handdator

Visa fullständig version : Röntga sig för eventuell stressfraktur


Gosti123
2011-11-19, 23:52
Hur fungerar det om man vill röntga sig för eventuell stressfraktur? Kan man boka tid direkt? Kostar det någonting eller måste man gå till en läkare först som gör en bedömning t.ex.?

Mvh

ceejay
2011-11-20, 00:13
Du måste ha en remiss från läkare en liknande

Sheogorath
2011-11-20, 09:03
Vid misstänkta frakturer är man frikostig med röntgen. De är billiga och "kostnaden" för en vårdgivare som missar en fraktur är alltför stor. Just stressfrakturer i foten är väl just en sådan sak som man kan tänka sig att inte röntga, eftersom det i regel inte sätts in någon annan åtgärd än avlastning, smärtlindring, rörelseträning och vila, d.v.s. samma sak som vid en skada som inte resulterat i en fraktur.

EeJay
2011-11-20, 12:34
Vid misstänkta frakturer är man frikostig med röntgen. De är billiga och "kostnaden" för en vårdgivare som missar en fraktur är alltför stor. Just stressfrakturer i foten är väl just en sådan sak som man kan tänka sig att inte röntga, eftersom det i regel inte sätts in någon annan åtgärd än avlastning, smärtlindring, rörelseträning och vila, d.v.s. samma sak som vid en skada som inte resulterat i en fraktur.

Eller samma sak som en skada som resulterat i en fraktur :)

Sheogorath
2011-11-20, 13:15
Eller samma sak som en skada som resulterat i en fraktur :)

Jag menar förstås att alla frakturer inte behandlas konservativt, medan stressfrakturer i regel gör det hos unga och friska.

EeJay
2011-11-20, 13:49
Jag menar förstås att alla frakturer inte behandlas konservativt, medan stressfrakturer i regel gör det hos unga och friska.

Jag vet, jag var bara på humör :)