handdator

Visa fullständig version : Min teknik i bänkpress.


gainstrenght
2011-11-19, 21:59
För länge sedan när jag börja träna så var det någon som sa till mig att jag skulle släppa stången sista biten och "fånga upp studsen" i bänkpressen. Jag har alltid legat flat på bänken. Med studs-teknik (jag sänker stången kontrollerat och släpper den sista biten för att sedan explosivt pressa upp stången) samt att jag legat helt flat på bänken så har jag tryckit upp 117.5kg.

Nu har jag börjat intressera mig lite mer om bänkpress. Jag har exempelvis börjar greppa stången lite längre ut samt att jag ligger i en brygga. Är det SL-bänk jag talar om?

Nåja, jag har börjat träna med brygga. Men jag behåller fortfarande mitt lilla studs, vad är nackdelarna med studset? Jag funderar nämligen starkt på att sänka vikten och stanna till i någon sekund i bottenläget.

limenka
2011-11-19, 22:02
Nackdelen är att du inte förlorar bottenstyrkan om du studsar hela tiden.

deadich
2011-11-20, 23:14
Du ska ju självklart alltid svanka så att passarna ska kunna sätta in handen mellan din rygg och bänken men angående studs är jag osäker, visst man tar mer men om det är bra eller dåligt när det gäller att bygga muskler vet jag inte. Det känns ju som att det är en lättare form av fusk som när man svingar med kroppen i biceps curls men i dunno, orkar man fler rep om man studsar kanske man tjänar på det.