handdator

Visa fullständig version : Mark ok? (film)


svag74
2011-11-19, 22:22
http://img267.imageshack.us/flvplayer.swf?f=Mgmjr

Har ett extremt risigt knä som gör att jag inte kan gå ner för djup (typ som böj) utan får köra såhär.
Är det ok ändå måntro? Skjuter på så gott det går med baksida (gluteus typ) från hälarna, men försöker alltså avlasta quads/knän - det är mitt enda realistiska alternativ att marka.

Ej optimalt måhända, men skadligt???

Tack :)

svag74
2011-11-20, 08:40
Iofs, jämför jag med den här stora starka markexperten så är jag ju inte helt ute och cyklar ändå?
Känns som vinklar och sådant är ungefär samma, fast jag har ju min kurviga rygg som ser ut som den gör, och verkar ha mycket längre ben än han har.
Men fan alltså, jag som tyckte mina nya 10kg-plattor var så stora innan :(

http://img835.imageshack.us/img835/1973/markcompare.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=8u899wRnwqs

Sheogorath
2011-11-20, 09:00
Alltså, det finns inga "ska" när det kommer till starthöjd för höften i marklyft. Du har långa ben och då är det sannolikt att du kommer behöva ha höften högt för att vara så stark som möjligt. Du har inte en skadlig teknik på något sätt. Däremot borde du antingen skaffa vikter med internationella mått eller palla upp de vikterna du har motsvarande antal centimeter så att du drar ifrån rätt höjd åtminstone. Att "jämföra vinklar" när du inte ens gör samma övning är lite svårt. ;)

svag74
2011-11-20, 09:11
Alltså, det finns inga "ska" när det kommer till starthöjd för höften i marklyft. Du har långa ben och då är det sannolikt att du kommer behöva ha höften högt för att vara så stark som möjligt. Du har inte en skadlig teknik på något sätt. Däremot borde du antingen skaffa vikter med internationella mått eller palla upp de vikterna du har motsvarande antal centimeter så att du drar ifrån rätt höjd åtminstone. Att "jämföra vinklar" när du inte ens gör samma övning är lite svårt. ;)

Tack så mycket, uppskattas :)

Jag har ju nyss lagt en förmögenhet på stora 10kg-plattor :hbang:
Har dessutom egenhändigt tillverkade dämpkuddar under som höjer stången 2-3cm extra, så borde inte vara många cm som skiljer i starthöjd ... eller :confused:

Sheogorath
2011-11-20, 09:16
Tack så mycket, uppskattas :)

Jag har ju nyss lagt en förmögenhet på stora 10kg-plattor :hbang:
Har dessutom egenhändigt tillverkade dämpkuddar under som höjer stången 2-3cm extra, så borde inte vara många cm som skiljer i starthöjd ... eller :confused:

Det är bara att googla på måtten och mäta ;) Jag tycker det ser ut som att stången fortfarande är "för nära" golvet, men det är ju inte helt lätt att se.

Edit: tittade igen. Hade jag sett någon med så fin teknik på mitt gym hade jag blivit smått lyrisk. Folk lyfter som skit i regel. Behåll den här tekniken även på tyngre vikter. :thumbup:

svag74
2011-11-20, 09:49
Det är bara att googla på måtten och mäta ;) Jag tycker det ser ut som att stången fortfarande är "för nära" golvet, men det är ju inte helt lätt att se.

Edit: tittade igen. Hade jag sett någon med så fin teknik på mitt gym hade jag blivit smått lyrisk. Folk lyfter som skit i regel. Behåll den här tekniken även på tyngre vikter. :thumbup:

Oj, hoppas du inte var ironisk nu bara, annars blir jag halvt lyrisk här *kissass*
Tack :)
Ska se om det går hitta mått på "riktiga" plattor så kan jag mäta lite.

Sheogorath
2011-11-20, 09:53
Oj, hoppas du inte var ironisk nu bara, annars blir jag halvt lyrisk här *kissass*
Tack :)
Ska se om det går hitta mått på "riktiga" plattor så kan jag mäta lite.

Nej jag var inte ironisk. Du har har en bra teknik :) Kör hårt!

svag74
2011-11-20, 10:04
Tack igen då :)

Mina är 29cm i diameter.
14.5cm från golv till mitten då.
Sedan har jag mina "kuddar" under som borde bidra med ~3cm, så 17.5cm upp från golvet hamnar mitten av stången.

Hittade en 20kg internationell 50mm gummiplatta i en webbshop som har diameter 45cm, antar det är vad folk kör med på gym?
Den utan kuddar hamnar alltså 22.5cm upp från golv.

Jag börjar alltså mina lyft 5cm "för långt ned" i så fall.
Får lägga några extra tidningar på mina kuddar och höja i alla fall någon cm extra då kanske. Eller så fortsätter jag lyfta överkurs :hbang:

Sheogorath
2011-11-20, 10:08
Tack igen då :)

Mina är 29cm i diameter.
14.5cm från golv till mitten då.
Sedan har jag mina "kuddar" under som borde bidra med ~3cm, så 17.5cm upp från golvet hamnar mitten av stången.

Hittade en 20kg internationell 50mm gummiplatta i en webbshop som har diameter 45cm, antar det är vad folk kör med på gym?
Den utan kuddar hamnar alltså 22.5cm upp från golv.

Jag börjar alltså mina lyft 5cm "för långt ned" i så fall.
Får lägga några extra tidningar på mina kuddar och höja i alla fall någon cm extra då kanske. Eller så fortsätter jag lyfta överkurs :hbang:

5 cm kommer göra mycket för hur det känns, det kan jag nästan lova.

svag74
2011-11-20, 10:11
5 cm kommer göra mycket för hur det känns, det kan jag nästan lova.

Varför har man inga telefonkataloger hemma nuförtiden *gah!*
Det var bättre innan datorerna kom :D

EeJay
2011-11-20, 12:24
Jag tycker också det ser bra ut. Som sagt så har du inte samma vinkel i knäled som killen du jämför dig med. Förmodligen kan höjden på stången hjälpa det.

Jag skulle föreslå att du i bottenläget skjuter fram och spänner bröstet. Du ser på tok för avslappnad ut i axlarna och att vikten mest hänger i dina armar. Det kan även bli en naturligare hållning om du lyfter blicken.

svag74
2011-11-20, 12:41
Jag tycker också det ser bra ut. Som sagt så har du inte samma vinkel i knäled som killen du jämför dig med. Förmodligen kan höjden på stången hjälpa det.

Jag skulle föreslå att du i bottenläget skjuter fram och spänner bröstet. Du ser på tok för avslappnad ut i axlarna och att vikten mest hänger i dina armar. Det kan även bli en naturligare hållning om du lyfter blicken.

Ok tack, kan testa.
Fast min bröstrygg har liksom den formen, så svårt att brösta upp sig.
Särskilt med vikter som hänger i.
Men visst, jag tänker nog inte alls på vad som händer "där uppe" utan har all fokus på ländrygg och ben.

EeJay
2011-11-20, 13:51
Ok tack, kan testa.
Fast min bröstrygg har liksom den formen, så svårt att brösta upp sig.
Särskilt med vikter som hänger i.
Men visst, jag tänker nog inte alls på vad som händer "där uppe" utan har all fokus på ländrygg och ben.

T3-T4 tycker inte om att du inte tänker på vad som händer "där uppe" ;)