bra av att köra enbart marklyft. Får i princip aldrig kontakt eller pump i lats. Träningsvärk inte så mycket heller. Finns många fler muskelgrupper som jag aldrig känner något i men som växer på bra ändå. Vissa muskler får jag oerhörd träningsvärk/pump/kontakt i, men de växer inte bättre för det.

Sikta på att göra sånt som får dig att lyfta tyngre vikter. Då menar jag övningsval, repsantal, set osv.. som åstadkommer just detta och skit sedan i om du får pump/träningsvärk eller ej.

Håller med helt. Mina axlar har börjat växa betydligt bättre av militärpressliknande övningar där man kan lasta på lite vikt, istället för sidolyft med silverhantlarna. Mina biceps har vuxit betydligt bättre av pull-ups, chins och stångcurl än av hantelcurls och konc. curls. Övningar där man faktiskt känner att man blir starkare av är oftast de som ger bäst tillväxt, iaf för mig.

Pahwn
2011-11-20, 17:16
Prova negativa chins! Har hjälpt mig ruskigt bra med mina chins :) dvs gör lite halvt ostrikt en vanlig chin up håll sedan emot på vägen ner!

Rikard Jansson
2011-11-20, 17:31
bänkpress har gett mest för mina lats

fredrik1
2011-11-20, 17:40
bänkpress har gett mest för mina lats

Knäböj funkar ganska bra också.

Thornblom
2011-11-20, 17:41
Träna mindre volym och mer frekvent en period.

Det kanske man skulle testa!

Rikard Jansson
2011-11-20, 17:50
Knäböj funkar ganska bra också.

skillnaden är att jag var allvarlig :) får mer träningsvärk i ryggen av bänk än i bröst/triceps

Thornblom
2011-11-20, 18:00
skillnaden är att jag var allvarlig :) får mer träningsvärk i ryggen av bänk än i bröst/triceps

Det är för att du har tuttar av stål :hbang:

mikaelj
2011-11-20, 18:08
ja, definitivt.

Mina lats har vuxit väldigt bra av att köra enbart marklyft. Får i princip aldrig kontakt eller pump i lats. Träningsvärk inte så mycket heller. Finns många fler muskelgrupper som jag aldrig känner något i men som växer på bra ändå. Vissa muskler får jag oerhörd träningsvärk/pump/kontakt i, men de växer inte bättre för det.

Sikta på att göra sånt som får dig att lyfta tyngre vikter. Då menar jag övningsval, repsantal, set osv.. Som åstadkommer just detta och skit sedan i om du får pump/träningsvärk eller ej.

+1...

bänkpress har gett mest för mina lats

+½. Jag blir alltid stel som en pinne i latsen när jag bänkat.

Three pigs
2011-11-20, 18:48
Hur ser era bänkar ut? :D

Ristretto
2011-11-20, 19:14
Hur ser era bänkar ut? :D

När man lyfter ut stången är iaf latsen ganska så involverade. Hur man kan tycka att det är den övning som byggt ens lats bäst har jag dock svårt att förstå.

mikaelj
2011-11-20, 19:34
Hur ser era bänkar ut? :D

Helt normalt, skulle jag tro. Hur gör du när du bänkar?

Hur man kan tycka att det är den övning som byggt ens lats bäst har jag dock svårt att förstå.

Beror på hur mycket man bänkar? ;-)

Supermicke
2011-11-20, 20:01
chins/latsdrag med hanflatorna mot dig, axelbrett grepp. Sen svankar du och bröstar upp dig väldigt mkta. Var lite bakåtlutad också. Fokusera på att föra in överarmen mot kroppen. Då får jag bra kontakt med lats. (Y) ROM så spänningen inte släpper sen köra på så tror jag det skulle vara bra!

Fast när något inte blir riktigt som man vill med övningar så tror jag oftast det beror på mindre bra utförande, även om man inte tror det. Så prova experimentera runt med alla övningar på alla möjliga sätt.

Är bra att få pump i muskeln så kör på det om du tkr det är kul eller variera på andra sättet som folk förespråka. Båda fungerar.

Här har du en tråd om typ pump http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92902

entropy
2011-11-20, 20:38
Jag tycker om enarmskabelrodd. Gå långt fram med kroppen i slutet av den excentriska fasen, så att latsen sträcks, och rotera samtidigt överkroppen bort från den hand du ror med. När du ror tar du tillbaks kroppen till upprätt läge och roterar åt den hand du ror med. Kasta på en massa vikt och bry dig inte om att köra analstrikt.

Rikard Jansson
2011-11-20, 21:31
När man lyfter ut stången är iaf latsen ganska så involverade. Hur man kan tycka att det är den övning som byggt ens lats bäst har jag dock svårt att förstå.

Latsen är 100% ansträngda och kontraherade från avlyft tills jag kliver av bänken :) kan inte säga det samma för triceps eller bröst

LillSkalman
2011-11-20, 22:24
Jag har aldrig någonsin haft någon som helst kontakt i lats under träning, jag känner mig inte ens "trött" i dem under tunga pulldowns, kabelroddar, pullldowns eller bröstroddar. Nu under hösten har jag dock gett mig fan på att skita i det och bara köra på med 5:or på pulldowns och 10:or på bröstrodd som huvudsakliga roddar och har till min lycka plöttsligt fått synlig tillväxt i latsen :)
Jag hör numer till gruppen som anser kontakt och pump är överskattat. :D

frogmachine
2011-11-20, 22:28
Ptja.. Prova träna latsen, smala/breda latsdrag/chins i mängder.

ELLER kör bänkpress och marklyft, så bygger de flesta sina lats här har jag hört

Morty
2011-11-20, 23:28
Fuckarounditisvarning att tro att killen kör för lite bänkpress eftersom han har problem med latsen.

OnT: Skippa latsdrag och kabelrodd. Satsa pendlay-stil på skivstångsroddarna och börja köra chins. Så fort du kan göra 7-8 så börjar du slänga på vikt.

Vill du känna ordentlig kontakt i latsen när du kör chins, så brösta upp dig när du kör, håll ganska brett och försök nudda stången i bröstet.

Vad jag menar syns lite under de korrekta chinsen i denna film 7UEJWJu6uXM

Sniggel
2011-11-21, 06:14
Fuckarounditisvarning att tro att killen kör för lite bänkpress eftersom han har problem med latsen.


Jag tror dock att Rikard är sarkastisk för att påvisa en poäng. Hoppas jag :P

Ristretto
2011-11-21, 08:27
Latsen är 100% ansträngda och kontraherade från avlyft tills jag kliver av bänken :) kan inte säga det samma för triceps eller bröst

Ja, jag vet att de jobbar i övningen. Men att bänkpress skulle vara bättre för latsen än olika vertikaldrag, roddar och marklyft får jag inte att gå ihop.

Sheogorath
2011-11-21, 09:04
Ja, jag vet att de jobbar i övningen. Men att bänkpress skulle vara bättre för latsen än olika vertikaldrag, roddar och marklyft får jag inte att gå ihop.

Det får ingen annan heller. Ignorera det.

Ristretto
2011-11-21, 09:06
Det får ingen annan heller. Ignorera det.

Precis. Rikard verkar ju dock tycka att det är så.

Men, det är väl bara ett påstående som en bänkfanatiker skulle komma med.:D

Anders The Peak
2011-11-21, 09:16
Mina ryggpass ser ut så här just nu:
De här är inte några direkta latsövningar
Lågreps
Styrkevändningar
Marklyft
Det här lite mer direkta latsövningar
Högreps
Stångrodd
Latsdrag
Kabelrodd


Varför träna så många övningar?
Det räcker med följande övningar
Latsdrag och Kabelrodd/stångrodd(men enarms hantelrodd/gymleco är effektivare än stångrodd)
Hur?
Jag är av den uppfattningen att det krävs kontakt med den avsedda muskeln.
Därför krävs det att man banar in övningarna(muskeln i arbetet)så det är avsedd muskel som gör majoriteten av arbetet.

För att få latsen att arbeta bör inte vikten vara för hög eftersom det är lätt att fuska i övningarna och låta andra muskler arbeta. Därför är inte chins en speciellt bra övning innan man byggt upp styrka och muskelkontroll(kontakt).

Då är latsdrag betydligt bättre eftersom man kan anpassa belastningen så att latsen får arbete. I början tycker jag att man ska köra på vikter som man klarar i 12-30 reps.

KRILLE!
2011-11-21, 09:18
Chins var lösningen för mig. 3 ggr i veckan i ett år krävdes det för resultat. Fick aldrig pump eller kontakt i början. Först nu som jag känner hur latsen arbetar. Roddar, latsdrag, marklyft har aldrig gett något på just latsen för mig.

veni vidi vici
2011-11-21, 09:29
I slutet av latsträningen kan du ju alltid prova att kräma ut lite extra med stång-pullover.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Thornblom
2011-11-21, 11:52
Varför träna så många övningar?
Det räcker med följande övningar
Latsdrag och Kabelrodd/stångrodd(men enarms hantelrodd/gymleco är effektivare än stångrodd)
Hur?
Jag är av den uppfattningen att det krävs kontakt med den avsedda muskeln.
Därför krävs det att man banar in övningarna(muskeln i arbetet)så det är avsedd muskel som gör majoriteten av arbetet.

För att få latsen att arbeta bör inte vikten vara för hög eftersom det är lätt att fuska i övningarna och låta andra muskler arbeta. Därför är inte chins en speciellt bra övning innan man byggt upp styrka och muskelkontroll(kontakt).

Då är latsdrag betydligt bättre eftersom man kan anpassa belastningen så att latsen får arbete. I början tycker jag att man ska köra på vikter som man klarar i 12-30 reps.

Tack för infon!

Kanske ska börja med hantelrodd istället. Men jag har rätt svårt att "pincha" ihop skulderbladen ordentligt, så det känns helt knasigt...

Rikard Jansson
2011-11-21, 15:01
Det får ingen annan heller. Ignorera det.

Har du testat att köra tung bänk i över 2 timmar samtidigt som du försöker hålla maximalt bra SL-teknik på varenda set? Nä tänkte inte de

Sheogorath
2011-11-21, 15:26
Har du testat att köra tung bänk i över 2 timmar samtidigt som du försöker hålla maximalt bra SL-teknik på varenda set? Nä tänkte inte de

Nej, jag ska testa det om jag känner att jag måste få fart på mina lats. Det verkar rimligt.

rolf
2011-11-21, 18:34
Skrev precis om det här på min blogg (http://oscar.teambodyscience.se/2011/11/21/hitta-ryggen/).

Det är ganska vanligt, speciellt bland nybörjare, att man har svårt att känna ryggen arbeta i ryggövningar och istället drar mer med armarna. I vissa fall kan det vara någon av armflexorerna som är den svaga länken i kedjan och då är det bara att fortsätta nöta övningen. Med tiden kommer de att anpassa sig och bli starkare och sluta vara den begränsande faktorn och ryggmusklerna kommer att få bättre stimulans.

I andra fall kan det vara ett neuromuskulärt problem; man har svårt att aktivera de muskelfibrer som är bäst lämpade för arbetet. Man kanske lyckas känna latsen arbeta i ett latsdrag på låga vikter, men så fort man går upp i vikten försvinner känslan och man får bara pump i armarna. Det hade jag själv problem med väldigt länge. Det som hjälpte mig var att ändra några saker i utförandet i alla dragövningar. Att börja alla rörelser med brösta upp sig och göra en depression av scapulae (sänka skulderbladen) innan man börjar dra, och sedan behålla den positionen genom hela övningen, hjälpte mig mycket. Ett tydligt isometriskt stopp i maxkontraherat läge (oftast mot bröstet eller magen) kan också göra det lättare att ”hitta” ryggen.

Jag har kommit fram till två övningar som är väldigt lätta att aktivera latsen i. Jag brukar köra dessa som uppvärmning/potentiering innan huvudövningarna, eller som superset tillsammans med någon dragövning. Jag upplever att det är lättare att känna latsen i den efterföljande dragövningen när jag gjort dessa innan.

GjbhjcIkNYY

Här kan man ta ut extensionen väldigt mycket och dessutom ta hjälp av den andra armen och skjuta på så man kan använda full RoM även när man börjar bli utmattad i latsen. Att lyfta höften mot armen på den arbetande sidan när man är i det maxkontraherade läget kan öka aktiviteten i latsen eftersom de via den thoracolumbala fascian kan bidra till lateralflexion av bålen. Jag gillar ett kort stopp mot höften och ett överlag ganska långsamt tempo så man inte börjar hjälpa till med att t.ex. rotera bålen.

SkreplebXNk

Här bör man tänka att armbågen ska ner och röra vid höften, vad man gör med underarmen eller vilket grepp man använder spelar ingen roll. Man kan få en kraftigare kontraktion om man höjer höften på den arbetande sidan i den koncentriska fasen och sedan lutar sig åt motsatt håll under den excentriska fasen. Det blir både bra stretch och bra kontraktion. Man kan experimentera med vilken vinkel man vill ha mot kabeln, om jag ska jobba med höger arm gillar jag att vända mig ca 45 grader åt vänster från rakt framför.På filmen tycker jag man ser rörelsen tydligare om man kollar i spegeln bakom mig.

Latsen är ofta svårare att aktivera än traps och rhomber, men när jag ändå håller på tänkte jag fortsätta med en film på sittande rodd. Även här initierar jag rörelsen med att sänka skulderbladen och brösta upp mig. Sedan fokuserar jag bara på att klämma ihop skulderbladen vid varje rep. Att armarna rör sig överhuvudtaget är sekundärt om man vill åt traps och rhomber. Ett isometriskt stopp i maxkontraherat läge gör det lättare att känna musklerna.

n5-Bp7QhRPk


Jävlar vad långt det blev.. :Virro Hoppas nån har nytta av det iaf.

liQ
2011-11-21, 19:16
Ganska mycket svank i sista rodden?

Sheogorath
2011-11-21, 19:20
Ganska mycket svank i sista rodden?

Det är ryggmuskler som sköter svankandet och han tränar rygg.

liQ
2011-11-21, 19:24
Det är ryggmuskler som sköter svankandet och han tränar rygg.

Jo, men fick för mig att man ville undvika att svanka i övningar alltså behålla sitt ursprungliga hållning

apfel
2011-11-21, 19:27
Det är ryggmuskler som sköter svankandet och han tränar rygg.

vilka mer exakt och vad gör man för att motarbeta svank?

Sheogorath
2011-11-21, 19:31
Jo, men fick för mig att man ville undvika att svanka i övningar alltså behålla sitt ursprungliga hållning

Det är inte hugget i sten. Det är rätt att man inte ska överdriva svanken i toppläget av en böj eller i en press över huvudet men då handlar det om att trycket kommer uppifrån och ner och kan komprimera segmentens bakre delar. När man ror eller drar mark belastas inte segmenten på det sättet utan vikten försöker räta ut svanken. Det samma gäller för övrigt i en böj så fort man börjat fällningen i höften. Om man är överrörlig i hela ryggen eller i ett visst segment kan man dock vara lite extra försiktig generellt, men i en maskinrodd är det verkligen ingen fara om man skulle svanka "för mycket".

entropy
2011-11-21, 19:32
Jo, men fick för mig att man ville undvika att svanka i övningar alltså behålla sitt ursprungliga hållning

Om du har en kraft som pressar ihop bakre delen av kotorna bör du undvika det, men här är kraften tvärtom.

Sheogorath
2011-11-21, 19:33
vilka mer exakt och vad gör man för att motarbeta svank?

Finns långa trådar om detta redan och det hade inneburit "trådkapning de luxe" att gå in på här. ;)

Sheogorath
2011-11-21, 19:34
Om du har en kraft som pressar ihop bakre delen av kotorna bör du undvika det, men här är kraften tvärtom.

Det här var ett kort och koncist sätt att hantera det hela. Tjusigt! :thumbup:

liQ
2011-11-21, 19:36
Det är inte hugget i sten. Det är rätt att man inte ska överdriva svanken i toppläget av en böj eller i en press över huvudet men då handlar det om att trycket kommer uppifrån och ner och kan komprimera segmentens bakre delar. När man ror eller drar mark belastas inte segmenten på det sättet utan vikten försöker räta ut svanken. Det samma gäller för övrigt i en böj så fort man börjat fällningen i höften. Om man är överrörlig i hela ryggen eller i ett visst segment kan man dock vara lite extra försiktig generellt, men i en maskinrodd är det verkligen ingen fara om man skulle svanka "för mycket".

Okej :) Dock om en person redan har en väldigt svankig ryggen, borde väl de försöka att inte göra som han gjorde vid rodden eftersom latsen tippar bäckenet framåt? Eller jag kanske är ute och cyklar

Proxy
2011-11-21, 19:42
Latissimus Dorsi är en stark ryggstabilisator, och är högst delaktig i att aktivt ge ryggen en svank. Alltså att tvinga fram en svank i ryggen, som när en byggare slår en back double biceps.

Att aktivt svanka och trycka upp bröstet är ett väldigt bra tips för att lära sig koppla in latsen ordentligt i t.ex. en sittande rodd, latsdrag, eller liknande.

Som redan nämnt så är det inte direkt farligt för ryggraden, som det vore i ett marklyft eller i en knäböj, då det inte finns någon axialt laddad vikt på ryggraden. D.v.s. inga komprimerande krafter.

Thornblom
2011-11-21, 19:42
Massa Fläsk



Tackar! Bra tips!

Sheogorath
2011-11-21, 19:47
Okej :) Dock om en person redan har en väldigt svankig ryggen, borde väl de försöka att inte göra som han gjorde vid rodden eftersom latsen tippar bäckenet framåt? Eller jag kanske är ute och cyklar

Jag tror knappast att det är din teknik i ryggövningar som kommer göra en väsentlig skillnad på din hållning i dagliga aktiviteter. Däremot: Att korrigera eventuella obalanser i styrka och rörlighet i bäckenet och nedre ryggen tillsammans med, viktigast, medvetandegörande av hållningen i alla situationer är förmodligen nyckeln. Men nu gled vi iväg - som sagt finns det massor av trådar om detta. Stärka ditten och stretcha datten osv.

svag74
2011-11-21, 20:13
Som redan nämnt så är det inte direkt farligt för ryggraden, som det vore i ett marklyft eller i en knäböj, då det inte finns någon axialt laddad vikt på ryggraden. D.v.s. inga komprimerande krafter.

Sheo skrev ju nyss att det inte är så farligt vid mark, eftersom vikten då försöker räta ut svanken och inte pressa ihop den?

Sheogorath
2011-11-21, 20:20
Sheo skrev ju nyss att det inte är så farligt vid mark, eftersom vikten då försöker räta ut svanken och inte pressa ihop den?

Det skulle vara toppläget som är skadligt om man står rakt upp och ner och översvankar men risken torde vara större vid böj än mark eftersom vikten är längre bak.

Three pigs
2011-11-21, 20:21
Helt normalt, skulle jag tro. Hur gör du när du bänkar?



Beror på hur mycket man bänkar? ;-)

Helt normalt, skulle jag tro. Men aldrig upplevt bänkpress att vara bäst för mina lats. Skulle nog säga chins eller feta roddar.

iPad
2011-11-22, 05:57
Ja, definitivt.

Mina lats har vuxit väldigt bra av att köra enbart marklyft. Får i princip aldrig kontakt eller pump i lats. Träningsvärk inte så mycket heller. Finns många fler muskelgrupper som jag aldrig känner något i men som växer på bra ändå. Vissa muskler får jag oerhörd träningsvärk/pump/kontakt i, men de växer inte bättre för det.

Sikta på att göra sånt som får dig att lyfta tyngre vikter. Då menar jag övningsval, repsantal, set osv.. som åstadkommer just detta och skit sedan i om du får pump/träningsvärk eller ej.

Har du byggt dom där latsen med marklyft? Sjukt nice. :)

Sniggel
2011-11-22, 06:38
Har du byggt dom där latsen med marklyft? Sjukt nice. :)

Ja, fråga mig inte hur det gick till men det var i princip den enda ryggövningen jag körde under den perioden då jag fick mina bästa ökningar. Sen dess har inte ryggen blivit mycket större.

the dutch lumberjack
2011-11-22, 18:42
Tog säkert ett år innan jag fick kontakt och träningsvärk av chins, då jag började få det kunde jag göra 10 chins (pronerat grepp). Nu kan jag riktigt känna latsen arbeta i varje rep och den värsta träningsvärken får jag i latsen från ryggdagen.

Sniggel
2011-11-22, 20:48
Tog säkert ett år innan jag ... kunde göra 10 chins (pronerat grepp).

Har latsen vuxit?

isåfall beror det på det jag citerat, som du själv skrivit, fast jag plockade bort ord :P